Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mistä johtuu että etukyykyssä pääsee paljon helpommin "pohjaan"? Takakyykyssä ottaa takareidet vastaan paljon aikasemmin eli alkaa kiristää milloin ei pääse enää alemmas mutta etukyykyssä pohjaan asti jos menisi niin se on melkein kuin perse lattiassa. Voiko tämä johtua kireistä takareisistä, itellä on aina ollut kireet takareidet esimerkiksi lattialla istuessa ja varpaisiin kurkottamalla ylettyminen tuntuu enemmän selässä kuin takareisissä. En yleensä sitä harrasta tämän takia.

Crrc: -Yleensä etukyykyissä polvikulma on suurempi kuin lantiokulma, jolloin siis takareidet ei rajoita syvälle menemistä niin paljoa.

Mitens porukka lämmittelee kyykkyjä ennen?
Itse huomannut että 1-jakoisella tehdessä(G6) reidet lähes aina jumissa, johon auttaa vain kunnon lämpö alkuun ja pitkät venytykset.

Mitens porukka lämmittelee kyykkyjä ennen?
Itse huomannut että 1-jakoisella tehdessä(G6) reidet lähes aina jumissa, johon auttaa vain kunnon lämpö alkuun ja pitkät venytykset.

Kyykkää? Itse alotan aina tangolla ja siitä sitten fiiliksen mukaan 5-10kg lisää kunnes ollaan työsarjoissa. Jos ne jalat on vähän jäykän oloset niin itsellä ainakin vetreytyy hyvin noilla kevyillä kyykkäämisillä aivan tarpeeksi.

Kyykkypäivänä ensin soutulaitetta hetken, sitten vedän reiden ojennusta muutamia sarjoja jonka jälkeen laitan tankoon n. 50% sarjapainoista ja siitä 10kg kerralla...

Naksuuko muilla polvet kyykyssä? Tänään esimerkiksi tuli hyvin v-mäisen oloiset naksumiset melkein kerta kun tuli ylös. Mielestäni tekniikkani on hyvä, tai niin hyvä kuin se 2-metrisellä sällillä voi olla. Takakyykyssä kohtalaisen leveällä jalka-asennolla, ja etukyykyssä kapeammalla. Tänään ongelma esiintyi etukyykyssä, muutenkin polvet tuntui aralta ja pientä kipuilua. Koskaan ei ole polvien kanssa ollut mitään ongelmaa. Jalat kyllä saanut nyt viimeiset 3kk erityistä runtua.

Kyykkää? Itse alotan aina tangolla ja siitä sitten fiiliksen mukaan 5-10kg lisää kunnes ollaan työsarjoissa. Jos ne jalat on vähän jäykän oloset niin itsellä ainakin vetreytyy hyvin noilla kevyillä kyykkäämisillä aivan tarpeeksi.

En tiedä treenipainojasi, mutta kauhee räplääminen painojen kanssa noin :) Itse käytän mahdollisimman isoja kiekkoja, kummiskin niin että lämmittelyt/totuttelut voi tehdä. Esim. 110kg:lla tehdessä lyön kolmet 15kg kiekkot tankoon niin että aina ennen seuraavaa kiekkoa teen 4-6 toistoa.

Itse panostan lihasten lämmittelyyn, en niinkään liikkeeseen. Siis kiertäjäkalvosimia ennen penkkiä ja aika nopeasti työsarjoihin, 5-10 minuuttia soutulaitetta ennen mavea ja kyykkyä ennen reidenojennuksia yms.

En tiedä treenipainojasi, mutta kauhee räplääminen painojen kanssa noin :) Itse käytän mahdollisimman isoja kiekkoja, kummiskin niin että lämmittelyt/totuttelut voi tehdä. Esim. 110kg:lla tehdessä lyön kolmet 15kg kiekkot tankoon niin että aina ennen seuraavaa kiekkoa teen 4-6 toistoa.

Itse panostan lihasten lämmittelyyn, en niinkään liikkeeseen. Siis kiertäjäkalvosimia ennen penkkiä ja aika nopeasti työsarjoihin, 5-10 minuuttia soutulaitetta ennen mavea ja kyykkyä ennen reidenojennuksia yms.

Se on tietenkin makuasia miten lämmittelee mutta voin luvata että tuo ei ole lähelläkään hyvää tapaa.

Kyykkyä varten lämmitellään kyykyllä ja vetoa varten vedolla niinkuin Crrc sanoi. Mieluummin teen vaikka 8 lämmittelysarjaa tempasua/kyykkyä/vetoa ennen ensimmäistä kovaa ykköstä tai kolmosta kuin jotain muuta ennen itse liikettä jota mennään harjoittelemaan.

Ja poikkeuksena tietenkin kaikki erikoisemmat systeemit niinkuin kontrastiliikkeet tai hermostolliset kikkailut.

Niin no jokainen tyylillään, itse pyrin käyttämään mahdollisimman isoja kiekkoja jotka ainakin omalla salilla ovat ne 25kg. Tuntuu hölmöltä edes ajatus että täyttäisi tangon 15kg kiekoilla jos aikoo kyykätä yli 100kg. Tottumisestahan se on kiinni, enkä näe itselläni ainakaan mitään ongelmaa räplätä niiden pikkuhilujen kanssa.

onko kyykkyssä paljoa merkitystä kyynärpäiden/käsien asennosta? melkein kaikkissa videoissa mitä netistä löytää kyynärpäät osoittavat hiukan takaviistoon itselläni täysin vakaasuoraan taakse ala asennossa muuten ei meinaa tanko pysyä paikallaan

Missä erikoistapauksissa mielestänne jalkaprässi hakkaa kyykyn.

Varmaan näitä ovat ainakin

- Selässä on sellainen vamma ettei pysty kyykkäämään

- Polvessa on toipumassa oleva vamma. Tässä tapauksessa on hyvä varmaan ensin ottaa ohjelmaan pelkkä ojennus ja koukistus, sitten prässi ja vasta kun polvi on kunnolla parantunut, niin kyykky

- Niin paha ylipaino ja huono kunto ettei jaksa kyykätä edes ilman tankoa

Onko muita tilanteita. Sellainen tuli mieleen että jos ei ole vammoja eikä lihavuutta, mutta keskivartalo on jalkoihin verrattuna vahva, niin olisiko silloin paikallaan olla prässi ykkösjalkaliikkeenä. Tässä tilanteessahan kyykyssä taitaa tupata selkä tekemään suurimman työn koska se on vahvin, mutta prässissä on liike pakko tehdä jaloilla.

No prässissähän voi jonkin verran pelata jalkojen sijoituksen, selkänojan ja jalkalevyn kulman kanssa, joten variaatioita saa helposti vaikka joka treeniin vaihdettua

No prässissähän voi jonkin verran pelata jalkojen sijoituksen, selkänojan ja jalkalevyn kulman kanssa, joten variaatioita saa helposti vaikka joka treeniin vaihdettua

Mutta perustilanteessa on kyykky silti parempi ykkösliikkeenä. Kysymys kuuluikin että milloin prässi olisi paras ykkösliikkeenä.

Mutta perustilanteessa on kyykky silti parempi ykkösliikkeenä. Kysymys kuuluikin että milloin prässi olisi paras ykkösliikkeenä.

no jos esim kyykky painot alkaa olla sitä luokkaa että jalat jaksaisi mutta nivelet ei kestä niin silloin prässi ekaksi että sen jälkeen kyykkyssä joutuu pakosti käyttämään pienempiä painoja joita niveletkin kestää

Siinä tapauksessa kun kädet ei taivu tarpeeksi taakse, että sais tangon oikeelle kohtaalle...itellä näin. Teen tosin mielummin hackia kuin prässiä.

Eräs erinomainen tapa tehdä prässiä on 1 jalan prässi.
Varsinkin jos huomaa epätasapainoa massassa/voimassa jalkojen kesken, niin tuolla on hyvä 'tasoitella'.

Lisäksi jalkaprässissä esim. pyramidisarjat pienillä palautuksilla ei ole aivan tappohommaa, vaan siinä kyykkyä helpommin saa ihan viimeisetkin irti.
Varskin pakkotoistot, supersarjat yms. on huomattavasti helpompi toteuttaa prässin, kuin kyykyn avulla.

Molemmat on hyviä, itse tykkään tehdä kyykyn 1. liikkeenä ns. "isolla romulla" (huom, subjektiivinen käsite) ja sitten prässi tai hack jatkeeksi.

itellä on selkä semmonen että kyykky menee tällä hetkellä "kieroon", teen siis prässiä ja erilaisia versioita mavesta. kyykyssä siis selkeästi eniten näkyy tuo epätasapaino, toinen hankala on penkki.

Jaa. No sittenhän kysymys menee periaatteessa "mitkä kaikki vammat estävät kyykkäämisen?", koska ainahan sitä nyt mieluummin (kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta) kyykkää kuin prässää.

Ajattelin vain, että jos on tarve kehittää tiettyä osa-aluetta, joka ei kyykyllä tunnu tarpeeksi hyvin kehittyvän, niin tekee sitten vaikka pääliikkeenä sen prässin ja panostaa sitä kautta siihen heikkoon alueeseen

- Polvessa on toipumassa oleva vamma. Tässä tapauksessa on hyvä varmaan ensin ottaa ohjelmaan pelkkä ojennus...
Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös reiden ojennus ole enemmänkin polvia rikkova kuin hellivä liike? Vastaavasti takareisille kuvittelisin SJMV:n olevan parempi liike polvien suhteen. Prässistä en sitten sano mitään, mutta Pakkis lienee täynnä polvivammaisia jotka osaavat siitä paremmin sanoa.

Back
Ylös Bottom