Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tein ite 2 päivää sitten kyykkyä kokeilumielessä kun prässissä alkoi tuntumaan polvessa ikävää vihlontaa. Kyykyssä tuntuikin että oli helpompi pitää lonkka-polvi-pottuvarvas linja suorassa eikä lenkoilla sivulle. Hack-kyykky vois olla kans ratkasu mutta salilla ei ole sellasta. Tiedän että kutakuinkin mahdotonta selittää tekniikoita näin webin läpi, mutta onko nämä periaatteet edes sinne päin?

- paino kantapäillä
- selkä koverana
- perse taakse

Ja pitäiskö selkää pyrkiä pitämään mahdollisimman pystyssä, eli ei siis niin että kärjistetysti pää menis alhaalla polvien väliin?

Painoa oli 50 kg, tosin ite painan sen 115 :) Ja polvien suhteen tuntui käypäseltä liikkeeltä.

Tässä muutamia ohjeita:
- eka sarjat 15, sitten 12, 10, 8, 5, 3 ... vähintään pari viikkoa pumpataan pidempää sarjaa ja haetaan tuntumaa liikkeeseen
- persettä työnnetään korostetusti pitkälle taakse
- jännitys pidetään koko selässä ja vatsassa
- oikea liikerata haetaan hitailla toistoilla
- ensin polvien kulma noin 90 astetta ala-asennossa, pikkuhiljaa voi hakea liikkeeseen syvyyttä
- kantapäiden alle voi kokeilla laittaa tavaraa, jos ei saa vietyä liikettä tarpeeksi alas
- polvet pyrittävä pitämään paikallaan
- tankoa ei laiteta niskaan vaan vähän alemmas (oikean paikan löytää vähän raskaammilla painoilla)
- ai niin ja sitten tämä tärkein eli jalkaterien pitää olla reisien kanssa samassa linjassa

Jees, tattista! eiköhän se tästä. Tosiaan tuota kun tein niin ukko heiluu niin että hirvittää, joten kyllä tota liikerataa pitää harjotella ennen ku uskaltaa isompia painoja kokeilla.

Niin ja vielä...

Kannattaa tehdä tuo aina peilin edessä kun mahdollista, ja pitää katse suunnattuna koko ajan eteenpäin.

Noilla pitäisi päästä alkuun. Ja kehityshän on kyykyssä ihan järkyttävän nopeaa, kun tekniikka on kohdillaan. Itsellä nousi kuuden eka kyykkyviikon aikana tulos jostain 50:stä 110:een. Tosin toistotkin tippuivat 15:stä 3:een.

Ite vedän HST:lla ja oon huomannu 10 toiston ja 5 toiston viikoilla että jos en tee penkkiä ekana niin en saa mitenkään tehtyä penkissä sarjoja loppuun. varsinkin jos mave ja kyykky on tehty ennen sitä.

(joojoo tiedän et pitäs olla pienemmät painot sitten, mutta kun sitä ei koskaa muista huomioida sillon kun laskee niita sarjapainoja) :jahas:

Haittaako tangon liian korkealle asettelu rasituksen siirrossa, tai siis meneekö rasitus väärään paikkaan? Vai onko haitta vaan kipeessä niskaassa ja/tai että meinaa kaatua? Ite olen tehnyt aina tanko niskassa... pitää aina ollu joku pehmuste siellä kun sattuu, ja seuraavana päivänä aina tuntuu että ois joku kuhmu samassa paikassa.

Koita sellaista harjoitusta että laitat sen verran painoa tankoon että se on tukeva, mutta kevyt(n.60kg). Harjoittele kyykkytekniikka, jolla voit mennä syväkyykkyyn tanko niskassa, kädet rentoina sivuilla. Jos tässä harjoituksessa käyttämäsi tangon sijoituspaikka on sellainen että se kipeytyy isoilla painoilla, laske tankoa muutamia senttejä alemmas lihaisampaan paikkaan. Tällöinkään et vielä tarvitse olkapäitä tangon tukemiseen kovinkaan paljoa.

Muista myös venytellä ja ravistellen rentouttaa käsiäsi ja olkavarsia ennen kyykkäämistä. Koita saada kaikki pumppi ja jännite pois olkavarsista ja olkapäistä.

radial sanoi:
Tässä iässä penkki nyt on jostain syystä hieman tärkeä. :david:
Sitä paitsi penkki ei käy niin pahasti kunnon päälle kuin esim. kyykky eli kevyeet liikkeet ennen. Tai näin ainakin mä teen :)
Yleensä mennään isommasta lihasryhmästä pienempään. Samoin myös raskaat liikeet ensin, sitten kevyet.

Ja mikä siinä penkissä kiehtoo? Tärkeintä mielestäni on, että ois vahva selkä ja jalat :)

meinasin juuri tehdä samasta aiheesta threadin. lähelle sama ongelma, tosin minulla ei mikään puudu, vaan olkapäät on nyt tulehtuneet. kohta joutuu hakemaan kortisonia yms. veikkaisin että kiertäjäkalvosimet prakaa kohta kun ei pysty käsiä liikuttamaan.

sain samansuuntaisia vinkkejä ammattilaisilta. ota leveämmältä kiini tangosta, samoin lavat yhteen ja selkä tiukkana. liian kapeella kun on kädet niin tulee niillä nostettua. itte pidin tankoa vähän liiankin alaalla selässä. olen koittanut noin kyykätä mutta ei ole hirmuisesti vaikuttanut nyt. todennäköisesti kerennyt tulehtua jo aiemmin ja nyt menee vaan pahemmaksi. meinaan nyt ei voi nostaa käsiä näppäimistöltä hiirelle kun koskee niin kovin. :O

kannattaisko pitää paussia kyykystä vai ottaa safety squat bar käyttöön pariksi viikkoa?

boksikyykkyjä vetokumeilla oon tehnyt nyt, tuskin etes kahtasataa kiloa yläällä. raudoista ei pitäis olla kiini mutta voisko kumit vaikuttaa niin paljon? (siniset, +60kg yläällä) normaalissa kyykyssä ei ole aiemmin sattunut mutta nyt käy kipeetä..

vinkkejä? kylmää pidän nytkin olkapäillä ja kiertäjäkalvosimia tullut treenattua ja lämmiteltyä ennen treenejä. ei tajua missä ois vika.

e. kohtis, oliko tuo huumorinkukkaa vai totista totta? :lol2:

Lynski sanoi:
Yleensä mennään isommasta lihasryhmästä pienempään. Samoin myös raskaat liikeet ensin, sitten kevyet.

Ja mikä siinä penkissä kiehtoo? Tärkeintä mielestäni on, että ois vahva selkä ja jalat :)

Samaa mieltä..Penkki ihan liikaa hehkutettu liike!

Weak sanoi:
Haittaako tangon liian korkealle asettelu rasituksen siirrossa, tai siis meneekö rasitus väärään paikkaan? Vai onko haitta vaan kipeessä niskaassa ja/tai että meinaa kaatua? Ite olen tehnyt aina tanko niskassa... pitää aina ollu joku pehmuste siellä kun sattuu, ja seuraavana päivänä aina tuntuu että ois joku kuhmu samassa paikassa.

No jos pitää olla pehmuste niin sitten se todellakin on väärässä paikassa.

Nevahood: Parin viikon olkapäitä rasittamaton treenija ehkä jotain voiteluainetta nivelille(laillista tai laitonta) olisi paikallaan. Ja jos teillä sellainen safety bar on käytössä(eli treenaat mainiollaa salilla) niin toki sitä kannattaa hyödyntää. Ja jos on noin pahaksi päässyt olkapäiden kannalta, eikö kannattaisi treenata kyykyssä vain tekniikkaa ja joitain erikoisharjotteita kuten vaikka safety squattia pitämättä tangosta käsillä. Normaalitangolla alkaa 150 olla aika vaikea tolleen ilman käsiä. Sitten päälle prässiä ja mavea niin onhan siinä samat lihat treenattu, ja saatu psykologisesti tärkeä kyykkäilyannoskin.

Kun painoja pitää liian korkealla niskassa, painopiste tulee vähän edemmäs. Polvet on vaikeampi pitää paikallaan kyykkyyn mentäessä ja selkä on vaikeampi pitää suorana.

siis ongelma on,että kyykyttäessä paino on täysin päkiöillä! eteen päin kaatuminen ei ole ongelma. mikä hän olis sopiva liike/eet,että sais moisen vaivan helpottamaan? maastaveto tulos on 50% parempi verrattuna kyykkyyn,että kai reisistä puuttuu voima! kiitokset jo edeltäkäsin!

Ensimmäiseksi tarkistaisin tangon paikkaa mahdollisesti alemmas. Toiseksi kysyisin kyykkäätkö leveällä vai kapealla asennolla? Jos kyykkäät kapealla, voi ongelmana olla yksikertaisesti liikkuvuus. Ratkaisuksi venyttelyä, lautaa kantapäiden alle tai asennon vaihtamista leveäksi.

Sinuna kahtelisin ohjeita tuolta voimapuolelta. Netistä näitä hommia on kuitenkin vaikea oppia, joten mieluiten jotain kaveria, joka näyttää homman osaavan, hihasta kinni ja neuvoa kysymään.

Moi.

Viittisittekö laittaa kyykky%:nne suhteessa painoonne vaikkapa tolla kalasen laskurilla http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/ (harva varmaan kokeillut 1:stä).

Mulla on alkanut kyykky kulkemaan kumman nousujohteisesti jo 4:ttä kuukautta ja kalasen laskurilla laskettuna saan nyt 200% {7x125, painon olessa 80kg}, josta olen todella hämmentynyt ja ylpeä, varsinkin kun olen dopannut kuningas alkoholilla ehkä enemmän kuin koskaan eikä treenikään niin säännöllistä ole ollut (vai onko satunnaisten treenikertojen poisjääminen avain...?)

Kiitos veljet.

Back
Ylös Bottom