Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Pomppu on varmaan lähes aina huono tapa mavettaa, mutta ei kuoletus ole aina tarpeellinen. Itse vain hipaisen maata ja toistojen välissä lepään suorin jaloin tankoa käsistä roikottaen. Kuolettaen tulee varmaan ytyä siihen irroitukseen, mutta onko moinen bodauksessa järkevää? Epäilen. Miettikää esim. kyykkyä: ei siinä lasketa tankoa joka toistolla varmistusraudoille ja ponnisteta siitä sitten ylös. Jos kyykky olisi kilpailussa sellainen, että tanko on raudoilla ja siitä pitää kyykätä ylös, niin sitten sitä varmaan tehtäisiin raudoilta, mutta koska kyykky aloitetaan suorilta jaloilta eikä tankoa lasketa alhaalla lepäämään, niin ei sitä sitten toistoissakaan jätetä raudoille. Sama bodyhommissa: koska tavoitteena on saada massaa, ei parantaa irroitusta, toistot tehdään levotta. Omia mietteitä vain :P

Oletko sit huomannut jokaisella teinipojalla jotka tekee polvien alta vetoa niin aivan järkyttäviä takareisiä?

En tosiaankaan jaksa alka kirjoittaa mitään kahden sivun pituista vastausta tommmoseen postiin.

Miksi kyykkyä pitää verrata vetoon? Onhan se nyt vittu jos nimikin on DEADlift niin eikö sen pitäisi kertoa aika paljon?

"tulee ytyä irroitukseen"
Siis voi jestas, no mitä luulet sen tekevän lihasmassalle jos sulla riittää ruuti irrottaa maasta isompaa kuolleena olevaa rautaa?

Seuraavaks varmaan joku tulee sit jo väittää et jullesta ei oo mitään hyötyä..

eikö se kuolettaminen tarkoita lähinnä sitä että lihakset ei tee hetkeen työtä, eli rentoutetaan lihat ja sit uusi supistus.

Kuolettaminen tarkoittaa sitä että rautaan kohdistuva energia tippuu nollaan. Eli tanko makaa maassa paikallaan ilman että mikään ulkoinen voima liikuttaa sitä mihinkään suuntaan. Ja siinä hävitetään hermoston oma "kuminauha"-efekti jolla saadaan kerättyä voimaa suunnanmuutoksen jälkeiseen työhön.
Siksi esim kyykyssä tai penkissä maksimiraudat lasketaan yleensä todella hiljaa alaspäin.

Älä missään nimessä rentouta lihaksia alhaalla. Kuolettaminen tapahtuu samallailla ku penkkiä tekis stopeilla. Ei siinäkään mennä lössöksi siksi aikaa kun tankoa ei työnnetä.

Eli sun mielestä on myös huijaamista, jos tekee hallitusti penkissä toistot pomppauttamatta rinnalta vaan liike on jatkuvaa.

no en taas siittä sit sano mitään, mutta maven teen sillaite että jokainen toisto olisi ensimmäinen. Tuntuu vaan mavessa jotenkin fiksummalta. Penkki taas asia erikseen, onko sinunmielestä penkissä raudan kuolettamista jos otetaan pomppu?? enkä oo kyllä kuullu että kukaan kuolettais rautaa penkissä tai esim kyykyssä. olikohan kysymyksesi nyt ihan anuksesta???

Älä missään nimessä rentouta lihaksia alhaalla. Kuolettaminen tapahtuu samallailla ku penkkiä tekis stopeilla. Ei siinäkään mennä lössöksi siksi aikaa kun tankoa ei työnnetä.

:D:D joo oot kyllä oikeessa, mulla oli vaan sana hakusessa. Tarkoitin juurikin tätä kuminauha efektin poistoa. Enhän minäkään nyt rentona siellä ala-asennossa lötkötä:lol2:

eikö se kuolettaminen tarkoita lähinnä sitä että lihakset ei tee hetkeen työtä, eli rentoutetaan lihat ja sit uusi supistus.

Muuten teen samallalailla, mutten ns. rentouta lihakisa vaan otan vain uudet hapet sisään. Siinä 2-3sek. aikana kun tanko lepää lattialla.

Kuinka vitun vaikeaa on ymmärtää että sjmv tarkoittaa suorinjaloin maastavetoa? Niissä ei ole muuta eroa kuin se että toisessa on jalat suorempana ja toisessa ei.

sjmv:tä tehdään kahdella eri tyylillä. Silleen että tanko käy maassa tai silleen että se käy noin polvien kohdalla tai vähän alle. En kyllä ikinä ole nähnyt että kukaan samanlailla kuolettaisi sjmv:ssä painoja kuin maastavedossa.

Kuinka vitun vaikeaa on ymmärtää että sjmv tarkoittaa suorinjaloin maastavetoa? Niissä ei ole muuta eroa kuin se että toisessa on jalat suorempana ja toisessa ei.

Kyllä mä itse ainakin normi maven teen kuolettamalla ja sjmvn "hipaisulla" saan näin paremman poltteen takareiskoihin.

Fuhrerilla taitaa mennä omat syvään juurtuneet periaatteet kylmän rationaalisen ajattelun edelle. Mä olen huomannut ajat sitten, ettei näissä hommissa ole koskaan yhtä ainutta totuutta olemassa. Aina löytyy jostain joku asiantuntija, joka on toisen asiantuntijan kanssa eri mieltä asioista.

Tässä muutama Scott Abelin maastavetoa käsitteleviä videoita: http://www.youtube.com/watch?v=c95xAZrG6zE http://www.youtube.com/watch?v=AqbZXWY8SZI&feature=related ja http://www.youtube.com/watch?v=Um8vL4Es__w&feature=channel

Jos pitäis valita, uskonko enemmän fuhrerin juttuihin vaiko sitten Scott Abeliin, niin kyllä mä valitsisin jälkimmäisen.

Joo, mielipiteitä on yhtä monta ku ihmisiä. Mutta ainoa mikä itsellä ja treenikavereilla ratkaisee on tulos. Niinkuin pitäisi olla kaikilla kenellä on jokin tarkoitus treenaamiselle.

Sitten kun joku selittää että jos liikkeen nimikin on Straight legged deadlift ja normaalin vedon nimi on deadlift, niin miksi toista ei tarvitse kuolettaa samallailla kuin se on tarkoitettu?

Ja Tidukselle, mä olen 100% varmasti avarakatseisempi uusien ja vanhoden metodien ja konstien suhteen kuin suurin osa esim. tänne kirjottaneista.
Ja toinen juttu, jos liike pysäytetään polvien alle ja siitä lähdetään nousemaan niin liike ei enää ole suorinjaloin maastaveto, vaan se on osatoisto.
Jos penkkaat niin että tuot tankoa 20cm alaspäin ja siitä ylös niin miks sitä ei sit lasketa penkkaamiseksi vaan se on loppuojennus? Samaan logiikkaan se menee.

Haluisin kanssa kuulla jonkun perustelevan miksi osatoisto suorinjaloin vedossa olisi tehokkaampi kuin täydellä liikeradalla ja kuoletuksella tehtynä?
Ei tarvitse kertoa mitään itsestäänselvyyksiä.
Constant tension-metodia siinä voidaan hyväksikäyttää, enkä väitä että sitä ei pitäis ikinä tehäkkään.

Westside barbellin ukot tekee kyllä polvien alta vetoa ja pitkiä sarjoja, mutta niillä onkin kyykky- ja vetoraudat aivan eri planeetalta kuin melkein kaikilla täällä.
Ja se on hyvää vaihtelua ja lihaksen aineenvaihdunnallekin varmasti hyvää treeniä, kuhan se ei ole yleisin treenitapa.
Itse kuulun kyllä siihen ryhmään joka uskoo raskaan mekaanisen rasituksen olevan pääsääntöisesti paras. Ja siihen on monta syytä.
Suurin syy miks suosin kuoletusta ja täyttä rataa ja lyhyitä(0-5) sarjoja on se että lihaksesta tulee paljon vahvempi, paksumpi, ja funktionaalisempi.
Lihasmassaa ajatellen uskon taas maksimaalisen liikeradan, kudoksen ollessa tervettä, olevan myös paras ratkaisu. Mutta jos pelkkä poikkipinta-alan kasvu on tavoite niin variaatioita on paljon enemmän.

Oma ennätys mitä oon suorinjaloin vetäny on 7cm boxilta kuolettamalla 220x3, ja maasta puvulla 300, ja huomasin selkeen hyödyn boxivedosta normaaliin vetoon sen jälkeen ku oli taas liikerata kunnossa vaihdon jälkeen. Nyt olisi jonkun verran parempi suorinjaloin veto.
Polvien alta pukeilta oon tainnu kokeilla 260kg:lla pari sarjaa, 3-5 väliin. Tosissaan en oo sitä ikinä kokeillut, koska ei ole ollut tarvetta.
Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää minkälaisia sarjapainoja porukalla on käytössä näissä liikkeissä.
Eikä millään pahalla mutta se on aika yhtä tyhjän kanssa jos ei perusvoimaa ole juuri ollenkaan niin alkaa väittelemään osatoisto vs. kokotoisto-hyödyistä ja haitoista.

Eipä noi munkaan raudat suuria ole, mutta semmonen välttävä perusvoimataso on, että huomaa eroja liikkeistä saatavissa hyödyissä.

SJMV:ssa 190kg x 15 korokkeelta ilman kuoletuksia paras sarja tältä tammikuulta, normimavessa silloin kun sitä vielä tein eli ainakin 5v sitten 8 x 240kg. Normimavessa toistot parin sekunnin kuoletuksilla.

Haluisin kanssa kuulla jonkun perustelevan miksi osatoisto suorinjaloin vedossa olisi tehokkaampi kuin täydellä liikeradalla ja kuoletuksella tehtynä?
Ei tarvitse kertoa mitään itsestäänselvyyksiä.

Saattaa mennä itsestäänselvyyksien puolelle mutta kerrotaan nyt mitä mielessä on. JOS suorin jaloin maastavedolla tarkoitetaan tätä liikettä http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?40912-Suorinjaloin-maastaveto-Takareisien-taikatemppu niin mielestäni se ei ole kovin vertailukelpoinen normi maven kanssa. Siinä kun maastaveto on kokonaisvaltainen liike, on SJMV jopa melko eristävä liike takareisille. Kuormittaa toki alaselkää myös.

Itse teen osatoistoja siksi, että liikkuvuus ei yksinkertaisesti riitä lattiakosketukseen asti. Liikkeen alakuolokohdassa tuntuu infernaalinen venytys takareisissä. Sanoisin, että aika harva pääsee liikkeessä lattiaan asti, kun se tehdään noin kun tuossa linkissä eli säärikulma ei muutu liikkeen aikana. Toiseksi, oma havainto on että liike on tehokkaampi kun paine säilyy koko ajan takareisillä ja siksi liike jätetään ylhäälläkin vähän kesken eikä ojenneta kroppaa aivan suoraksi. Suoritustekniikka muutenkin aivan erilainen kuin normaali mavessa varsinkin kontrolloidumman alaslaskun suhteen. Painot maltillisia ja sarjat pitkiä, olisiko 15 x 130 kg paras.

Suorin jaloin maastaveto on kyllä melkoisen harhaanjohtava nimi tuolle liikkeelle, eihän siinä ole missään vaiheessa jalat suorassa.

jarvis, niinhän asia on. En saanut millään päähän tota nimeä :)

Saattaa mennä itsestäänselvyyksien puolelle mutta kerrotaan nyt mitä mielessä on. JOS suorin jaloin maastavedolla tarkoitetaan tätä liikettä http://www.pakkotoisto.com/showthrea...en-taikatemppu niin mielestäni se ei ole kovin vertailukelpoinen normi maven kanssa. Siinä kun maastaveto on kokonaisvaltainen liike, on SJMV jopa melko eristävä liike takareisille. Kuormittaa toki alaselkää myös.

Oot oikeessä että RDL ei ole vertailukelpoinen normaalin vedon kanssa. Ainut mitä siitä voi kertoa on maksimista että paljonko suurinpiirtein pystyt ojentamaan.

Itse teen osatoistoja siksi, että liikkuvuus ei yksinkertaisesti riitä lattiakosketukseen asti. Liikkeen alakuolokohdassa tuntuu infernaalinen venytys takareisissä. Sanoisin, että aika harva pääsee liikkeessä lattiaan asti, kun se tehdään noin kun tuossa linkissä eli säärikulma ei muutu liikkeen aikana.

Tästä oon täysin eri mieltä. En ole vielä tavannut ketään kuka ei pääsisi lattiaan asti jos taustalla ei ole loukkaantumisia.
Se venytys kuuluu asiaan, varsinkin tottumattomilla, ja kun se venytys on vielä ylimääräisen kuorman kanssa niin pitää vain luottaa ja mennä pohjaan.

Toiseksi, oma havainto on että liike on tehokkaampi kun paine säilyy koko ajan takareisillä ja siksi liike jätetään ylhäälläkin vähän kesken eikä ojenneta kroppaa aivan suoraksi. Suoritustekniikka muutenkin aivan erilainen kuin normaali mavessa varsinkin kontrolloidumman alaslaskun suhteen.

määrittele tehokkaampi? Se, että se tuntuu takareisissä poltteena enemmän ei kerro välttämättä mistään muusta kun iskemiasta. Se, että takareisiin tulee tavaraa ja varsinkin voimaa kertoo tehokkuudesta.

Tästä oon täysin eri mieltä. En ole vielä tavannut ketään kuka ei pääsisi lattiaan asti jos taustalla ei ole loukkaantumisia.
Se venytys kuuluu asiaan, varsinkin tottumattomilla, ja kun se venytys on vielä ylimääräisen kuorman kanssa niin pitää vain luottaa ja mennä pohjaan.

määrittele tehokkaampi? Se, että se tuntuu takareisissä poltteena enemmän ei kerro välttämättä mistään muusta kun iskemiasta. Se, että takareisiin tulee tavaraa ja varsinkin voimaa kertoo tehokkuudesta.

Ei perkele, kyllä jotain hajoo jostain tai alaselkä vetää pyöreäksi ennen kuin minulla lattia tulee vastaan. Liikkuvuus pakaroissa ja takareisissä surkeanpuoleinen, jalat yhdessä ja suorina seisten saan sormenpäät lattiaan. Silti, tekisi mieli vängätä vielä vastaan, että vaatii keskivertoa parempaa liikkuvuutta, jotta tuosta http://www.youtube.com/watch?v=PnBREGM7pE0 mennään lattiaan asti. Mutta en vänkää enää :)

Tehokkaampi = Niin kuin olen sen aina tehnyt :D Erinomainen liike joka tapauksessa tuollaisena "osatoistonytkyttelynäkin", joskin mielestäni vaikein liike oppia perusliikkeiden kategoriasta. Sarjapainot ovat kasvaneet ja farkut käyneet pieneksi, se on ihan riittävä tehokkuuden mittari ainakin itselleni.

Siis, jos nimi on maastaveto niin miten kiekkojen lattiaan vieminen muuttaa koko nimen ideologiaa?

Selvennetääs. Väärin ymmärsit, mikä nyt sinällään ei ollut vaikeaa näin omaa tekstiäni jälkikäteen lukien. Eli just toisinpäin, kysehän ei ole maastavedosta mikäli niitä painoja sujamavessa ei kuoleta maassa. Mut kun ei taivu niin ei taivu :kippis1:

Vaikka Dorian onkin kovin kehoilija kautta aikain mun makuun, niin enpä silti ottaisi mallia tuosta videosta. Syitä tähän on monia, mutta jos jotain mainitaan erikseen, niin tanko on alavaiheessa niin kaukana kintuista, että julma on paine alaselälle noin tehtynä.

Ihan kauhea tekniikka. Ei missään nimessä tuolla tavalla. Persettä taakse ja tanko kulkee jalkoja pitkin. Ei tuota tekniikkaa pysty käyttämäänkään kuin pienillä painoilla.

Back
Ylös Bottom