Käsipainojen suhde levytankoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja varjoton
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Millä tavalla käsipainot ovat suhteessa levytankoon? Jos esim. penkkipunnerruksessa menee ykkönen 100 kilolla, niin mikä on käsipainojen vastaava kilomäärä maksimi ykkösessä?
Tottakai se on siittä paljon kiinni, kummalla tavalla on enenmän treenannut, mutta itse heittäisin lonkalta että se olisi useita kiloja vähemmän(?).

Kyllä on usempi kilo levytangon ja kässäreiden välillä. Jotkut saa paremmin käsipainoilla ku levytangolla (SIIMA3<3). Itte saan enemmän tangolla.

Riippuu todella monesta tekijästä, ennen kaikkea siitä tekniikasta, millä sen käsipainopenkin suorittaa. Nyrkkisääntönä voin kyllä sen sanoa, että lähes kaikilla kässäripenkissä nousee vähemmän kuin tankopenkissä, arvelisin että jos ykkönen tangolla 100 kiloa, niin kässäreillä 45 kiloa per käsi. Kunhan siis ei tuu sellaista muutaman sentin liikettä niillä kässäreillä, vaan tekee sen kuuluisan laajan liikeradan alas asti.

Sanottakoon nyt vielä sivuhuomatuksena, että itse olen alkanut suosimaan kässäripenkkiä, koska siinä saan paremman tuntuman rintaan eikä ole niin suurta houkutusta käyttää "ego-painoja", kun jengiä ei ole niin paljon sitten tuijottamassa.

Riippuu todella monesta tekijästä, ennen kaikkea siitä tekniikasta, millä sen käsipainopenkin suorittaa. Nyrkkisääntönä voin kyllä sen sanoa, että lähes kaikilla kässäripenkissä nousee vähemmän kuin tankopenkissä, arvelisin että jos ykkönen tangolla 100 kiloa, niin kässäreillä 45 kiloa per käsi. Kunhan siis ei tuu sellaista muutaman sentin liikettä niillä kässäreillä, vaan tekee sen kuuluisan laajan liikeradan alas asti.

Itse nappaan reilun satasen tangolla, mutta ei mitään tietoa kässäreissä 45kg/käsi.

käsipainopenkistä en tiiä mutta hauiskääntö sarjoissa mulle on 10kg käsipainot liian pienet mutta 20kg tanko liian iso :rolleyes:

Monesti syynä suureenkin eroon kässäreiden ja normipenan välillä voi olla se, että normipenkissä on mahdollista auttaa hyvinkin paljon jaloilla, jos vain osaa. Kässäreiden kohdalla jalkojen käyttöä tuskin moni edes harkitsee, vaan kaikenlainen rimpuilu vähenee ja keskitytään itse asiaan eli painojen punnertamiseen ylös. Ja kuinka moni tekee esim. selällä kaaren kässäripenkissä? Siinä pari syytä, jotka helpostikin tekee tuon eron noiden kässäreiden ja tangon välillä. Itsellä ero on häviävän pieni johtuen pitkälti siitä, että teen tankopenkinkin selkä suorana ilman jalkojen avitusta (koska isot painot eivät ensisijainen tavoite, vaan lihaskasvu).

Miten iso ero on "leveällä" penkillä käsipainoilla ja vipareilla sivuille? Sori, kun menee vähän offtopickiksi, mutta en näe näissä kahdessa niin suurta eroa.

Ontopic: Penkki käsipainoilla on huomattavasti raskaampaa, mutta tuntuu jotenkin paremmalta, kuin levytangolla. Levytangolla en juurikaan saa rintaan minkäänlaista tuntumaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen ainakin toistoissa huomannut selvän eron. Penkillä menee melkein kolmasosa enemmän toistoja, jos tangossa on 60-70% maximista.

Miten iso ero on "leveällä" penkillä käsipainoilla ja vipareilla sivuille? Sori, kun menee vähän offtopickiksi, mutta en näe näissä kahdessa niin suurta eroa.

kämmenet on ihan eri asennoissa? vipareissa hammer asennossa?
kyl mä nään ainaki sen eron et nois vipari nostois ei jaksa puolellakaa käsipainopenkin painoista,
ja koskee olkapäähä <:

Eipä kai siinä kovinkaan suurta eroa ole. Oleellisin kai se, ettei vipareissa saisi kyynärpään kulma juurikaan muuttua ja liike olisi enenmänkin sivullepäin suuntautuva.

Ontopic: Penkki käsipainoilla on huomattavasti raskaampaa, mutta tuntuu jotenkin paremmalta, kuin levytangolla. Levytangolla en juurikaan saa rintaan minkäänlaista tuntumaa.

Kyllä sen tuntuman saa tangollakin aikaan, mutta kyllä myös minustakin tuntuu että käsipainoilla se löytyy helpommin.
Täytyy itsekkin kokeilla, mikä toi suhde on sarjapainossa käsipainoilla ja levytangolla, toi 3/4 on varmaan lähellä.
Edit:
Siis:
Itse nappaan reilun satasen tangolla, mutta ei mitään tietoa kässäreissä 45kg/käsi.
Kuulostaisko 37,5 kg per käsi paremmalta? eli 3/4 osaa sadasta = 75 kg -> 37,5 kiloo käsi.

Siis jos nyt puhutaan liikkeestä "dumbbell flye" eli nimenomaan penkkivipareista (ei siis olkapäävipareista, minkä käsityksen sain kun ekan kerran luin tuon alkuperäisen viestin) niin onhan siinä ihan hitonmoinen ero. Tuossa vipariliikkeessä riittää helposti jopa 20 kilon painot, kun ei auta koukistamalla käsiä. Isoimmat sarjapainot mulla ollut tuossa liikkeessä 25 kiloa per käsi, mikä on kaikkea muuta kuin se, jolla teen kässäripenkkiä. Kässäripenkinkin teen tosin yleensä sillä haastavimmalla tavalla (eli ei siis hammer-otteella, vaan niin että kämmenet osoittavat jalkoihin päin jos nyt ymmärrätte mitä haen takaa). Ottaa tuolla kenon parhaiten rintaan.

Pakko vielä sanoa, että noissa edellä mainituissa 2 liikkeessä ei ole piruakaan eroa, jos tekniikka on hakusessa niin kuin wannabe-kesäkuntoon -punttaajilla. Isot romut ja kädet koukussa 2 sentin liikettä, niin luullaan että jengi kumartaa.

Ittellä tasapenkki kässäreillä on 85% (kässärien yhteispaino) tankopenapainoista samalla sarjapituudella.

Kässäreillä tehdessä tärrää kädet niin pirusti kun on suorilla painot, mutta heti kun taas alkaa laskea alaspäin/koukistaa niin tärräys loppuu. En ole hirveästi kässäreillä tehnyt, varmaan hermotuksesta (tai sen puutteesta) tuo tärräys johtuu.

Melko usealta salilta loppuu kässärit kesken vaikka ruutia oliskin. 50-55kg on aika monessa paikassa isoimmat mitä löytyy.

Totta, pakko vertailla pitempiä sarjoja. ;)

Melko usealta salilta loppuu kässärit kesken vaikka ruutia oliskin. 50-55kg on aika monessa paikassa isoimmat mitä löytyy. Tangosta taas ei lopu koskaan ne painot.:D
Totta, pakko vertailla pitempiä sarjoja. ;)
Se on aina hyvä ratkaisu tehdä vielä pitempiä sarjoja sitten.;)

E. Niin, että pysyy tietyllä toistoalueella. Ei mitään maraton sarjoja.

Koska nyt aivot toimii pätkittäin, niin lisättäköön VIELÄ sen verran, että vipareitten ja kässäripenkin suurin erohan on siinä, että jälkimmäinen on työntöliike ja edellinen ei. Eli niissä vipareissa ei tule käyttää ojentajia. Ja jos molemmissa liikkuisi samat painot, olisi syytä huolestua, koska silloin ojentajat olisivat täynnä ilmaa.

kämmenet on ihan eri asennoissa? vipareissa hammer asennossa?
kyl mä nään ainaki sen eron et nois vipari nostois ei jaksa puolellakaa käsipainopenkin painoista,
ja koskee olkapäähä <:

Tuota olkapään kipuilua kyseistä liikettä tehdessä voi välttää tehokkaasti, kun harjoittelee liikettä vaikka ensin lattialla. Tällöin kulma pysyy riittävän pienenä eivätkä olkapäät väänny niitä liiaksi kuormittavaan asentoon. Tarkoitus ei tietenkään ole vääntää niitä käsiä niin pitkälle kuin ne joustavat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom