Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

etukyykyssä noi suhteet itsellä ollut noin 25-35 kiloa vapaan etukyykyn hyväksi. Tottakai tämän soveltuvuus sun tapaukseen riippuu aikalailla siitä, miten paljon tällä hetkellä teet normaalia kyykkyä ja boxikyykkyä. Itsellä oli lähinnä vapaita kyykkyjä tuolloin ja boxikyykkyjä noin kerran pariin viikkoon

Tottakai tämän soveltuvuus sun tapaukseen riippuu aikalailla siitä, miten paljon tällä hetkellä teet normaalia kyykkyä ja boxikyykkyä. Itsellä oli lähinnä vapaita kyykkyjä tuolloin ja boxikyykkyjä noin kerran pariin viikkoon

Normaalikyykkyä en tällä hetkellä tee kuin lämmittelyssä tuntuman ylläpitämiseksi ja joskus kevyttä etaria boksin perään. Boksia aloin tekemään jokin aika sitten, kun normaalikyykky takerteli kuukaudesta toiseen vaikka minkä teki ja tuntui että on pakko keksiä jotakin uutta. Boksi on noussut hyvin ja tuntuisi nousevan edelleen, nyt mua kiinnostaa koska voin laskea päässeeni niin paljon eteenpäin, että normaalikyykyssäkin on varmasti eväitä entistä parempaan. Jos kilomäärät jotain kertovat, niin kyykkyennätys on 175 kiloa viime vuoden lopulta, silloin olisi ollut ehkä viisi kiloa varaakin, ja nyt keväällä homma jäi jumiin 170 kilon tasolle (syviä ja ilman vyötä). Eilen otin matalalta boksilta, reidet selvästi alle vaakatason, yllättävän helpon 165 kiloa. Tarkoitus on tehdä boksia edelleen niin kauan kuin se kulkee, tavoitteena ainakin kymppi lisää tuohon, koska se tuntuu hyvältä ja pitkään vaivannut tukkoinen ja stressaantunut olo jalkatreeneissä on poissa. Ilmeisesti hermosto oli hieman mennyt tukkoon saman liikkeen väkisin vääntämisestä ja vaihtelu auttaa. Olisi suunnittelua varten kuitenkin hahmottaa edes suunnilleen miten tämä normikyykkyyn voisi vertautua. Huomautuksena vielä, että kyykyt eivät jää pohjaan vaan heikko keskivartalo hyytyy vähän ylempänä.

Uskaltasin väittää, että normikyykky maksimit on jo melko paljon noussut tosta 175 kilosta. Boxihan nimenomaa vahvistaa sitä keskivartalon osuutta kyykyssä tai näin olen ainakin itse kokenut. Minun mielestä sinun kannattaisi alkaa pikkuhiljaa ajamaan taas normikyykkyä sisään isommilla raudoilla ja jättää boxit apuliikkeeksi. En näkis mahdottomana jopa +190 kyykkyä, jos noiden rautojen sisäänajoon laittaa vaan malttia.

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta, millainen karkeasti ottaen voisi olla täydellä pysäytyksellä otetun syvän boksikyykyn ja vapaan kyykyn maksimien suhde?

Kuinka syvä on syvä boxkyykky? Riittääkö voimanostosyvys?

Eiköhän tuo vaihtele aika paljon yksilöllisistä ominaisuuksista riippuen. Tiedetään. Kliseinen vastaus. Tekijöitä, jotka vaikuttavat ovat:

-Miten dynaaminen se vapaa kyykky on? Jos osaa käyttää vapaassa kyykyssä hyvin hyväksi kimmoisuutta - tälle oli joku hyvä termikin - niin tämä parantaa vapaata kyykkyä suhteessa boxkyykkyyn, koska boksilta ei pompata kuten mainitsitkin.

-Mikä on harjoitteluhistoria kummankin liikkeen suhteen ja missä asennossa suoritat liikkeet? Kaikki eivät kyykkää ja boxkyykkää samassa asennossa. Vapaa kyykky yleensä tavataan ottaa vähän kapeammalla jalka-asennolla ja korostaen etureisien työtä MYÖS kyykyn nousuvaiheessa. Boxkyykky on usein leveämpi ja istutaan taakse korostaen niin sanottua posterior chain eli takareidet-perse-alaselkäosaston työtä ja lantion liikettä. Leveässä asennossa ja "taakse" kyykätessä etureiden rooli on lähinnä jarruttaa laskuvaiheessa ja boksin pysäyttäessä liikkeen, etureisi pääsee vieläkin helpommalla. Harjotushistorialla taas tarkoitan sitä, että usein voimailijalla saattaa olla alla vapaata kyykkyä kapealla asennolla tehtynä ennen kuin koittaa edes ekaa kertaa boksikyykkyä. En ole nähnyt kenenkään aloittavan itsekseen kyykkäämään vapaasti leveällä jalka-asennolla. Tällöin usein puuttuvat ne lihakset, jotka toisivat boksikyykyn ylös. Kropan takaosan lihaksistossa on kuitenkin helvetisti potentiaalia joten usein tuo boksikyykky on mahdollista kehittää vapaata kyykkyä kovemmaksi.

Mulla taisi mennä niin, että aloittaessani boxkyykyn opettelun se oli noin 40-50% vapaasta kyykystä. Siis nyt puhutaan siististä taakseistutusta boksikyykystä leveällä jalka-asennolla. Nykyään se on noin 120%.

garyd: itse uskon n. 180 kiloon jos hyvin saisi herkisteltyä, mutta kun boksi kerran sujuu niin haen vielä toistaiseksi lisää pohjia sillä ennen yhtään isompien rautojen yrittämistä normaalikyykyssä.

nordci1977: erittäin hyviä pointteja, joista osaa olen tässä itsekin pohdiskellut. Boksikyykyn syvyys on varmaan tasoa, joka menisi ipf:ssäkin läpi mukisematta. Normaalikyykyt olen tehnyt nimenomaan lievänä "pommikyykkynä" ja ilmeisesti pitkälti etureisien voimin. Boksin olen tehnyt hieman leveämmällä ja taaemmas istuen, tarkoituksella ja nimenomaan takaosan roolia korostaakseni. Sinne se tuntuisi ottavankin, sen lisäksi että keskivartalo joutuu koville, ja uskon sekä toivon, että tämän jälkeen posterior chainia saisi tehokkaammin mukaan normaaliin kyykkyynkin. Leveään vn-kyykkyyn en aio siirtyä, mutta tuossa vähän kapeammassakin versiossa voi varmasti hyödyntää alavartalon lihaksistoa entistä monipuolisemmin ja se toivottavasti näkyy joskus raudoissakin. Kovin tieteellistä sen enempää treeni kuin nämä selityksetkään eivät ole enkä luule niiden olevankaan, kunhan vähän pohdiskelen ja kokeilen uutta sekä kyselen välillä viisaammilta etten menisi aivan metsään...

Ihan sama, kumpi vaan tuntuu paremmalta. Tarkoitat varmaan voimanostokyykky vs painonnostokyykky. Itse(ja monet muut) kun kyykkään voimanostokyykkyjäkin high barilla. Jos teet tolla Rippetoen tyylillä niin muista pohjassa lähdettäessä sen hip driven lisäksi myös painaa päätä taaksepäin kohti tankoa niin maan helvetisti(kuitenkin neutraali kaularanka säilyy). Tolla estät sen, että siitä tulee hyvää huomenta liike.

Ok. Kiitos vinkeistä. Mutta jos painan päätä tankoon kiinni niin silloinhan katse nousee ylös ja Rippetoe neuvoo pitämään katseen alhaalla. Mitäs tästä oot mieltä?

Onko normaalia ettei maven jälkeen oikeen pysty vapaasti roikkumaan tangossa kun vihloo selkää? Myös lattialle selälleen meno ja siinä hengittely tuntuu selässä. Mietityttää että onko selässä jotain vikaa, välilevyt ottaa damagee tms? Tekniikka on kunnossa, selkä suorana ja alku jaloilla. Selkä on kyllä aikalailla notkolla. Mave ei ole ollut ohjelmassa kauaa ja sarjapainot on vielä ihan maltilliset ~1.3xbw

Onko normaalia ettei maven jälkeen oikeen pysty vapaasti roikkumaan tangossa kun vihloo selkää? Myös lattialle selälleen meno ja siinä hengittely tuntuu selässä. Mietityttää että onko selässä jotain vikaa, välilevyt ottaa damagee tms? Tekniikka on kunnossa, selkä suorana ja alku jaloilla. Selkä on kyllä aikalailla notkolla. Mave ei ole ollut ohjelmassa kauaa ja sarjapainot on vielä ihan maltilliset ~1.3xbw

Mulla oli joskus sama ongelma. Uskon, että omalla kohdalla se johtui juurikin pahasta notko selästä. Vittumainen oli aina maven jälkeen vetää leukoja.

Jatkoin vaan mavettamista ja ongelma poistui itsestää. En tiedä auttoikko sitten, kun alotin venyttelemään enemmän lonkankoukistajia.

Ok. Kiitos vinkeistä. Mutta jos painan päätä tankoon kiinni niin silloinhan katse nousee ylös ja Rippetoe neuvoo pitämään katseen alhaalla. Mitäs tästä oot mieltä?

Siis älä kallista sitä päätä taakse vaan pää pysyy suorassa(neutraali kaularangan asento siis) ja painat sitä taaksepäin. En tiedä miten ton voi paremmin selittää. Mun mielestä kyykyssä ei todellakaan pidä katsoa alas, mieluummin eteen/hieman yläviistoon. Alas katsominen saa sen kyykyn menemään selälle aika helposti.

- - - Updated - - -

kysymys: mavessa kun vedetään niin vedetäänkö lapoja yhteen kuten rivessä, vai olenko ihan metsässä?

Mieluummin olkapäät täysin rentoina, nostomatkan takia.

käyttääks tääl kukaa minkäänlaisia polvisiteitä/polvisuojia tukemaan polvea kyykys/maves? kummassaki näistä liikkeistä rupee vikois sarjois tuntuu aika vittumaiselta vasemmas polves. eli oiskohan tollasist härveleist hyötyy, lihaksis nimittäin tuntuu et hyvin jaksais vetää viel viimesetki toistot mut polvi laittaa vastaan..

Teen askelkyykkyä 55kg, niin paljonkohan suunnilleen olis suhde normi kyykkyyn? Eli karkeasti ottaen paljollakohan sitä vois tehdä jos teen askelkyykkyä 55kg? tähän mennessä ohjelmaan on kuulunut askelkyykky ja prässi, mut salin vaihdon myötä tarkotus taas ottaa kyykky mukaan.

Teen askelkyykkyä 55kg, niin paljonkohan suunnilleen olis suhde normi kyykkyyn? Eli karkeasti ottaen paljollakohan sitä vois tehdä jos teen askelkyykkyä 55kg? tähän mennessä ohjelmaan on kuulunut askelkyykky ja prässi, mut salin vaihdon myötä tarkotus taas ottaa kyykky mukaan.

Tuskinpa tuossa kovin erikoista suhdetta on. Itse kyykkään 190 kiloa ja kun kokeilin askelkyykkyä tässä jokin aika sitten niin vähän reilu 10 kilon kässärit tuntui raskaalta. :D

- - - Updated - - -

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta, millainen karkeasti ottaen voisi olla täydellä pysäytyksellä otetun syvän boksikyykyn ja vapaan kyykyn maksimien suhde?

Mulla on varmaan aika samassa. Eka tein merkkisyvyistä leveää boksia pari kuukautta ja nostin parhaimmillaan 190, jonka jälkeen aloin taas tekemään normikyykkyä ja ehkä kuukausi siitä myös 190. Sitä on turha kuvitella, että boksilta ois jotenkin helpompaa nostaa isoja rautoja jos sen oikein tekee.

Edit. Yritin spämmätä parhaani mukaan, mutta failasin kun on tää uus yhdistelyjutska :wtf:

Mulla on varmaan aika samassa. Eka tein merkkisyvyistä leveää boksia pari kuukautta ja nostin parhaimmillaan 190, jonka jälkeen aloin taas tekemään normikyykkyä ja ehkä kuukausi siitä myös 190. Sitä on turha kuvitella, että boksilta ois jotenkin helpompaa nostaa isoja rautoja jos sen oikein tekee.

Itselläni kanssa aika samassa. Kysyjä taitaa aavistella että normi kyykky olisi paljon kovempi? Ainakin Jim Wendler sanoo että boksi kyykky korreloi ja auttaa tosi huonosti tavalliseen kyykkyyn, mutta mielipiteitä ja ihmisiä on monenlaisia.

Sanoisin, ettei noita liikkeita voi mitenkään verrata keskenään.

Itselläni kanssa aika samassa. Kysyjä taitaa aavistella että normi kyykky olisi paljon kovempi? Ainakin Jim Wendler sanoo että boksi kyykky korreloi ja auttaa tosi huonosti tavalliseen kyykkyyn, mutta mielipiteitä ja ihmisiä on monenlaisia.

Onhan se todella kova liike takareisille ja lantiolle. Antaa hyvin potkua varsinkin sieltä pohjastalähtöön.

Ite tein eilen penkkiä 6x10x80, paljonkohan pitäs mennä maastavedossa? :david:

Vanhaa kunnon 5/4/3/2 -sääntöä käyttäen 5/3*80 = 6x10x133kg, tosin tuskinpa lähdet tekemään mavea 6x10 -tyylillä, kokeile vaikka alkuun vetäistä vitonen 160kg:lla.
(5/4/3/2 siis Mave/Kyykky/Pena/Miesten punnerrus)

Tulisiko jalkaterät pitää takakyykkyä tehdessä suorina eteenpäin vai esimerkiksi 45 asteen kulmassa? Vähän ristiriitasta tietoa pyörii internetseissä.

Back
Ylös Bottom