Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mitähän tein MAVEssa väärin kun alkoi koskemaan niskaa?

Kulkiko pää samassa linjassa kropan kanssa kun vedit? Jos ei, niin siinä voi olla syy. Tällä tarkoitan siis sitä, että älä ala kuikuilemaan kattoa vedon aikana ja vedon alussa katse pitäisi olla maassa. Yleensä turha rinnan pullistaminen (tai sen yrittäminen) aiheuttaa pään kääntymisen liian ylös.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että kyykky ei ihan hirveästi ota takareisiin. Minulla oli SJMV:n jäljiltä takareidet ihan helvetin kipeänä tässä pari päivää sitten ja ihan mielenkiinnosta kokeilin miten se vaikuttaa kyykkyyn, niin eipä tuntunut juurikaan. Eli ihan hirveästi siinä ei takareisiä kysytä, jos ne ovat niin kipeät että kumarasta hädin tuskin pääsee ylös, mutta kyykystä pääsee ilman ongelmia :)

Ja eikös noissa liikekaavioissa yms. kyykyn pääasiallisiksi suorittajiksi mainita lähinnä etureidet ja pakarat, sekä leveämmässä asennossa reiden lähentäjät. Takareisien lihaksillakin jonkinasteinen funktio liikkeessä on vakauttajina, mutta sanoisin että se ei ihan takareisitreeniksi kelpaa (esim. ExRx:n mukaan hamstringit toimivat dynaamisina stabilaattoreina).

Itse asiassa leveässä kyykyssä takareisi on perseen ohella suorastaan pääsuorittaja, joten aloittajan kysymykseen vastaus riippuu kyykkytyylistä. Olympiakyykky ei hirveästi takareisiin ota, mutta leveä kyykky kyllä ottaa.

mitä apuja kun viimeksi mave ykköstä tehdessä kylki revähti, olen nyt ruvennut pumppailemaan tyyliin 50%-65& 5x10, 5/3/1 treenin päätteeksi. olisko joku vinkki miten vahvistella kylkiä.

Itse asiassa leveässä kyykyssä takareisi on perseen ohella suorastaan pääsuorittaja, joten aloittajan kysymykseen vastaus riippuu kyykkytyylistä. Olympiakyykky ei hirveästi takareisiin ota, mutta leveä kyykky kyllä ottaa.

Mmmh... kuinka leveä on leveä kyykky? Luulin, että esim. olympianostossa (clean and jerk tai snatch, en muista tähän hätään kumpi) ennen työntöä oleva "etukyykky" on leveä. Eli polvet osoittaa vähän sivuille ja keho on jalkojen välissä, perse melkein maassa. Ainakin tällaisessa leveässä kyykyssä minä en tuntenut minkäänlaista venytystä/kipua hamstring-lihaksissa, kun testasin kyykkyä seuraavana päivänä SJMV-päivän jälkeen, joten mielestäni kyykky leveämmässäkään asennossa ei vaadi suurta panostusta hamstring-lihaksilta. Ja itse en tiedä mitään tuota leveämpää kyykkytekniikkaa :)

Ja tuolta ExRx:n sivuilta jos valitsee kohderyhmäksi hamstring-lihakset, saa pari kolmekymmentä eri liikettä, joista yksikään ei ole kyykky, mikäli oikein katsoin. En nyt mene satavarmaksi väittämään, että olen oikeassa, mutta omien empiiristen testien ja tuon sivuston perusteella sanoisin, että pelkät kyykyt eivät riitä takareisiliikkeiksi. Mutta ehkä marde84 osaa perustella tarkemmin millaisesta kyykystä ja mistä takareisien lihaksista on kyse tuon leveän kyykyn osalta.

Itselläni ottaa kyykky aika paljon takareisiin, väittäisin johtuvan siitä ku en saatana pysy pystysuorassa millään, vaan taivun eteen, ja takareiskat sitten venyy vähän enemmän...mutta oli miten oli, tartten siihen reisikoukistuksiakin lisäksi kyykyn ja prässin jälkeen.
Kerran tein Menzterit ja kokeilin etten tee takareiskoja kun vaan kyykkään ja prässään yyber hevi-djyytisti. Heikkeni ne takareiskat siinä.
Parin kuukauden päästä kun koukistelin polvia taas niin piti käyttää pienempiä painoja ku reisiojennuksessa, vaikka muuten on aina toisin päin.

Itselläni ottaa kyykky aika paljon takareisiin, väittäisin johtuvan siitä ku en saatana pysy pystysuorassa millään, vaan taivun eteen, ja takareiskat sitten venyy vähän enemmän...

Sama juttu. Mutta ajattelin luopua kaikista eristävistä kyykyn jälkeen vähäksi aikaa. Saan takareisiin hitosti hittiä maastavetopäivänä kun vedän kapealla. Ma maastaveto, ti penkki, to kyykky. Perjantaina narut eli kädet.

Helppo ohjelma siis torstaille:
Kyykky x6-8 sarjaa
Pohkeet x3

:)

Mmmh... kuinka leveä on leveä kyykky? Luulin, että esim. olympianostossa (clean and jerk tai snatch, en muista tähän hätään kumpi) ennen työntöä oleva "etukyykky" on leveä. Eli polvet osoittaa vähän sivuille ja keho on jalkojen välissä, perse melkein maassa. Ainakin tällaisessa leveässä kyykyssä minä en tuntenut minkäänlaista venytystä/kipua hamstring-lihaksissa, kun testasin kyykkyä seuraavana päivänä SJMV-päivän jälkeen, joten mielestäni kyykky leveämmässäkään asennossa ei vaadi suurta panostusta hamstring-lihaksilta. Ja itse en tiedä mitään tuota leveämpää kyykkytekniikkaa :)

Ja tuolta ExRx:n sivuilta jos valitsee kohderyhmäksi hamstring-lihakset, saa pari kolmekymmentä eri liikettä, joista yksikään ei ole kyykky, mikäli oikein katsoin. En nyt mene satavarmaksi väittämään, että olen oikeassa, mutta omien empiiristen testien ja tuon sivuston perusteella sanoisin, että pelkät kyykyt eivät riitä takareisiliikkeiksi. Mutta ehkä marde84 osaa perustella tarkemmin millaisesta kyykystä ja mistä takareisien lihaksista on kyse tuon leveän kyykyn osalta.

Kyllä nuo painonnostajien kyykyt on melkein poikkeuksetta sangen kapeita, eikä se polvien ulos työntäminen nyt tässä yhteydessä ole oleellinen seikka. Tarkoitan leveällä kyykyllä sellaista voimanostotyylistä todella leveää perse taakse-kyykkyä, varmasti hoksaat idean jos vaikka youtubesta katselet voimanostajien kyykkyjä kisoissa tai treeneissä.

Kyykkytekniikoita on niin paljon erilaisia, ja sanoisin että kyse on kokonaan eri liikkeestä jos puhutaan tuollaisesta leveästä perse taakse-kyykystä verrattuna olympiatyyliseen väliin kyykkäämiseen. Ensimmäisenä mainitussa takareidet on todella isossa roolissa, jälkimmäisessä ei niinkään.

Nyt kun paremmalla ajalla vähän tutkailin noita videoita, niin taisin hoksata mitä tarkoitat. Oma tyylini on varmaankin lähempänä tuollaista olympiakyykähdystä kuin voimanostokyykkyä ja uskon kyllä, että jälkimmäinen voi ottaa vähän eri tavalla takareisiin. Pitänee seuraavana kyykkypäivänä fiilistellä vähän eri asennoissa!

Itselläni kyykky kyllä ottaa paljon enemmän takareisiin kuin etureisiin. Kyse siis taka kyykystä ja riittävään syvyyteen. Ennen kun teki vajaita niin oli päinvastoin.

Itse treenaan kyykyllä, prässillä, koukistuksilla ja ojennuksilla jalkapäivänä (4-jakonen), ja sitten selkäpäivänä viellä mave, joka ottaa takareisiin.

Joillekin meille tuottaa suuria vaikeuksia ylipäätään päästä olympia kyykkyyn :) Kannattaa myös testailla erilaisia kenkiä niillä kun on myös melko suuri vaikutus tyylistä riippuen.

Eikös normi mave ole selkäliike? Tai siis onhan penkkikin rintaliike vaikka ojentajat tekevät 70% työstä.

Nuo on vaan joku typerys joskus määritellyt yhden lihasryhmän liikkeiksi. Se on typerää, koska noissa moninivelliikkeissa työskentelee niin monet lihasryhmät.

Tämä voi olla itsestään selvää, mutta itselläni monesti tuntuu luontevimmalta kääntää jalkaterät tosi leveesti sivulle...joka edesauttaa hirveesti polvien sisään päin kääntymistä...eli paree ois pitää se jalkaterien kulma maltillisena.

Tällänen offtopic kyssäri tähän välii, onko etukyykyllä ja takakyykyllä suuria eroja? Onko suurta eroa sarjapainoissa, vai onko tää henk.koht? Ite ei pysty tekee takakyykkyä, kun selkä taipuu liikaa etee ja ei taivu kunnolla, jotenkin näyttää et nostais selällä eli vähän sellasta jullen ja kyykyn välimuotoa :D mut etukyykky onnistuu hyvin.

Tällänen offtopic kyssäri tähän välii, onko etukyykyllä ja takakyykyllä suuria eroja? Onko suurta eroa sarjapainoissa, vai onko tää henk.koht? Ite ei pysty tekee takakyykkyä, kun selkä taipuu liikaa etee ja ei taivu kunnolla, jotenkin näyttää et nostais selällä eli vähän sellasta jullen ja kyykyn välimuotoa :D mut etukyykky onnistuu hyvin.

En nyt suurista eroista tiedä, mutta kyllä mun kokemuksen perusteella etukyykky ottaa enemmän pelkkiin etureisiin, kun sitten taas takakyykyssä on enemmän takareidet/perse mukana. Ja sarjapainot on kyllä selvästi pienemmät etukyykyssä.

Kulkiko pää samassa linjassa kropan kanssa kun vedit? Jos ei, niin siinä voi olla syy. Tällä tarkoitan siis sitä, että älä ala kuikuilemaan kattoa vedon aikana ja vedon alussa katse pitäisi olla maassa. Yleensä turha rinnan pullistaminen (tai sen yrittäminen) aiheuttaa pään kääntymisen liian ylös.

Kiitos vastauksesta Massavaje! Rinnallevedossa ja kyykyssä katse on ainakin helposti katon rajassa. Kun en ole mavea yli 90% kuormalla tehnyt, niin voi olla, että pää on ollut väärässä asennossa. Muutan pään asentoa ensi kerralla.

Pahoittelen, jos kuulostan jankkaavalta, mutta en kyllä edelleenkään täysin käsitä miten osa jengistä saa täällä kyykyn tuntumaan takareisiin (ja takareisillä oletan, että tarkoitetaan ns. hamstring-lihaksia eli biceps femoris, semitendinosus ja semimembranosus, eikä esim. persettä/pakaroita tai adductor magnus-lihasta, joka tuntuu reiden sisäsivulla). Kun tässä jo vähän pitemmänkin googlaamisen jälkeen en ole vielä löytänyt mitään kuvaa tai kaaviota, jonka mukaan takareidet olisivat kyykyssä pääsuorittajien joukossa, tai edes apulihaksina (viitaten esim. Metallican kommenttiin, jonka mukaan kyykky ottaa enemmän takareisiin kuin etureisiin).

Lisäksi kun itse olen kyykkyjä testannut, niin mitä syvempään kyykkää, sen enemmän etureidet ainakin kipeytyvät. Tiedän, että lihasten kipeytyminen ei suoraan kerro mitään liikkeen tehosta, mutta vajaammilla kyykyillä minulla kipeytyvät lähinnä pakarat, kun taas vasta syvillä kyykyillä alkavat myös etureidet kipeytyä. Ja olipa kyykkytyylini mikä hyvänsä mitä nyt olen sattunut kokeilemaan, niin koskaan ei kyllä hamstring-lihakset ole kipeytyneet - aina kyseessä ovat olleet etureidet, pakarat ja reiden lähentäjät eri suhteissa tyylistä riippuen.

Jos jollakin olisi pistää linkki johonkin asiantuntevaan artikkeliin tai lähteeseen, tai luotettavaan anatomiseen kaavioon kyykyn kohdelihaksista missä myös hamstringit on listattu kohdelihaksiksi, niin se voisi vähän ehkä poistaa epäuskoani. Tai sanokaa joku voimailija, joka on kyykyllä hankkinut itselleen massiiviset hamsterit!

Ja tarkoitukseni ei tosiaan ole mitenkään epäillä muiden asiantuntemusta, olen vaan vielä hieman epäileväinen tämän asian suhteen :)

Pahoittelen, jos kuulostan jankkaavalta, mutta en kyllä edelleenkään täysin käsitä miten osa jengistä saa täällä kyykyn tuntumaan takareisiin (ja takareisillä oletan, että tarkoitetaan ns. hamstring-lihaksia eli biceps femoris, semitendinosus ja semimembranosus, eikä esim. persettä/pakaroita tai adductor magnus-lihasta, joka tuntuu reiden sisäsivulla). Kun tässä jo vähän pitemmänkin googlaamisen jälkeen en ole vielä löytänyt mitään kuvaa tai kaaviota, jonka mukaan takareidet olisivat kyykyssä pääsuorittajien joukossa, tai edes apulihaksina (viitaten esim. Metallican kommenttiin, jonka mukaan kyykky ottaa enemmän takareisiin kuin etureisiin).

Lisäksi kun itse olen kyykkyjä testannut, niin mitä syvempään kyykkää, sen enemmän etureidet ainakin kipeytyvät. Tiedän, että lihasten kipeytyminen ei suoraan kerro mitään liikkeen tehosta, mutta vajaammilla kyykyillä minulla kipeytyvät lähinnä pakarat, kun taas vasta syvillä kyykyillä alkavat myös etureidet kipeytyä. Ja olipa kyykkytyylini mikä hyvänsä mitä nyt olen sattunut kokeilemaan, niin koskaan ei kyllä hamstring-lihakset ole kipeytyneet - aina kyseessä ovat olleet etureidet, pakarat ja reiden lähentäjät eri suhteissa tyylistä riippuen.

Jos jollakin olisi pistää linkki johonkin asiantuntevaan artikkeliin tai lähteeseen, tai luotettavaan anatomiseen kaavioon kyykyn kohdelihaksista missä myös hamstringit on listattu kohdelihaksiksi, niin se voisi vähän ehkä poistaa epäuskoani. Tai sanokaa joku voimailija, joka on kyykyllä hankkinut itselleen massiiviset hamsterit!

Ja tarkoitukseni ei tosiaan ole mitenkään epäillä muiden asiantuntemusta, olen vaan vielä hieman epäileväinen tämän asian suhteen :)

Noustessa kyykystä ylös, etu- ja takareidet supistuvat samanaikaisesti, vaikka ovatkin vastalihakset. Wikipedian mukaan tämä on Lombardin paradoksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Lombard%27s_Paradox

Ilmeisesti takareisien osuutta kyykätessä ei voi välttää. Itselläni takakyykky tuntuu ottavan voimakkaimmin nimenomaan taka-akseliin.

Back
Ylös Bottom