Kädenvääntö

Muistakaa tehdä hauikselle myös niitä liikkeitä missä on kuormaa heti alkuasennossa. Perus hauiskäännössä missä kädet roikkuu maan keskipistettä kohti, ei ole kuormaa lainkaan.
Eikö tämä ole enemmän bodausta?
Kädenväännössä aika huono asia ole vahvimillaan avoimessa kulmassa, huoltavat liikkeet yms tietty erikseen.
kings hook.webp
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sitten on taas näitä jotka lähestyy tieteellisesti kaikkea ja tietää kaikki optimaaliset nostokulmat ja latinankieliset lihasten nimet. Silti niiden oma eikä valmennettavienkaan tekeminen tuota yhtään sen kummempaa tulosta, kuin vähemmän hienostelevien treeni. Ei treenaaminen ole mitään rakettitiedettä.
Englanninkielessä toisinkuin suomenkielessä ei ole lihaksilla omankielisiä nimiä vaan englannissa käytetään latinankielisiä nimi.
Eivät ole nähneet tarpeelliseksi keksiä omia, tässä(kin) asiassa suomenkieli voitti.

Verrataan vaikka brachioradialis, brachii tarkoittaa kättä latinaksi mutta eipä tuo kerro juuri mitään, kun taas suomeksi olkavärttinäluulihas kertoo suoraan että luulihas joka kiinnityy olkaluusta värtinäluuhun 😄
Suomi 1 - 0 englanti 😄
 
En siis kiistä tuota, mutta kuka reenaamisesta lopulta tietää? Siis onko tieteellä joku konsensus näistä asioista?

Ei voi sanoa konsensus, mutta kehittävän harjoittelun perusperiaatteista on aika hyvä yhteisymmärrys. Siitä on voimavalmentajilla syvä konsensus että tricep kickback ei paranna penkkiä ja on paska liike. Ei ole kuulunu kenenkään ohjelmaan pitkään aikaan enää. Viimesen 20v aikana tullut paljon vahvistuksia tutkimuksilla asioille mitä vaan kokemusperäisesti tiedettiin aiemmin. Monia juttuja tehtiin intuitiivisesti oikein ennenkuin niistä oli mitään tutkimuksia. Jotkut asiat minkä luultiin toimivan taas todettu että niillä ei ole merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten on taas näitä jotka lähestyy tieteellisesti kaikkea ja tietää kaikki optimaaliset nostokulmat ja latinankieliset lihasten nimet. Silti niiden oma eikä valmennettavienkaan tekeminen tuota yhtään sen kummempaa tulosta, kuin vähemmän hienostelevien treeni. Ei treenaaminen ole mitään rakettitiedettä.

Treenaaminen on hemmetin yksinkertaista hommaa. Mutta tollanen liike kuten dumbell kickback on ei kuulu siihen perus runttaukseen perus liikkeillä mikä tuo tuloksen. Se on näitä liikkeitä mitä ollaan aikoinaan tehty varmuuden vuoksi että olis riittävän paljon erilaisia ojentajaliikkeitä, ja se on mainittu muinaisissa treenioppaissa. Penkki on noussut ja ojentajat kasvaneet, mutta se on kaiken muun treenin ansiota.

Yritin miettiä huonompaa tapaa tehdä ojentajia, mutta jopa pää alaspäin roikkuen tehtävät ojentajaliikkeet kässäreillä on parempia. Mutta aivan mikä tahansa kuormien nostelu kehittää jotain. Typerinkin mahdollinen liike.
Kickbackin paras ominaisuus on varmaan takaolkapään staattinen harjoittelu.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tämä ole enemmän bodausta?
Kädenväännössä aika huono asia ole vahvimillaan avoimessa kulmassa, huoltavat liikkeet yms tietty erikseen.

On ehkä enemmän bodausta, mutta ajattelisin että jos suppukulman maksimaalisen kehittämisen lisäksi extrana pystyis saada enemmän voimaa koko hauiksen liikelaajuudelle niin ei siitä haittaa olisi. Toinen mikä oli mielessä että jos hauikseen saa lisää kokoa niin tulisi niihin oleellisiin kulmiinkin lisää voimaa periaatteella isompi lihas = vahvempi lihas. Liikkeenä esimerkiksi tollanen scott hauiskone, missä alusta loppuun vastusta. Tai scottipenkki/vankilahaukka niin että olkavarsi ei ihan pystysuorassa.

Tossa tietty se että jos sillä avonaisen kulman voimalla ei tee mitään ja isompi haba haitallinen niin sen treenaaminen vie turhaan palautumiskapasiteettia tärkeämmiltä liikkeiltä ja vaikutus voi olla jopa negatiivinen. Nyt olen tässä heikoilla jäillä tietämyksessä kun haban treenaamisesta tiedän, mutta haban käytöstä vääntämisessä en. Varsinaiset hauista venyttävät liikkeet missä olkavarsi vartalon takapuolella. Ne on hyviä bodausliikkeitä, mutta en tiedä onko niillä kädenvääntöön mitään tekoa, kuormat aika pienet? Tietty taas se isompi = vahvempi pointti on siellä.
 
Viimeksi muokattu:
Rupeeko Teiskonputki oleen taas vääntökunnossa ?
Kyllähän sitä kuntoo olis mutta motivaatiopuolella tökkii. Kädenväännöstä on tullut liian ahdasmielistä mun makuun. En viitsi semmosta kitinää kuunnella, jos baarissa pidettävissä kisoissa joku vääntääkin ilman että kuuluu liittoon. Ja sitä kitinää rupes kuuluun ihan liikaa mun puhelimesta..
 
Kyllähän sitä kuntoo olis mutta motivaatiopuolella tökkii. Kädenväännöstä on tullut liian ahdasmielistä mun makuun. En viitsi semmosta kitinää kuunnella, jos baarissa pidettävissä kisoissa joku vääntääkin ilman että kuuluu liittoon. Ja sitä kitinää rupes kuuluun ihan liikaa mun puhelimesta..
Itse näin amatöörinä olen ihan yhtä ummikko näistä liitto asioista mutta olen ymmärtänyt että liiton illassa joku "näytösmatsi" liittoo kuulumattomilla olisi mahdollinen. Ilmeisesti ennakko kysymistä/neuvottelua vaatii. Onhan esim tuolla fitness expo illassa myös henkilö vääntämässä joka ei kuulu liittoon ? En siis halua mitään riitoja täällä aiheuttaa. Lähinnä hain tässä tota että osassa järjestettyjä iltoja voi kyllä näköjään vääntää henkilö joka ei kuulu liittoon. Toi on varmaan järjestäjän ja Ifan Suomen edustajan keskenäinen sopimus miten näin voi toimia. Tuskin on hyvä järjestää iltaa josta sitten jälkeenpäin saa palautetta toimittu väärin.
 
Mun mielestä toi nykyinen Don näyttää ihan siltä Suomen voimamies Mehtälältä. Ainoo vaan että 40kg pienempi. Siis Don. Pienempi. Ja Heikompi.
 
Mun mielestä toi nykyinen Don näyttää ihan siltä Suomen voimamies Mehtälältä. Ainoo vaan että 40kg pienempi. Siis Don. Pienempi. Ja Heikompi.
Vaarallista puhetta kädenvääntökeskustelussa 😄
 
Mun mielestä toi nykyinen Don näyttää ihan siltä Suomen voimamies Mehtälältä. Ainoo vaan että 40kg pienempi. Siis Don. Pienempi. Ja Heikompi.
Senverran on samaa näköä että molemmat ovat isokokoisia kaljuja parrakkaita miehiä 😄
No juu hieman on samaa näköä, mitä tulee vahvuuteen niin olen valmis lyömään koko omaisuuteni vetoa että Don Underwood on vahvempi kädenväännössä.

Vastaavasti taas Mehtälä on muuten vahvempi kun hän on voimamies.
 
On ehkä enemmän bodausta, mutta ajattelisin että jos suppukulman maksimaalisen kehittämisen lisäksi extrana pystyis saada enemmän voimaa koko hauiksen liikelaajuudelle niin ei siitä haittaa olisi. Toinen mikä oli mielessä että jos hauikseen saa lisää kokoa niin tulisi niihin oleellisiin kulmiinkin lisää voimaa periaatteella isompi lihas = vahvempi lihas. Liikkeenä esimerkiksi tollanen scott hauiskone, missä alusta loppuun vastusta. Tai scottipenkki/vankilahaukka niin että olkavarsi ei ihan pystysuorassa.

Tossa tietty se että jos sillä avonaisen kulman voimalla ei tee mitään ja isompi haba haitallinen niin sen treenaaminen vie turhaan palautumiskapasiteettia tärkeämmiltä liikkeiltä ja vaikutus voi olla jopa negatiivinen. Nyt olen tässä heikoilla jäillä tietämyksessä kun haban treenaamisesta tiedän, mutta haban käytöstä vääntämisessä en. Varsinaiset hauista venyttävät liikkeet missä olkavarsi vartalon takapuolella. Ne on hyviä bodausliikkeitä, mutta en tiedä onko niillä kädenvääntöön mitään tekoa, kuormat aika pienet? Tietty taas se isompi = vahvempi pointti on siellä.
Itse ajattelen tuon juuri noin että täyden liikeradan harjoitteet ovat paljolti pois palautuskapasiteetista, toki isompi lihas on aina vahvempi ja kaikki voima on hyvästä mutta kuten puhuttu niin ihmisen on taipumus vääntää siellä missä on vahvimmillaan ja hankala olla vahvimmillaan avoimessa kulmassa.

Jos täyden liikeradan liikkeet olisivat niitä optimaalisimpia, niin jokainen vääntäjä niitä tekisi.
Kädenvääntö on kuitenkin staattisen voiman laji joten dynaamisella hauisvoimalla ei kovin pitkälle pötki.

Tietty jos lihaksenkasvatusmielessä vaikka strict-kääntöjä veivaa niin nuo kannattaa tehdä kauempana kisoista, kyllä esim. Michael Todd tekee täyden liikeradan kääntöjä heti vääntöpäivän jälkeisenä päivänä palautusmielessä ja liikeradan ylläpitämiseksi.
Toisaalta Monster Mikeä ei tunneta suppukulmalla vääntämisestä 😄
 
Just olin tulossa laittaa saman😅

Morozov vs Devon tai Morozov vs Kamil ois mun mielestä molemmat ihan potentiaalisia vaihtoehtoja.
Kelpuuttaisin kumman vaan, mutta mieluummin ottaisin Devonin Morozovia vastaan.
Tosin Devonin kunto hieman arveluttaa, ei näyttänyt erikoisen vahvalta Chance Shawia vastaan enkä tiedä minkäpainoinen/kuntoinen hän on nyt.

Huippukuntoinen Devon piiskaisi Morozovin helposti.
 
Ei Devonia. Aina joka paikassa. Mä laittasin tohon Revazin jos yhtää reenannu viime matsin jälkeen. Ois kakkosmatsi näille Viimeksi voitti Moro.
 
Back
Ylös Bottom