Kädenvääntö

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Toivottavasti nuo muut kädenvääntöön liittyvät ketjut luettuasi tulet siihen tulokseen, että parempi jättää vääntämättä. Ihan vaan kropan terveyden takia.

Itse kiroan kyllä kädenväännön syvimpään helvettiin. Kolmella viimeisimmällä kerralla kun olen velipojan kanssa vääntänyt (vielä itseäni pahempi bodari) on saanut penkit ym. unohtaa viikoksi,pariksi kiertäjäkalvosimen ja brachialiksen otettua kunnolla osumia. Mutta ihminen ei koskaan opi, ja olut & kädenvääntö kuuluvat saumattomasti yhteen. Tekee niin saatanan pahaa jälkeä vain kun kaksi suht. tasavahvaa vääntää naama punaisena sen 5min. tuloksen ratkaistakseen,heh!

Onhan tuo pitkälti tekniikkalaji, jos siis ei lasketa sitä, että kääntää heti alussa toisen rannetta vinoon, niin että sinnitteleminen on lähes mahdotonta. Monta kertaa olen saanut todistaa vierestä, kuinka hoikempi naru vie lajissa vähän isokokoisempaa kaveria. Ja vei muuten monia muitakin, ei suostunut valottamaan salaisuuttaan...

En kiistä, etteikö kädenvääntö olisi tekniikkalaji, mutta kummasti niissä lihaksissa pitää olla voimaakin, jos oikeasti meinaa pärjätä. Naapurin Villen saattaa voittaa jo pelkillä pikku kikkailuilla, mutta jos vertaistaan vastaan kisaa, niin voiman merkitys kasvaa. Tekniikkalaji se on keihäänheittokin..

Tekniikoita on myös erilaisia, joista käytetyimmät ovat "hook" (sanotaan myös voimaväännöksi, tässä voi olla ojentajallakin merkitystä, ja hauiksella ja etuolkapään lihaksilla) ja "toproll" (kyynärvarren lihasten merkitys korostuu, samoin yläselän).

tässä muutama lihas, joita kannattaa erikseen treenata, jotta saa vääntöön voimaa:
kaikki kyynärvarren lihakset
olka-värttinäluulihas (brachioradialis)
olkavarrenlihas (brachialis)
pronator teres
kiertäjäkalvosin

Parhaiten oppii vääntämään vääntämällä, ja voimaa niihin oikeisiin lihaksiin. Vääntö on kuitenkin sivulle suuntautuva liike, joten pelkkä hauis-ojentaja-pumppailu ei juuri auta. Vahva ylävartalo on hyvä, mutta kyllä se yleensä on jokin käteen kiinnittyvä lihas, joka ensinnä pettää. Harri tuolla aiemmin jo laittoikin linkin www.skvl.net , sieltä lisää!:thumbs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
jostain suomalaiselta sivulta luin (en nyt muista mistä)
että kiertäjäkalvosin ja hauis olisivat tärkeimmät

jostain suomalaiselta sivulta luin (en nyt muista mistä)
että kiertäjäkalvosin ja hauis olisivat tärkeimmät

Hauiksen alla oleva olkavarrenlihas on tärkeämpi, eli vasaraotteella hauista. (Lähtöasennossahan ranne on asennossa, jossa peukalo on itseesi päin ja pikkusormi kaveriin päin). Siinä vaiheessa kun kaveri on kääntänyt sulta "ranteen auki", eli tuijottelet omaa kämmentäsi ja kaverin paino lepää sinun pelkän hauiksen varassa, on peli aika pitkälle menetetty. Siksipä nuo kyynärvarren kiertoliikkeetkin on tärkeitä, ja pyritään se ranne pitämään tappioasemassakin pystyssä. Hook-väännössä itse hauiksella on enemmän merkitystä, mutta sekään ei ole tärkein, vaan esim. kiertäjäkalvosin ym. ottaa enemmän hittiä, ja kokemukseni mukaan ojentaja huutaa hoosiannaa.

Niin tietääkö joku nyt jonkun sivuston mistä vois kattoo noita tekniikoita, esim. paras ranteen asento ja kuinka sitä kannattaa vääntää. Kun en tuosta Uwish:en selityksestäkään oikeen ymmärrä mitä tolla ranteen aukasemisella meinaat.

kiertoliike

Minun näkemys:

Olkavarttahan siinä kierretään myös, ainakin jos sen tekee ihan puhtaasti selkä suorana eikä vedä nyrkkiä olkapäähän kiinni ja vartalolla väännä.

Nuorelle mustalaiselle hävittyäni kokeilin revanssi mielessäni joskus tehdä taljan ja siirreltävän penkin avulla polvillaan maassa kyynärpää penkillä ihan sitä samaa liikettä jota kädenväännössä tehdään nimenomaan keskittyen olkavarren kiertoliikkeeseen ja sama paikka olkapäässä kipeyty treenin jälkeen mikä ainakin mulla kädenväännössä.

Tottakai varmaan kaikki keski ja yläkropan voima on siinä hyväksi. Räjähtävästä raa´sta voimasta lienee hyötyä jos saa sillä voitettua heti alkuun, muuten vaatii myös tietynlaista kestävyyttä jos vääntö pitkittyy. Kuka väsyy ensin periaatteessa häviää silloin.

Aikanaan koulussa kävi joku sm- kisoissakin väännellyt kaveri ja kertoi että forkut on tärkeä osa tuossa lajissa, saa ainakin käännettyä sen ranteen haluamaansa asentoon..

Itselle kyllä tuo kädenvääntö on ihan vihonviimeistä hommaa. Sitä harvoin on tullut tehtyä, mutta aikoinaan riparilla sitten kun illalla oli tylsää rupes pojaat vääntelemään, niin piti osallistua... virhe. Viimeistä vääntöä en enää yksinkertaisesti voinut tehdä, koko käsivarsi oli aivan helvetin kipeä. Enkä tarkoita edes lihaskipua, vaan luista ja ytimistä lähtevää hemmetin piinallista kipua. Ja se säilyi sitten pari päivää... :( Eivätkä väännöt edes oleet pitkiä. Mutta sen jälkeen ei ole tullut väänneltyä, eikä ole aikeissa tehdä mokomaa jatkossakaan. Muutenkin tuommoiset vääntöliikkeet on minulle aina olleet tuskallisia jostain syystä.

Aikanaan koulussa kävi joku sm- kisoissakin väännellyt kaveri ja kertoi että forkut on tärkeä osa tuossa lajissa, saa ainakin käännettyä sen ranteen haluamaansa asentoon..
Kenties väännön tärkein lihasryhmä, koska ranteenhallinta vie voimat muusta paketista.

Rannerullausta
wrist_curling_360.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom