Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Eilen hackilla vääntäneenä voin sanoa,että polvet jomottavat molemmat.Jatkossa varmasti koitan vetää 2*8 sarjaa aika maksimi painoilla niin ei pääse polvet rasittumaan turhaan ja varmasti tulee tollakin tehoja treenii.Tekee vielä etureidet jossain vähän polvia vähemmin kuluttuvassa liikkeessä uudestaan...

Muuten toi sarjapainolaskuri oli hyvä, mutta en voinut kokeilla siinä sitä kerran kuntotestissä tekemääni 40kg x 50 toistoa :( tosin enemmänkin olisi mennyt paremmassa kunnossa silloin :whip:

Mulla on yleensä toiminut toi kalasen sarjalaskuri (firefoxin aloitussivuna:D) mutta nytten on kyykyssä alkanut heittämään aika rankasti noi maximit.
Viime treenissä vedin 130kg 3x10 joten luulisin saavani sillä ainakin 15 toistoa. 140kg meni viellä muutaman raskaan sarjan jälkeen 7 kertaa mutta sitten tipahtaa toistomäärät kovasti, oma nostamani maximi on 160. En kyllä ole hirveästi nostellut noita maximeita vaan yleensä kyykyssä teen pitkiä sarjoja.

Olisikohan hermotuksessa jotain häikkää? Laskuri kun näyttää että saisin lähelle 200kg.:P
Vaikka usein kaatuu teknikkaankin nuo nostot..

// Perhana meinasin unohtaa, olen 75kg ja suurin paino minkä olen kyykännyt on se 160. Meinaako se paljoa kun en muista tuota laskutapaa. 120%?

Ruhli sanoi:
// Perhana meinasin unohtaa, olen 75kg ja suurin paino minkä olen kyykännyt on se 160. Meinaako se paljoa kun en muista tuota laskutapaa. 120%?

Kyllä tuosta vähän yli 200% tulee :)

(en jaksa kaivaa laskinta..)

Akkeli sanoi:
Polvien pikkulihaksia voi myös vahvistaa esimerkiks reidenojennuksilla (hallitusti, ei "potkimalla").

Itelle neuvoi fysioterapeutti että tarviis tota reidenojennusta tehdä kun on vasen polvi sökö, sanoi että mahd. iso paino ja hidas liike, noh salille menin ja vedin muistaakseni 25kg vehkeeseen kiinni, oikeelle jalalle teki ihan jumalattoman hyvää mutta vasemmasta meni lumpio toisella toistolla ja ilkeemmin mitä on koskaan menny, nyt oon pienillä painoilla reenannu tota vasenta jalkaa ja rupee pikkuhiljaa ne lihakset heräilemää (meni täysin piiloo ko makasin sairaalassa, herätettiin sähköllä) tod. näk. koko tarina :offtopic: mutta aattelin nyt kuitenkin valaista näistä polvivaivoista kärsiviä, tärkein on pikkulihasten kannalta (kuulemma) se ihan viimeinen rutistus, polven hajottaneiden kannattaa tehä yhellä jalalla vuoronperään kun se pirun kroppa "suojelee" sitä toista jalkaa molemmilla runtatessa :thumbs:

Eli ajaako prässi saman asian kuin kyykky (en kehdannu salilla kysyä :nolo: ) kun ei vaan toi kyykky ota onnistuakseen mulla, tuntuu että turvalleni/niskalleni kaadun :D

Ei se samaa asiaa aja. Mutta jos kehonrakennus ja lihasmassan kasvattaminen on tavoitteesi, niin ei se kyykky mitenkään korvaamaton liike varmasti ole. Voimaa hankkittaessa en jättäisi kyykkyä pois taas missään tapauksessa. Nenälleenkaatumiseen auttaa tangon laskeminen alemmas, korokkeen asettaminen kantapäiden alle, liikkuvuuden parantaminen, oikean liikeradan opetteleminen (tangon pitää olla varpaiden ja kantapään rajaaman alueen välissä) sekä leveämmän asennon ottaminen.

Edit: ja kysyä kehtaa aina.

Kummatkin on todella hyviä liikkeitä...niitä kannattaa vaihdella vaikka vuorotellen jalkareenissä...sellain se lihas saa vähän erillaista ärsykettä

Kyykky toimii ainaki mulla paljon paremmin. Lihakset on todella kipeät monta päivää kyykyllä, prässillä tuntuu vaan jotain pientä. Molemmilla vedän jotain 8-10 sarjoja about niin isoilla painoilla kun menee hyvällä tekniikalla. Mutta tosiaan, riippuu mitä hakee, prässi on kuitenkin turvallisempi ja ajaa asiansa oikein hyvin.

Pistetäänpä kysyjälle tarkennuspyyntö, eli mikä on tavoite? Kyykkäätkö leveällä vai kapealla tyylillä, ja mitä lihaksia tarkoitat kun kysyt vastaavatko liikkeet toisiaan?

Itse tein eilen prässissä 1x8 ja parin minuutin tauon jälkeen 1x20 sarjat ja molemmat täysin loppuun asti. Sai kyllä etureidet tosi kipeeksi joten kannattaa kokeilla.

Kyykky ottaa kokonaisvaltaisemmin jalkoihin, eli ei pelkästään etureisiin.Tämän takia itse suosin molempia liikkeitä samassa treenissä siten että kyykkyä ykkösliikkeenä ja sitten prässissä pidempiä sarjoja (10-16).

IMO prässi on ehkä kehoilu treenissä huomattavasti parempi koska siinä uskaltaa vetää kunnolla loppuun asti ja jos haluaa vielä jatkaa siitä niin sekin onnistuu toisin kuin kyykyssä...

veijari sanoi:
IMO prässi on ehkä kehoilu treenissä huomattavasti parempi koska siinä uskaltaa vetää kunnolla loppuun asti ja jos haluaa vielä jatkaa siitä niin sekin onnistuu toisin kuin kyykyssä...

Jotenkin tulee mieleen kysyä, miksi prässissä uskaltaa tehdä sarjat paremmin loppuun kuin kyykyssä. Kyllä itse tulee tehtyä ne sarjat myös kyykyssä ihan yhtälailla loppuun asti. Ja jos jatkamisella tarkoitat pudotussarjaa, niin miksei myös sen tekeminen onnistu kyykyssä. :whip:

Mun mielestä se perinteinen kyykky on ehdottomasti paras. Sillä saa mielestäni parhaiten massaa ja voimaa reisiin. Mielestäni erilaiset kyykyt ovat ehdottomasti jalkatreenin perusta ja niillä kasvaa. Kyykkyhän on kuitenkin perusliike ja niitä ei kannata jättää pois.

Mutta, kannattaa opetella tekemään se kyykky ensin oikein. Jos tekniikan kanssa on ongelmia, niin ei muuta, kuin harjoittelua! :arvi:
Voihan sitä prässiä ja kyykkyä vaihdella viikoittain, niin saa vaihtelua treeniin.

Back
Ylös Bottom