Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itse en tee istumaannousuja ollenkaan, vaan sanoin että Serge Nubret teki 2000 istumaannousua päivässä, jos ilmaisin sen viestissäni epäselvästi.

No sä sanoit "Teki Sergei Nubretkin aikoinaan 2000 istumaannousua joka päivä ja ihan kivat palikat herralla oli" vatsalihakset on ihan samanlaiset lihakset ku muutkin, ei ne vaadi 2000 toistoa eikä se saa niitä näyttämään paremmilta mitä enemmän teet niitä... lihasten muoto on geeneissä niihin ei pysty vaikuttamaan. Ainoastaan raskaat painot saattavat paksuntaa keskivartaloa.

Juu kiitos neuvoista! Olen yrittänyt spotata katseen sinne eteen että selkä pysyisi suorana, mutta pitää kokeilla ilman.

Itse asiassa selkä pysyy paremmin suorassa, kun koko selkäranka on suorassa (heh). Niskahan siis kuuluu tietysti myös selkärankaan.

Teenkö maven jotenkin päinvittua kun selkää särkee monta päivää treenien jälkeenkin?

Mulla on jalat hartioiden levysenä,ristiote ja selkä 90% sarjasta suorassa.
Teen 1 sarjan lämmittelyjä 60kg:lla ja 2 työsarjaa joissa toisessa käsien ote päinvastainen jotta lihakset rasittuvat tasapuolisesti
Jumppaan 140kg:lla niin ei luulis että näillä panoilla kipeytyvän.. Mutta joka reenin jälkeen särkee/arka 3 päivää.

Kuuma suihku auttaa pariksi tunniksi jonka jälkeen taas kipeä..

Teenkö maven jotenkin päinvittua kun selkää särkee monta päivää treenien jälkeenkin?

Teen 1 sarjan lämmittelyjä 60kg:lla ja 2 työsarjaa joissa toisessa käsien ote päinvastainen jotta lihakset rasittuvat tasapuolisesti
Jumppaan 140kg:lla niin ei luulis että näillä panoilla kipeytyvän.. Mutta joka reenin jälkeen särkee/arka 3 päivää.

Mistäs kohtaa se selkä on vinossa sen 10% ajasta? Hyppäätkö tosiaan 60kg:sta suoraan 140? Mistä kohtaa se selkä kipeytyy? Näillä tiedoilla joku osaa varmaan jo vastatakin.

Mullakin sarjapainot usein 140 kg hujakoilla ja teen nousun yleensä suunnilleen 2 x 10 x 60, 8 x 80, x 5 x 100, 5 x 120, eli nuo on oikeastaan kaikki lämppäreitä. Jos hyppäisin suoraan 60 kg => 140 kg niin munkin selkäni varmaan huutaisi hoosiannaa.

Et kerro onko kipu nivel- vai lihaskipua. Ainakin jos se on nivelkipua niin kuumasta suihkuttelusta on varmaan vain haittaa.

Mun näkemyksen mukaan ihmisen nivelten pitäis kestää normaalilla kehonpainolla tehdyt kyykyt. Ihan sama vaikka niitä tekee 1000. Itse näkisin että ei tosta hyötyä ole, mutta kukin rullaa tyylillään.

Oletan että kyseessä ei ole tervettä kipua, eli syynä ei ole domssi. Kaikella todennäköisyydellä siis syy johtuu siitä, että sulla ei pysy selkä tarpeeksi suorana sarjan aikana ja selkäsi onkin aika kovilla johtuen hurjasta paineesta alaselän seudulla. Kannattaa jotenkin koittaa nähdä se asento, vaikka pyytä jotain katsomaan että pyöristyykö selkä, tai vaikka kuvaat sun sarjan. Kuitenkin olen aika varma että syynä on vain se, että selkä pääsee pyöristymään. Tekniikkaa kuntoon!

Yksikään ei ole ilmeisesti edes lukenut tuota linkin juttua, joten minäpä säästän teidät vaivalta ja liitän kyseisen tekstin pätkän tähän.

"It is rumored that Jagr did over 1,000 squats daily with a ridiculous amount of weight on his back and had an extremely low bodyfat at around 5% even at over 240 pounds."

Eli

1) kyseessä on huhu, ei fakta
2) Jagr kyykkäili jutun mukaan nimenomaan todella suurilla painoilla, ei kehonpainolla (tämän voi käsittää kahdella tavalla, mutta konteksti viittaa nimenomaan suuriin, eikä pieniin lisäpainoihin)

Voidaan siis päätellä, että kohta 2) vahvistaa kohdan 1).

Joo no tee sä 2000 toistoa, mä teen 20 toistoa ja mul on samanlaiset palikat.

Kovat vatsat sulla! Respect!
serge+nubret2.jpg

tossa nubretti. Laitas vielä kuva omista teräsvatsoistas jotka oot saanut tekemällä 20 toistoa päivässä, niin voin alottaa sun fanittamisen.

Kovat vatsat sulla! Respect!
serge+nubret2.jpg

tossa nubretti. Laitas vielä kuva omista teräsvatsoistas jotka oot saanut tekemällä 20 toistoa päivässä, niin voin alottaa sun fanittamisen.

Vittu se oli vertaus heitto et niit vitun vatsoja tarvii 2000 tehä saatanan apina!

Vatsoja tehdes voi käyttää lisäpainoa.

Vittu se oli vertaus heitto et niit vitun vatsoja tarvii 2000 tehä saatanan apina!

Vatsoja tehdes voi käyttää lisäpainoa.

Eli siis sulla ei oo yhtä hyvii vatsoja, mutta tiedät taianomaisesti että 20 toistoa riittää tollaisiin vatsoihin? Oot kuule tosi uskottava kaveri ja voisinkin rukoilla että kerrot meille muille tyhmille lisää hyviä treenivinkkejä

Eli siis sulla ei oo yhtä hyvii vatsoja, mutta tiedät taianomaisesti että 20 toistoa riittää tollaisiin vatsoihin? Oot kuule tosi uskottava kaveri ja voisinkin rukoilla että kerrot meille muille tyhmille lisää hyviä treenivinkkejä

Ensinnäkin mä aloitin muutamat viikot sit taas treenaa useamman vuoden tauon jälkeen ni en ehkä viel ottele kuvaa mun mahasta. Mutta vatsoja ei tarvii älyttömästi tehdä koska ne on samallalailla kehittyviä lihaksia kuin muutkin. heitin sen vaan verrannollisesti. Teoriassa yks kova sarja riittää yleensäkin olkoon mikä tahansa lihas ryhmä jos sen tekee oikein. Mutta esimerkiksi olen tällä hetkellä kehittynyt niin hyvin että on tullut pää liikkeisiin 15kg lisää sarjapainoihin per viikko. Itse teen noin 3 sarjaa liikettä kohden. Mun ei kyl tarviis ku polttaa rasvat pois ni olis hyvät palat alla, mut en tee sitä vaan todistaakseni epäuskosille pakkiksella, päin vastoin yritän nostaa massaa.

Tässä langassa sopii myös varmaan askelkyykystä kysyä?

Olen halunnut alkaa tekemään tuota liikettä enemmän viime aikoina, mutta pelkään alaselkää jostain syystä. Ei ole siis mitään ongelmia ollut, mutta ylöstullessa aina pelottaa että selkä olisi jotenkin huonosti. Teen 5 toiston sarjoja, että pysyy formi kasassa, mutta en tiedä kumpi sitten on parempi, 5 vai 10. Googlen mukaan tuo on aika yleinen huoli. Mitäpä sanotte? Mulla on kyllä myös vyö, jota yhtä hyvin voisi kai käyttää.

Tässä langassa sopii myös varmaan askelkyykystä kysyä?

Olen halunnut alkaa tekemään tuota liikettä enemmän viime aikoina, mutta pelkään alaselkää jostain syystä. Ei ole siis mitään ongelmia ollut, mutta ylöstullessa aina pelottaa että selkä olisi jotenkin huonosti. Teen 5 toiston sarjoja, että pysyy formi kasassa, mutta en tiedä kumpi sitten on parempi, 5 vai 10. Googlen mukaan tuo on aika yleinen huoli. Mitäpä sanotte? Mulla on kyllä myös vyö, jota yhtä hyvin voisi kai käyttää.

Selän puolesta ei todennäkösesti oo mitään ongelmia, jos se on suorassa ja minkäänlaista liikettä ei tapahdu siellä.

E: Menee jo aivan ohi aiheen, mutta tosta tuli mieleen, että miten päin se ristiluu kääntyy nutaatiossa? Onko se niin, että ristiluun yläosa kääntyy eteenpäin ja häntäluu kääntyy taaemmas? Vai onko tuo nyt ns. vastanutaatio?

Serge Nubretilla oli kovat vatsat siitä huolimatta, että "treenasi" niitä kuten treenasi, eikä sen ansiosta. 20 toistoakin menee jo enemmän kestävyysharjoittelun puolelle (tietenkin toistonopeudesta riippuen), kuin kehonrakennuksen.

Mitä tulee kysymykseen siitä, että onko 1000 toiston kyykkysarjoista siirtovaikutusta luisteluun, niin ei ole. Lihaksen kestävyysominaisuudet ovat voimasta poiketen hyvin spesifisiä, eikä esimerkiksi kehitys kuntopyöräilyssä välity siis juuri ollenkaan vaikkapa juoksemiseen tai uimiseen. Asia on siis käytännössä hyvin yksinkertainen, luistelukestävyys kehittyy luistelemalla ja kyykkykestävyys kyykkäämällä. Salilta ei kannata yrittää hakea kestävyyttä muihin lajeihin, vaan voimaa.

Back
Ylös Bottom