Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Vanhaa kunnon 5/4/3/2 -sääntöä käyttäen 5/3*80 = 6x10x133kg, tosin tuskinpa lähdet tekemään mavea 6x10 -tyylillä, kokeile vaikka alkuun vetäistä vitonen 160kg:lla.
(5/4/3/2 siis Mave/Kyykky/Pena/Miesten punnerrus)

Haha :D Tän piti olla ihan läppä kun edellinen kysy sitä askelkyykyn ja kyykyn suhdetta. Mut ei menny ihan nappiin noilla kertoimilla. Mavessa tulee kutonen 200kg:lla. :)

Tulisiko jalkaterät pitää takakyykkyä tehdessä suorina eteenpäin vai esimerkiksi 45 asteen kulmassa? Vähän ristiriitasta tietoa pyörii internetseissä.

Riippuu millaista kyykkyä teet. Jos teet tuollaista kapeaa painonnostokyykkyä pohjaan niin se jalkaterien kääntäminen paljon ulospäin saattaa olla huono polville. Voimanostokyykyissä käantäisin noin 30-45 astetta ulos koska se helpottaa syvälle pääsemistä. Näin ainakin mulla.

Mikäs auttaisi kun mavessa en saa selkää suoraan vaan se pyöristyy alhaalla. Auttaisko tohon jotkut venyttelyt vai pitääkö koittaa nostaa jalat leveemmällä? Ja oon noin 187 cm pitkä jos tosta tiedosta mitään hyötyä on.

Mikäs auttaisi kun mavessa en saa selkää suoraan vaan se pyöristyy alhaalla. Auttaisko tohon jotkut venyttelyt vai pitääkö koittaa nostaa jalat leveemmällä? Ja oon noin 187 cm pitkä jos tosta tiedosta mitään hyötyä on.

Laita pienemmät painot ja vahvista selkää (esimerkiks good morning -liike). Sumoveto voi olla pitkille henkilöille helpompi, mutta kyllä kaikkien pitäis pystyä ihan normaalistikin vetämään. Mut mä lähtisin tosta, että lasket painot sellasiks, joilla saat pidettyä selän suorana.

Taitaa olla liikkuvuusongelma jos aloitusasennossa ei saa selkää suoraksi. Siinä voi koittaa etsiä sopivampaa lähtöasentoa (jalkojen leveys, otteen leveys, perse ylös/alas jne.) ja liikkuvuus paranee mun kokemuksen mukaan parhaiten ahkeralla dynaamisella venyttelyllä. Joka tapauksessa nyt olis korkea aika panostaa siihen liikkuvuuteen, jos ei mavekaan onnistu.

Joo pienemmät painot vaan kuten ylläoleva kertookin. Katse/pään asento vielä passeliksi (selkärangan jatkona tai semisti eteenpäin).

Sumo/maastanosto on enemmän koipiliike kuin normi-mave.

Sumo/maastanosto on enemmän koipiliike kuin normi-mave.

Totta, onhan se eri liike, mutta pitkälle henkilölle se saattaa olla helpompi.

Onko muuten maastaveto sumoasennossa sallittu voimanostokilpailuissa? Ilmeisesti on, kun katsoin jotain voimanostokisoja ni siellä oli yks jätkä ku veti jalat leveellä ja kädet jalkojen sisäpuolella. Jollain tavalla se on vaan vähän yllättävää, että niinkin saa tehdä (jos saa).

Yleensä takareiden yläosasta kiikki toi maven ala-asennon liikkuvuus. Polvi lievässä koukussa venyttelyjä siis.

Edit. Totta kai on sumoveto sallittu.

Kiitos kaikille vinkeistä! Täytyy koittaa venytellä enemmän ja koittaa eri asentoja. En oikein usko, että painot on liian suuret, koska viime painoilla tein 1x5 ja oli todella kevyt. Selkää en vaan saa suoraan aloitusasennossa =/

Mikähän mulla menee normimavessa väärin kun tankoa alas laskiessa tuntuu joskus vasemmassa selkälihaksessa sellainen pieni "sähköisku". Onkohan kyseessä tekniikkavirhe ja kohta selkä sanoo "naps" vai jotain muuta? Tangon ylösviennissä ei ole ongelmaa vaan alaslaskussa. Pettääkö mulla keskivartalo vai tekniikka? Tästä syystä olen siirtynyt lähes kokonaan sumotyyliin, tosin alkulämmöt otan perinteisellä tekniikalla.

Liian suuristakaan painoista ei pitäisi olla kyse, tällä hetkellä teen 100kg 6x5 kevyesti.

Eli siis ääriasennosta "ryminällä" alas? Ehkä oon ollu turhan huomaavainen muita treenaajia kohtaan tuosta kolistelusta.

Itsekkin jarruttelin ennen ja sehän se vasta selkään ottikin kun laski painot kuin lasilattialle. Nyttemmin polven kohdalta annan pudota vapaasti, tosin pidän kiinni sentään tangosta. Jää enemmän voimaa nostovaiheeseen kun ei tarvitse jarrutella negatiivista laskua.

Etureiskat

Pistän nyt tähän threadiin, koska en osaamattomuuteni takia löytänyt parempaa threadia.

Eli jostain luin, että etureisien ja takareisien voimasuhde olisi 3:2. Eli karkeesti sanottuna joku voisi tehdä reidenojennuksia 3x10-20 90 kg ja taas reidenkoukistus taas 60 kg. Itselläni tuntuu menevän enemmän suhteessa 4:3 (tai jopa 5:4) eli ojennukset joku 50-60 kg ja koukistukset 40-50 kg. Eli onko tämä huono asia ? :( ja pitääkö tämä 3:2 yleensä paikkansa ?

Viimeaikoina on tullut enemmän tehtyä takareisiä, kun tuntui esim kyykätessä, ettei siellä ollut tarpeeksi voimaa. Nyt taas mietityttää onko jo liikaa suhteessa voimaa ja pitäiskö treenata suhteessa enemmän etureisiä? :(

Voimasuhteisiin en ota kantaa, mutta älä ala vertailemaan kahta koneliikettä keskenään. Se on aivan turhaa eikä kerro mistään mitään. Treenaa normaalisti ja jos isoissa liikkeissä jokin lihas tuntuu olevan pullonkaulana, niin sitä voi hieman painottaa.

Onko kyykyllä penkille ja kyykyllä ilman penkkiä jotain eroa? Ajankulukseni tuli mietittyä, että ala-asennossa, kun perse pyllähtää penkille niin taakka ehkä hieman keventyy, kun vastaavasti silloin, kun sitä penkkiä ei siinä alla olisi.

Onko kyykyllä penkille ja kyykyllä ilman penkkiä jotain eroa? Ajankulukseni tuli mietittyä, että ala-asennossa, kun perse pyllähtää penkille niin taakka ehkä hieman keventyy, kun vastaavasti silloin, kun sitä penkkiä ei siinä alla olisi.

Oikeassa boksikyykyssähän ideana on pysäyttää liike ja rentouttaa alavartalo penkille istuttaessa, jolloin liike lähtee kuolleista. Varsinkin jos boksille istuu vähän taaemmas kuin normaalikyykyssä, niin posterior chain tulee mukaan tehokkaammin kuin vapaassa syväkyykyssä (pro-vn-levyisestä kyykystä en sano mitään kun ei ole kokemusta). Tällöin myös keskivartalon pitäisi kuormittua tehokkaammin.

Jos stoppia ei oteta, niin kyse on lähinnä penkin käyttämisestä syvyysmittarina ja sen järkevyys ylipäänsä on kyseenalaista.

Back
Ylös Bottom