Ruhli sanoi:
Eikös käsipainojen sanota kaikessa stimuloivan lihasta paremmin eli keharin massan kannalta kp-penkki olisi jopa normipenkkiä parempi.
Omista painoista ei hajua kun en tasapenkkiä ole kp:lla tehnyt paljoa.
Mulla oli koneella joku artikkeli kehonrakentajan rintatreeni nimeltään. Ei tuo mikään tieteellinen julkasu ole enkä muista mistä olen tuon kaivanut. Ollut varmaan täällä ennenkin. Pieni lainaus:
Ison ja pienen rintalihaksen harjoittamiseen kannattaa valita harjoitteet tarkkaan, sillä eri harjoitteilla on suuriakin eroja niiden kohdistumisessa. Tässä valinnassa auttaa eri liikkeillä tehdyt EMG-analyysit, joissa on tutkittu eri lihasten motoristen yksiköiden aktivoitumista. Seuraavassa on lista parhaista rintalihasliikkeistä:
Isot rintalihakset:
EMG-aktiivisuus
Alaviisto (alle 30 astetta) penkkipunnerrus käsipainoilla 93
Alaviisto penkkipunnerrus tangolla 89
Etunojapunnerrus penkkien välissä 88
Penkkipunnerrus käsipainoilla 87
Penkkipunnerrus tangolla 85
Flaissi käsipainoilla 84
Pienet rintalihakset (ylärinta)
Vinopenkki käsipainoilla 91
Vinopenkki tangolla 85
Vinopenkkiflaissi käsipainoilla 83
Vinopenkki Smith-koneella 81
Samat tutkimustulokset näyttävät olevan myös osoitteessa
http://www.xs4all.nl/~bozo/ (toivottavasti tuli oikein).
En tosiaan tiedä kuka nuo tutkimukset on tehnyt ja missä ne on julkaistu. EMG eli lihaksen sähköinen aktiivisuus on kuitenkin tieteellinen mittari, mutta ei sekään nyt varmaan kaikkea kerro. Mutta eipä tuossa toisaalta iso ero ole tasapenkillä käsipainoilla ja tangolla.
Itse olen aina kuvitellut että käsipainot tosiaan kuormittaisivat suhteellisesti enemmän. Yksi syy on varmaan se että liikkeen koordinoinnissa on enemmän työtä. Myös liikerata on pidempi. Itse tykkään käsipainoissa myös siitä vapaammasta liikeradasta.
Käsipainoillahan tosiaan painojen saaminen aloitusasentoon voi olla hankalaa ja jopa vaarallista varsinkin jollakin 50 kg painoilla. Itse en vielä sellaisia tarvitse
. Toisaalta tangolla tehtäessä saa niitä painoja ladata sitten enemmän mikä voi tehdä liikkeestä absoluuttisesti tehokkaamman. Mutta tässäkin sitten loukkaantumisriski kai kasvaa jos on tangossa 150 kg.
Tuo käytettävien painojen ero tuntuu riippuvan henkilöstä aika paljon, mitä on joskus salilla tyyppien kans ollut puhetta. Itselläni sarjapainot (vaivaisia tuloksia
) tasapenkki tangolla 75 kg 3x10. Käsipainoilla en ole vähään aikaan tehnyt, mutta olisiko luokkaa 27,5 kg 3x10.