Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

dorian ei tiedä näistä asioista hevonvittuakaan

Ei näköjään. Vaikka on 6 kertainen Mr.Olympia, mutta tuo on huono tekniikka.

Blood & Gutsin loppupuolella kun tekee romanialaista mavea kunnon raudoilla niin on tekniikka ihan erilainen Dorianillakin. Polvet ei ole aivan suorana lukossa ja tanko kulkee väkisinkin lähellä kroppaa kun on painoa enemmän.

Tuo liike mitä Yates tekee on SUORIN JALOIN MAVE... se mistä Force ja risumies puhuu on ROMANIALAINEN MAVE. Ne on kaks eri liikettä.

Mm. tässä artikkelissä selitetään lyhyesti erot. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_8_25/ai_n27393049/?tag=rbxcra.2.a.11

* Romanian deadlift Stand with your feet about hip-width to shoulder-width apart, knees slightly bent. Hold a barbell at your thighs with an overhand, shoulder-width grip. Lean forward from your hips, pushing your hips back and maintaining the arch in your lower back as you guide the bar down against your legs until it's at midshin level or lower. Stand, extending at the hips to raise the bar back to the start.
* Stiff-leg deadlift Stand with a hip-width to shoulder-width stance and a slight bend in your knees. Hold a barbell in front of your thighs with an overhand, shoulder-width grip. Bend over at the waist as you lower the bar down in front of your legs toward your ankles. Pause briefly before raising your torso back up to a standing position.

Ja vielä videolla samat:

SJMV by Dorian

RDL by juntti

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
T-101: -Juu, erotan kyllä romanialaisen ja suorin jaloin vedot toisistaan. Periaatteessahan tuo sj.mave on tarkoitettu erector spinaen ja muiden selänojentajien harjoitukseksi ja romanialainen sitten sinne takareisi-pakaraosastolle. Tosin yleensähän nuo termit on toistensa synonyymeja suurimmalla osalla treenaajista.

Mutta vaikka tuota sj.mavea tehtäsiin selänojentajalihoille kohdistaen takareisi-pakara osaston sijaan, niin siltikään en kyllä kenelekkään suosittelisi tangon päästämistä noin kaus jaloista vedon aikana. Ihan sama millä nimellä liikettä kutsuu, niin silti sinne alaselälle tuleva paine on turhan suuri noin tehtynä, vaikka vastuksen määrä olisikin varsin vähäinen suhteessa muihin vetoihin.

edit. Mutta jos jollain on joku pointti roikutella nuita painoja noin kaukana edessä, niin toki tehkööt niinkuin parhaimmaksi näkee. Itse en kuitenkaan tohtisi tuollaista kenelekkään suositella, vaikka suorin jaloin vetoa joilekkin selän vahvisteluun joskus suosittelenkin. Ihan jopa kunnolla selkää pyöristäen ja rullauksen kautta ojentaen. Tuo vaan on mun näkemyksen mukaan enempi kuntoutus-, liikkuvuus- taikka lämmittelyharjoitus riippuen siitä, kuka ja miten sitä tehdään. Silloinkin tanko kuiten liukuu pitkin jalkoja aina, ei koskaan karkaa noin kauas eteen.

Dorianin Stiffi mavesta.

Vaikka liikken nimi toki on suorinjaloin maastaveto niin silti pitäisin polvia ihan hitusen koukussa. En ainakaan yliojennuksessa - niin suorana kuin menee.

Mitkäs olisi hyviä apuliikkeitä kyykkyyn. Box-kyykky? Askelkyykyt? On junnannut jalkakyykky paikoillaan jo tarpeeksi kauan vaikka esim. mavessa on noussut painot melkein 50 kg. Tuntuu, että jalkakyykky sujuu aina jaksoittain tietyn aikaa ja sitten laskee ja kovaa. Vähän turhauttavaa semmoinen vuoristorata...
Sitten vielä tekniikasta kysymys. Mikähän on ongelma kun kyykyn laskuvaiheessa perse kaartuu oikealle? Kireyttä jossain?

Mites lämppäätte polvia ennen kyykkäämistä?

Itselleni olen huomannut toimivimmaksi/mukavimmaksi polkea kuntopyörää käytännössä ilman vastusta 3-5min ennen tangolla lämmittelyjä. Kaippa se joinkin lämmittää niitä niveliä ym. ja sitten itse lihaksille otetaan se lämpö kyykkäämällä..

Itselleni olen huomannut toimivimmaksi/mukavimmaksi polkea kuntopyörää käytännössä ilman vastusta 3-5min ennen tangolla lämmittelyjä. Kaippa se joinkin lämmittää niitä niveliä ym. ja sitten itse lihaksille otetaan se lämpö kyykkäämällä..

pieni lämmittely esim. kuntopyörällä nyt otetaan muutenkin aina enne reeniä.

Ruis: -Rautaa vähemmäksi ja panostus liikkeen hallintaan. Jos sisäänpäin meinaa linkkailla, niin lisempää panostusta lähentäjien ja nivusten venyttelyyn ja vahvistamiseen. Mutta kylläpä tuo kertoo aika selkeästi sen, että voima loppuu kesken, kun tuo vatkaus alkaa vasta sarjojen loppuvaiheessa.

"Onko jollain heittää ehdotuksia mitä tehdä/missä vika: kyykyssä sarjojen loppuvaiheessa polvien liikerata puolenvälin jälkeen muuttuu hieman sivuttaiseksi.. nousee kyllä helposti, mutta ´´vatkaa´´"

Kuntopyörä on ihan paska laite. Tulee hiki ja kaikkee. Polvia jos haluaa lämmitellä, niin kyykky tosiaan ja boxilta oon itse vielä ottanut niin lämpiää vähän lantio myös.

luitko edes mun viestiä? Sanoin että aina ennen kuntosalia on hyvä ottaa pieni lämmittely. Oli se sitten kuntopyörällä, soutulaitteella tai millä tahansa. Tuo ei ollut vastaus kysymykseen miten polvia lämmitellään.^^

Back
Ylös Bottom