Kahjoimmat ravintouskomukset??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PMLats
  • Aloitettu Aloitettu
Ymmärrän että et oo suomalainen joten selitän sulle mitä tuo lause oikeasti tarkoitti:

Jos syöt alle tuon proteiinimäärän et voi kehittyä ollenkaan.

Ymmärrän että olette täysin tyhmiä, joten selkeytän tämän asian teille kahdelle...tai ainakin yritän..

Nämä kirjoitukset välttämättömän proteiinikulutuksen grammamääristä painokiloja kohden ovat lähinnä arvioita, ja hyvin harvoin todellisen tutkimusaineistoon perustuvaa faktaa.

Proteiinin tarve EI OLE lineaarista, eli ihmisen keho ei tarvitse proteiinia koko ajan samoja määriä. Tästä ollaan useampaan otteeseen kirjoiteltu alan suomalaisissa lehdissäkin. Tämä uskomus on jopa yksi niistä jota ollaan yritetty murtaa jo pitkään, ja yritetään murtaa koko ajan.

Toi määrä 2,5-3 g/kiloa kohti voidaan hyvinkin pitää yleisenä suosituksena, etenkin voimailulajien ja bodauslajien harrastajille.
MUTTA, on lukuisia suosituksia jotka alkavat jo alle 2 gramman, ja myös niitä jotka ylettyvät jopa 7 grammaan asti (joihin itse olen törmännyt).
Joten omasta mielestäni EI VOI yleistää ettei voisi kehittyä syömättä alle ko. määrää proteiinia päivässä; sillä onhan se niin että kokonaisruokavalio on se tärkein osuus eikä pelkkä proteiinimäärät.
Voin taata että treenaava ihminen joka söisi hieman yli kulutuksen, mutta seuraisi yleisiä ravintomallia, kehittyisi ihan hyvin.

Lisäksi haluan huomauttaa että on myös yksilöllisiä tekijöitä. Kasvava ihminen tuottaa yksilöllisen paljon hormooneja, ja näillä on hyvin suuri merkitys kehityksessä. Samaa voidaan totea ainevaihdunnasta sekä ruuan imeytymisseikoista.
Kaikki nämä asiat ovat geenillisiä tekijöitä, ja niille ei voida mitään. Joilakin toimii 2 gramma,joilla allekin ja joiden pitää saada hiukan enemmän. Tärkein asia on ettei yleistä..

Joten lauseen "Jos syöt alle tuon proteiinimäärän et voi kehittyä ollenkaan." voin taata että on täyttä tarua. Monien kohdalla varmaan on totta, mutta joidenkin kohdalla täysin tarua!

Lainaan herra pakkoostosksen omaa lausetta, jota hän kirjoitti juurikin tähän threadiin:
"uskoin kerra että pakkotoistosta kannattaa tulla kysymään ruokaneuvoja"

..niinpä niin. :hyvä:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
uskoin kerran että proteiinia voi syödä alle 2.5-3g per painokilo ja kehittyä

jos syö alle tuon proteiinimäärän niin et kasva yhtä nopeasti kuin jos syöt yli.

Herra pakkoostos on se joka ei taida osata suomen kieltä, enkä minä..
Meinaan ensimmäisessä kiellät kokonaan kehityksen jos syö alle ko. määrän. Toisessa taas rajoja on alettu pehmentämään!

Joten kysyn vielä kerran herra pakkoostokselta: Voiko mahdollisesti syödä alle ko. määrän ja kehittyä? Ei mitään muuta. Ei paremmuusasteita, ei mitään.. Pelkää vastaus riittää.

Kiitos.

Linkitin tän jo tuohon toiseeen threadiin mutta sopii hyvin aiheeseen joten pannaanpa tännekin:

http://www.veganbodybuilding.com/?page=bio_avi

Kaveri ottanut raakapenkistä 195kg ja protskua syö 20 % päivittäisestä energiasta, eli 3000 kalorin ruokavaliolla 150g päivässä eli noin 1,6g per painokilo.

En tiedä kuinka pitkälle täällä jengi aikoo kehittyä, mutta kyllä parisataa kiloa raakapenkistä on mun mielestä ihan kohtuullinen kehitys.

Selvennys

Ymmärrän että olette täysin tyhmiä, joten selkeytän tämän asian teille kahdelle...tai ainakin yritän..

Ymmärrän että olette täysin täysjärkinen, ettekä ymmärtänyt kirjoitukseni perimmäistä tarkoitusta, kuten ei varmaan moni muukaan.

En ottanut kantaa väitteeseen, vaan koitin kertoa mitä nimimerkki Pakkoostoksen kirjoittama lause tarkoitti. Hän siis kirjoitti: uskoin kerran että proteiinia voi syödä alle 2.5-3g per painokilo ja kehittyä

Ainakin oman kielentuntemukseni pohjalta ymmärtäisin lauseen tarkoittavan, ettet voi kehittyä _ollenkaan_ , jos et syö proteinia riittävästi. Pakkoostos taas väitti lauseensa tarkoittavan, että voi kehittyä vähissä määrin.

En siis ottanut kantaa millään lailla pitääkö tämä paikkansa. (ei pidä) Pahoittelen :offtopic: Jatkakaa!

[venom];2251971 sanoi:
Aikanaan kun oli just alottanu reenaamisen eikä tienny mistään mitään, tuli syötyä vitusti kaikkee "terveellistä" kuten ruisleipää, puuroa yms. - myös iltapalalla, eikä tietenkään rasvaa ollenkaan koska sehän on pahasta :D

Tässä nyt meni pointti hieman ohi? Sillä ruisleipä ja puurohan ovat terveellisiä, myös iltapalalla.

hulluinta ehkä se, että joku luulee ruisleivän ja puuron olevan jotenkin epäterveellistä.

hulluinta ehkä se, että joku luulee ruisleivän ja puuron olevan jotenkin epäterveellistä.

no tuleehan niistä paljon hiilareita ja yleensä hiilarit nyt on se paha mikä lihottaa eikä niinkään ehkä se rasva. ja sit jos on tyyliin koukussa joihinkin ruispaloihin, niin niistä tulee aika naurettavan iso osa päivän energiasaannista jos syö ihan pyllylleen, niin on ne sit ehkä vähän jo pahasta vaikka sellasessa perusterveellisissä syömistottumuksissa toimiikin oikein hyvin.

muistetaampa nyt kuitenki niitä proteiineja jumaloidessa että hiilarit on melko helvetin tärkeä osa koko ravinnosta. KYLLÄ rasvoja varotaan liikaa ja sen sijaan popsitaan liikaa hiilareita päläpälä.. mutta ootteko koskaan miettiny miksi esmes palkkarissa proteiinin ja hiilarin suhde on jotakuinki 1:2 (useimmiten)? se, että suomalainen perusjorma syö liikaa hiilihydraatteja ei tee ruisleivästä mitenkään epäterveellistä. jos jotakin pitää varoa niin se on pulla, ei puuro.

ripla: -Juu, ei varmasti puuro ja ruisleipä ole syyllisiä suomalaisten(kaan) lihomiseen tai niitä voida muutenkaan epäterveellisinä pitää, päin vastoin, paljon kuituja ja ihan kelpo energian lähdehän nuo ovat niille kenelle sopii, suurimmalle osalle siis.

Mutta alla olevaan lauseeseen hieman puuttuen. Miksi ne hiilarit on niin helvetin tärkeitä? Varsinkaan viljoista saadut?

"hiilarit on melko helvetin tärkeä osa koko ravinnosta."

Niin, miksi? Ei ainakaan mun palkkarissa jos sellaisen satun kuilaisemaan naamaani. Maksimissaan puolet hiilareita ja vähemmälläkin pärjää oikein hyvin.

"miksi esmes palkkarissa proteiinin ja hiilarin suhde on jotakuinki 1:2"

jos puoletkin koko päivän energiasta tulee hiilareista, kuten asia useimmilla on lukuunottamatta vhh dieettejä vai mitä ne oli, on ne mielestäni tärkeähkössä osassa. palkkariviittauksen perustan yleisimpään hera-malto-komboon, jossa proteiinia tulee se 30g ja hiilaria 40-50g (dl-dl). pääsääntöisesti valmissekoituksissa hiilarit ovat dominoiva eines, ei välttämättä 1:2 mutta yli puolet jokatapauksessa. yhteenvetona, jos imaillaan hiilareita ihan palautusjuomissa moisia määriä niin ihan turha niitä on tumman leivän ja puuron muodossa vältellä.

yhteenvetona, jos imaillaan hiilareita ihan palautusjuomissa moisia määriä niin ihan turha niitä on tumman leivän ja puuron muodossa vältellä.

Eihän tässä nyt ole mitään logiikkaa. Palautusjuomassa on paljon hiilaria siksi, että nutrient partitioning on treenin jälkeen tehokkaimmillaan = hiilari menee lihakseen eikä rasvakudokseksi. Tavoitteista riippuen joku (esim. minä) saattaa hyvinkin haluta vältellä hiilareita kaikkina muina aikoina kuin treenin jälkeen.

Tietysti, jos niitä hiilareita haluaa ottaa viljatuotteista, niin täysjyvätuotteet on parhaita vaihtoehtoja, mutta moni tavissuomalainen kyllä puputtaa leipää ja perunaa liiaksi omaan kulutukseen nähden.

Astellaanpa samassa tahdissa Halo:n kanssa: ei palautusjuoman markoravintosuhteista kannata vetää mitään kovin tiukkoja johtopäätöksiä normaaliruokailun suhteen.

no tuleehan niistä paljon hiilareita ja yleensä hiilarit nyt on se paha mikä lihottaa eikä niinkään ehkä se rasva. ja sit jos on tyyliin koukussa joihinkin ruispaloihin, niin niistä tulee aika naurettavan iso osa päivän energiasaannista jos syö ihan pyllylleen, niin on ne sit ehkä vähän jo pahasta vaikka sellasessa perusterveellisissä syömistottumuksissa toimiikin oikein hyvin.

Terveellisessä ruokavaliossa suurin osa päivän energia määrästä tulisi saada hiilareista. Tulee muistaa, että epäterveellinen ei ole sama asia kuin lihottava ja, että PROTEIINIT niinkuin hiilihydraatitkin lihottavat ja muuttuvat rasvaksi elimistössä jos niitä syö yli kulutuksen.

Mikkis ja Halo, ne kovat johtopäätökset on vedetty siinä vaiheessa kun ruisleivästä on saatu epäterveellistä.

Terveellisessä ruokavaliossa suurin osa päivän energia määrästä tulisi saada hiilareista. Tulee muistaa, että epäterveellinen ei ole sama asia kuin lihottava ja, että PROTEIINIT niinkuin hiilihydraatitkin lihottavat ja muuttuvat rasvaksi elimistössä jos niitä syö yli kulutuksen.

Olen täysin eri mieltä ensimmäisen lauseen kanssa. Onko vähähiilarinen muka epäterveellinen ruokavalio, koska suurin osa päivän energiasta tulee rasvasta? Jos näin on, niin miksi erityisesti viime aikoina on tullut enemmän ja enemmän todisteita vhh:n terveellisyydestä? Tää on niin tätä virallisterveellistä lautasmalli-ihannointia taas.

En koe syöväni epäterveellisesti, vaikka en suurinta osaa energiastani hiilareista otakaan.

e. niin ja mitä tulee ruisleipään... En sanoisi sitä epäterveelliseksi, mutta melko turhaksi kyllä.

Hiilihydraatit ovat ensisijainen energian lähde urheilusuoritusta tehdessä, joten kyllähän hiilihydraatit kuuluvat urheilijan terveelliseen ruokavalioon. Jos käyttää jatkuvasti lowcarb diettiä näkisin ongelmaksi edellä mainitun lisäksi mm. kuitujen ja vitamiinien saanti.

Sori, mutta mä saan vhh:lla kyllä enemmän kuituja ja vitamiineja kuin virallisterveellisellä koskaan sain... vaikkakin syön enimmäkseen rasvaa, mutta yli puoli kiloa menee vihanneksia ym...että... otappa selvää enneku lauot "totuuksia".

edit. Ja joo urheilu sujuu ihan yhtä hyvin vähilläkin hiilareilla.

Kun aletaan puhumaan suurista kalorimääristä, niin vhh ruokavalio ei ole enää kauhean järkevä. Kyllä tunnin päivässä liikkuva toimistotyöläinen pärjää, mutta esim metsurina on takki tyhjä varsin nopeasti.

Ihmisen ruokavalio pitäisi mukauttaa sen aktiviteetin mukaan hyvinkin paljon. Kehonrakennuksessa toimii jotkut ruokavaliot hyvinkin, mutta uskon monien pilaavan kehityksensä ihan järjettömällä hiilaripelollaan.

vhh on varmasti ihan yhtä hyvä ellei parempikin vaihtoehto kuin virallisterveellinen, mutta vhh ihmiset todennäköisesti tiedostavat mistä saavat kuitunsa, vitamiininsa, vähäiset hiilarinsa ja rasvansa etc. huolenaihetta aiheuttaa pakkotoistoa kuin raamattua lukevat nuoret jotka kaikesta tästä tekevät vain sen johtopäätöksen, että leipä ja kaikki muukin viljaperäinen on epäterveellistä. sitten eletään pelkällä raejuustolla, maitorahkalla ja assblastereilla.

sitäpaitsi pitää olla mainstream että voi olla ug:ta.

Herra pakkoostos on se joka ei taida osata suomen kieltä, enkä minä..
Meinaan ensimmäisessä kiellät kokonaan kehityksen jos syö alle ko. määrän. Toisessa taas rajoja on alettu pehmentämään!

Joten kysyn vielä kerran herra pakkoostokselta: Voiko mahdollisesti syödä alle ko. määrän ja kehittyä? Ei mitään muuta. Ei paremmuusasteita, ei mitään.. Pelkää vastaus riittää.

Kiitos.
Ei voi kehittyä ku vähän. (no okei kehittyy sitä mutta et oo aito bodibilderi jos et ahmi nautaa päivässä).

Jos painaa 90kg niin sun pitää syödä 300g proteiinia ainaki päivässä. Mieluiten 350g. Ite oon syöny monesti yli 400g.

200g otan jauhoista, 200g otan ruuasta. 800g seitä = 160g proteiinia. Loput tulee muista pikkuruuista. Vaikka litra maitoa.Tai 800g raejuustoa ja 0.5kg naudanlihaa.

200g puhdasta proteiinia on sitten melkeen 300g jauhoa painona koska kaikki ei ole proteiinia. Parhaimmillaan oon syöny optimum nutrition 2.2kg purkin 10 päivässä. Noita oon ostanu parhaimmillaan 8 purkkia kerralla. Kesti pari kuuta. Aamupalaks otan aina 40g proteiinijauhoa (eli kokonaispaino joku yli 50g) ja ruokaa 40g. Palautusjuomassa on 2-3 scooppia, en muista enää. Sitten litkin pitkin päivää noita.

Nykyään tosin oon vaihtanu optimum nutritionin maustamattomiin johon lisään kaakaota koska noi makeutusaineet teki huonon olon. Ku syö viikossa melkeen 2kg proteiinijauhoa jossa makeutusaineita ni se alko tuntuu. Muistan kun kerran yks yö alko sykkii tossa vatsan kohdalla jossaki sisäelimessä, tais olla munuainen. Semmosta kuumotusta. Sitten join vettä ja se katos. Heräsin oikeen yöllä.

Tällä hetkellä en tosin treenaa koska ruokiin ja jauhoihin meni 400e/kk + salimaksu ja en halua maksaa noin paljoa tästä harrastuksesta. Treenailu on se helpoin osa bodybuildingia, ruuan syöminen joka toinen tunti 6 kertaa päivässä oli liian vaikeeta. Saleilun voi tehä silmät kiinni, jalkapäivä on aina ekana mulla ja ainakin 15 sarjaa tein aina. Se oli tosi helppoo. Mutta ostappa kymmeniä sardiinipurkkeja ja kymmen kiloa lihaa joka viikkoa ja parikyt litraa maitoa ja pakastin täyteen seitä ja syö sitä 24/7 kokojyväriisin kanssa niin jos ei tota voi montaa vuotta jatkaa tota treeniä kute kävi mulla ni joutuu pistää taukoa. Ei oo järkeä treenata tolla tavalla esim 2kk vuodesta. Se pitää koko vuos treenaa noin monta vuotta putkee mieluiten ni ei mee kaikki rahat hukkaan jatkuvasta on offittelusta.

Mulla on nyt aito kaljamaha tossa mahan kohalla vaikka en kaljaa juo. Mutta oli se kiva proteiinia ahmia 200g jauhoista ja 200g ruuasta per päivä. Ainaki oon syöny. Kanaaki meni joskus kilo, maitoa 2 litraa, raejuustoa 800g, naudanlihaa on menny jopa kilo kerran mutta yleensä syön vaan 500-800g. Ei tietenkään saman päivän aikana kaikkia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom