Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

TJJ: -Niin, tuohan pätee harjoitteen kuin harjoitteen kohdalla. Miksi harjoituksen määrän pitäisi "epäluonnollinen" ollakkaan?

"Eipä kai luonnollinen liikelaajuus sinällään ole pahasta, mutta epäluonnolliset määrät rasitusta äärirajoilla ei ensimmäisenä tuo mieleen terveellisen"

Joillekkin kerran kahteen viikkoon kyykkäystä riittää, kun taas toiset kyykkäävät päivittäin, rasittumatta silti liiaksi. Kropalla kun on taipumus tottua siihen, mihin se totutetaan. Mutta taitaapi mennä (taas) ohi aiheen jo...

TJJ: -Niin, tuohan pätee harjoitteen kuin harjoitteen kohdalla. Miksi harjoituksen määrän pitäisi "epäluonnollinen" ollakkaan?

Niin pätee ja ei pidäkkään. Mutte alkup kysymys oli reippaisiin kyykkymääriin liittyvä. Ja tein muotoiluvirheen tekstiini. Eli tarkoitin, että eihän koko laajuuden liikeradassa sinällään mitään, hyväähän laajat liikeradat tekee, mutta kun niskassa on epäluonnollisen suuri lasti rautaa niin terveellisyys on tietenkin kyseenalaista. Mutta...

Joillekkin kerran kahteen viikkoon kyykkäystä riittää, kun taas toiset kyykkäävät päivittäin, rasittumatta silti liiaksi. Kropalla kun on taipumus tottua siihen, mihin se totutetaan. Mutta taitaapi mennä (taas) ohi aiheen jo...

...juurikin näin. Kukin siten miten kestää. Mutta kaikilla ei paikat kestä samaa vaikka kuinka totuttaisi. Jossakin se raja tulee vastaan itse kullakin, ja sen rajan ylittäminen ei ole yleensä kovinkaan miellyttävä kokemus.

Ite teen kyykyt,sekä etu-että takakyykyt niin syvälle kuin menee.Jos jätän "vajaaksi" eli stoppaan kun reidet vaakatasossa,polvet alkavat särkeä.Syväkyykyt tuntuvat polvista hyvältä ja saan paremman pumpin reisiin.Painoja joutuu hitusen tangosta karsimaan,10-20 kg keskimäärin...

Hienoa. Jälleen on yksi myytti murrettu ainakin näiden tähän mennessä kirjoittaneiden käyttäjien toimesta. Syväkyykyt eivät oikein tehtynä ole vaarallisia polville.

Itse olen ainakin monta kertaa saanut kuulla monen vajaita kyykkyjä tekevän tyypin suusta, että syväkyykyt ovat vaarallisia. Vajaiden kyykkyjen syy kuitenkin lienee se, että niissä saadaan liikkeelle enemmän rautaa ja vajaalla liikeradalla tekeminen on teknisesti helpompaa ja vähemmän liikkuvuutta vaativaa kuin syvään meneminen. Useimmiten siis vajaiden kyykkyjen tekijöiden perimmäinen syy tehdä kyykyt vajaina on laiskuus tai tietämättömyys. Poislukien tietysti ne, joille vajaammat kyykyt toimivat paremmin lajinomaisina harjoitteina.

Syvät kyykyt kunniaan! :arvi:

Omasta mielestä on fiksua tehdä joskus vähän vajaita kunnon romuilla ja joskus pohjille hieman pienemmillä. Kummassakin on omat hyvät ja pahat puolensa. Ja sen takia kun kumpaakin tekee silloin tällöin ei pitäis jäädä varaa miettimiselle et kumpi toimi paremmin. Suurimman osan ajasta ainakin itse teen siihen kulmaan kyykyt että reiden yläpinta on vaakatasossa lattiaan nähden, jolloin saan pidettyä selän vielä hyvin suorassa. Näkee kuitenkin liian useasti sitäkin että yritetään väkisin vetää pohjille, jonka seurauksena se näyttää enemmän linkkuveitseltä kuin syväkyykyltä joka ei todellakaan ole hyvä. Paras on vaan ettiä se omalle liikkuvuudelle sopiva syvyys ja sitä ruveta sitten tarvittaessa parantelemaan jos tarvetta löytyy. Mitä polvikipuiluun tulee, niin se on tyhmin syy olla tekemättä syvään jos väittää et polviin sattuu, koska syvään teko on polville turvallisempi kuin puolikkaat.

Ainakin silloin, kun kyykkää "taakse", ei kyykyn syvyydestä ole mitään hallaa ollut polville. Noin voimanostosyvyyteen tosin menen vaan, aika leveällä asennolla. Etukyykyt olen ottanut niin pohjaan kuin on mennyt, eikä polvikipuja niistäkään. Puolikyykyistä ei oikein ole kokemustakaan, mutta IMO pahinta polville on jalanojennukset. Ja hakkikyykky kovilla painoilla.

Näkee kuitenkin liian useasti sitäkin että yritetään väkisin vetää pohjille, jonka seurauksena se näyttää enemmän linkkuveitseltä kuin syväkyykyltä
Nimenomaan.Ei se syvällemeno saa olla itsetarkoitus vaan kyykätä niin syvälle kuin pystyy ilman että selkä alkaa pyöristymään...

Kyykkysyvyyksien terveellisyydessä voi miettiä myös selkään kohdistuvaa rasitusta. Luulen, että aika harva pääsee pohjaan asti, ilman että selkä pyöristyy tai polvet menevät reilusti eteen.

Itsekin havaitsin saman SF syklillä, mitä monet edellä kirjoittaneet.
Eli kun totuttelin kyykkäämään useasti viikossa ja aina niin syvältä kun luonnollisesti onnistuu, niin polvet ovat toimineet huomattavasti paremmin :)
Aluksi sai sarjapainoista ottaa pois sen n. 20-30kg, mutta nyt on tullut jotain 15kg takaisin. Eli kehitystä on tullut.

Nyt eräänlaisella HST-sykillä olen tehnyt joka toisessa treenissä kyykkyä ja toisessa Hack:ia, niin aikaisemmin polville kivulias Hack on muuttunut miellyttäväksi liikkeeksi, kun siinäkin on tehnyt toistot rauhallisesti pohjasta.
Itse käytän kyllä jalkatreeneissä polvenlämmittimiä, mutta en muita varusteita esim. vyötä. On selkäkin vähän vahvistunut :)
Vielä kun saisi kurottua kiinni kyykyn ja vedon välistä sen n. 70kg...

Ei kait noille vajaille kyykyille ole muuta käyttöä, kuin oikeasti polvivammaisten jumppa ja egoilu:rolleyes:

Ei kait noille vajaille kyykyille ole muuta käyttöä, kuin oikeasti polvivammaisten jumppa ja egoilu:rolleyes:

Tai akilesjännejäykkien jumppa... Itse en pääse syväkyykkyyn edes ilman painoja :). En oikeastaan saa edes reisiä lattian kanssa samaan kulmaan menemättä ihan linkkuun. Voisikohan tolkuttoman pitkillä jaloilla ja lyhyellä selällä olla myös osuutta asiaan? Pitäsi kyllä varmaan yrittää myös hieman venyttää noita akilesjänteitä.

Täältä ääni syväkurkul..eiku kyykylle.

Parempi polville, parempi selälle.

Ja hei, täysi liikerata niinkuin muissakin liikkeissä, ei kai se nyt huono voi olla.

Ja jos ei taivu, niin venyttelemään.

Kyykylle pari hyvää rajaa

Pohkeet ei saa painaa takareisiin. Saavat siis koskea, mutta kovin kummoista painetta ei saa välissä olla. Tarkoittaa myös ettei näiden lihasten joustoa käytetä pompauttamiseen

Kantapäät maassa

Mikäli pohkeet venyvät hyvin, polvet vain vähän varpaiden edelle, muutoin asento pysynee hyvänä niin kauan kun kantapää on maassa. Tarkoittaa myös, ettei mitään ihmeen tukia kantapäiden alle

Niin syvään kuin näiden sääntöjen puitteissa saa.

Fierfly: Ongelmasi taitaa sittenkin olla ylätakareisien jäykkyys. Noin luulin itsekin muutama kuukausi sitten ja toitotin sitä täällä, kunnes arvon nimim. jto vinkkasi että ongelma saattaakin olla muualla... Venyttelepäs noita takareisiä muutama viikko ja kokeile uudestaan. Hyvä venytys on istua penkillä ikään kuin kyykkyasennossa ja painaa napaa kohti penkkiä.

Nykyään pääsen kyykkyyn ihan ok, vaikka enemmänkin voisin vielä venytellä.

On-topic: Itselläni on polvikivut jääneet ihan reidenojennukset jättämällä, eli molemmat kyykyt (normi- ja syvä-) sopii.

nyt sitten pitää muistaa että esim. toi MKM:n mainitsema zatsiorskyn artikkelin 90 asteen kulma tarkoittaa nimenomaan POLVIkulmaa, eikä sillä ole mitää tekemistä esim. vaakasuoran tai voimanostosyvyyden kanssa. unohtakaa nyt jo hyvät ihmiset se joku ihmeellinen "reisi 90 asteen kulmassa" -nimitys voimanostosyvyydelle.

joka tapauksessa paine polvilumpion takapinnalle kasvaa mitä syvemmälle mennään ja neljällä viidestä voimailijasta siellä on enemmän tai vähemmän pahoja kulumia. onko ne kivuliaita, onkin sitten vain ajan kysymys. jos ovat, ei juuri kyykkäilyjä enää tehdä. tähän lainasin peter pippinskiöldiä, joka on polvispesialisti diakonissalaitoksella.

ite oon sitä mieltä, että PUOLIkyykyt on aika rasittavia polvelle, vaikkei mennä kovin syvälle. tää johtuu mun mielestä kuitenkin suhteessa liian suurista painoista verrattuna yleiseen voimatasoon. ihan liikaa näkee mm. palloilijoiden tekevän puoli- ja korkeeta kyykkyä heille hirveillä painoilla, jolloin koko muu kropan voimataso laahaa jäljessä eikä saa annettua tukea. esim. ukkeli, joka kyykkäsi n. 120 asteista kyykkyä penkille 150 kg:lla ja sai mun testattua sen ennen omaa ohjelmaa voimanostosyvyydestä 3*50kg... se siitä...

Mielenkiintoista oliskin tietää tuo lumpion paine kun otetaan mukaan tyypilliset erot kisasyvyyden ja syväkyykyn raudoissa. Eli tuleeko kevyemmillä syväkyykkyraudoilla isompi rasitus kuin isommilla kisaraudoilla? Toinen on se että onkohan tuo 4/5 voimailijasta sunnuntaivoimailijoita, vai puhutaanko kisaavista joilla raudat on reilusti isompia kuin harrastelijoilla.

Noi olisi mukava tietää ihan oman mielenrauhan takia, koska ajatus siitä että kyykyt rouhivat hiljalleen rustoja pois ilman kummempia oireita, on aika inhottava. Omien kokemusten pohjalta pienilläkin raudoilla kyykkäys on vain stabiloinut polvilumpiota joka pyrki aikanaan vetämään sivuun ja kipeytymään samalla.

Maalaisjärjellä ajatellen, niinhän se kyllä on että vajaaksi jätetyssä kyykyssä voidaan käyttää isompia painoja -> enemmän rasitusta polvelle kuin pohjaan tehdyssä jossa vähemmän painoa. Jos kroppa on tottunu menemään syvälle niin yllättävä painonlisäys voi olla paha juttu vaikka kyykky jääkin reilusti vajaaksi...

Jos siis pohjaan asti tekee niin todennäköisesti keskikroppa, polvet ja muut on messissä sen painon kanssa. Jos taas huitasee vaikka reippaasti ylimäärästä ja tekee vajaampaa niin joku paikka pettää suuremmalla todennäköisyydellä? Sama juttu kun jos ei tee kyykkyä ollenkaan, mutta pelkkää prässiä... ja siinä liikkuu sanotaan vaikka 300kg sarjat. Sitten menee kyykkäämään vuoden kyykkytauon jälkeen ja laittaa siihen tankoon vaikka 140kg "kun prässissäkin on 300kg", niin huonosti voi käydä - keskikroppa ei oo riittävän tukeva jne.

Tulee tehtyä räjähtävä negatiivinen. ;)

EDIT: samoista syistä mä en käytä vyötä tai polvisiteitä, ei tuu fuskattua itteänsä ja laitettua painoa enemmän kuin mitä kroppa kestää/itte pystyy stabiloimaan. Tosin en tee ykkösiä tai kakkosia, niissä olis varmaan eri juttu... ehkä jossain vaiheessa tulee kohta josta ei enää pääse ylöspäin ilman vyötä tai muita?

EDIT2: mun tapauksessa syväkyykky tarkoittaa: hitaasti alas, kunnes pohje hipaisee reittä. Sitten kiihtyvällä nopeudella ylös. Se varmaan tekee polville aika pahaa jos pohjista pompauttaa hyödyntäen polvinivelen rustojen elastisuutta. Mun välityksillä polvet pysyy kiltisti varvaslinjan takana ja sääri on lähes 90 asteen kulmassa lattiaan nähden. :)

no mä en kyllä tekis pohjakyykkyjä (tarkoittaa mun kirjoissa siis kyykkyä, joka ei mene enää alemmas, vaikka päästettäs lihat löysiksi. useilla kun se "kuviteltu pohjakyykky" jää jopa voimanoston mittasyvyydestä hieman polvien eteen-alaspainumisen takia.), ellei laji ole painonnosto. kevyet/kohtuulliset jumppailut ei pahaa tee, mutta muutoin en nää tarvetta pohjiin pamautella. voimailijoilla tossa tarkotetaan kyllä aika laajalla skaalalla kaikenlaisia harrastelijoista koviin nostajiin. laaja liikerata ei ole mitenkään perusteltua lihaksen tai voimantuoton kannalta. usein on jopa helpompaa pompauttaa se sieltä pohjasta kuin mittasyvyydestä. hack- tai etukyykyssä tää vielä korostuu, kun pakarat auttaa sieltä pohjasta hieman enemmän.

polvinivelen rustojen elastisuutta ei juuri voi käyttää, vaan se lihas ja jänteet tetkee työn.

Back
Ylös Bottom