Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ai että kuuden toiston ja sitä lyhyemmät sarjat turhia? Paska puhetta. Lyhyet sarjat voimanhakuun ja pitkät kun halutaan massaa. Kuuden toiston sarjat hyvä kompromissin noitten väliltä

Sitä minäkin ihmettelin, että mitä hittoa... eipä vaan uskaltanut ruveta vastaankaan väittämään.

Pitänee kysyä täältä.. eli miten alas perus takakyykky pitäisi tehdä, eli kuinka alas persettä lasketaan? Ja mikä on tekniikassa vikana jos polvet menee nousuvaiheessa sisäänpäin?

Pitänee kysyä täältä.. eli miten alas perus takakyykky pitäisi tehdä, eli kuinka alas persettä lasketaan? Ja mikä on tekniikassa vikana jos polvet menee nousuvaiheessa sisäänpäin?

Versioita on monia, perusversio lienee saada reidet vaakatasoon. Kilpailusäännöissä polven yläpinnan pitää olla alempana kuin lonkan taitteen (en muista miten se virallisesti menee). Sitten on vielä ass to grass -kyykyt eli mennään ihan alas asti.

Tekniikassa ei varsinaisesti ole vikaa, et vain työnnä polvia ylöspäin nousuvaiheessa. Korjaantuu lihastyöllä. Muutenkin, pidä paino jalkaterien ulkosyrjällä ja työnnä polvia koko noston ajan ulospäin.

Mulle ainakin helpottaa ajatella, että ikäänkuin istuisin alaspäin kun lähen menemään kyykkyyn. Hieman hartioita leveempi asento, jalkaterät hieman ulospäin kääntyneinä ja sit vaan kyykkyyn ylös. Tarpeeks pienet painot, että saa hallittua sen alaslaskun ja sit kun lähtee ylös niin puskee polvia ikäänkuin ulospäin että pysyy varpaat ja polvet samassa linjassa sivusuunnassa...

Kannattaa venytellä pohkeita, takareisiä, etureisiä ja pakaroita välipäivinä niin helpottaa riittävän alas pääsemistä. Kantapäiden alle voi laittaa jotkut sentin-parin korokkeet, joillakin helpottaa kyykkäämistä se. Kannattaa myös alkulämmittelyn jälkeen hakee vähän sitä tekniikkaa tekemällä vaikka 1-2*20 toistoo pelkällä tangolla jotta löytyy ne täydet liikelaajuudet. Sit vaan lisäilemään painoja ja muutama kevennetty sarja ennen työsarjoja.

Juu kiitoksia vastauksista assis ja ojr^ alotin kyykkäämään vasta tammikuussa ja koko punttiharrastuksen viime marraskuussa niin aloittelijoitahan tässä ollaan vielä. Kyykyn aloitin maltillisesti 40kg:lla ja eilen tuli tehtyä 3x10 jo 77,5kg :) pyrin nostamaan painoja 2,5kg joka viikko vaikka dieetti ollu päällä tosin ens viikolla loppuu sekin ja koko kesän aattelin vielä painella 2 jakoisella ja syksyllä 1 jakoinen käyttöön ja siinä sitten kyykätään tosissaan, kun ainoa liike jaloille. :)

Minulla on vaikeuksia saada pidettyä selkää suorassa kun teen takakyykkyä. Tahtoo aina mennä pahasti notkolle ja on kyykkytreenin jälkeen nyt isommilla painoilla ollut alaselkä kipeänä. Onko tähän olemassa mitään vinkkejä, vai onko minulla yksinkertaisesti liikaa rautaa tangossa jos selän pitäminen suorassa käy liian vaikeaksi? Joudun tiputtamaan aika paljon sarjapainoja, jotta selkä pysyy suorana, mutta sitten ei taas tahdo sarjat tuntua jaloissa kunnolla.

Mites etukyykky, onko siinä helpompi pitää selkä oikeassa asennossa? Kokeilin pienillä painoilla, mutten oikein saanut tankoa asettumaan olkapäille, teki kipeää eikä meinannut tasapaino pysyä. Harjoitteluahan tuokin varmaan vaan vaatii. Entä askelkyykky? Treenaan kotisalilla, joten prässiä tai ojennusliikkeitä minulla ei ole mahdollista jaloille tehdä.

Keskivartalon heikkoutta ja/tai perse-takareidet-selkä akseli liian kireällä... Eli venyttelyä ja keskikroppaan vahvuutta vaikka voimapyörällä ja erilaisilla vatsarutistuksilla..

Mulla oli/on ihan sama juttu. Kokeile auttaisiko ylätakareisien venyttely. Eli istu penkillä hajareisin kyykkyasennossa tai leveämmällä. Siitä sitten työnnät ylävartaloa lattiaa kohti. Myös lonkankoukistajissa/pakaroissa voi olla kireyttä.

Teen maanantain ekaa kertaa kyykkyä. Tangolla varmaan aluks tekniikka kuntoon. Varmaan neuvoja kandee kysellä salilla, että saa tekniikan mahd. nopeasti kuntoon, että saa rautaakin tankoon.
Ja miten niin 6 toiston sarjat ovat turhia? :hyper:
Ite tein viimeks niin penkissä, että 2*6-7*40 ja vika sarja kevyempi 10*35.
Kai niitäkin nyt kannattaa vaihdella? Pidän ite toistot haarukassa 5-12.
Okei, juu vähän :offtopic:, myönnän:D.

Mut vielä tohon kyykkyyn, että pitääkö selän olla koko liikkeen aikana näin: | vaiko näin / ?
Selvästi ilmaistu tiedän:D. Mut kai se nyt vähän eteenpäin voi taittua?

Tangolla varmaan aluks tekniikka kuntoon.
Mun mielestä vois laittaa vaikka vitoset tai kympit päihin (=30-40 kg). Pelkkä tanko voi olla liian kevyt oikealle tekniikalle, pitäähän se paino tuntea niin tietää vähän miten kropan pitää käyttäytyä... pelkkää tankoa kun nyt pumppailee ylös alas lähet tekniikalla kuin tekniikalla. Toki kun olet vasta 15 v. enkä tiedä minkä kokoinen, niin pelkkä tankokin voi olla riittävä..

Mut vielä tohon kyykkyyn, että pitääkö selän olla koko liikkeen aikana näin: | vaiko näin / ?
Selvästi ilmaistu tiedän:D. Mut kai se nyt vähän eteenpäin voi taittua?
Joo ei siis missään nimessä pystysuorassa maahan nähden. Just tohon edelliseen viitaten, pelkällä tangolla se voisikin onnistua ja oppisi heti väärän tekniikan. Jalat hartioitten leveydelle ja vähän jalkaterät "auki". Siitä vaan pyllistelet kyykkyyn keskivartalo tiukkana niin kuin metsässä paskoisit, niin kyllä se siitä.

Youtubesta voit hakea videoita "squat"-hakusanalla.

iPush: Mittani 170/59
No SJMV ja kyykky ovat eriasiat tietty, mutta Sjmv:ssä lisään ainakin vielä 5-10kg lisää 35kg oli aika kevyt vielä:D.

Mua on askarruttanu toi kyykyn kulma ja jalkojen leveys.
Kotona oon vaa koittanu kyykkätä ilman mitään niin toi 90 asteen kulma on älyn vaikee, tai ei vaikea, mutta selän pitäminen suorassa on hankalaa. Nooh, toisaalta, en oo tehny tähän asti yhtään kyykkyä, mutta nyt oon sitä aatellu alkaa tekeen. Sitten toi jalkojen levyys, kuis suuri se saa/täytyy olla? Etureisi liikkeenä sitä siis teen.

Voi että sä ressaat paljo.Jalat vähän hartioita leveämmälle ja 90 astetta on oikeasti helppo kun on painoa harteilla.

Edit.Kato netistä niitä kyykkäys videoita.

Mulla on ollu kyykätessä tapana käydä ainoastaan luisteluasennon tietämillä, mutta nyt pari viikkoa sitten aattelin koittaa alkaa tekeen niin pohjista kuin mitä meidän salin kyykkypaikalla on mahdollista. Varmistusraudat ottaa vastaan siinä piirun verran alta 90 asteen kulman. Oon aina kuvitellu että tuo alempaa ottaminen ois huomattavasti raskaampaa mitä esim. boksina tekeminen, mutta sain huomata että jo seuraavalla kyykkykerralla sain latoa samat painot tankoon mitä aikasemminki. Ainut ongelma on siinä, että alempaa ottaessa tuntuu että jalat pitäis saada leveemmälle, jolloin polvet alkaa hyvinki irvokkaasti kääntyä sisään, pois samasta linjasta jalkaterien kanssa. Tuntuu turhauttavalta kun esim. 120kg pystyis muuten ottaan 4x4 mutta ainoastaan sarjojen pari ekaa toistoa menee nätisti kun oikeen keskittyy polvien linjaan. Eli onko tuohon mitään jekkua olemassa?Paukkuja riittäs kyllä isommillekin painoille mutta polvet ei oikeen oo messissä.

Mua on askarruttanu toi kyykyn kulma ja jalkojen leveys.
Kotona oon vaa koittanu kyykkätä ilman mitään niin toi 90 asteen kulma on älyn vaikee, tai ei vaikea, mutta selän pitäminen suorassa on hankalaa. Nooh, toisaalta, en oo tehny tähän asti yhtään kyykkyä, mutta nyt oon sitä aatellu alkaa tekeen. Sitten toi jalkojen levyys, kuis suuri se saa/täytyy olla? Etureisi liikkeenä sitä siis teen.
Eihän siinä kyykyssä voi selkä aivan suorana pysyä alas asti, vaan kyllä hieman täytyy kumartua eteenpäin. Johan se on fysiikan lakeja vastaan, että perse on aivan tyhjän päällä ja paino samassa linjassa perseen kanssa, sillä silloinhan kaatuisi taakse. Toki selkärangan tulee pysyä suorassa eli se ei saa mennä kyyryyn. Toisaalta liikaa ei saa eteenkään kumartua, koska siten häviää se vastus etureisiltä. Kyykyssä pystyy ikään kuin kusettamaan, jos kumartuu nousun alkuvaiheessa ja nostaa perseen pystyyn.

Jalkojen leveydeksi on varmaankin n. 30cm ihan passeli.

Back
Ylös Bottom