nyt sitten pitää muistaa että esim. toi MKM:n mainitsema zatsiorskyn artikkelin 90 asteen kulma tarkoittaa nimenomaan POLVIkulmaa, eikä sillä ole mitää tekemistä esim. vaakasuoran tai voimanostosyvyyden kanssa. unohtakaa nyt jo hyvät ihmiset se joku ihmeellinen "reisi 90 asteen kulmassa" -nimitys voimanostosyvyydelle.
joka tapauksessa paine polvilumpion takapinnalle kasvaa mitä syvemmälle mennään ja neljällä viidestä voimailijasta siellä on enemmän tai vähemmän pahoja kulumia. onko ne kivuliaita, onkin sitten vain ajan kysymys. jos ovat, ei juuri kyykkäilyjä enää tehdä. tähän lainasin peter pippinskiöldiä, joka on polvispesialisti diakonissalaitoksella.
ite oon sitä mieltä, että PUOLIkyykyt on aika rasittavia polvelle, vaikkei mennä kovin syvälle. tää johtuu mun mielestä kuitenkin suhteessa liian suurista painoista verrattuna yleiseen voimatasoon. ihan liikaa näkee mm. palloilijoiden tekevän puoli- ja korkeeta kyykkyä heille hirveillä painoilla, jolloin koko muu kropan voimataso laahaa jäljessä eikä saa annettua tukea. esim. ukkeli, joka kyykkäsi n. 120 asteista kyykkyä penkille 150 kg:lla ja sai mun testattua sen ennen omaa ohjelmaa voimanostosyvyydestä 3*50kg... se siitä...