Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitähän tein MAVEssa väärin kun alkoi koskemaan niskaa?

Itse asiassa leveässä kyykyssä takareisi on perseen ohella suorastaan pääsuorittaja, joten aloittajan kysymykseen vastaus riippuu kyykkytyylistä. Olympiakyykky ei hirveästi takareisiin ota, mutta leveä kyykky kyllä ottaa.

Itselläni ottaa kyykky aika paljon takareisiin, väittäisin johtuvan siitä ku en saatana pysy pystysuorassa millään, vaan taivun eteen, ja takareiskat sitten venyy vähän enemmän...

Mmmh... kuinka leveä on leveä kyykky? Luulin, että esim. olympianostossa (clean and jerk tai snatch, en muista tähän hätään kumpi) ennen työntöä oleva "etukyykky" on leveä. Eli polvet osoittaa vähän sivuille ja keho on jalkojen välissä, perse melkein maassa. Ainakin tällaisessa leveässä kyykyssä minä en tuntenut minkäänlaista venytystä/kipua hamstring-lihaksissa, kun testasin kyykkyä seuraavana päivänä SJMV-päivän jälkeen, joten mielestäni kyykky leveämmässäkään asennossa ei vaadi suurta panostusta hamstring-lihaksilta. Ja itse en tiedä mitään tuota leveämpää kyykkytekniikkaa
Ja tuolta ExRx:n sivuilta jos valitsee kohderyhmäksi hamstring-lihakset, saa pari kolmekymmentä eri liikettä, joista yksikään ei ole kyykky, mikäli oikein katsoin. En nyt mene satavarmaksi väittämään, että olen oikeassa, mutta omien empiiristen testien ja tuon sivuston perusteella sanoisin, että pelkät kyykyt eivät riitä takareisiliikkeiksi. Mutta ehkä marde84 osaa perustella tarkemmin millaisesta kyykystä ja mistä takareisien lihaksista on kyse tuon leveän kyykyn osalta.
Eikös normi mave ole selkäliike? Tai siis onhan penkkikin rintaliike vaikka ojentajat tekevät 70% työstä.
Tällänen offtopic kyssäri tähän välii, onko etukyykyllä ja takakyykyllä suuria eroja? Onko suurta eroa sarjapainoissa, vai onko tää henk.koht? Ite ei pysty tekee takakyykkyä, kun selkä taipuu liikaa etee ja ei taivu kunnolla, jotenkin näyttää et nostais selällä eli vähän sellasta jullen ja kyykyn välimuotoa :D mut etukyykky onnistuu hyvin.
Kulkiko pää samassa linjassa kropan kanssa kun vedit? Jos ei, niin siinä voi olla syy. Tällä tarkoitan siis sitä, että älä ala kuikuilemaan kattoa vedon aikana ja vedon alussa katse pitäisi olla maassa. Yleensä turha rinnan pullistaminen (tai sen yrittäminen) aiheuttaa pään kääntymisen liian ylös.

Pahoittelen, jos kuulostan jankkaavalta, mutta en kyllä edelleenkään täysin käsitä miten osa jengistä saa täällä kyykyn tuntumaan takareisiin (ja takareisillä oletan, että tarkoitetaan ns. hamstring-lihaksia eli biceps femoris, semitendinosus ja semimembranosus, eikä esim. persettä/pakaroita tai adductor magnus-lihasta, joka tuntuu reiden sisäsivulla). Kun tässä jo vähän pitemmänkin googlaamisen jälkeen en ole vielä löytänyt mitään kuvaa tai kaaviota, jonka mukaan takareidet olisivat kyykyssä pääsuorittajien joukossa, tai edes apulihaksina (viitaten esim. Metallican kommenttiin, jonka mukaan kyykky ottaa enemmän takareisiin kuin etureisiin).
Lisäksi kun itse olen kyykkyjä testannut, niin mitä syvempään kyykkää, sen enemmän etureidet ainakin kipeytyvät. Tiedän, että lihasten kipeytyminen ei suoraan kerro mitään liikkeen tehosta, mutta vajaammilla kyykyillä minulla kipeytyvät lähinnä pakarat, kun taas vasta syvillä kyykyillä alkavat myös etureidet kipeytyä. Ja olipa kyykkytyylini mikä hyvänsä mitä nyt olen sattunut kokeilemaan, niin koskaan ei kyllä hamstring-lihakset ole kipeytyneet - aina kyseessä ovat olleet etureidet, pakarat ja reiden lähentäjät eri suhteissa tyylistä riippuen.
Jos jollakin olisi pistää linkki johonkin asiantuntevaan artikkeliin tai lähteeseen, tai luotettavaan anatomiseen kaavioon kyykyn kohdelihaksista missä myös hamstringit on listattu kohdelihaksiksi, niin se voisi vähän ehkä poistaa epäuskoani. Tai sanokaa joku voimailija, joka on kyykyllä hankkinut itselleen massiiviset hamsterit!
Ja tarkoitukseni ei tosiaan ole mitenkään epäillä muiden asiantuntemusta, olen vaan vielä hieman epäileväinen tämän asian suhteen![]()