Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kengät joista sinä puhut ovat todellakin painonnostokengät , koska voimanostokengällä tarkoitetaan tasapohjaista kenkää. Niitä vain sanotaan ns."voimanostokengiksi" että samoja kenkiä saataisiin myytyä myös voimanostajille. Voimanosto-kengän tärkein kriteeri kuitenkin on että sillä pystyy kyykkäämään sääri mahdollisimman suorassa ja koroke-pohjaisilla kengillä se on vähintäänkin hankalaa. Painonnostoakin harrastaneena voin kuitenkin sanoa että tempaukseen ja työntöön nämä korolliset kengät on ihan ehdottomat.
Alkuperäiseen kysymykseen palaten suosittelen kyykkykengiksi Karhun painonnostokenkiä , mikäli ei ole tarkoitus tehdä voimanostokyykkyä , vaan kyykätä ihan lihastenkin kasvattaminen mielessä.:cool:

Parhaat voimanostokyykkyyn soveltuvat kengät ovat Conversion Chuck Taylorsit:kippis1:
Aivan :) omasta mielestäni ei kyllä penkissä mitään erikoisia kenkiä tarvitse ja kyykätä tykkään "painonnosto-kengillä" koska ei nouse kantapää ylös noustessa niin helposti. ja mave on helppo tehdä oikeastaan kaikilla ohut pohjaisilla.

Karhulla on kyllä hyvät kengät. Itselläni on mittatilaustyönä tehdyt painonnostokengät (v. 2000) ja edelleen ovat kuin uudet, vaikka kovassa käytössä ovatkin.

Minäpä heitän tänne omia kokemuksia kyykkäilystä, kun sen kanssa on ollut ongelmia ja pikkuhiljaa alkaa taas pääsemään vauhtiin.

Elikä itellä on/oli ongelmia tuon selän pyöristymisen, jonka takia sitten selkä kipeytyikin. Tästä seurasi tämän sekä muiden kyykky threadien lukeminen perinpohjasesti <: Sen jälkeen kyykkäilin todella pienillä painoilla sekä välillä ilman painoa ja katselin sitä kyykyn liikerataa. Venyttelin päivittäin, keskittyen erityisesti pakaroihin ja takareisiin ja tolla jto:n tyylillä (jota täytyy kyllä kehua). Treenasin sit upseja sekä parillakin liikkeellä syviä vatsoja.

Nyt kolmisen viikkoa myöhemmin pääsee kyykyssä suhteellisen alas jo ilman pyöristymistä, ehkä pikkusen 90 astetta pitemmälle. Joutuu kuitenkin keskittymään aika paljon siihen touhuun, mutta selkeesti on parannusta tullut eikä enää selässäkään tunnu kipua. Ensi viikolla olis taas tarkotus palata kunnon painoihin. Kyllä se tästä <: Täältä kyllä löytyy vinkkejä joka ongelmaan kun jaksaa etsiä.

Onko etukyykkytekniikassani jotain vikaa kun selkä väsyy kyykätessä, vai on se vaan sitä, että on heikot tukilihakset?

En tiä, kuinka teet sitä kyykkyäsi, mutta itellä ainakin takakyykyssä tuntuu kummasti selässä, ja pyrin ihan suorin selin tekemään, mutta ei se ainakaan estä kyykyn tekoa sen enempää kuin vaikka reisien polte etc. Ja tukilihaksissahan on varmaan monilla parannettavaa. Itse en vedä paljonkaan perinteisiä vatsoja ja nauhan mukana tehdessä kuntotestissä meni pelkästään 80 kpl :P , koska minua ei kiinnostaa vetää pitkiä sarjoja ainakaan mitään vatsoja. Teen näitä syviä vatsoja, joissa ollaan siis kyynerpäiden päällä ja mennään omaperäiseen asentoon vääntäen vatsoilla. Sen lisäksi joskus jalkojen nostoa. Kyykky pääasiassa vahvistaa vatsaa.

E: venyvyys on vähän parantunut näiden neuvojen kera ja nyt onnistuu kyykky paremmin ja vielä paremmin onnistuisi, jos olisin vahvempi.

Minkäslaista liikettä jto on suositellut pakaroille ja takareisille?

Tuossahan vähän ylempänä Ex71 on jakanut tietoa eteenpäin: :)

"Nyt saa joku toinen kuvittaa, mutta yritetään kuvailla vielä lisää:

Otat vaikka tasapenkin ja asetat sen jalkojes väliin. Sitten istahdat sille kuin kyykkyasentoon. Tästä asennosta painat sitten yläkroppaas kohti penkkiä --> en itsekään saa napaa viä penkkiin, mutta liikkuvuus on jo parantunut selkeästi.

Voihan tuon toki tehdä vaikka konttorituolillakin, istuu vaikka sen vertta edempänä sitten... Siinä ei tosin saa "napaa penkkiin", mutta saman venytyksen ylätakareiteen kummiskin."

noinpa noin. tärkein paikka on se ylätakareisi ja sinne venytyksrt saa parhaiten, kun polvi on koukussa ees vähän. kannattaa tehdä myös painojen kanssa eli esim. kunnon aku ankka julle istuen matalalla penkillä :)

joo eli ku vedin kyykkyjä tos yks päivä niin ala selkään rupes sattumaan,mutta johtuiskose siitä ku vedin samana päivänä myös selkätreenin ja vedin yhtenä harjoituksena maastavetoa?ala selkä tulee kipiäksi,olisiko neuvoja?

Mulla pragaa alaselkä maven jälkeen useasti, mutta syy löytyy takareiden/pakaran jäykkyydestä.
Hieronta vois auttaa esim. sinun tapauksessa, kannattaa ainakin kokeilla.

Nyt kyllä keksin iha vitu loistavat kengät! :D ei ehkä parhaat mutta aika kovat :P omat paini tossut jäi kuopioon salille :D nii piti jostai uudet nii revin vaa vanhoista karhun sisäpeli kengistä pohjat irti sillee et ei jääkky pohjallinen ja se monon pohja maatavaste on aika kovat :P

pidätkö tankoa kyykyssä oikeassa paikassa?
tietenkin se selkään ottaa jos tekeeselkäliikkeitä ensin

Tekniikka ei varmasti ole kunnossa. Minulla menee aina alaselkä kipeeksi kun yritän riehua vähänkään isommilla painoilla. Ongelmana minulla on pitää selkä suorana ja paikat "tiukkana"

Vaatii minulta uskomatonta keskittymistä, pieniä painoja ja pitkiä sarjoja, että saan oikeisiin paikkoihin sen tuntumaan. Lisäksi olen nykyään aina laittanut lankun kantapäiden alle joka auttaa saamaan "oikean asennon".

mun mielestä tohonkin(ettei keskivartalo pysy tiukkana) vois auttaa se, että se keskivartalo treenataan kuntoon ennenku sinne kyykkytelineille ees mennään.. ainakaa jos laittaa tavaraa levykaupalla:thumbs:

Kun teen penkillä KO. venytyksen niin tuntuu enemmänki nivusten ja lonkankoukistajien kohdilla. Onkohan noi paikat liian jäykät/jumissa vai teenkö jotain väärin?

Samassa paikassa tuntuu kireyttä jos koitan mennä kyykyssä pohjaan saakka. Tänään laitoin 1.25kg levyt kantapäiden alle jolloin pääsin syvemmälle.

Keväällä tein kyykyn pohjaan kantapäät maassa. Onnellisesti meni jokunen viikko kunnes lonkkanikamaan tuli rasitusmurtuma. Eli alaselkä ei mulla pysy suorana kun menen ihan pohjaan.

Mä en taas tota takakyykkyä pysty tekemään, lonkankoukistajat on vaan niin jumissa että menee pelkästä istumisesta jumiin ja takakyykyssä sitten alkaa kipuilemaan jos menet pohjaan leveällä, kapealla ei taas pysty pohjaan edes menemään. Etukyykyssä taas ei ongelmaa, outo juttu.

Takareisille hyvä venytys: menet vaikka pöydälle (tarpeeksi korkea) nosta vain toinen jalka pöydälle koukkuun, toinen jalka jää taakse (saa olla pikkasen koukussa) siitä lähdet taivuttamaan ruhoa eteenpäin kohti sitä pöydällä olevaa jalkaa, tuntuu juuri tuolla takareiden yläosassa ja perseessä. Jännää huomata vaikka venyttelee päivittäin niin on jäykkä paska silti. :(

Back
Ylös Bottom