Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Veteleekö täällä muut todella matalan volyymin ohjelmilla? Meinaan että vain 1-3 sarjaa maastavetoa. Jos vedätte niin millaisella systeemillä olette saaneet hyvää kehitystä aikaan?

Ite oon nyt aivan koukussa matalalla volyymilla ja kovalla intensiteetillä treenaamiseen. Viimeset 3kk olen maastavetoa tehnyt ainoastaan kaksi kovaa sarjaa (yksi 6-9 toiston ja yksi 9-12 toiston sarja) kerran kahdessa viikossa ja oon kyllä tykännyt. Nyt on vaan ruvennu tekemään niin tiukkaa noitten sarjojen kans ku painoa lisäillyt tankoon että oksennus tulee väkisinkin, mietin että ei varmaan enää kauaa pysty samaa tahtia lisäilemään rautaa tankoon ilman että tekniikka kärsii ja henki lähtee niin ajattelin ruveta vetämään vähän voimapainotteisemmin.

Ajattelin että jos nyt kokeilis vaikkapa tehdä yhden 3-4 toiston sarjan ja yhden 5-6 toiston sarjan, saas nähdä miten toimii.. Aika vähän kyllä tulee toistojakin per treeni mutta uskon että voi vaikkapa toimia mulla ku kroppa on tykänny vähäisistä sarjoista aiemman 5-10x2-5 -systeemin seuraajana.. Jospa tässä sais vähän pohjaa 200 kilon maastavedon metsästykseen :)

^Ite sain ainakin maven nouseen 160 -> 200 matalal volyymil justiinsa todella nopsaan. Tein 5x3 eri prosenteil tyyliin 75, 85, 90, 90, 70. Joka kerta kun setti meni läpi niin pistin 5 kg lisää painoihin ja uus yrkkä. Noi prosentit on sit aika päästä heitettyjä. Sun kannattaa ite selvittää millä esim menee se maksimi kolme ja sen mukaa ladata painot. Idea kuitenki progressio ja jos tulee stoppia niin tilanteesta riippuen pitempää sarjaa tai kevyt viikko.

Viimeksi muokattu:
^Ite sain ainakin maven nouseen 160 -> 200 matalal volyymil justiinsa todella nopsaan. Tein 5x3 eri prosenteil tyyliin 75, 85, 90, 90, 70. Joka kerta kun setti meni läpi niin pistin 5 kg lisää painoihin ja uus yrkkä. Noi prosentit on sit aika päästä heitettyjä. Sun kannattaa ite selvittää millä esim menee se maksimi kolme ja sen mukaa ladata painot. Idea kuitenki progressio ja jos tulee stoppia niin tilanteesta riippuen pitempää sarjaa tai kevyt viikko.

Joo, ajattelin nyt koittaa tuota 1x4 & 1x6, tänään oli tarkotus alottaa. Pistin 10kg lisää noihin viime kerran 9&12 toiston sarjapainoihin, meniki 6&9 toistoa, oli helvetin vahva olo.. Ois varmasti menny yks tai kaks lisääki ku olis repiny.. Saa nähä jos ens kerralla laittaa 10kg vielä noihin lisää ja koittais sillä vaikka 4&7 :P

Noni sehän on alkanu loistavasti! Kantsii myös muistaa ettei sit tee noin lyhyitä settejä pitkään putkeen. Itelle jäi jotenki päälle toi muutama sarja 3 toistoa per setti (hermotus?) ja oli aika lailla sama millä painolla teki niin se neljäs toisto/kuudes sarja oli erittäin paha :jahas: Eli se vaihtelu on aikalailla avain onneen jos haluaa taata et perusvoimat ja maksimit on suhtkoht lähekkäin. Mut tota sun suunnitelmaa katsoes oot selvästi huomioinu sen et ei pitäs kyl olla mitään hätää.

Joo, kyllä noita sarjapituuksia ja treenityyliäkin tulee yleensä vaihdeltua n. 3kk välein.. Nyt tuli jotenki semmonen innostus että jos lähiaikoina olis joitaki pieniä maastavetokisoja nii vois mennä kokeilemaan :D

Itse kyykkään kanssa leveällä asennolla ja "lantio-ohjauksella". Luulin kanssa ennen että ei ota reisien taakse olleskaan kun kerran ojennusliike kyseessä. Huomasin kuitenkin äkkiä ihmetyksekseni yrittäessä maksimia ja siinä epäonnistuttua, että takareisissä tuntui ja niiden heikkoudesta johtuen jäi nousematta :) Onneksi oli varmistusraudat alhaalla.

Monta eri tyyliä ja jokaisella eri välitykset mutta mullakin kyllä tuntuu takareisissä ja varsinkin alaspäin mentäessä viimeiset 40cm liikkeestä.

Mitä mieltä olette siitä että tommonen negatiivinen, eli liian suurella painolla kokeilu auttaa voimiin. Itsellä pysähty 130kg alas mutta sen jlk viikolla alko nousu ja nyt vedän jo 10x130kg? Tosin olen kyykännyt vasta 4kk mutta toi negatiivinen jotenkin tuntu aktivoivan hyvin ;)

Onko maastavedossa syytä vaihdella ristiotteella tehtäessä käsien otetta? Kuullut vaan juttua, että jos unohtaa vaihdella niin selkä vois jotenkin kehittyä epätasasesti, toinen puoli enemmän kun toinen?

Onko maastavedossa syytä vaihdella ristiotteella tehtäessä käsien otetta? Kuullut vaan juttua, että jos unohtaa vaihdella niin selkä vois jotenkin kehittyä epätasasesti, toinen puoli enemmän kun toinen?
On joo, ja mun selkä on oikean elämän esimerkki tuosta epätasaisesta kehityksestä (eka reilu vuosi tuli maveteltua ristiotteella vaihtamatta otetta) tai sitte oon muuten vaan muotopuoli..

Kannattaa ehdottomasti vaihdella. Olen aikaisemmin jonnekkin tämän lainauksen laittanut, laitetaan uudestaan. Pekka Anttilan artikkelista Maastavedon lihashuolto ja yleisimmät vammat;
Maastavedon selkävaivojen yksi aiheuttajista on ristiote, joka kuormittaa selkälihaksia epätasaisesti. Ns. koukkukäsi voi pahimmassa tapauksessa kuormittaa sen puolen pitkiä selkälihaksia 2/3 osalla. Ajan myötä ja tuhansien toistojen jälkeen toisen puolen lihakset kasvavat ja voimistuvat enemmän. Tämä "vahvempi puoli" alkaa vetää selkärankaa vinoon ja myöhemmin hermot jäävät puristukseen. Tästä seuraavat monenlaiset kiputilat selässä ja alaraajoissa.

Itellähän kävi niin, että tuli lihasepätasapaino ja tuli selän puutumista ja kipua vaivaksi.

Myötäotteella niin kauan ku pysyy näpeissä ja sitten remmit ja edelleen myötäotteella. Eriäviäkin mielipiteitä löytyy, mutta kannattaako vetää itsensä kieroks kun suurin osa vetää raskaimmat raudat aina samalla ristiotteella.

Miksi perse nousee ennen aikojaan? Selkä pysyy ihan suorana eikä koskaan mitään kipuja sen takia ole tullut.

Itse oon sitä mieltä että selkä on liikaa edelle jalkoja, jonka takia paino siirtyy enemmän selälle.

Ensi ohjelmaan oonkin sitten laittanut jalkoja enemmän vielä mitä nyt treenaan

Miksi perse nousee ennen aikojaan? Selkä pysyy ihan suorana eikä koskaan mitään kipuja sen takia ole tullut.

Itse oon sitä mieltä että selkä on liikaa edelle jalkoja, jonka takia paino siirtyy enemmän selälle.

Ensi ohjelmaan oonkin sitten laittanut jalkoja enemmän vielä mitä nyt treenaan

Oletan että kyseessä on MAVE kyssäri?? Ei kyykky.

Tekniikkavirhe, ei voima. Vaikka mikä lihasryhmä olis vahvempi kuin toinen, niin kyllä ne kropanosat nousee tasan siinä järjestyksessä kuin SINÄ ne nostat. Hallitse rauta, äläkä anna sen hallita itseäs.

Nosta YLÖS JA TAAKSE... eli pyri "kaatumaan" koko ajan taaksepäin ja pidä tanko kiinni kropassa. Ja pidä PAINO KANTAPÄILLÄ, ei yhtään varpailla.

Oletan että kyseessä on MAVE kyssäri?? Ei kyykky.

Tekniikkavirhe, ei voima. Vaikka mikä lihasryhmä olis vahvempi kuin toinen, niin kyllä ne kropanosat nousee tasan siinä järjestyksessä kuin SINÄ ne nostat. Hallitse rauta, äläkä anna sen hallita itseäs.

Nosta YLÖS JA TAAKSE... eli pyri "kaatumaan" koko ajan taaksepäin ja pidä tanko kiinni kropassa. Ja pidä PAINO KANTAPÄILLÄ, ei yhtään varpailla.

Kiitos. Pitää testata että pyrkii "kaatumaan" taaksepäin ja että keskittyy siihen että pitää sitä painoa kantapäillä.

Kiitos. Pitää testata että pyrkii "kaatumaan" taaksepäin ja että keskittyy siihen että pitää sitä painoa kantapäillä.

No problemo.
Vielä sellainen vinkki näihin liittyen, että älä sitten vaan käytä mitään sellaisia kenkiä, joissa kanta on yhtään tippaa korkeammalla kuin päkiäosa. Silloin tekniikka menee metsään väkisinkin. Sellaiset "lasten jumppatossut" tai pelkät sukat jalassa, niin silloin on ainakin tasainen pohja jalkaterän alla ja automaattisesti paljon parempi nostoasento.

No problemo.
Vielä sellainen vinkki näihin liittyen, että älä sitten vaan käytä mitään sellaisia kenkiä, joissa kanta on yhtään tippaa korkeammalla kuin päkiäosa. Silloin tekniikka menee metsään väkisinkin. Sellaiset "lasten jumppatossut" tai pelkät sukat jalassa, niin silloin on ainakin tasainen pohja jalkaterän alla ja automaattisesti paljon parempi nostoasento.

Olen erimieltä tuosta. Ite vedin ennen aina tasapohjaisilla painikengillä, mutta nykyään painonnostokengillä. Saan painonnostokenkien kanssa selän pysymään paremmin suorana ja lähdössä käytettyä jalkoja, lähinnä etureisiä, tehokkaammin. En mitään kaikista korkeakantaisimpia painonnostokenkiä kuitenkaan suosittelisi.

Olen erimieltä tuosta. Ite vedin ennen aina tasapohjaisilla painikengillä, mutta nykyään painonnostokengillä. Saan painonnostokenkien kanssa selän pysymään paremmin suorana ja lähdössä käytettyä jalkoja, lähinnä etureisiä, tehokkaammin. En mitään kaikista korkeakantaisimpia painonnostokenkiä kuitenkaan suosittelisi.

Komppaan.

Painonnostokengät ovat hyvät kapeampaan kyykkyyn missä polvet viedään varpaiden yli. Tasapohjaiset sopivat taas leveämpään kyykkyyn missä peruutetaan enemmän ja sääriluu pysyy enemmän paikallaan.

Syy miksi monet tykkäävät korkojen kanssa kyykätä (tai käyttää lankkua kantapäiden alla) johtuu siitä että se kompensoi liikkuvuuden puutetta varsinkin nilkoissa (dorsiflexio).

Itse käytän tällä hetkellä adidaksen ironworkseja koska harjoittelu on pääsääntöisesti painonnostoa joten kyykkykin on kapeampi kuin ennen.

Ja juuri tästä syystä edes +250kg vetoja näkee saleilla harvoin... +300kg puhumattakaan.

En yhtään epäile ettetko sinä ja moni muukin nostaisi enemmän juuri tuolla kuvaamallasi tyylillä... mutta se on vaan "posterior chain" heikkoutta. Eikä sitä rataa jatkamalla pääse ISOIHIN rautoihin käsiksi ikinä. Posterior chain (takareidet, pakarat, selän ojentajat, selkä, epäkkäät) on se millä isot raudat nostetaan, etureisivoittoisesti pääsee vaan tiettyyn pisteeseen asti (joka harmittavan usein on välilevyn pullistuma).

Painonnostajat ottaa isoja rautoja, voimanostajat ottaa isompia... joten IMO kannattaa pyrkiä maastavedossa voimanostotekniikkaan, koska onhan kyseessä kaiken lisäksi yksi niistä kolmesta voimanostolajista. Vai väittääkö joku keskittyvänsä TUNTUMAAN maastavedossa, eikä PAINOIHIN... anyone??

Back
Ylös Bottom