Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mulla noi Do-Win pn kengät vääntää polven takakyykyssä huonoon asentoon (hieman sisäänpäin). Kovilla, tasapohjaisilla kengillä näin ei käy. Do-Winit on hyvät tosin etukyykkyyn. Feelmaxeilla teen maastavedon.

Mulla noi Do-Win pn kengät vääntää polven takakyykyssä huonoon asentoon (hieman sisäänpäin). Kovilla, tasapohjaisilla kengillä näin ei käy. Do-Winit on hyvät tosin etukyykkyyn. Feelmaxeilla teen maastavedon.

Teet ilmeisesti takakyykyn leveämmällä asennolla kuin etukyykyn.

Tein tänään taas kyykkyä ja vielä kevyillä painoilla, kun kesken sarjan alkoi vasemmasta polvesta vihlasemaan ilkeästi. Teen kyykyt syvälle (selvästi alle 90 astetta) ja saattoi olla että tuo yksi toisto meni alas hieman liian vauhdilla. Kipu tuntui ns. "lumpion alla" ja yläasennossa sitä ei enää tuntunut, aina kun kävi alhaalla niin teki pahaa. Ei kait tuossa mistään vakavammasta ole kyse ja ei kai nyt pidä jättää kyykkyjä heti pois kun niitä alkoi tekemään? :face:

onks boxi kyykyllä olympiä kyykkäilyssä mitään sijaa?

esim tuo pohjissa stoppi vs pohjissa boxi missä ööö rentoutetaan reidet jne ei kuitenkaan tehdä voimanosto boxityyliin...? aktivoiko se jotain enempi jne.
kuolon kohdassa keskellä toistoa sillä ehkä jotain tekee mut tekeekö sittenkään. mitä mieltä väki siitä?

onks boxi kyykyllä olympiä kyykkäilyssä mitään sijaa?

esim tuo pohjissa stoppi vs pohjissa boxi missä ööö rentoutetaan reidet jne ei kuitenkaan tehdä voimanosto boxityyliin...? aktivoiko se jotain enempi jne.
kuolon kohdassa keskellä toistoa sillä ehkä jotain tekee mut tekeekö sittenkään. mitä mieltä väki siitä?

Box-kyykky tehdään melko leveällä jalka-asennolla, niin hyöty olympiatyyliin tuskin on niin suuri kuin voimanostoon. Voimapuolen jto http://www.pakkotoisto.com/voimailulajit/42106-kysymyksiae-jto-lle-362/ osaa varmaan vastata tuohon parhaiten.

Mikähän muuten on tulehtunut jaloista, kun heti tuossa polven yläpuolella, varmaan niissä jänteissä jotka siitä lähtevät (ei kai lihaksessa silti) on tuntunut kipua jo pari kuukautta. Nimenomaan vajaa boxikyykky tuon aloitti (ei matalempia penkkejä), ja toisen kerran etukyykkyä vielä päälle viikolla, eli jokin tulehdushan se voisi olla. Nyt kyykkään syvältä ja en tee boksia (ja kevenystä alla), mutta pari viikkoa ei ole vielä tilannetta muuttanut. Kipu on pahin jos jalka on koukussa pidempään, ja sen jälkeen nousee ylös. Muuten sitä kipua on vaikea edes hieromalla saada esiin.

Tulehdukselta/ylirasitukselta kuulostaa. Itsekin kyykkäilen usein kovaa boksilta, mutta en ole tuollaista kipua havainnut. Nivustaipeet tosin ottaa hittiä aika reilusti. Oletko varma, että sulla on ala-asennossa sääret tarpeeksi suorassa(tai jopa takaviistossa)? Onko jalkaterät tarpeeksi eteenpäin?

Tulehdukselta/ylirasitukselta kuulostaa. Itsekin kyykkäilen usein kovaa boksilta, mutta en ole tuollaista kipua havainnut. Nivustaipeet tosin ottaa hittiä aika reilusti. Oletko varma, että sulla on ala-asennossa sääret tarpeeksi suorassa(tai jopa takaviistossa)? Onko jalkaterät tarpeeksi eteenpäin?

En usko että se on asennosta kiinni, ainostaan se muuttuu tavalliseen että perse menee taakse (niin taakse että kaatuisi ilman penkkiä). Se on hieman korkeampi kuin reidet vaakatasoon se syvyys, ja sitten rentoutuksesta äkillinen kova jännitys niin kovia momenttejahan sinne reiden päähän kohdistuu (vielä pitkät reidet). Kyykkään kannasta koroteituilla painonnostokengillä (Power Perfect II), tiedä sitten onko haitaksi boksilla. Vuosi takaperin tasapohjaisilla kun tein samalta tuolilta niin itse polvissa oli pientä pistoa, mikä meni ohi kun lopetin liikkeen tekemisen. Polvikulmahan on hieman pienempi tasapohjasilla kengillä.

Toivotaan että nämä on niitä vaivoja joita tulee ja menee. Viime aikoina vaan vähän turhan paljon tullut kaikkea, kun väkisin koittanut päästä jumitus vaiheesta eteenpäin.

Olisko nyt ihan rautalangasta väännettyä esimerkkiä millaisia venytyksiä/harjoitteita tulisi tehdä ja milloin jotta pääsisi takakykyssä alemmaksi alaselän pyöristymättä? Ennen kyykkyä ja/vai välipäivinä?
Reiden yläpinta kun menee alle vaakatason niin ruvetaan olemaan siinä rajoilla, sitten kun tuntee että yli meni niin vihlasee ihan vitusti ja sit ei tarvii muutamaan viikkoon tehdä mitään alaselkään liittyvää.

Olisko nyt ihan rautalangasta väännettyä esimerkkiä millaisia venytyksiä/harjoitteita tulisi tehdä ja milloin jotta pääsisi takakykyssä alemmaksi alaselän pyöristymättä? Ennen kyykkyä ja/vai välipäivinä?
Reiden yläpinta kun menee alle vaakatason niin ruvetaan olemaan siinä rajoilla, sitten kun tuntee että yli meni niin vihlasee ihan vitusti ja sit ei tarvii muutamaan viikkoon tehdä mitään alaselkään liittyvää.

www.mobilitywod.com tuolta alat ykkösjaksosta asti katsomaan noita videoita niin tulee aika hyvä käsitys liikkuvuusjutuista.

En usko että se on asennosta kiinni, ainostaan se muuttuu tavalliseen että perse menee taakse (niin taakse että kaatuisi ilman penkkiä). Se on hieman korkeampi kuin reidet vaakatasoon se syvyys, ja sitten rentoutuksesta äkillinen kova jännitys niin kovia momenttejahan sinne reiden päähän kohdistuu (vielä pitkät reidet). Kyykkään kannasta koroteituilla painonnostokengillä (Power Perfect II), tiedä sitten onko haitaksi boksilla. Vuosi takaperin tasapohjaisilla kun tein samalta tuolilta niin itse polvissa oli pientä pistoa, mikä meni ohi kun lopetin liikkeen tekemisen. Polvikulmahan on hieman pienempi tasapohjasilla kengillä.

Noi on hyvinkin haitaksi boksilla. Kantakorotus on siksi tehty, että olisi helpompi viedä eteenpäin niitä polvia. Boksikyykyssä taas yritetään päinvastaista. :)

Jos mave on alakropan treenissä, niin onko väliä vedänkö sumona vai tavallisena? Tähän mennessä olen sumona vedellyt ja olen myös lukenut, että se taitaa rasittaa alakroppaa enemmän kuin ihan normi mave.

Olen tehnyt mavea joka toinen treenikerta (1-jakoinen) ja vedellyt sellasia 3-4 x 10 settejä. Ongelmana on ollut, että tekniikka tuppaa aina hajoamaan tuossa 6-7 toiston kohdalla. Kannattaako mun mielummin vähentää toistojen määrää ja lisätä sarjoja vai ottaa painoa pois suosiolla?

Toinen kyssäri. Kuinka paljon tuo sumotekniikka eroa kapeasta? Lähinnä tarkoitan,että ottaako kuinka paljon eri lihaksiin? Tuon sumon pitäisi ilmeisesti ottaa enemmän tuonne takareisi/ perse akselille?

Eilen kokeilin huvikseni tuolla sumotekniikalla ja jotenkin tuntui luontevammalta kuin tuo perinteinen.

@nahkasäkki

En tekis kyllä yli viiden sarjoja mavessa, se on muutenkin aika rankka liike palautumisen kannalta. Sun tekniikka hajoaa silloin kun heikoin osa(luultavasti vatsalihakset) pettää.

Sumoveto=leveä kyykky=box-kyykky vaikutuksen suhteen. Rasittaa selkää vähemmän ja reisiä enemmän kuin perinteinen, myös rankaan kohdistuva rasitus on monta kertaa pienempi. Toisaalta taas nivustaipeet voi olla aika kovilla. Jos on vahvat jalat ja liikkuvuutta lonkissa niin sumo voi olla parempi vaihtoehto.

1. Jalat sen verran leveälle, että saat luontevasti polvia painettua ulos. Ei liikaa varpaita ulos, noin 45 astetta on hyvä.
2. Kun vedät happea yritä saada selkä aika pystyyn, lantio alas ja lähelle tankoa.
3. Kun lähdet irroittamaan niin tavallaan nojaa hieman taakse, vähän kuin käyttäisit oman kropan painoa vipuvartena ja sitten lähdet painomaan jalkateriä alas+ulospäin(pakko olla pitävät kengät).

Noin ainakin itse vedän sumolla. Loppuun vielä sanon, että kovat sumovetäjät yleensä treenaa myös perinteistä vetoa eli älä unohda sitä kokonaan!

Uudet kengät olisi hakusessa täälläkin, kun entiset converset alkavat olla lopuun käytetyt. Lähinnä kyykkyyn, mutta myös yleisesti salikäyttöön tulisivat.
Erityisesti olen katsellut nuita Puma Power 2 kenkiä. Näyttävät päteviltä kengiltä. Olisi mukava kuulla kokemuksia näistä? Oma kyykkyasentoni on semmonen hartioitten levyinen/hieman leveämpi. Mitenkäs etukyykky,penkki ym. onnistuu nuo kengät jalassa?
Toinen vaihtoehto, joka kävi mielessä oli nuo painonnostoliiton sivuilla myytävät puolalaiset kengät, mutta ilmeisesti sieltä on joidenkin ollut vaikea saada kenkiä???
Mitenkäs nuo koot näissä? Kannattaako tilata samaa kokoa mitä normaalisti käyttää vai onko näissä esim. reilummat tai pienemmät koot? Tuo koko-asia kiinnostaa siis molempien kenkien osalta.

Nyt vinkkejä kaverit.

Mulla olis kysymys maastavetoon koskien. Mun ongelma on, että alaselkä on hieman pyöreä AINA, kun vedän. Jopa pienissä raudoissa ja kun koitan keskittyä tekniikkaan ja vetää hieman "syvemmältä" niin jaloista loppuu potku. Vedän helppoja kutosia mavessa ilman vyötä niillä painoilla millä kyykkyään raskaita kolmosia vyön kanssa ja vyöstä saan aika suuren hyödyn kuitenki molempii nostoihin. Onko mun ongelma siis heikot etureidet? Vatsalihakset? Kentien alaselkä? Kun yläselkä on joka nostossa luotisuorana. Niin ja mavee teen kapealla, enkä sumolla. Olisko esim. jotain liikkeitä/venyttelyharjoituksia tän parantamiseen.

Nyt vinkkejä kaverit.

Mulla olis kysymys maastavetoon koskien. Mun ongelma on, että alaselkä on hieman pyöreä AINA, kun vedän. Jopa pienissä raudoissa ja kun koitan keskittyä tekniikkaan ja vetää hieman "syvemmältä" niin jaloista loppuu potku. Vedän helppoja kutosia mavessa ilman vyötä niillä painoilla millä kyykkyään raskaita kolmosia vyön kanssa ja vyöstä saan aika suuren hyödyn kuitenki molempii nostoihin. Onko mun ongelma siis heikot etureidet? Vatsalihakset? Kentien alaselkä? Kun yläselkä on joka nostossa luotisuorana. Niin ja mavee teen kapealla, enkä sumolla. Olisko esim. jotain liikkeitä/venyttelyharjoituksia tän parantamiseen.

Onko liikkuvuus kuitenkin kunnossa, ettei kyykyt jää kovin vajaiksi ? Meinaako maven lähtöasennossa paino kallistua liikaa päkijöille?

Yritä lähtöasennossa keskittyä siihen, että nosto lähtee jaloilla liikkeelle ja että pyrit tuomaan lantiota kokoajan eteenpäin. Vielä kun keskittyy siihen että yläselkäkin pysyy mahdollisimman suorassa, niin tämän pitäisi eliminoida alaselän mahdollinen alaselän pyöristyminen.

Kireät lonkankoukistajat / takareidet. Venyttelyä noille. Liikkuvuutta lisääviä liikkeitä esim. leveä smith-kyykky ja SJMV.

Nyt vinkkejä kaverit.

http://www.youtube.com/watch?v=VLl5qZV8bF8

Onnistuuko toi? Jos ei onnistu niin sun pitää opetella aktivoimaan lantion alueen lihakset oikein. Toi on parasta testata sillä tavalla että isket jonkun suoran kepin niin että se koskettaa takaraivoa,yläselkää ja häntäluuta. Kun alat taivuttamaan niin kepin pitäisi koko ajan olla kosketuksissa näihin kolmeen pisteeseen.

Back
Ylös Bottom