Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Nyt vinkkejä kaverit.

Mulla olis kysymys maastavetoon koskien. Mun ongelma on, että alaselkä on hieman pyöreä AINA, kun vedän. Jopa pienissä raudoissa ja kun koitan keskittyä tekniikkaan ja vetää hieman "syvemmältä" niin jaloista loppuu potku. Vedän helppoja kutosia mavessa ilman vyötä niillä painoilla millä kyykkyään raskaita kolmosia vyön kanssa ja vyöstä saan aika suuren hyödyn kuitenki molempii nostoihin. Onko mun ongelma siis heikot etureidet? Vatsalihakset? Kentien alaselkä? Kun yläselkä on joka nostossa luotisuorana. Niin ja mavee teen kapealla, enkä sumolla. Olisko esim. jotain liikkeitä/venyttelyharjoituksia tän parantamiseen.

Kuten Slarto jo sanoi aikaisemmin: takareisien ja lonkankoukistajien venyttelystä. Itse lisäisin listaan myös Pakarat, itsellä ne tahtoi aina mavessa mennä jumiin nopeaa.

Haetko mavea, kuinka "syvältä"?

Jos alaselkä pyöristyy kesken noston niin syynä on yleensä heikot vatsalihakset. Jos taas on vaikeuksia päästä selkä suorana alkuasentoon niin silloin tulisi hankkia lisää liikkuvuutta takareisien yläosaan. Eli siis polvi koukussa selkä suorassa takareisien piiiitkät venytykset(pnf on yleensä tehokkaampi kuin tavallinen venyttely) sekä pakaran alaosan+takareiden yläosan murjominen foam rollerilla tms.

No siis kyykyt ei jää vajaaks ainakaa, myös atg onnistuu ilman, että tekniikka kärsii. Sit takareisien venyttelystä, saan helposti kämmenet lattiaan, mutta sitä "lihaskireyttä" tuntuu olevan eniten siinä pakaran yläosan ja selän ihan alaosan välissä sekä etureiden yläosassa, joka ehkä estää sen lantion täyden liikkuvuuden. Kyllä tuo Crrc:n linkkaama onnistuu mulla, mut aikamoista kireyttä tuntuu. Eli se venyttelyn lisääminen vois olla se yks ratkaisu. Lantio on jo vedon alottaessa hieman eessä ja paino kallistuu päkiöille. Mulla kun ei oo minkäänlaista kameraa itellä nii videoo en pysty laittaa, mut mun vetotekniikka muistuttaa kuulemma aika paljon Aholan Joukon vetoja, mut alaselkä vaa pyöristyy. Jos nyt saatte tosta mitää selvää :)

Sillä että saa "kämmenet lattiaan" ei ole paljonkaan tekemistä takareiden yläosan kanssa. Kyykkyä/vetoa varten ne takareidet kannattaa venyttää nimenomaan polvi lievästi koukussa ja selkä aivan suorana.

Jos paino on liikaa päkijöillä niin koko kropan painopiste karkaa liiaksi eteen ja paketin kasassapitäminen alkaa olemaan epätodennäköisempää kuin välilevyn pullistuman haaliminen pitkässä juoksussa. Edellämainitut venyttely ja liikkuvuusharjoitteet auttavat painopisteen tasaamiseen lähtöasennossa. Pohkeiden liika kireys myös automaattisesti kippaa painon päkijöille ( kyykätessä ei välttämättä tule kiinnitettyä huomiota, kun ylhäältä tuleva paino oikeassa asennossa ei päästä kantapäitä pomppimaan maasta irti ), myös jalkateriä hieman avaamalla ulospäin saa lisää liikkuvuutta nilkan seudulle.

Tossa pari kuukautta sitten tuttu sanoi että oot kehittyny kyllä roimasti (tullu 15kg nyt äkkiä, suurin osa lihasta koska lihasmuisti) mutta huomautti että noin isolla perseellä ei lavoille kyllä astella. Siitä lähtien oon pannu merkille että perkele se perse tosiaan on ku brasilialaiselta rannalta! Ennen tuota huomautusta en ees tienny että mulla on perse, joten en tiiä oliko tollanen alunperinkin vai onko tullu jalkatreenin myötä. Ruvennu pelottaan oikeen kunnolla kun se on nyt jo niin iso, ettei vaan kasva enempää. Tuntuu, että vaikka perseessä ei mavessa/kyykyssä tunnu mitään, niin kuitenkin se koko liike menee takareisiltä perseelle ja tästä tulee semmonen kierre ettei ne takareidet kehity ollenkaan ja perseestä tulee vieläki isompi. Onko tässä nyt muuta vaihtoehtoa ku lopettaa kyykkääminen ja maastaveto ja vaihtaa esim. jalkaprässiin jalat alareunalla, sjmv varpaat käännettynä sisään, ja jalkaojennuksiin/koukistuksiin jne jne. persettä käyttämättömiin jalkaliikkeisiin?

Uskon hyvin pitkälle Layne Nortonia siinä, että voima on tärkeää massanhankinnassa, tuosta voi lukea täältä lisää. Oon siis normaalisti treenannu alkuviikosta juuri isoja liikkeitä kuten kyykky/mave toistoilla 3-5, mutta niitä on tullu tehtyä myös loppuviikon massatreeneissä. Eli jos tekisin tälläsen muutoksen että pidän alkuviikon entisellään mutta vaihdan massatreenien liikkeet noihin edellämainittuihin persettä käyttämättömiin, niin tällä tavalla varmaan pysyis gluteus maximukset aisoissa?

No etukyykkyä, jos meinaa elämä mennä pilalle sen perseenkasvun takia. Et saa niitä pakaroita kokonaan pois eliminoitua kuin jollain vitun reisiojennuksilla ja niillä pelkästään ei oo kyllä kukaan saanut vahvoja/isoja reisiä.

En kyllä henk.kohtaisesti ymmärrä tommosta, kaikki voima lähtee enemmän tai vähemmän perseestä!

Samaa vikaa täälläki, perse rupee olee aika hyvän kokonen ja kasvaa kokoajan. Tosin tonne alaselkä/perse-osastolle mulla tuntuu eniten rasvaa kertyvän. Oon kuitenkin vakuuttunut siitä että kun joskus laihdutan löllöä pois ni takalisto pienenee merkittävästi.

Samaa vikaa, rupeaa perse olemaan pikkuhiljaa jo huvittavan kokoinen muuhun kroppaan verrattuna :D

Jehhhes en oo ainoa :D

Jos nyt arvioita heitellään ni rasvaprosentti siinä 12-14% maisemissa, eli rasvaa nyt ei kuitenkaan ihan hirveästi ole. Justiinsa 7 viikon kesädieetti menossa, sen jälkeen näkee mitä on pyrstöstä jäljellä.

Kuinkahan paljon sitä uskaltais venytellä ennen mavea ja kyykkyä, ennen kuin alkaa loukkaantumisriskit ja voimantuotta ongelmat kasvamaan? On nimittäin todella suuria vaikeuksia päästä alaselkä suorana ala-asentoon kummassakin liikkeessä ilman painojakin. Välipäivinä tehtyjen venyttelyjen päälle pysyy jo selkäkin suorana, mutta sitten treenipäivänä sama kankeus vaivaa.

Takareidet taitaa olla mullakin se suurin riesa.

Tekeekö joku muukin lähinnä sumovetoja, vaikka nostaakin raakana? Käsittääkseni yleisesti sumoveto on usein parempi johtuen nostopuvun rakenteesta, harvemmin näkee raakasumovetoja kisoissa? Omalla kohdalla sumovetona tekniikka vaan tuntuu niin paljon varmemmalta ja rautaa saa ladata tankoon reilusti enemmän.

Mun mielestä tuo on vaan hyvä merkki että tekee kyykyn oikein. :D

Totta on että tuo pukukin vaikuttaa mutta kyllä omat välitykset ja se millä nousee enemmän rautaa, on ensisijainen peruste.

Rasvaa pois persuksista niin huomaa, ettei se perse oikeasti olekaan vielä niin iso. Ongelmana on ennen kroonisesti alikehittyneet pakarat reisiin ja alaselkään verrattuna kuin toiste päin (johtuen yleensä suoraan pakaroihin kohdistuvien liikkeiden puuttumisesta).

totta, rasvaa pois niin ei se perse olekkaan niin iso kuin on kuvitellut. Naturaalina tuskin persettäs saat isoks, tosin semmosen vaikutelman toki saa jos et treenaa tarpeeks kunnolla yläkroppaa vastapainoksi. Eli jalkatreenit minimiin ja ylläpitoa niille jatkossa, ja sitä etukyykkyä.

Back
Ylös Bottom