Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^eikä kait tanko ihan epäkkäiden päälle vaan siihen koloon, joka tulee hhmm.. (mun anatomian tuntemus on toooosi hyvä) epäikkäden ja takaolkien "väliin"?? -- ja sit hiukan nostetaan kyynerpäitä takana ylöspäin?
-- vai ^onks toi sit lowbar?

^eikä kait tanko ihan epäkkäiden päälle vaan siihen koloon, joka tulee hhmm.. (mun anatomian tuntemus on toooosi hyvä) epäikkäden ja takaolkien "väliin"?? -- ja sit hiukan nostetaan kyynerpäitä takana ylöspäin?
-- vai ^onks toi sit lowbar?
image1.jpg

high-bar epäkkäille ja low-bar takaolkapäille, näin yksinkertaistettuna

heh. juuh.
mut jos ei oo noin isoja epäkkäitä ja takaolatkin aika surkeet. :D
ehhehhee.
-- no, mut kyl ne lihakset tottuu.

---
mietin että kannattasko mun koittaa joskus tota highbaaria, ku nojaan helposti eteen päin.
hhhmmm.. tartteepa koittaa.
on vaan niin totttunut laittamaan sen tangon tiettyyn kohtaan, jossa se lepää hyvin.

mietin että kannattasko mun koittaa joskus tota highbaaria, ku nojaan helposti eteen päin.
hhhmmm.. tartteepa koittaa.
on vaan niin totttunut laittamaan sen tangon tiettyyn kohtaan, jossa se lepää hyvin.

Itse ainakin saan high-bar:lla homman menemään paremmin etureisille...

Joo eli kuvailin tänään tuota omaa kyykkäystä ja ajattelin, että voisitte katsoa videon ja kertoa miltä näyttää. Pikkupainot on vielä kantapäiden alla kun luin, että siitä olisi apua, mutta tarkoitus ottaa ne pois jossain vaiheessa. Ja alaselkä pyöristyy vieläkin hieman ala-asenossa =/ http://www.youtube.com/watch?v=L6RFr5f_xBo&feature=youtu.be

Video on kyllä täysi paska kun en tiennyt edes, että miten tuota kuvaa saa käännettyä =(. Mutta katsokaa jos voitte ja antakaa vinkkejä! :)

Video poistettu?

Ton videon saa muuten youtuben asetuksista käännettyä sivuttain. Paljon helpompi arvioida tekniikkaa jos video on oikein päin.

Ton videon saa muuten youtuben asetuksista käännettyä sivuttain. Paljon helpompi arvioida tekniikkaa jos video on oikein päin.
Jaajoo. Kiitos vinkistä. Yotuben mukaan kestää hetki ennen kuin se näkyy oikein päin katsojille jos joku ihmettelee.

E: noniin, nyt video näkyy oikein päin. Kiitos Elu! =)

Mistä tuo alaselän pyöristyminen muuten yleensä johtuu? Nyt en itse osaa keksiä, että minkä paikan pitää olla heikko/minkä pitää olla kireä, et tolleen käy. Kireät takareidet ja heikko alaselkä?

Tästä samasta ketjusta http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/61609-kyykky-ja-mavekyssaereitae-26/#post2907607
Kantsii lukea tosta noita muitakin posteja, jos yhtään kiinnostaa.
jp95, kuten todettu niin olisi hyvä jos pääsisit syvemmälle. Pääasiassa tosiaan se lantionseudun liikkuvuus pitäisi saada kohdilleen ja etsiä vielä parempaa asentoa. Jos vieressä olisi joku kokenut valmentaja neuvomassa niin löytyisi varmasti heti paljon parempi kyykkyasento. Se on kuitenkin yksilöllistä ja videon perusteella ei voi kuin arvailla mitä pitäis tehdä että pääsee alemmas.
Ja tosiaan vaikka periksiantamaton takareisi sen lantion vetää kyykyn ala-asennossa kallelleen, niin alkuperäinen vika voi olla ja todennäköisesti onkin jossain muualla. Eli ei muuta kun huoltamaan lantion liikkuvuutta kokonaisuudessaan, eikä pelkästään takareisiä. Kannattaa nyt ihan ekana katsoa että onko normaalisti seistessä lantio etutiltissä, niinkuin tossa linkissä näkyy.

Youtubesta/netistä löytynee videoita joissa neuvotaan liikkuvuusharjoitteita juuri tähän ongelmaan ja taitaa olla tähän ketjuunkin niitä linkattuna. En vaan itse muista missä ja millä nimellä.

Youtubesta/netistä löytynee videoita joissa neuvotaan liikkuvuusharjoitteita juuri tähän ongelmaan ja taitaa olla tähän ketjuunkin niitä linkattuna. En vaan itse muista missä ja millä nimellä.

Lantiokorin kippaamisen korjaamiseen löytyy Youtubesta videoita ihan hakusanalla anterior pelvic tilt correction. Lonkankoukistajavenytyksiä nyt ainakin tekemään. http://www.youtube.com/user/sanfranciscocrossfit/videos Tolta kanavalta löytyy runsaasti videoita, missä näytetään ihan minkä vaan paikan liikkuvuuden parantamista suunnilleen. Tosta sen videoista voi hakea ihan vaikka vaan hip.

Juu kiitos vastauksista. Omasta mielestä olen edistynyt kyykyssä tosi paljon, eli pääsen syvemmälle selkä suorana kuin ennen, juuri kunnon venyttelyiden ja liikuvuusharjoitusten avulla. No, täytyy jatkaa vaan harjoittelua ahkerasti =).
Kiitos muuten linkistä Joppa.

Oon täs pohtinu et kuinka paha liikkuvuusongelma mulla loppupeleissä on, ja missä.
- En pääse kyykkyyn ollenkaan ilman raskasta tankoa selässä
- Sillonki pitää olla metrin levynen jalka-asento(pituus 181-183) ja ihan pohjassa selkä kait dippaa silti.
- Levossa reidet pyrkii avautumaan ja jalketerät kääntymään ulos (maakuulla, tuolissa)
- Polvilumpiot osottaa ulospäin

Vetäminen kapeella(kädet jalkojen ulkopuolella) on siis mahdotonta ku en pääse niin alas ilman et selkä on rullalla ja perse katossa. Jos pakotan itteni kyykkyyn tukemalla jostain ni reisissä ja alaselässä tuntuu painetta, ihan alhaalla lonkankoukistajat kait kovilla ja alaselkä tulee kipeeks. Jos päästän irti ni kaadun heti.

Pystyn lyömään nyrkin lattiaan jalat suorana jos annan selän mennä rullalle, spagaatteihin pääsen niin alas et saan virtsaputkentulehduksen jos ei oo kalsareita. Selällään ku venytän takareisiä, niin saan jalan suorana yli 90 kulmaan.

Etukyykkyssä pääsen "suht kapeella asennolla" "tarpeeks alas".
Pitäis varmaan lainata jostain kameraa ja kuvata vähän suorituksia.

Kokeilin äsken mennä kyykkyyn niin, että seison 5-10cm päässä seinästä, pääsin joku 10cm alaspäin ja sit on liikkuvuus loppu. Jos yritän siitä alaspäin ottamalla ylhäältä vauhtia ja pommina alas ni pääsen pari senttii lisää ja kaadun selälleen.

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Olo on ku kilpikonnalla.

edit

Kuvittelisin, että jos olis päkiät remmeillä lattiassa kiinni ni pystyisin vetämään itteni kunnolla kyykkyyn ilman ongelmaa.

Kokeilin myös kuinka paljon saan päkiän nousemaan maasta suorana seisten, n.12cm. Ja pystyn tekemään hyvän kyykyn päkiöiden varassa, kantapäät ilmassa.
En kuitenkaan haluis mitään 10cm korotuspaloja ottaa käyttöön vaan korjata ongelman juuren. Olisko se sitten pohkeet?

Ja lisää johtopäätöksiä tohon pohkeen kireyteen; En saa polvia varvaslinjan yli edes väkisin. Yks jalka kerrallaan onnistun pakottamaan. Rupee tuntumaan painetta nilkan etupuolella, jalkapöydän päällä. Ei mitään pohkeissa.

Ja lisää johtopäätöksiä tohon pohkeen kireyteen; En saa polvia varvaslinjan yli edes väkisin. Yks jalka kerrallaan onnistun pakottamaan. Rupee tuntumaan painetta nilkan etupuolella, jalkapöydän päällä. Ei mitään pohkeissa.

Mulla samaa ongelmaa vasemmassa jalassa. Erään pätevän kiropraktikon kanssa katsottiin ja se selitti, että vasemmassa jalassa jalkaholvi painuu kasaan ja silloin nilkka menee "lukkoon" eli ei olekaan niin pohkeesta kiinni. Se taiteili sellasen paperitollon jalkaholvin alle ettei tapahdu ylipronaatiota ja tuntui kyykkääminen ainakin äkkiseltään paremmalta. Että semmostakin voi olla.

Mulla samaa ongelmaa vasemmassa jalassa. Erään pätevän kiropraktikon kanssa katsottiin ja se selitti, että vasemmassa jalassa jalkaholvi painuu kasaan ja silloin nilkka menee "lukkoon" eli ei olekaan niin pohkeesta kiinni. Se taiteili sellasen paperitollon jalkaholvin alle ettei tapahdu ylipronaatiota ja tuntui kyykkääminen ainakin äkkiseltään paremmalta. Että semmostakin voi olla.

Pitää selvitellä. Tarkemmin ku ajattelen ni vanhois kengis on ollu viitteitä siitä et painopiste jalkapöydässä olis sisäsyrjällä, voisin kuvitella tollasta jalkahovin kasaanpainumista.

Pystytkö kyykkäämään/vetämään ihan normaalisti vai laitatko vessapaperia salikenkiin? :D

Uzeeh: -Oletko nyt ihan varma seuraavasta: "Kyykyissä ei koskaan treenata lonkan koukistusta täydellä liikeradalla ihan kunnon ojennukseen saakka"? Missäs pakara liikeessä se lonkan koukistus on suurempi kuin kyykyn pohjista lähtiessä? Tai missä suhteessa tuo lantion ojennus on kyykyn/maven loppuasennossa vajaa, noin niinkuin vaikkapa nyt mainitsemaasi glute bridgeen verrattuna?

Ja kuten ennenkin, eri mieltähä toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Anteeks kauheesti kun oon näin myöhässä vastaamisessa, olin mökillä kun laitoit tämän ja sun viesti oli sillä aikaa ehtinyt hautautumaan tänne.

Toi mun pointti oli vähän huonosti kerrottu. Mutta kyykyssä ja mavessa lonkka ei mene koskaan voimakkaaseen hyperekstensioon (jonka luonnollinen liikerata muistaakseni on suorilla jaloilla 20° yli neutraalin ja koukkujaloin 10°), joka on kuitenkin pakaroiden vahvin anatominen asento. Juuri tämä on mielestäni se olennainen pointti - kyykky ja mave ovat kuten ponnu, siinä suhteessa että niissä load vector on aikalailla ylöspäin osoittava. Glute bridget, hip thrustit ym. ovat kuin pikajuoksua matkivia, joten niissä load vector on enemmänkin vartalon takaata vartalon eteen, horisontaalinen. Ja pikajuoksu on huomattavasti enemmän pakaroita aktivoiva harjoite kuin ponnu, juuri sen takia että siinä lonkka liikkuu koko liikeratansa läpi aina hyperekstensioon, ja voima suuntautuu oikeaan suuntaan, kun taas ponnussa lonkka vain ojentuu (ei loppuun saakka), ja voimantuottosuunta on pakaroiden kovaan aktivoimiseen vääränlainen. Vaikka kaveri olisi kuinka voimakas kyykyissä ja mavessa, hän voikin huomata, että takaata eteen menevissä liikkeissä pakaroihin kohdistuu paljon enemmän rasitusta, vaikka käytetty paino olisi minimaalinen!

Ja vielä yksi juttu, jota oon vähän yrittänyt saada esille, mutta olen huono laittamaan ajatuksia sanoiksi: Ajattele normaalia kyykkyä. Pakarat joutuvat kyllä tekemään kovasti työtä alhaalla kyykyssä, mutta mitä ylemmäksi mennään, sitä pienempi on lonkan aktivoituminen, kunnes tullaankin neutraaliin asentoon, jossa pakarat eivät tee lainkaan työtä. Mun suorissa pakaraliikkeissä lonkat tekevät enemmän työtä, mitä ylemmäksi liikkeeseen mennään, ja kovin työ on aivan liikkeen yläosassa, eli kun lonkka menee hyperekstensioon - eli kohtaan, jossa pakarat ovat vahvimmillaan.

Bret sanoo sen ehkä paremmin: "As dictated by length-tension relationships, since the gluteus maximus muscles contract best at resting length, then anteroposterior loaded exercises are going to be superior to axial loaded exercises because there's maximum tension placed upon the glutes at neutral and into hyperextension, where the glutes are in their strongest contraction zone."

Tässä siis noista voimavektoreista, oon vähän huono selittämään:

02.jpg

(load vectorilla siis tarkoitan sitä, miten paino liikkuu salilla, enkä urheilussa käytettävää termiä, jolla mun tietääkseni yleensä meinataan sitä, miten keho liikkuu jossain tilassa)

Ja kyllä, suorilekkin pakaraliikkeille on paikkansa, vaikkapa nyt tapauksissa, joissa takareidet ovat yliaktiiviset ja aktivoituvat ennen pakaroita esim. juostessa. Silloinkin kyllä ennen kuin lähdetään pelkästään tekemään kohdistettuja pakaraharjoituksia, kannattanee miettiä syytä miksi noin. Onko esim. lonkankoukitajien kireys mikä osaltaa estää pakaroiden aktivoitumista tai muutoin normaalia toimintaa. Normaalitilanteessahan pakarat nyt ovat aina yhtenä pääsuorittajana kaikissa lantiota ojentavissa harjoituksissa ja kehon vahvimapana lihaksena tekee suurimman työnkin. Miksipä niille siis erikseen tehdä kohdistettuja harjoituksia? Pienet ja keskimmäiset pakaralihat sitten erikseen, niiden kohdistetulle treenaukselle löytyykin heti enempi perusteita ns. normitilanteissakin, ilman erillisiä ongelmia.

Lonkankoukistajien kireys toki haittaa pakaroiden kunnollista työntekoa. Kun kyseiset lihakset ovat kunnolla kireät, ei lonkka pysty ojentumaan loppuun asti kunnolla, vaan se helposti korvaantuu epäterveellä selän ojennuksella.

Mielestäni pakaroita kannattaa treenata myös suoraan, koska suorissa pakaraliikkeissä lihasaktivaatio on kertakaikkiaan paljon suurempi, ja ennen kaikkea silloin treenataan pakaroiden aluetta, jota ei kyykyissä/mavessa tulla tehtyä. Kyykyssä suurin pakaratyö on alaosassa liikettä, mavessa keskiosassa, mutta kumpikaan ei tee työtä vahvimmalla alueella, hyperekstensiossa - jonka takia on oleellista tehdä näitä kaikkia :)

Toinen juttu on myös EMG-data. Ei se nyt mikään messias ole näissä asioissa, mutta aika hyvin suuntaa antava kumminkin. Bret Contreraksen datassa raskaan syväkyykyn keskivertoaktivaatio verrattuna ilman painoa tehtyyn pakaroiden jännittämiseen oli noin 35%. Askelkyykyssä 27%. Mavessa 55%. Hip thrustissa 119%, koukistetuin jaloin tehdyssä reverse hyperissä 111%. Ilman painoa tehdyllä bird dogillakin aktivaatio oli 39%, enemmän kuin kyykyssä!

En todellakaan halua mollata kyykkyä ja muita loistavia perusliikkeitä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos haluaa olla voimakas pakaroista koko liikeradalta, kannattaa lisätä mukaan suoria pakaraliikkeitä. Urheilutuloksesi ja naiset tulevat kiittämään ;)

Mulla näitä kysymyksiä riittää kyykkyyn liittyen. Tässä yks taas: eli alan pääsemään jo selkä suorana alas (ilman painoja tosin) mutta kun menen alas selkäsuorana niin kun reidet ovat lattiiaan nähden noin 90 asteen kulmassa tai hieman alempana, tuntuu kipua alaselässä. Mistä vois johtua?
Itse kuvittelin, että voisiko johtua siitä, että selkä ei ole tottunut siihen? Kun yleensä alaselkä on aina pyöristynyt alhaalla.
Sekavaa tekstiä mutta toivottavasti joku tajus.

Back
Ylös Bottom