Käsipainopenkki vs tavallinen penkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olkapäävammojen takia en ole uskaltanut tehdä tavallista penkkiä ja ois ihan vertailun vuoksi kiva tietää seuraavanlainen asia:

Te jotka teette molempia, eli tavallista ja kp-penkkiä, niin paljonko painoissa on prosentuaalisesti eroa?

Ja onko käsipainopenkki mielestänne parempi/huonompi liike kuin tankopenkki ja miksi?

Onhan nuo käsipainot nyt varmaan kolmanneksen tangon painoja pienemmät, tai vähintään neljänneksen.

Mitään huonompaa siinä en näe kuin riskin satuttaa itsensä kun käsipainot alkaa olemaan tyyliin +40 kg. Ainakin pitäisi olla erittäin luotettava varmistaja auttamassa alkuasentoon ja katsomassa muutenkin ne viimeiset toistot vähintään.

Mulla on kp-penkin painot n. 80% tavallisen penkin painoista. Voi tosin johtua et en oo paljon kyseistä liikettä tehnyt. Ite otin liikkeen mukaan vaihtelun vuoksi. Käsipainoil tehtynä liikerata on mielestäni pitempi.

Sanokaas nyt kokeneemmat muita eroja...

Eikös käsipainojen sanota kaikessa stimuloivan lihasta paremmin eli keharin massan kannalta kp-penkki olisi jopa normipenkkiä parempi.
Omista painoista ei hajua kun en tasapenkkiä ole kp:lla tehnyt paljoa.

Timba79 sanoi:
Onhan nuo käsipainot nyt varmaan kolmanneksen tangon painoja pienemmät, tai vähintään neljänneksen.

Mitään huonompaa siinä en näe kuin riskin satuttaa itsensä kun käsipainot alkaa olemaan tyyliin +40 kg. Ainakin pitäisi olla erittäin luotettava varmistaja auttamassa alkuasentoon ja katsomassa muutenkin ne viimeiset toistot vähintään.
Itse en tosiaan noista eroista tiedä kun en ole tankopenkkiä tehnyt varmaan 1,5 vuoteen. Tuollaiset 40kg hanttelit on vielä aika helppo ottaa tasapenkillä itse ylös kun tekniikka on hallussa. Suurempia en ole kokeillutkaan koska salilla ei isompia ole. Vinopenkki on sitten eri asia ainakin itselläni. Esim noissa 40kg hantteleissa tarvin jo kaverin apua.

Ruhli sanoi:
Eikös käsipainojen sanota kaikessa stimuloivan lihasta paremmin eli keharin massan kannalta kp-penkki olisi jopa normipenkkiä parempi.

Kuulostais ihan loogiselta. Kyllähän käsipainoilla se liike vaatii enemmän koordinaatiota, tasapainoa, jne. Mä veikkaan silti tangolla tehtävän penan olevan parempi sen suuremman käytettävän painon takia. Ei sitten ole tietoa, veikkaus vain.

Edit: jätinpä sanomatta kuitenkin

niklas86 sanoi:
Kuulostais ihan loogiselta. Kyllähän käsipainoilla se liike vaatii enemmän koordinaatiota, tasapainoa, jne. Mä veikkaan silti tangolla tehtävän penan olevan parempi sen suuremman käytettävän painon takia. Ei sitten ole tietoa, veikkaus vain.

Edit: jätinpä sanomatta kuitenkin

Ei se rauta vaan se tuntuma.

Nykyään tykkään tehdä käsipainopenkkiä. Tankopenkissä tuntuu useammin kaikenmaailman kipuja ja käsipainoversio osuu paremmin maaliinsa(rintalihaksiin). Tangolla sarjapainot toistoilla 5-8 on 120-130 kiloa, käsipainoilla sain viimeksi 50 kilosilla seiskan.

Kipi I sanoi:
Ei se rauta vaan se tuntuma.

Ei se tuntuma vaan se rauta. ;)
No ei, tällaisista asioista on turha kinastella ja löytyy eriäviä mielipiteitä. Molemmilla on merkitystä. Mä saan itse ainakin tosi hyvän tuntuman tangollakin, niin käytän käsipainoja vaan välillä vaihtelun vuoksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käsipainoilla saan paljon paremmin rintalihakset mukaan kun tangolla. Ja liikeradan saa pidemmäksi. Tangolla kun vemppaa ni en oikeen tiiä mihin se ottaa. Tuntuu että tekee enemmän haittaa ku hyötyä.

Itse ainakin saan tosi hyvin voimaa irti verrattunu normi penkkiin. Ja mielestäni ihan kehonrakennus tarkoitukseen on melkein parempi liikekin kuin pena, jos tekee pitempää sarjaa. Minun mielestä käsipainoilla kannattaa aina pyrkiä tekeen sarjohkin 8-12 toiston paikkeille. Itselläni eivät kp painot jää kuin 85% normi penkistä, mutta saattaa johtua siitä etten osaa penkistä nostaa kunnolla.

Ruhli sanoi:

Näinhän se on, mutta taas tankopenkissä on isommat raudat joka varmasti tasoittaa tota eroa mukavasti. Eli molempi parempi mun mielestä, tosin en pidä itse käsipainopenkkiä ykköliikkeenä just ton käsipainon koon takia, kakkosliikkeenä on sitten jo erittäin hyvä.

toolate sanoi:
Itse en tosiaan noista eroista tiedä kun en ole tankopenkkiä tehnyt varmaan 1,5 vuoteen. Tuollaiset 40kg hanttelit on vielä aika helppo ottaa tasapenkillä itse ylös kun tekniikka on hallussa. Suurempia en ole kokeillutkaan koska salilla ei isompia ole. Vinopenkki on sitten eri asia ainakin itselläni. Esim noissa 40kg hantteleissa tarvin jo kaverin apua.

Hyvä pointti. Omat kp penkit on lähes aina olleet vinopenkkiä, joten en osannut tässäkohtaa huomioida tuota eroa ollenkaan. Mutta jokatapauksessa isompien kässäreiden kanssa olisi syytä olla kaveri auttamassa ne aloitusasentoon, sen ei tarvi kuin kerran livetä niin saattaa käydä huonosti.

Ruhli sanoi:

Mulla oli koneella joku artikkeli kehonrakentajan rintatreeni nimeltään. Ei tuo mikään tieteellinen julkasu ole enkä muista mistä olen tuon kaivanut. Ollut varmaan täällä ennenkin. Pieni lainaus:

Ison ja pienen rintalihaksen harjoittamiseen kannattaa valita harjoitteet tarkkaan, sillä eri harjoitteilla on suuriakin eroja niiden kohdistumisessa. Tässä valinnassa auttaa eri liikkeillä tehdyt EMG-analyysit, joissa on tutkittu eri lihasten motoristen yksiköiden aktivoitumista. Seuraavassa on lista parhaista rintalihasliikkeistä:
Isot rintalihakset:

EMG-aktiivisuus
Alaviisto (alle 30 astetta) penkkipunnerrus käsipainoilla 93
Alaviisto penkkipunnerrus tangolla 89
Etunojapunnerrus penkkien välissä 88
Penkkipunnerrus käsipainoilla 87
Penkkipunnerrus tangolla 85
Flaissi käsipainoilla 84

Pienet rintalihakset (ylärinta)
Vinopenkki käsipainoilla 91
Vinopenkki tangolla 85
Vinopenkkiflaissi käsipainoilla 83
Vinopenkki Smith-koneella 81

Samat tutkimustulokset näyttävät olevan myös osoitteessa http://www.xs4all.nl/~bozo/ (toivottavasti tuli oikein).

En tosiaan tiedä kuka nuo tutkimukset on tehnyt ja missä ne on julkaistu. EMG eli lihaksen sähköinen aktiivisuus on kuitenkin tieteellinen mittari, mutta ei sekään nyt varmaan kaikkea kerro. Mutta eipä tuossa toisaalta iso ero ole tasapenkillä käsipainoilla ja tangolla.

Itse olen aina kuvitellut että käsipainot tosiaan kuormittaisivat suhteellisesti enemmän. Yksi syy on varmaan se että liikkeen koordinoinnissa on enemmän työtä. Myös liikerata on pidempi. Itse tykkään käsipainoissa myös siitä vapaammasta liikeradasta.

Käsipainoillahan tosiaan painojen saaminen aloitusasentoon voi olla hankalaa ja jopa vaarallista varsinkin jollakin 50 kg painoilla. Itse en vielä sellaisia tarvitse :). Toisaalta tangolla tehtäessä saa niitä painoja ladata sitten enemmän mikä voi tehdä liikkeestä absoluuttisesti tehokkaamman. Mutta tässäkin sitten loukkaantumisriski kai kasvaa jos on tangossa 150 kg.

Tuo käytettävien painojen ero tuntuu riippuvan henkilöstä aika paljon, mitä on joskus salilla tyyppien kans ollut puhetta. Itselläni sarjapainot (vaivaisia tuloksia :)) tasapenkki tangolla 75 kg 3x10. Käsipainoilla en ole vähään aikaan tehnyt, mutta olisiko luokkaa 27,5 kg 3x10.

Mulla kun meni olkapäät rikki viime talvena, niin teen penkin käsipainoilla. Lisäksi mulla toinen hartia on vielä vähän alempana kuin toinen. Joskus kokeilin tangolla, niin vasen olkapää naksu aina kun tangon laski alas. Olkapäävaivan takia en päässyt salille pitkään aikaan, joten en tiedä paljonko penkki edes kulkee tangolla. Veikkaan, että panot kp:lla on jotain 70%.

niklas86 sanoi:
Ei se tuntuma vaan se rauta. ;)
No ei, tällaisista asioista on turha kinastella ja löytyy eriäviä mielipiteitä. Molemmilla on merkitystä.
Ihan totta. Molemmilla on merkitystä. Jos pelkkää tuntumaa haetaan, niin mennään perse edellä puuhun. Yleensähän parhaan tuntuman saa tarpeeksi pienillä painoilla, mutta kun lihaskasvuun tarvitaan sitä vastustakin tarpeeksi. "Keinotekoinen" vastus, eli se, että liike yritetään tehdä mahdollisimman vaikeasti, on kuitenkin eri juttu kuin tarpeeksi suuret painot.

Toisaalta ei liian suuret painotkaan ole hyvät. Se kultainen keskitie taitaa tässäkin olla paras. Mutta jos olisi pakko valita jompi kumpi, niin sanoisin ehdottomasti painot. Syy siihen on omakohtainen kokemus. Lähes jokaisella on joitakin liikkeitä joissa ei tuntumaa saa, mutta silti on kummasti seuraavana päivänä ne paikat kipeänä mitkä pitääkin. Näin ainakin mulla.

Ja mitä tulee tohon käsipainopenkin ja tavallisen penkin paremmuuseroihin, uskoisin niiden olevan aika tasoissa. Vaikka käsipainoilla saisi periaatteessa paremman supistuksen jne. on vastus kuitenkin pienempi kuin tangolla tehtäessä. Väitän taas kerran, että jos pystyy noita liikkeitä tekemään, niin tekee sitten sitä mistä tykkää. Sillä todennäköisesti kasvaa parhaiten.

Powerhousu sanoi:
Ihan totta. Molemmilla on merkitystä. Jos pelkkää tuntumaa haetaan, niin mennään perse edellä puuhun. Yleensähän parhaan tuntuman saa tarpeeksi pienillä painoilla, mutta kun lihaskasvuun tarvitaan sitä vastustakin tarpeeksi. "Keinotekoinen" vastus, eli se, että liike yritetään tehdä mahdollisimman vaikeasti, on kuitenkin eri juttu kuin tarpeeksi suuret painot.
Omasta mielestäni pääasia ovat todellakin painot. Tuntuma on oikeastaan sellainen asia joka tulee tekniikan ja tarpeeksi kontrolloitujen toistojen (pääasiassa negatiivisen osuuden) kautta. Itse en tuota selkeetä tuntumahakuisuutta ymmärrä.

Jolli sanoi:
Eli ymmärsinkö oikein: käsipainoilla tehty penkki on olkapää-ystävällisempi kuin tangolla väännetty?

Tämäkin taitaa olla enemmän tekniikasta ja olkapäistä kiinni. Itsellä ainakin tangolla pystyy pitämään painot paremmin kontrollissa ja pystyn tekemään ongelmitta. Syy voi olla se, että kun tekee tiukkaa sarjaa niin kontrolli väkisinkin kärsii hieman.

Mize sanoi:
Tämäkin taitaa olla enemmän tekniikasta ja olkapäistä kiinni. Itsellä ainakin tangolla pystyy pitämään painot paremmin kontrollissa ja pystyn tekemään ongelmitta. Syy voi olla se, että kun tekee tiukkaa sarjaa niin kontrolli väkisinkin kärsii hieman.

Sama täällä. Ehkä vielä enemmän tosi tiukassa sarjassa on olkapäät kovilla käsipainojen kanssa, kuin mitä tangon kanssa. Kaikki punnerrusliikkeet tosin ottaa väkisinkin olkapäihin, joten ei niitäkään ihan mielettömästi kannata tehdä jos olkapäät temppuilee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom