Kädenvääntö

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Minun näkemys:

Olkavarttahan siinä kierretään myös, ainakin jos sen tekee ihan puhtaasti selkä suorana eikä vedä nyrkkiä olkapäähän kiinni ja vartalolla väännä.

Nuorelle mustalaiselle hävittyäni kokeilin revanssi mielessäni joskus tehdä taljan ja siirreltävän penkin avulla polvillaan maassa kyynärpää penkillä ihan sitä samaa liikettä jota kädenväännössä tehdään nimenomaan keskittyen olkavarren kiertoliikkeeseen ja sama paikka olkapäässä kipeyty treenin jälkeen mikä ainakin mulla kädenväännössä.

Tottakai varmaan kaikki keski ja yläkropan voima on siinä hyväksi. Räjähtävästä raa´sta voimasta lienee hyötyä jos saa sillä voitettua heti alkuun, muuten vaatii myös tietynlaista kestävyyttä jos vääntö pitkittyy. Kuka väsyy ensin periaatteessa häviää silloin.
Olkavartta ei itseasiassa tänä päivänä pahemmin kierretä (niin että käsi menee väännön suuntaan paljon olkapään edellä), vaan se pyritään pitämään paikallaan. Sen kiertoliikkeen tekevät lihakset eivät ikinä ole niin vahvat, että sillä tyylillä pärjäisi. Puhutaan ns. "kädellä vääntämisestä", mikä on huonoin mahdollinen tapa kädenvääntöpöydässä väännettäessä (seisomapöytä). Hävitessä olkavarsi kyllä kiertyy auki, joten niitäkin lihaksia on hyvä vahvistaa! Niiden jo mainittujen forkkujen ohella tärkeimpiä lihaksia on ne kiertäjäkalvosimeen kuuluvat.

Itselle kyllä tuo kädenvääntö on ihan vihonviimeistä hommaa. Sitä harvoin on tullut tehtyä, mutta aikoinaan riparilla sitten kun illalla oli tylsää rupes pojaat vääntelemään, niin piti osallistua... virhe. Viimeistä vääntöä en enää yksinkertaisesti voinut tehdä, koko käsivarsi oli aivan helvetin kipeä. Enkä tarkoita edes lihaskipua, vaan luista ja ytimistä lähtevää hemmetin piinallista kipua. Ja se säilyi sitten pari päivää... :( Eivätkä väännöt edes oleet pitkiä. Mutta sen jälkeen ei ole tullut väänneltyä, eikä ole aikeissa tehdä mokomaa jatkossakaan. Muutenkin tuommoiset vääntöliikkeet on minulle aina olleet tuskallisia jostain syystä.
Hyvin normaali reaktio:D Been there.. Se särky todellakin lähtee hermoista asti. Kuin hammassärkyä kädessä, sanotaan. (Itselläni ei oloe koskaan ollut hammassärkyä, mutta voin kuvitella sen olevan samanlaista.) Kädenväännössä tulee sen tapainen sivulle suuntautuva liike, jossa aktivoituu sellaiset lihakset joita moni ei normaalisti käytä niin paljon. Samasta syystä se joka penkkaa ja vetää maasta älyttömillä painoilla ei olekaan se paras tässä lajissa. Tuo kipu kyllä katoaa, kunhan on ensin puoli vuotta aktiivisesti harrastanut. ;)

Minun näkemys:

Olkavarttahan siinä kierretään myös, ainakin jos sen tekee ihan puhtaasti selkä suorana eikä vedä nyrkkiä olkapäähän kiinni ja vartalolla väännä.

Nuorelle mustalaiselle hävittyäni kokeilin revanssi mielessäni joskus tehdä taljan ja siirreltävän penkin avulla polvillaan maassa kyynärpää penkillä ihan sitä samaa liikettä jota kädenväännössä tehdään nimenomaan keskittyen olkavarren kiertoliikkeeseen ja sama paikka olkapäässä kipeyty treenin jälkeen mikä ainakin mulla kädenväännössä.
Luinpa tämän nyt kotona rauhassa uudestaan, ja silmään pisti tuo tummennettu kohta. Mistä sinä hyvä mies oikein puhut? Käypäs katsomassa kädenväännön viralliset säännöt suomen kielellä tuolta: www.skvl.net
Se nyrkki ei saa koskettaa olkapäätä, mutta sen saa kyllä pitää niin lähellä kuin haluaa väännön aikana. Ennen starttia kuitenkin vähintään kämmenen levyinen väli. Vartalon käyttö on sallitun lisäksi suositeltavaa.

Moni kädenväännön harrastaja on rakentanut/ostanut itselleen taljan treeniä varten. Niitä voi tilata ulkomailta varta vasten kädenvääntöpöytään kiinnitettäväksi tehtyinä, mutta myös esim. oven ja karmin väliin kiinnitettäviä löytyy. Ajattelin itse asiassa tilata sellaisen itsellekin.

Luinpa tämän nyt kotona rauhassa uudestaan, ja silmään pisti tuo tummennettu kohta. Mistä sinä hyvä mies oikein puhut? Käypäs katsomassa kädenväännön viralliset säännöt suomen kielellä tuolta: www.skvl.net
Se nyrkki ei saa koskettaa olkapäätä, mutta sen saa kyllä pitää niin lähellä kuin haluaa väännön aikana. Ennen starttia kuitenkin vähintään kämmenen levyinen väli. Vartalon käyttö on sallitun lisäksi suositeltavaa.
Säännöthän on tehty rikottaviksi. Tuskin historymaker tossa mistään virallisista säännöistä oli kiinnostunut vaan siitä mitä semmoseen kavereiden kanssa vääntämiseen tarvitaan. Mä en ole ikinä edes nähny kädenvääntöpöytää ja silti väännän sitä aina kun on mahdollista, esim pöydän päällä. Emmekä tosiaankaan käytä mtn virallisia sääntöjä ((: sry:offtopic:

Säännöthän on tehty rikottaviksi. Tuskin historymaker tossa mistään virallisista säännöistä oli kiinnostunut vaan siitä mitä semmoseen kavereiden kanssa vääntämiseen tarvitaan. Mä en ole ikinä edes nähny kädenvääntöpöytää ja silti väännän sitä aina kun on mahdollista, esim pöydän päällä. Emmekä tosiaankaan käytä mtn virallisia sääntöjä ((: sry:offtopic:
No kyllähän kuka tahansa saa vaikka baarin pöydällä vääntää millä tekniikalla huvittaa, ja vaikka kätensä rikki. Sitä jos mitä en kuitenkaan pitäisi "puhtaasti" vääntämisenä, jos tässä nyt sanoihin takerrutaan. Kavereiden kanssa vääntäessäkin voi käyttää fiksumpaa ja tehokkaampaa tekniikkaa, IMO. Menee turhan paljon kiertäjäkalvosimien kunnon testaamiseksi sellaiset väännöt, jossa ei saa ylävartaloa taittaa. Toisin sanoen minun mielestäni älytöntä. Ja kaiken lisäksi vaarallista, jos häviäjä ei saa taittaa ylävartaloaan häviön suuntaan. Tällä tavoin voi saada esim. olkavarren murtumaan pituussuunnassa. (Joskus jopa kuulee, kun joku kehuskelee saavansa kätensä silleen "lukkoon", ettei sitä saa pöytään. Paskapuhetta, joko taitetaan kyynärvarsi suoraksi ja rystyset pöytään, tai sitten se kädenkatkaisuvaihtoehto.)

Jos olette kiinnostuneet vääntämisestä, niin miksette lähde vääntämään kilpailumielessä? Lähimpään kädenvääntöseuraan vaan yhteyttä ja treeneihin sieltä!:whip:

Kai sen nyt kaikki tajuaa, ettei siihen käden päälle hypätä makaamaan koko yläkropalla

Kai sen nyt kaikki tajuaa, ettei siihen käden päälle hypätä makaamaan koko yläkropalla
Ei muuten välttämättä tajua. Se ei kylläkään ole helppoa tavallisella pöydällä vääntäessä ilman että nostaa perseen penkistä:D Mutta kyllä ne vammat yleensä ihan ilman "päälle hyppäämisiäkin" tulee. Eikä todellakaan kello kaulassa.

Jos olette kiinnostuneet vääntämisestä, niin miksette lähde vääntämään kilpailumielessä? Lähimpään kädenvääntöseuraan vaan yhteyttä ja treeneihin sieltä!:whip:
Koska häviäminen ei käy luontoon ja kaveriporukalla vastustajat voi ite valita :D
Dodii. Meni vähä yliyrittämiseksi toi mun edellinen sepustus. Otti vaan pattiin, että periaatteessa "oikea vastaus", nyt ainakin näin sunnuntaivääntäjän näkökulmasta, pistettiin haloiksi. Sorzi :)

On totaki tullu kokeiltua. En kyllä tajua miten toi liittyy siihen mitä mä sanoin =o

kiitos beginner tuosta englanninkielisestä linkistä, mutta ei kukaan sattus suomenkielistä sivustoa tietämään mistä noita tekniikoita näkisi ja lukisi.
Ellette sitten itse tiedä jotain kikkoja, erityisesti haluisin tietää miten kaverin rannetta kannattaa vääntää että sais toisen vääntövoiman minimoitua.

kiitos beginner tuosta englanninkielisestä linkistä, mutta ei kukaan sattus suomenkielistä sivustoa tietämään mistä noita tekniikoita näkisi ja lukisi.
Ellette sitten itse tiedä jotain kikkoja, erityisesti haluisin tietää miten kaverin rannetta kannattaa vääntää että sais toisen vääntövoiman minimoitua.
Yritänpä taas kertoa, tällä kertaa kuvien kanssa niin saa ehkä paremman käsityksen siitä mistä puhun:D Suomen kielellä ei vastaavaa sivustoa ole olemassa, tuo linkki on kyllä ihan ok.

Ns. top-roll-väännöllä saa parhaiten vaikutettua toisen voimiin nimenomaan vastustajan ranteen hallinnan kautta. Kun tämän tekniikan osaa hyvin, saattaa sillä helposti yllättää itseään vahvemman, mutta kokemattomamman vääntäjän. Kyynärvarsi on hyvä yrittää pitää pystyssä, eikä antaa vastustajan kiskoa kättä itseensä päin. Sinun taas kuuluu suunnata kätesi liike (oikealla kädellä väännettäessä) vasenta kainaloasi päin (tai ainakin niin, ettet työnnä vastustajan puolelle). Vastustajan käsi tulisi saattaa kuvissa esiintyviin asentoihin, joiden kohdalla lukee "Ei näin";)
Alemmilla sormilla puristaminen on tärkeämpää kuin etusormella ja keskisormella. Toisekseen, jos niillä puristaa liikaa se on ennemmin haitaksi. (Yritäpä sulkea gripperi ja sitten taittaa rannetta. Melko vaikeaa!)

Tuon kolmen kuvan sarjasta keskimmäinen kertoo aika paljon. Jos joudut katselemaan kättäsi tuosta kulmasta, niin kaikki vastus on pelkän hauiksesi varassa. Yritä siis tehdä näin vastustajalle. Kierrä omaa etu- ja keskisormea, nimetöntä ja pikkurilliä vastustajan käden yli. Hänen peukalonsahan on kämmenesi sisässä (virallisena sääntönä on, että peukalon ylimmän nivelen kuuluu näkyä), joten voidaan sanoa, että peukaloa kierrettään, tai peukalon yli kierretään.

Liitteet

• ranteet.webp
    ranteet.webp
    27,1 KB · Katsottu: 1 825
  • eipistoolia.webp
    eipistoolia.webp
    17,7 KB · Katsottu: 1 022

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Katoin ton just! Ja tuon takia jäitte pois kisoista, soo soo! Ois kait tuon voinu myöhemminkin filmata.. Jokos pärjäät Miettuselle? (Mun kuvathreadista löytyy video yhdestä mun kisaväännöstä Power Bullissa)

Sainpas loistoidean! Netissä (jenkkilässä) on myynnissä "Hercules Bar", mutta sen postittaminen ei heiltä ainakaan tällä hetkellä onnistu ulkomaille. Mietin jo miten hitsaan sellaisen itselleni töissä/teen kotona puusta, mutta eipä tarvitse! Kuin salama kirkkaalta taivaalta tuli päähäni idea: polkupyörän ohjaustanko! Sehän on jo valmiiksi oikean muotoinenkin. Menin pihavarastoon ja valitsin Jopon tangon, siinä näytti olevan parhaassa kulmassa kahvat. (Siis muutama sellainen pyöräntapainen löytyy omista nurkista..:nolo:) Lastataan siihen sitten levypainoja tarpeen mukaan. Itse laitoin lukkopihdit lukoksi, kun ei muuta sopivaa ollut ulottuvilla. :D Toimii!!

Hercules barin etuhan on se, että peukalot eivät rasitu, kun tekee forkkutreeniä ojentajille. Tavallisella tangollahan näin käy helposti, eikä treeni vaikuta niihin lihaksiin mihin pitäisi, kun peukalo on se joka väsyy ensimmäisenä. Tällä voi kyllä tehdä myös selän takana toiselle puolelle. Onnistuu kotona ahtaissa tiloissakin, kun ei tarvita tankoa.

Tuolla alkuperäinen hercules bar: http://www.armwrestling-supersite.com/hercules.htm (noita tyynyjäkään ei oikeesti tarvii mihkään!)

edit. ja toimii muillekin forkkujen treenaajille, tietty, ei pelkästään vääntäjille!

Liitteet

• teeseitseherc2..webp
    teeseitseherc2..webp
    16,3 KB · Katsottu: 581
  • teeseitsehercules.webp
    teeseitsehercules.webp
    17,5 KB · Katsottu: 595
  • herculestaakse.webp
    herculestaakse.webp
    31 KB · Katsottu: 5 530
Aikamoinen viritelmä, varmasti kyllä tehokas. Minulle jäi viestistäsi kuitenkin epäselväksi, miten tavallisella tangolla treenatessa peukalot väsyvät ensin? Silloin harvoin, kun rannekääntöjä tangolla teen käy liike nimenomaan kyynärvarsiin, ei tosiaankaan peukkuihin.

Aikamoinen viritelmä, varmasti kyllä tehokas. Minulle jäi viestistäsi kuitenkin epäselväksi, miten tavallisella tangolla treenatessa peukalot väsyvät ensin? Silloin harvoin, kun rannekääntöjä tangolla teen käy liike nimenomaan kyynärvarsiin, ei tosiaankaan peukkuihin.
Siinä tietyssä liikkeessä jossa kyynärvarret on vaakatasossa tuettuna esim. penkillä, tangosta myötäote. Mulla ainakin ja monella muulla loppuu peukaloista ensin voimat kun se tanko lepää niiden päällä. Tai sitten ne ojentajat on suhteessa peukaloihin vaan niin vahvat.:D Selän takaa tätä ongelmaa ei tietty ole, mutta helpompi sekin on tuolla tehdä kun mulla tuntuu perse olevan tiellä kun lastaa enempi tankoon:lol2: Se on siis ainoastaan se yksi forkkuliike monista josta nyt on kyse.

Miten muuten, onko kädenväännössä sallittua liikuttaa kyynärpäätä? Oli kavereitten kanssa puhe, että saako sitä kyynärpäätä liikuttaa.

Tarkotan siis sellasta soutamista missä aina, kun uhkaa olla häviöllä, siirretään se kyynärpää sinne ikäänkuin käsien "alle" (jos joku nyt ymmärtää).

Miten muuten, onko kädenväännössä sallittua liikuttaa kyynärpäätä? Oli kavereitten kanssa puhe, että saako sitä kyynärpäätä liikuttaa.

Tarkotan siis sellasta soutamista missä aina, kun uhkaa olla häviöllä, siirretään se kyynärpää sinne ikäänkuin käsien "alle" (jos joku nyt ymmärtää).
Saa. Kädenvääntöpöydässä kyynärpään alla on tyyny jota pitkin käsi saa liikkua kuitenkaan nousematta tai putoamatta siltä.

WAFin (World Armwrestling Federation) säännöissä:

c) Kyynärpää tyynyt: 7"x 7" neliö muoto. 2" paksuus, valmistettu korkealaatuisesta
vaahtomuovimateriaalista, päällystettynä vinyyli tai keinonahan tapaisella materiaalilla. Tyyny ja
päällyskangas voidaan asentaa 1/8" paksuisen metallilevyn päälle joka on ulkomitoiltaan, 7"x 7"
jonka pohjaan voidaan hitsata kaksi vaarnaruuvia kooltaan 1/4" halkaisija sekä 1 3/4" pituudeltaan,
(vaarnat voi tietenkin ottaa myös metrisen järjestelmäm mukaan lähin vastaava) näin on mahdollista
kiinnittää tyynyt pöydän kanteen.

eli 7 tuumaa x 7 tuumaa on se liikkuma-ala

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom