Itse en suosi enkä käytä selänojentajien venyttelyä juuri missään muodossa koska suurimmalla osalla ihmisiä on valmiiks ongelmia selkäkipujen ja liikkuvuuksien kanssa.
En itseasiassa takareisillekkään suosittele staattisia venytyksiä juuri ollenkaan, enkä tee niin itsekkään.
takareisissä on usein ongelmana se että ne ovat jäykät ja ylipitkät koska tekevät pakaroiden työtä lantion ojennuksessa. Eli selän putkien kanssa ovat yliaktiiviset (kompensaatioreaktio)
Lantion alueen dynaamiset venyttelyt ja liikkuvuusharjoittelut on tässä suhteessa helvetisti tehokkaampia.
Väärin tehty venyttely vain lisää em. epätasapainoa.
Lonkan ulkokiertäjien avaaminen ja venyttely sekä aktivointi nousee tässä kohtaa tärkeäksi. Silloin opetetaan hermostolle niiden käyttöä siinä hommassa mihin ne on tarkoitettukin.
Liikkeen pitäisi tulla enemmänkin rintarangasta ja lantiosta eikä alaselästä.
Just tehtiin tutkimus missä tutkittiin lannerankaa ja sen kestämää kompressiovoimaa ja vääntöä. En muista tarkasti lukuja enkä termejä joten älkää ottako niin kirjaimellisesti tätä.
Mutta idea oli että silloin kun lanneranka pysyy oikeassa asennossa se kesti reilusti yli 10 000 newtonia, ja silloin kun se joutui fleksioon, eli perse esim dippaa kyykyssä niin joku 1200-1400 newtonia riitti että välilevyt saattoivat luiskahdella.
Aika pätevä syy opetella pitämään lanneranka stabiilina ja hakea liikkuvuus lantiosta..
E: tangosta roikkumisesta olen tavallaan eri mieltä ja tavallaan samaa mieltä.
Suoran vatsalihaksen eli "sikspäkin" yksi tehtävä on vetää lantiota posteriooriseen tilttiin, eli neutraaliin asentoon jos verrataan miten esim. lonkankoukistajat sitä vetävät.
jos kyseisen lihaksen voimantuottokyky on heikentynyttä niinkuin usein on jos lantio on etutiltissä (lue mun aikasempi pitkä postaus pari sivua taaksepäin) niin rectus abdominus ei toimi kunnolla.
Tässä tapauksessa en käyttäisi roikkumista.
Mutta sitten jos sikspäkkiä osaa käyttää oikein niin en näe ongelmaa roikkumisessa koska lantion asento ei todennäköisesti mene huonoksi.
Jälleen kerran, yksilöllisesti kaikki