Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tuota voisi kokeilla kyykyissä. Oon tehnyt yleensä pitkissä kyykkysarjoissa niin että stoppaan sarjan viimeisen toiston pohjissa, mutta eksentristä vaihetta en ihan noin pitkäksi ole sarjoissa venyttänyt.

Mavessa tuo tosin ei auta :) Yleensä toinen toisto on mavessa aina helpompi, jotenkin ne paineet saa kroppaan kunnolla vasta kun ekan noston rymäyttää alas ja vetää hapet sisään.

Alkaa pikkuhiljaa vaan vituttaa tää kyykkäys, kun tuntuu, että en millään pääse syvälle ilman, että selkä pyöristyy. Tässä on nyt varmaan puoltoista kuukautta venytelty joka ilta. Taka ja etureidet, pohkeet, pakarat, lonkankoukistajat ja nilkkojen liikkuvuutta oon koittanu parantaa. Noi autto kyllä, mutta tuntuu, että enää noistakaan ei oo mitään hyötyä.

Erilaisia jalkojen asentoja ja leveyksiä tullu koitettua, ei suurta apua. Ja esim jos teen tuon videon: http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI 1:04 alkavan ohjeen mukaan, ei mulla tunnu tuolla kyykyssä, että mikään paikka kiristäis. Pystyn helposti olemaan tuossa asenossa pari kolme minuuttia.
Eli olisko jollain vielä jotain vinkkejä tai jtn vai pitääkö meikäläisen vaan sanoa hyvästi ATG kyykyille/ alkaa käyttään prässiä? =(

Onko kyykyssä väliä kuinka alas laskeutuu? Mulla meinaan melkeen perse koskettaa väkisinkin lattiaa. Mitä nyt videoita katellu niin yleensä vedetään jtn 90 asteen tapaista.

^tee niin syvälle kun pystyt, pysyy lihaksissa se notkeus ja rasitetaan mahdollisimman suurta osaa kropasta. Selkä pitää vaan pysyä tiukkana eli ei saa vetää pyöreäksi.

^tee niin syvälle kun pystyt, pysyy lihaksissa se notkeus ja rasitetaan mahdollisimman suurta osaa kropasta. Selkä pitää vaan pysyä tiukkana eli ei saa vetää pyöreäksi.
Tää on jännä, kun mun toinen fysioterapeutti neuvoi menemään ihan syväkyykkyyn ja toinen sanoi, ettei saa mennä vaikka liikkuvuus riittäisikin, 90 on ok. Tiedä nyt sitten mikä on oikein. Kummankin kyykyn saan kyllä tuntumaan, kun vaan keskityn oikeaan liikerataan.

Koska lapojen väli on aika jumissa, tahtoo selästä loppua liikkuvuus kesken ja joudun tekemään kyykkyä selkäosasto eteenpäin taivutettuna. Se taas tarkoittaa, että painoja ei voi laittaa kamalan paljon, muuten kippaa koko liikkeen eteen ja on liian iso rasite tuohon ristiselkään. Onko tähän mitään vinkkejä? Miten saa yläselkään lisää liikkuvuutta? Jotain harjoituksia olen tehnytkin (esim. puukepillä tai pikkupainoilla), mutta ei ne oikein tunnu tuohon yläselän liikkuvuuteen kyykyssä auttavan. Tällä hetkellä valakyykky on täysin poissa valikoimasta ja etukyykkykin isommilla painoilla, koska etukenossa ollessa painot jäisi käsien ja yläselän varaan. Jaloissa sen sijaan liikkuvuutta piisaa, siinä ei ole ongelmaa.

Alkaa pikkuhiljaa vaan vituttaa tää kyykkäys, kun tuntuu, että en millään pääse syvälle ilman, että selkä pyöristyy. Tässä on nyt varmaan puoltoista kuukautta venytelty joka ilta. Taka ja etureidet, pohkeet, pakarat, lonkankoukistajat ja nilkkojen liikkuvuutta oon koittanu parantaa. Noi autto kyllä, mutta tuntuu, että enää noistakaan ei oo mitään hyötyä.

Erilaisia jalkojen asentoja ja leveyksiä tullu koitettua, ei suurta apua. Ja esim jos teen tuon videon: http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI 1:04 alkavan ohjeen mukaan, ei mulla tunnu tuolla kyykyssä, että mikään paikka kiristäis. Pystyn helposti olemaan tuossa asenossa pari kolme minuuttia.
Eli olisko jollain vielä jotain vinkkejä tai jtn vai pitääkö meikäläisen vaan sanoa hyvästi ATG kyykyille/ alkaa käyttään prässiä? =(

Tää on osittain kaikille, joilla on ongelmia takakyykyn kanssa:
Netin kautta on aikalailla mahdotonta sanoa missä vika on. Se on itse löydettävä. Vinkitkin alkaa pikkuhiljaa loppua porukalta, mutta luovuttaminen ei oo suotavaa. Ei kannata ottaa turhaa stressiä juuri takakyykystä, kun se ei ole ainoa hyvä liike, vaikka erinomainen onkin. Sillä aikaa kun pitkäjänteisesti parantaa liikkuvuutta ja etsii ongelmakohtia takakyykkyä varten, voi täyspainoisesti treenata muita liikkeitä. Etukyykkyä, maastavetoa, SJMV, hyväähuomenta/julle, pukkiveto, korokeveto, split-kyykky jne. jne. Koskaan ei oo pakko sanoa hyvästejä millekkään liikkeelle, tai siirtyä koneisiin.
Heivaa vaikka raskas takakyykky kokonaan pois ohjelmasta, mutta harjoittele/etsi joka treenin alussa osana lämmittelyjä takakyykyn liikerataa ja kotona vaikka joka päivä (jos suinkin riittää tarmoa) liikkuvuusharjoittelua. Treeniohjelmassa voi sitten olla täyspainoisesti jotain muita hyviä liikkeitä.
Esimerkiksi SJMV/RDL on voimakkaasti venyttävänä liikkeenä hyvä liikkuvuuden ylläpitäjä/parantaja + kunnolla tehtynä se vahvistaa takareisiä, joiden heikkous saattaa olla isokin ongelma + se sopii hyvin etukyykyn kaveriksi. Split-kyykky on hyvä liike sitten kun sitä pystyy tekemään horjumatta, mutta keskivartalolle se ei oo kovin raskas, joten se antaa tehdä maastavetoa ja sen variaatioita kovemmin/useemmin, kuin jos tekis normikyykkyä.

PS. Jos joku homma ei toimi, niin etsi erilainen tapa tehdä sitä tai tee jotain muuta. Jos puolentoista kuukauden venyttely ei oo tuottanu minkäänlaista muutosta, niin se ei oo toiminut. Joko venyttelet väärin, tai se ei yksinkertaisesti auta. Jos on pientäkään muutosta havaittavissa niin jatka sitä mitä teet. Puoltoista kuukautta on kuitenkin vielä lyhyt aika.

Tää on jännä, kun mun toinen fysioterapeutti neuvoi menemään ihan syväkyykkyyn ja toinen sanoi, ettei saa mennä vaikka liikkuvuus riittäisikin, 90 on ok. Tiedä nyt sitten mikä on oikein. Kummankin kyykyn saan kyllä tuntumaan, kun vaan keskityn oikeaan liikerataan.

Koska lapojen väli on aika jumissa, tahtoo selästä loppua liikkuvuus kesken ja joudun tekemään kyykkyä selkäosasto eteenpäin taivutettuna. Se taas tarkoittaa, että painoja ei voi laittaa kamalan paljon, muuten kippaa koko liikkeen eteen ja on liian iso rasite tuohon ristiselkään. Onko tähän mitään vinkkejä? Miten saa yläselkään lisää liikkuvuutta? Jotain harjoituksia olen tehnytkin (esim. puukepillä tai pikkupainoilla), mutta ei ne oikein tunnu tuohon yläselän liikkuvuuteen kyykyssä auttavan. Tällä hetkellä valakyykky on täysin poissa valikoimasta ja etukyykkykin isommilla painoilla, koska etukenossa ollessa painot jäisi käsien ja yläselän varaan. Jaloissa sen sijaan liikkuvuutta piisaa, siinä ei ole ongelmaa.
Monella asikkaallani on ollut myös ongelmia tuolla yläselkä/rintalihas alueella ja kyykyssä on silloin todella tärkeää miten niitä käsiä pidetään. Jos otetaan kapea ote jossa vielä peukalo on toisella puolella missä muut sormet niin se vääntää kroppaa entisestään, eli ensiksi olisi tärkeä löytää oikea ote tangosta jossa kroppa ei ala vääntymään eteen päin.

Itselläni on ollut yli sata asiakasta jolle olen opettanut takakyykyn pohjaan asti tehtynä ja vain muutamalla on ollut notkeuden kanssa niin paljon ongelmia että on mennyt pitempi aika ennen kuin sinne pohjaan on päästy. Etukyykky on ollut monesti todella hyvä ensiaskel takakyykkyyn, vaikka sitä pidetään hankalempana kyykky muotona, siinä kuitenkin opitaan se keskivartalon hallinta eikä julle ole mahdollista. Muita tärkeitä juttuja siihe että päästään kunnolla kyykkyyn on oikeanlainen alusta, harva pääse laakista syväkyykyn jos ei ole kantapalaa. Itse käsken aina asiakkaan ottamaan ensiksi kengät pois jos jalassa on jotkut sisäpelitossut tai jotkut vaimennetut kengät. Sen jälkeen tehdään vaimennusmatosta kantapala kyykky paikalle ja näin saadaan kyykky tasapainoon.

Ja vielä kommentti tuohon kyykyn syvyyteen, vajaita kyykkyjä voidaan tehdä huomattavasti huonommalla tekniikalla kuin syväkyykkyjä, koska syväkyykyssä paino ei siirry niin helposti päkiälle ja sitä kautta polvelle. Vielä kun vajaissa kyykyissä painot ovat 30-40% suuremmat niin lopun voikin arvata...

Itselle tohon yläselän venyvyyteen/ pystyssä pysymiseen on auttanut ihan melkein koko ajan koneella/istuessa tehtävä niskan ojennus - niin siis, että tehdään kaksoisleukaa, ja samalla vedetään selkärankaa niskan kohdalta taakse - ja liikkeen jatkaminen yläselän ojennukseksi asti. Vaikka aluksi liikerata on pieni, yläselän ojentajalihakset vahvistuvat nopeasti, ja parin viikon jälkeen saman liikkeen pystyy tietoisesti tekemään kyykätessä. Tämä saa ainakin itsellä selän todella hyvään asentoon.

Toinen asia, mikä itsellä on auttanut, on takakyykyssä kyynerpäiden tietoinen eteenpäinvienti - jos nyt siis puhutaan painonnostokyykystä, jossa tanko on ylhäällä epäkkäiden päällä. Ota tangosta kapea ote - hartioiden levynen suunnilleen - ja laita tanko normaalisti niskaan. Tästä asennosta ryhdy nostamaan kyynerpäitä eteen, niin, että ideaalisti olkavarsi on aivan samansuuntainen kuin kroppa. Kun tämä tuntuu luontevalta (ja monilla se ei aluksi tunnu, koska venyvyys on huono) koeta tehdä sama kun menet kyykyssä alas. Kun kyynerpäät pysyvät koko ajan suoraan tangon alla, ja niskaa/yläselkää ojentaa hyvin, yläselkä ei lähde kippaamaan yhtään, ja tämän johdosta myös alaselän asento pysyy hyvänä aivan syvälle saakka vaikkei venyvyys olekaan mikään ihmeellinen.

Toivottavasti tosta sai jotain selvää, oon huono selittämään näitä :)

Huoh, takakyykky. Ongelmana siis, takakyykky kaatuu eteen reippaasti, kun taas samalla painolla pystyy tekemään etukyykyn täysin puhtaasti pohjasta asti, ilman minkäänlaista kaatumista mihinkään suuntaan. Takakyykyssä ei auta onko tanko high-bar vai low-bar asennossa, kyykkäänkö jalkojen väliin vai työnnänkö polvia eteenpäin, koko homma vaan kaatuu eteenpäin. Lankku kantapäiden alla auttaa hyvin, hyvin minimaalisesti. Homma leviää käsiin jo lämmittelysarjoissa, ja "kovat" sarjat ovat sitten vain tasapainoittelua yms paskaa. Missä vika?

Nopee tarkists: Haittaako jos kyykätessä alkaa vähän alaselässä tuntumaan? Ei mitään kipuja missään vaiheessa mutta pikkasen vaan tuntuu lihaksissa sarjojen jälkee.

Nopee tarkists: Haittaako jos kyykätessä alkaa vähän alaselässä tuntumaan? Ei mitään kipuja missään vaiheessa mutta pikkasen vaan tuntuu lihaksissa sarjojen jälkee.

Ihan mahdoton mennä sanomaan ilman että näkee millainen se kyykky on. Kyllähän se selkälihoissa voi tuntua vähän rasitusta jos ne ovat heikommat kuin jalat. Toisaalta jos se lantio kippailee edes vähäsen niin sekin voi aiheuttaa rasitusta siellä, ei välttämättä kipua.

onko teil seuraavaan päivänä ku ootte tehny maven esim ku heräätte ni alaselkä sellanen vähän vihlova, mut lähtee heti pienen jumpan avulla pois?

Ei.

Back
Ylös Bottom