Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

TOP 3

PÄÄLIIKKEET
1. Veto korokkeella seisten
2. Osittainen veto esim. räkki-veto (kuitenkin polven alapuolelta)
3. Etukyykky

APULIIKKEET
1. Reverse Hyper
2. GHR
3. Kulmasoutu

Kiitos vastauksesta. Seuraava lause voi olla täyttä tuubaa, mutta kysytään silti. Kannattaako tehdä pääliikkeitä 1 ja 2, jos tuntuu ettei sitä heikkoa kohtaa vielä ole, vaan voimaa uupuu tasaisesti koko liikkeen aikana. Etukyykkyä teenkin jo.

Salilta, jossa käyn, löytyykin laitteet noille apuliikkeille 1 ja 2. Näin ainakin oletan pikaisen googlauksen jälkeen. Googlasin siis liikkeiden nimet.

Oon tässä pitemmän salitauon jälkeen taas ruvennu treenaamaan ja on nyt ilmennyt ongelmia takakyykyn kanssa mitä aikaisemmin ei ollut. Mulla on aina ollut vasen jalka hieman oikeaa vahvempi, mutta nyt se näyttäisi olevan huomattavasti vahvempi. Mulla siis lähtee tangon kanssa ylös tullessa perse/lantio seilaamaan vasemmalle enkä tunnu saavan stabiloitua tätä. Ei sinäänsä haittaa pahasti menoa, mutta näyttää aivan hirveältä. Etukyykyn kanssa en huomaa ongelmaa. Kokeilin tänään myös yhden jalan prässissä voimatasoja niin, siinä missä vasen jalka työnti 17 toistoa niin oikea jalka 10 samalla painolla.

Mitään käryä mistä moinen imbalanssi ensinnäkään voi johtua ja mitä sille kannattaisi tehdä? Ruveta eristämään oikeaa jalkaa?

Voi myös funtsia voisko se epätasapaino olla peräisin epäsymmetriasta rakenteessa... esim mulla koko vasen jalka oli selvästi oikeaa vahvempi ja fysioterapeutilla syyt löytyi: vasen jalka pronatoi ja oikea jalka on lisäksi hivenen pidempi kuin vasen. Eli vasen jalka oli aina edullisemmassa asemassa tekemään työtä ja otti vielä painoakin enemmän.

Nyt on ollu vasemmassa jalassa pronaatiotuki ja korotus työkengissä kuin salikengissäkin (5 vuotta) ja niin vain se epätasapaino lähti. Ei tosin kestäny toi epätasapainon lähtö kuin reilun vuoden. Samalla lähti selästä skolioosikin vaikkei se mikään erityisen paha ollut. :)

Kiitos vastauksesta. Seuraava lause voi olla täyttä tuubaa, mutta kysytään silti. Kannattaako tehdä pääliikkeitä 1 ja 2, jos tuntuu ettei sitä heikkoa kohtaa vielä ole, vaan voimaa uupuu tasaisesti koko liikkeen aikana. Etukyykkyä teenkin jo.

Ehdottomasti kannattaa. Vaikka painotus sinänsä onkin vain osassa liikerataa (korokkeella vedossa alhaalla ja korokkeelta vedossa ylhäällä) niin kyllä silti kumpikin vahvistaa omalla tavallaan tavallista maastavetoa sen koko liikeradalta.

Jatkona edelliseen, Dan Green vetää maastavetotreeneissään ensin sumona maasta, sitten sumona blokeilta (vajaana siis) ja sen jälkeen vielä jalat kapealla korokkeen päällä seisten. Perusteluna kullekin liikkeelle on miehen sanojen mukaan "leg drive, hip and core strength, and overall posterior chain development". Omissa treeneissä olen tehnyt samoin pääliikkeistä 3 variaatiota, ensin kapealla jalkojen asennolla, perään sumovetona ja sitten vielä kapealta korokkeen päältä.

TOP 3

PÄÄLIIKKEET
1. Veto korokkeella seisten
2. Osittainen veto esim. räkki-veto (kuitenkin polven alapuolelta)
3. Etukyykky

APULIIKKEET
1. Reverse Hyper
2. GHR
3. Kulmasoutu

Näistä täysin samaa mieltä. Lisäisin tohon vielä sheikosta tutun stoppivedon eli veto polviin, stoppi ja normaalisti ylös. Tuolla saa minusta parhaiten pitoa keskikroppaan.

Teen low bar kyykkyä 3x8 tällä hetkellä ja nyt lähiaikoina on alkanut oikean käden kyynerpään sisäpuoli(se puoli joka on kyljen puolella) alkanut särkeä. Ei satu molemmissa käsissä ja ranteissa ei tunnu mitään liian hirveää. Kellään mitään ajatusta mitä voisi olla? Samalla tekniikalla vetänyt pitkään ja vasta nyt alkanut särkeä

Teen low bar kyykkyä 3x8 tällä hetkellä ja nyt lähiaikoina on alkanut oikean käden kyynerpään sisäpuoli(se puoli joka on kyljen puolella) alkanut särkeä. Ei satu molemmissa käsissä ja ranteissa ei tunnu mitään liian hirveää. Kellään mitään ajatusta mitä voisi olla? Samalla tekniikalla vetänyt pitkään ja vasta nyt alkanut särkeä

Kiertäjäkalvosinta veikkaan.

Ettei ois ojentaja jumissa? Itellä särki kyynärpäitä kyykyssä kun ojentajat oli tukossa. Hieronnan jälkeen loppui säryt.

Tällä tavalla voi kokeilla murjoa ojentajia. Ehkä vähän rauhallisemmin ku videossa. Toisella kädellä voi painaa vähän lisää painetta. Kipeässä kohdassa kannattaa pysähtyä ja kättä koukistelemalla ja suoristamalla saada vähitellen kipua pois.

Mavekyssäri: Millä tavalla tuota vedon lähtöä saisi parannettua? Tuosta polvien kohdalta ylöspäin menee ihan kivuttomasti, mutta se alku. En treenaile mavea voimailumielessä vaan kerta viikkoon 5x5 selkätreenin aluksi on ollut tapana vetää.

Kyykkykyssäri: Itse suorituksessa ei ole ongelmaa vaan ranteissa. Mun käsien asento on jotenkin hölmö ja ranteet tuppaa kääntymään taaksepäin joka aiheuttaa kipua. Oon ratkaissu tän hirttämällä vetoremmit rannetuiks. Oisko vika esim. rintalihaksessa joka niin jumissa etten saa käsiä vietyä tarpeeksi taakse vaiko mikä?

Ton kuvan perusteella mulla on vika liikkuvuudessa eli rintalihas pistää vissiin hanttiin. Tuo eka kuvaa parhaiten mun otetta tangosta.

- - - Updated - - -

Tee maastavetoa, missä itse seisot korokkeella. 5-10cm koroke on aika passeli. Toinen on etureisien ja pakaroiden vahvistaminen.

Etureiskoja oon pyrkiny vahvistaa kapealla prässillä ja ojennuksilla. Takareiskoja lähinnä sjmv:lla. Miten toi korokkeelta vedon pitäisi sitten parantaa sitä lähtöä? Eli siis laatikon päälle seisomaan ja siitä mavea, kuulostaa hassulta.

Maastaveto on nyt tippunu 20kg. Vaikka dieetti onkin päällä (-6kg),niin muiden liikkeiden painot eivät ole pudonneet. Mikä mättää,vai onko veto vaan niin kokonaisvaltainen liike että tippuu ronskisti? Tosiaan loppuojennus menee heittämällä mutta irroitus kusee.

Kyykkykyssäri: Itse suorituksessa ei ole ongelmaa vaan ranteissa. Mun käsien asento on jotenkin hölmö ja ranteet tuppaa kääntymään taaksepäin joka aiheuttaa kipua. Oon ratkaissu tän hirttämällä vetoremmit rannetuiks. Oisko vika esim. rintalihaksessa joka niin jumissa etten saa käsiä vietyä tarpeeksi taakse vaiko mikä?

Apinaote? Itellä menee normaalilla puristusotteella kädet aivan vitun mutkalle, apinaote auttaa kädet sellaiseen asentoon, että ongelmat kaikkoavat.

Mavekyssäri: Millä tavalla tuota vedon lähtöä saisi parannettua? Tuosta polvien kohdalta ylöspäin menee ihan kivuttomasti, mutta se alku. En treenaile mavea voimailumielessä vaan kerta viikkoon 5x5 selkätreenin aluksi on ollut tapana vetää.

Jo mainitun korokkeeltavedon lisäksi kyykyt stopilla alhaalta toimii myös(varsinkin etari).

Ettei ois ojentaja jumissa? Itellä särki kyynärpäitä kyykyssä kun ojentajat oli tukossa. Hieronnan jälkeen loppui säryt.

Tuo on muuten mahollista kun oon täsä lähiaikoina treenannut käsiä huomattavasti normaalia enemmän, eli toisin sanoen aloitin treenaamaan käsiä taas vaihteeksi.

Kiertäjäkalvosinta veikkaan.

Voiko se heijastua kyynerpäähän asti?

Nyt kun Tikka sanoit, että sormenpäihin asti niin voisin heittää jatkokyssärin. Valakyykyssä mulla puutuu sormet. Oikeassa kädessä nopeemmin kuin vasemmassa, mutta kuitenkin. Voiko johtua tästä?

Back
Ylös Bottom