Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

teen itse 15 x2, 10 x2, 8 x2, 6 x2, 4 x1, 2 x2. Tolla sain nostettua jalkakyykyn 120kg tonne 195kg asti ja nytten taotaan lisää vaan samalla ohjelmalla

Riippuu paljon ihmisestä että voiko kyykyn ja maven tehdä samalla viikolla. Esim.
leveä kyykky + mave > rasitus selälle
leveä kyykky + sumo > rasitus selälle + lantio
kapeita molemmat > eniten rasitusta selälle
Näin omasta mielestäni. Jos palaudut 3pvssä (kyykky ti, pe mave), niin voihan tuota kokeilla. Mutta ainakaan itselleni tekisi molemmille tuota. Yritä keksiä kompromissi.
Esim.
volyymi kova kyykyllä > ei mavea, tai hyvin kevyt (tekniikkapainotteinen)
volyymi kevyt kyykyllä > mave "puoliraskaasti"
Nojoo ei nämä esimerkit oikee sovi, jokatapauksessa rasitus on selälle kova.
Suoraan sanoen tekisin itse vain jommallekummalle, jos kyykky on leveähkö niin kyllä se sumo paranee. Mutta mutta, kun en tiiä miten ko. liikkeet suoritat ni on vaikeempi sanoa mitään.

tota systeemiä aikalailla esiintuoneena: sitä voi tehdä vaikkapas 3krt/vko kyykyssä ja kerran vedossa ja silti tulokset nousee kovaa vauhtia. tää tietenkin vaatii hieman kovempaa pohjakuntoo, kuin alottelijalla. siksipäs en tällä saitilla sitä esitellytkään.

suosittelisin sen käyttöä parille kyykylle viikossa. toinen esim. 10-30% kevyempänä, mutta samoilla sarjoilla. myöskin onnistuu vuorottelu 3-4 liikkeellä tyyliin, levee kyykky, veto, etukyykky, kyykky. noi kaikki parissa viikossa ja taas alusta. mielikuvitus asettaa rajat.

Mä koitin kanssa eilen ekaa kertaa kyykkyä kunnolla ja tein 4x10. Aika varovasti tein kun ollu polvien kanssa ongelmia. Yks toisto olis joka kerralla menny lisää mutta ajattelin rauhassa alottaa. Jotain tein ainaki oikeen kun tänää toi kävely ei oikeen ole ollut mieluisaa :D

Ihan kohtuullisesti meni tekniikan puolesta imo mutta välillä kun kyykystä lähin nostamaan niin paino tuli jotenkin eteen ja kantapäät irtosivat hieman maasta. mitään nokilleen lennon vaaraa ei kuitenkaan ollut, mutta onko tohon jotain vinkkiä esim jalkojen asennossa vai löytyykö se oikea tekniikka kun tarpeeksi hinkkaa?

J.Gers sanoi:
välillä kun kyykystä lähin nostamaan niin paino tuli jotenkin eteen ja kantapäät irtosivat hieman maasta. mitään nokilleen lennon vaaraa ei kuitenkaan ollut, mutta onko tohon jotain vinkkiä esim jalkojen asennossa vai löytyykö se oikea tekniikka kun tarpeeksi hinkkaa?

Nokilleen voi lentää jos:

A. Leveä kyykky asento ja kengissä on korot.
B. Tanko liian ylhäällä niskassa, laske tankoa alemmaksi.
C. Liikerata ei ole oikea ( työnnät kroppaa eteenpäin ylös tultaessa)

Toisin sanoen paino piste on liikaa päkiällä. Vaihda painopiste kantapäälle niin tulee persuskin mukaan kyykkyyn.

Ite tykkään tehä tota kyykkyä yhellä jalalla siten et toine jalka on penkillä...ei tuu niin paljoo kuormaa niskalle/selälle...sitä ku rauhassa runnoo 3*10-12 ni taattu kipu jaloissa seuraavana päivänä :thumbs:

J.Gers sanoi:
Mä koitin kanssa eilen ekaa kertaa kyykkyä kunnolla ja tein 4x10. Aika varovasti tein kun ollu polvien kanssa ongelmia. Yks toisto olis joka kerralla menny lisää mutta ajattelin rauhassa alottaa. Jotain tein ainaki oikeen kun tänää toi kävely ei oikeen ole ollut mieluisaa
sama homma sunnuntai aamuna :D no ainaki tietää et kyykyt menee oikeen ja mieluisin yllätys alaselkä kestää isompia romujaki selän takana,tänää kokeiltiin :rock:

Ite tein 15 sarjoilla ja pienillä painoilla ja menin kai liian nopeesti alas toisen sarjan alkupuolella, ni sattu selkään ja loppu treenailu siihen. Painot oli kevyet (60kg), eikä ne painanu juurikaan, mutta tuli jotenki huonosti alas ja sen jälkeen oli viikon vaikeeta seisoo suorassa ku vihlo ja särki ja itku ja parku.

Onko muilla miten yleistä se, että kyykyssä polvet vapisee sivuille alas ja/tai ylös tultaessa? Haittaahan tuosta ei lie (niin kauan kun alla kestävät :D), tuntuu vaan hassulta...

Mulla on sellainen ongelma ollut viimeaikoina, että olkapää puutuu kyykyssä varsinkin pitkissä sarjoissa. Treenaan 110-90kg:llä joten painot eivät luultavastavasti vaikuta vaan tekniikka. Onko teillä ollut samanlaisia ongelmia?
Ja miten selvisitte niistä? Ajattelin, että voisi siirtää tankoa ylemmäs (niskaan) mutta siitä seuraisi niskakipu, joten epäkäslihaksen päällä lienee ihan hyvä paikka tangolle?

Lapojen päälle se tanko olisi hyvä saada.

Kuis syvä on kyykky? Sitä meinaan, että vajaalla liikeradalla ja ylisuurilla painoilla varmasti saa ittensä kipeeksi. En tietenkään vihjaa tässä mitään..

radial sanoi:
Ajattelin, että voisi siirtää tankoa ylemmäs (niskaan) mutta siitä seuraisi niskakipu, joten epäkäslihaksen päällä lienee ihan hyvä paikka tangolle?
Tärkeintä on se, että tanko lepää hyvin siellä selässä eikä sitä tarvi käsien varassa pidellä. Uskon, että tuo saattaa syynä olkapäiden puutumiseen.

Melko syvänä olen tuon kyykyn tehnyt, mutta kiitos vinkeistänne.
Tuo puutuminen saattaa muuten johtua jälkeen päin ajatellen siitä, että olen tehnyt penkkiä juuri ennen kyykkyä jolloin olkapäät on vähän pumpissa.

radial sanoi:
Melko syvänä olen tuon kyykyn tehnyt, mutta kiitos vinkeistänne.
Tuo puutuminen saattaa muuten johtua jälkeen päin ajatellen siitä, että olen tehnyt penkkiä juuri ennen kyykkyä jolloin olkapäät on vähän pumpissa.

Mitä järkeä tehdä penkki ennen kyykkyä? :jahas:

juffe sanoi:
Mitä järkeä tehdä penkki ennen kyykkyä? :jahas:
Tässä iässä penkki nyt on jostain syystä hieman tärkeä. :david:
Sitä paitsi penkki ei käy niin pahasti kunnon päälle kuin esim. kyykky eli kevyeet liikkeet ennen. Tai näin ainakin mä teen :)

Mutta koordinaatio ym. herpaantuu helposti kun et pysty ihan täysillä keskittymään raskaisiin liikkeisiin.. ja ei se penkkikään mikään ihan kevyt liike oo, hauis- tai rannekäännöt vois viel ymmärtää ;)

Onko muilla miten yleistä se, että kyykyssä polvet vapisee sivuille alas ja/tai ylös tultaessa?

Kovaa sarjaa tehtäessä vapisee ihan kunnolla :D Mielenkiintoinen tunne..
Toivottavasti kestäävät eivätkä sorru alta pois.. :D

Back
Ylös Bottom