Kärsitkö esiintymispeloista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka monelle palstalaiselle esiintyminen yleisön edessä koulussa, työpaikalla tai vaikkapa harrastusten yhteydessä tuottaa tai on tuottanut jonkin asteisia vaikeuksia? Osa ihmisistähän kärsii niinkin kovista peloista, että esimerkiksi puheen tai esitelmän pito on yksinkertaisesti liian kova paikka. Itselle esiintyminen on aina vaikeaa. Onneksi aina on selvitty ja saatu esitelmät ja puheet pidettyä, mutta helppoa se ei ole..
Entä onko kukaan päässyt jollain konstilla peloistaan yli? Onko koskaan tapahtunut jotain noloa jonka seurauksena hommasta on tullut entistäkin vaikeampaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Ville
Kuinka monelle palstalaiselle esiintyminen yleisön edessä koulussa, työpaikalla tai vaikkapa harrastusten yhteydessä tuottaa tai on tuottanut jonkin asteisia vaikeuksia? Osa ihmisistähän kärsii niinkin kovista peloista, että esimerkiksi puheen tai esitelmän pito on yksinkertaisesti liian kova paikka. Itselle esiintyminen on aina vaikeaa. Onneksi aina on selvitty ja saatu esitelmät ja puheet pidettyä, mutta helppoa se ei ole..
Entä onko kukaan päässyt jollain konstilla peloistaan yli? Onko koskaan tapahtunut jotain noloa jonka seurauksena hommasta on tullut entistäkin vaikeampaa?

Kun ajattelee aina jännittävää tilannetta ennen, että mikä on pahin mahdollinen vaihtoehto, huomaa monesti ylireagoivansa ja kuluttavan energiaansa turhaan jännittämiseen.

Toinen aika hyvä tapa on se että keskityt intensiivisesti niihin joille asiaasi esität. Se auttaa unohtamaan omat tuntemukset. Mulla nämä toimii aika hyvin.

Ja kaikkeen tottuu, ainakin osittain. Eikä kukaan ole jännittämiseen kuollut. On ihan normaalia jännittää asiaa tai tilannetta joka ei ole tuttu.

Joskus pari vuotta sitten jännitin aika paljon vielä, monta päivää ennen esiintymistä mietin vain sitä esiintymistä. Nykyään se on jotenkin mennyt ohi, ehkä sen takia, että lukiossa on joutunut tekemään vähän laajempia esitelmiä/puheita, ja on tottunut siihen tilanteeseen. Tietenkin se vieläkin hieman jännittää ennen esiintymistä, mutta itse esiintymistilaisuus saattaa olla jopa mukava kokemus. Ainakin sen jälkeen tulee mukava olo, jos on mennyt puhe tms. hyvin.

Mulle esitelmän pitäminen koulussa oli aina kauhun paikka , edellisenä yönä ei tullut nukkuttua tippaakaan.
Väitetään että esiintymispelosta pääsee esiintymällä , mutta ei se kyllä ainakaan omalla kohdalla toimi.
Mulla varmaan bodikisoihin osallistuminenkin kaatuisi viimeistään siihen , että ei uskalla mennä lavalle yleisön eteen :nolo:

Mä kärsin ainakin jonkinlaisesta esiintymispelosta. Esitelmät yms sujuvat ihan hyvin, mutta näytelmät sun muut joissa pitää oikeasti esiintyä ja näytellä eivät olekaan niin helppoja. Joskus ala/yläasteella kun noihinkin vielä pakotettiin. Nykyään sentään pystyy kieltäytymään vastaavista jutuista. Yhden kerran olen todella jännittänyt aivan tajuttomasti esitelmän pitämistä, se oli lukion jonkin englannin kurssi jolla piti pitää esitelmä englanniksi. Aihe oli onneksi vapaavalintainen, mutta voi tuska sitä jännitystä kun marssi luokan eteen ja joutui yksin höpöttämään englantia ~10min ajan. Selvä artikulaatio ja sanojen oikein ääntäminen ilman sössötystä kun eivät ole minun valttikortteja kun on kyse englannin kielestä.

Esiintyminen kyllä jännittää. Ja mikä hienointa, yleensä menen ihan punaiseksi kun esiinnyn. Sitten nolottaa vielä enemmän ja homma kusee.
Jos ois parempi itsetunto, niin ehkä esiintyminenkin olisi luontevampaa.. :rolleyes:
Ehkä se paranee tässä iän myötä, mutta :arvi: minusta ei koskaan tule.

Mitä mieltä olette kun joskus ennen vanhaan on joutunut koulussa pilkan kohteeksi opettajan taholta kun on vastannut väärin opettajan kysymykseen. Aiheuttaako se esiintymispelkoa? Nykyäänkin on tietyt kirjoittamattomat säännöt mitä uskaltaa sanoa muuallakin kuin koulussa. Jos saisi vapaammin olla sellainen kuin haluaa, niin lievittäisikö se tätä varmaankin alitajunnasta tulevaa pelkoa? Henkilökohtaisesti jännitän esiintymistä jonkin verran, mutta en niin paljoa että siitä olisi suurta haittaa. Oletan sen asteisen jännittämisen olevan yleistä.

Mulla on kans aivan valtava esiintymispelko. Koko yläaste - ja lukio aikana olen (onneksi) joutunut pitämään vain 1 esitelmän yksin. Pelko tuntui vain kasvavan esiintymisten myötä. Saa nähdä miten tulevat esitykset yliopistossa tulevat sujumaan. Menen varmaan hyperventiloinnin takia tajuttomaksi :kuola:. Onko jollakulla kokemuksia beetasalpaajista (+muista lääkkeistä) tai vaikka tilkasta alkoholia fyysisen jännittämisen lieventämiseksi?

Originally posted by Jansku
Onko jollakulla kokemuksia beetasalpaajista (+muista lääkkeistä) tai vaikka tilkasta alkoholia fyysisen jännittämisen lieventämiseksi?

Ajattelet vaan sitä, miten kaikki nauraa sulle, kun pidät sitä esitelmää, niin kyllä se siitä. Tsemppiä!:thumbs:

ja sit ku on joskus niin iso ja pelottava niin kukaan ei uskalla nauraa..ja jos nauraa niin katsot vaan vihaisesti takas..ja kaveri kalahtaa valkoiseksi..ja sit jos tulee vielä sanomista niin kick some ass..:lol2:

Meillä oli just koulussa tästä esiintymispelosta. Lähes kaikki jännittää esiintymistä, mutta sitten on niitä harvoja joilla esiintymispelko on niin voimakasta, että siihen tarvitaan lääkitystä. Itselläni esiintyminen jännittää aina, varsinkin jos minun täytyy pitää jokin puhe-esitys... Kumma kyllä, intissä alikessuna ollessani, esiintyminen ei jännittänyt, mutta hermot meni sitäkin herkemmin jos joku ei kuunnellut, tai sitten mua vaan vitutti olla siellä, en tiiä sit..

Ennen (peruskoulussa) jännitin aika paljon ja ajattelin jo monta päivää ennen tulevaa esitystä ja sitten siellä edessä sönkötin jotakin kamalan kuuloista esitystä.. Nykyään lukiossa itsetunto on noussut (mm. taekwon-do:n ansiosta) ja en jännitä. Myös se vaikuttaa että olen yksi sellainen "johtohahmo," Silloin on helpompi esiintyä. kyllä se ohi menee kun vaan harjoittelee.. :thumbs:

Originally posted by Pomme
Meillä oli just koulussa tästä esiintymispelosta. Lähes kaikki jännittää esiintymistä, mutta sitten on niitä harvoja joilla esiintymispelko on niin voimakasta, että siihen tarvitaan lääkitystä. Itselläni esiintyminen jännittää aina, varsinkin jos minun täytyy pitää jokin puhe-esitys... Kumma kyllä, intissä alikessuna ollessani, esiintyminen ei jännittänyt, mutta hermot meni sitäkin herkemmin jos joku ei kuunnellut, tai sitten mua vaan vitutti olla siellä, en tiiä sit..

Olin kirjottamassa samoin. Muakaan ei alikessuna jännittänyt vaikka pidin koko komppanialle oppitunteja... Ehkä se johtu siitä, että tiesi asioista enemmän ja koki omaavansa jonkinlaisen auktoriteetin ja statuksen. :nolo:

Onko jollakulla kokemuksia ..tilkasta alkoholia

No on!!! Känni päälle!

Veät kuule kunnon perseet ja pidät esitelmän. Eikä jännitä yhtään.

Jännittäminen on ihan turhaa, ne muut ihmiset on ihan samanlaisia paskantekijöitä kuin sinäkin.

Onko jollakulla kokemuksia beetasalpaajista (+muista lääkkeistä) tai vaikka tilkasta alkoholia fyysisen jännittämisen lieventämiseksi?

Kokemus auttaa eli sen ainaisen esiintymisen pakoilun sijasta pitäisi vaan väkipakolla tunkea itseään mahdollisimman usein esille.

Ja jos nyt on päässyt todellinen kierre päälle näistä oikeasti paskasti menneistä esityksistä, jolloin homma on kussut ihan oikeasti eikä äkyttämisestä ole tullut mitään niin sitten kannattaa viipymättä hakea beetasalpaajat lekurilta (määrää kyllä auliisti kun kerrot niinkuin asia on, ei siellä tarvitse mitään satuja keksiä). Tuollainen pidempi äkytysputki ja esiintymishorkka ei siitä ainakaan parane, jos tulee lisää epäonnistumisia entisten jatkoksi.

Itselläni oli joskus nuorempana juuri tuollainen tilanne ja siitä pääsi kun nappien avulla veti muutamat onnistuneet sessiot alle ja huomasi ettei se nyt niin ihmeellistä olekaan ja sitten ei nappejakaan enää kaivannut sen kummemmin.

edit: Niin ja unohda nyt se dokailu kumminkin, tuskin giniltä löyhkääminen ainakaa onnistumismahkuja parantaa.

Lukiossa ei sanaa meinannut luokan edessä saada, RUK:ssa ollessani pidin toisessa komppaniassa oppitunteja oman aselajin jutuista. Sen jälkeen ei esiintymiset ole olleet enää ongelma. Kunhan osaa oman asiansa etu- ja takaperin, niin ei mitään ongelmaa. Tosin vieläkin pukkaa hikeä kainaloon jos joutuu kylmiltään puhetta pitämään.

Originally posted by IronMind
Itselläni oli joskus nuorempana juuri tuollainen tilanne ja siitä pääsi kun nappien avulla veti muutamat onnistuneet sessiot alle ja huomasi ettei se nyt niin ihmeellistä olekaan ja sitten ei nappejakaan enää kaivannut sen kummemmin.

edit: Niin ja unohda nyt se dokailu kumminkin, tuskin giniltä löyhkääminen ainakaa onnistumismahkuja parantaa.

Juuri tuollaista olin itsekin ajatellut, eli pientä apua siihen fyysiseen jännitykseen ja lääkkeet antais alussa sitä varmuutta. Varsinkaan kun ei ole juuri yhtään kokemusta pohjalla. Kyllä se alkomahooli on kuulemani mukaan kätevä (enkä nyt tarkoita mitään räkä poskella kännäämistä) mutta varmaan huonompi vaihtoehto kuin lääkkeet.

Mulla lähti suurimmat esiintymispelot aika hyvin, kun olin 6kk yläasteella sijaisena ja pidin muutaman oppitunnin joka päivä. Kohta pelkosi ja huomaa ettei ole muuta pelättävää kuin pelon tunne itsessään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom