Juutalaiset, pelkäävätkö he jotain?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Hyvin on aivopesu ilmeisesti uponnut.

Oliko päiväkerholla uskonnollista taustaa?

Jep, oli. olin ikävuodet 3-7 seurakunnan päiväkerhossa, äiti laitto.
Normaalipäiväkodissa olin ihan pienenä, ja muistan että jonku pienen aikavälin joskus sen jälkee, mutta pääsääntösesti seurakunnan hoidossa+mummon. Äiti on vieläkin piilouskonnollinen, ei se ikinä oo äänee puhunu näistä pahemmin, ku isukki ei tykkää yhtää.

muistan että Hepreankielisii laului laulettii yhteislauluina aina, ja kateltii joka päivä kauniita valokuvia Israelista, ja väritettii Israelin lippuja joulukuusta varten. Edit: eka juttu mitä mä oon oppinu piirtämää oli Daavidintähti
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin lapsellista ajatella, että muslimit eivät pitäisi juutalaisista sen takia, että he ovat juutalaisia. Oiskohan kyse kuitenkin siitä millaista ulkopolitiikkaa Israel harjoittaa, eikä sekään ole siellä varmasti ihan kivaa, että äkäisellä pikkuvaltiolla on ydinase ja jos Iran yrittää samaa, niin heti on Jenkit sinne hyökkäämässä.

Meidän ajatusmaailmaamme vasten se tuntuukin hyvin lapselliselta. Mutta kun kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin me. Kaikkien ajattelu ei lähde yksilöllisyydestä tai rationaalisuudesta.

Minä väitän että arabimaissa on pilvin pimein porukkaa, jotka vihaavat juutalaisia sen takia että he ovat juutalaisia. Perusteet vihalle tosin on hyvin helppo hakea...niin se tahtoo olla vihaa sitten mitä tahansa asiaa.

E: Jos arabimaat haluaisivat valloittaa Israelin, niin kyllähän se olisi onnistunut jo.

Niinkö? Veikkaisin että melko hankalaa se olisi koska, kuten mainitsit, Israelilla on ydinase ja jenkit puolustumassa heitä. Vaikka valloitus onnistuisikin hinta olisi niin kova ettei arabimaat olisi valmiit maksamaan sitä.
 
Minä väitän että arabimaissa on pilvin pimein porukkaa, jotka vihaavat juutalaisia sen takia että he ovat juutalaisia. Perusteet vihalle tosin on hyvin helppo hakea...niin se tahtoo olla vihaa sitten mitä tahansa asiaa.
Harmi ettei pakkiksella taida hirveästi muslimeita olla.

Juutalaisuudella tarkoitan uskontoa. En näe miksi islami olisi juutalaisuuden kanssa sen enempää ristiriidassa kuin kristinuskonkaan. Eihän islamilaiset vihaa kristinuskoakaan.
 
Linkistä saattaa löytyä jotain.
http://www.holocaustinfo.org/kysyttya/tiedot/?aihe=8

Neutraalisuuden voi tulkita monin tavoin.

"Toisaalta he eivät katsoneet velvollisuudekseen vastustaa saksalaisten toimia, mitä voi luonnehtia pasiiviseksi antisemitismiksi"

Tarkoittaako tämä sitä, että jos joku ei aktiivisesti vastusta esim rasismia, niin kyseessä on passiivinen rasisti?
 
Mites Shrimp, ootko Israelin armeijaan menossa, jos saa kysyä? jos oot ni :respect:^58259 mä oon aina kunnioittanut Israelia, urheiden ihmisten maata vihamielisten muslimien keskellä. Israelilaiset jota olen muutaman tavannu on ollu tosi mukavia ihmisiäkin;) Israel asettuu mulla arvostusasteikolla kyllä ihan Buurien kanssa kärkisijoille.

Israel ei kuulu arabeille, ählyillä on jo ihan tarpeeksi omia maita lähi-idässä. Jännä muuten, että tuolla toisaalla kaikki vastustaa kaikkea mahollista liittyen arabeihin, ja täällä kaikki vastustaa kuitenkin Israelia. Israel on sivistysmaa, ne rättipäät siellä konfliktit aiheuttaa, ei olisi ollut yhtään sotaa, ei yhtään hyökkäystä, ei yhtään itsemurhaiskua ilman niitä jihadiahuutavia rynkkyjä heiluttelevia kaapuniekkoja.

IMO 99.9% palestiinalaisterroristien syytä kaikki paha mitä siellä tapahtuu. Saisvat häätää joka ainoan vaikka Irakiin, Israel on ihan alunperin kuulunut Juutalaisille, jos pilkkua nussitaan. En mä ole Raamatun uskonnollisee merkityksee perustamassa tätä, vaan historialliseen arvoon. On siitä teoksesta sitten ihan mitä mieltä tahansa, niin historialliset asiat kyllä pitää paikkaansa aika tarkoin, on Raamattua niin paljon tutkittu kriittisesti.

Juutalaiset kuuluu Israeliin ja Israelin valtion perustaminen on yksi suurimpia oikeudenmukaisuuksia ja hyviä juttuja mitä maailmassa ikinä on tapahtunut. Muuten olen kanssa sitä mieltä että Jerusalemia ei ikinä saisi jakaa, vaan sen tulisi aina kuulua Israeliin kokonaisuudessaan. Muutenkin mut on kasvatettu Israelin ystäväksi ihan lapsesta saakka jo päiväkerhossa, ja kummitäti on ollu siellä paljon.
Ei vittu mitä paskaa. :zzzz:
 
No antisemitismi kytee näköjää pinnanalla. Jännä juttu että jaksetaa kovasti haukkua tuolla rasismiketjussa ihan kaikkea Islamiin liittyvää ja muslimeja, ja suunnilleen maailmanloppu on se että niitä tulee eurooppaan, mutta Israelin puolella sitte ei olla, vaikka Israelilla on tän maailman pahin ongelma muslimien kans. Vähän myötätuntoa!

En sanoisi että paskaa, Muslimeilla (=arabeilla tässä tapauksessa) riittää itsenäisiä valtioita, Israelin voisi antaa kyllä olla Israelilaisten maa.

Edit: niinpä, Israelilaiset on kärsineet ihan riittävästi vihamielisistä naapureista, ei oo vaikea valita kenelle sympatiat menee, verenhimoisille muslimeille, jotka vihaa naisia, vai Israelille, joka on länsimainen sivistysmaa.
 
No antisemitismi kytee näköjää pinnanalla. Jännä juttu että jaksetaa kovasti haukkua tuolla rasismiketjussa ihan kaikkea Islamiin liittyvää ja muslimeja, ja suunnilleen maailmanloppu on se että niitä tulee eurooppaan, mutta Israelin puolella sitte ei olla, vaikka Israelilla on tän maailman pahin ongelma muslimien kans. Vähän myötätuntoa!

En sanoisi että paskaa, Muslimeilla (=arabeilla tässä tapauksessa) riittää itsenäisiä valtioita, Israelin voisi antaa kyllä olla Israelilaisten maa.

Edit: niinpä, Israelilaiset on kärsineet ihan riittävästi vihamielisistä naapureista, ei oo vaikea valita kenelle sympatiat menee, verenhimoisille muslimeille, jotka vihaa naisia, vai Israelille, joka on länsimainen sivistysmaa.
Jos ei ole 100%:sti Israelin puolella, niin on sitä vastaan? Dude, ei ne asiat ole niin mustavalkoisia kuin kuvittelet. Mikset ole huolestunut Turkin ja Irakin kurdeista, joilla ei edes ole itsenäistä valtiota? Israelilaisilla sentään on se.

Ajankohtaisempi asia on Israelin ja palestiinalaisten välinen asia eikä se, että arabit yrittäisivät tappaa kaikki juutalaiset. Israel on reilusti niskanpäällä suhteessa Palestiinalaisiin ja jos haluat oikeasti olla heikomman asialla, niin kumpikohan se on? Palestiinalaisilla ei myöskään ole omaa valtiota.

Tiivistettynä siis tuskimpa Palestiinalaiset haluaisivat valloittaa Israelia, mutta Israelilaiset haluaisivat päästä Palestiinalaisista eroon ja heillä on ydinase. Tuossa jos on Israelin puolella, niin ollaan minusta rasisteja palestiinalaisia kohtaan. Siellä on rajalla aika iso elintasokuilu.
 
Oma kantani juutalaisuuteen uskontona on yhtä negatiivinen kuin kristinuskoon tai islamiinkin. Ylipäänsä koko Hitlerillä ratsastaminen vielä näinä vuosina on mielestäni melko irvokasta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisin juutalaisvastainen sen enempää kuin minkään muunkaan vastainen; mielestäni juutalaisilla ei ole historiasta huolimatta oikeutta erityisasemaan uskonnollisen ja etnisen taustansa takia. Kaikki ovat samanarvoisia, piste.

Etninen tausta on asia erikseen, mutta jos ihminen on kasvatettu tai kääntynyt johonkin uskontoon ja hän harjoittaa sitä aikuisena, kysymys on mielipiteestä. Mielipiteen vapaus on molemmilla osapuolilla, sehän on selvää. Mitään erityistä kunnioitusta yli muiden ei mikään ideologia ansaitse (paitsi tietysti jokaisen oma omassa päässä), ei myöskään juutalaisuus, vaikka olisi tapahtunut mitä. Kristittyjäkin on vainottu (en nyt puhu mistään mittakaavasta), eivätkä hekään mielestäni ansaitse mitään erivapauksia. Nyt tuntuu, että Suomessa ollaan menossa siihen suuntaan että islamkin aletaan nähdä etnisyytenä, koska automaattisesti jos vastustat islamin oppeja olet rasisti etkä hyväksy etnistä erilaisuutta.
 
No antisemitismi kytee näköjää pinnanalla. Jännä juttu että jaksetaa kovasti haukkua tuolla rasismiketjussa ihan kaikkea Islamiin liittyvää ja muslimeja, ja suunnilleen maailmanloppu on se että niitä tulee eurooppaan, mutta Israelin puolella sitte ei olla, vaikka Israelilla on tän maailman pahin ongelma muslimien kans. Vähän myötätuntoa!

En sanoisi että paskaa, Muslimeilla (=arabeilla tässä tapauksessa) riittää itsenäisiä valtioita, Israelin voisi antaa kyllä olla Israelilaisten maa.

Edit: niinpä, Israelilaiset on kärsineet ihan riittävästi vihamielisistä naapureista, ei oo vaikea valita kenelle sympatiat menee, verenhimoisille muslimeille, jotka vihaa naisia, vai Israelille, joka on länsimainen sivistysmaa.

Tuskin kovinkaan moni täällä on oikeasti antisemitistejä tai vihaavat israelin valtiota tai sen asukkaita. Itseani näissä keskusteluissa lähinnä vituttaa kaikkien vähänkin kritiikkiä antavien leimaaminen antisemitisteiksi ja holokaustin jatkuva hyväksikäyttäminen.

Osittain olen kyllä sitä mieltä, että osan ongelmista israel on onnistunut kehittämään ihan itse, eikös eilen kymppiuutisissa sanottu, ettei uusien siirtokuntien rakentaminen ole loppunut? Tuon valtion syntyprosessi on myös mielestäni aivan päin helvettiä WW II:sen jälkeen syyllisyydentunteen poistamiseksi toteutettu. Nyt kun se kuitenkin on siellä niin asiat pitäisi ratkaista nykytilanteen pohjalta.

"Brittien poistuttua alueelta Israel julistautui itsenäiseksi 14. toukokuuta 1948 ennen Britannian mandaatin umpeutumista keskiyöllä 15. toukokuuta. Konflikti laajeni, kun Egyptin, Syyrian, Jordanian, Libanonin ja Irakin joukot hyökkäsivät Israeliin. Syttyneessä sodassa siirtomaajärjestelmää vastustanut Neuvostoliitto tuki Israelia, kun taas Britannia vanhana siirtomaaisäntänä tuki edelleen arabeja itsenäistyvää siirtomaataan vastaan.

Sodan päätyttyä Israelin haltuun jäi suurempia alueita kuin YK:n jakosuunnitelmassa oli kaavailtu. Samalla Egypti miehitti Gazan ja Transjordania Länsirannan. Suuri määrä arabeja pakeni tai karkotettiin uuden juutalaisvaltion alueelta, YK:n mukaan 711 000. Näihin päiviin asti jatkuneen Lähi-idän kriisin vuoksi on pakolaiskysymys edelleen ratkaisematta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Israel#Israelin_itsen.C3.A4istyminen
 
Väitän, että vaikka Israelilaiset olisivat kristittyjä, niin ongelma olisi sama. Sillä ei siis ole uskonnon kanssa mitään tekemistä.
 
Mites Shrimp, ootko Israelin armeijaan menossa, jos saa kysyä? jos oot ni :respect:^58259 mä oon aina kunnioittanut Israelia, urheiden ihmisten maata vihamielisten muslimien keskellä. Israelilaiset jota olen muutaman tavannu on ollu tosi mukavia ihmisiäkin;) Israel asettuu mulla arvostusasteikolla kyllä ihan Buurien kanssa kärkisijoille.

En näillä näkymin ole menossa, vaikka harkitsin jo sinne menoa pari vuotta taaksepäin, mutta tutustuin nykyiseen ex-poikaystävääni, jätin rakkaudenkiihkosta harkinnat sikseen ja nyt en tiedä kannattaako enään lähteä kun on työ asiat kunnosa jne. Äiti kyllä on kannustanu koko aja miettimään.
Israel ei kuulu arabeille, ählyillä on jo ihan tarpeeksi omia maita lähi-idässä. Jännä muuten, että tuolla toisaalla kaikki vastustaa kaikkea mahollista liittyen arabeihin, ja täällä kaikki vastustaa kuitenkin Israelia. Israel on sivistysmaa, ne rättipäät siellä konfliktit aiheuttaa, ei olisi ollut yhtään sotaa, ei yhtään hyökkäystä, ei yhtään itsemurhaiskua ilman niitä jihadiahuutavia rynkkyjä heiluttelevia kaapuniekkoja.

Mä yllätyin Indica sun älykkyydestä kaiken ton jälkee mitä oon lukenu sua tuolla ruinaus parisuhde osiossa ;) heh heh.. Mutta mä en voi sille mitään et tosiaan on kanssa tota mieltä vaikka täällä joku haukkuukin mua joksikin aivovammaseks tms. muista termiä enään.

IMO 99.9% palestiinalaisterroristien syytä kaikki paha mitä siellä tapahtuu. Saisvat häätää joka ainoan vaikka Irakiin, Israel on ihan alunperin kuulunut Juutalaisille, jos pilkkua nussitaan. En mä ole Raamatun uskonnollisee merkityksee perustamassa tätä, vaan historialliseen arvoon. On siitä teoksesta sitten ihan mitä mieltä tahansa, niin historialliset asiat kyllä pitää paikkaansa aika tarkoin, on Raamattua niin paljon tutkittu kriittisesti.

Juutalaiset kuuluu Israeliin ja Israelin valtion perustaminen on yksi suurimpia oikeudenmukaisuuksia ja hyviä juttuja mitä maailmassa ikinä on tapahtunut. Muuten olen kanssa sitä mieltä että Jerusalemia ei ikinä saisi jakaa, vaan sen tulisi aina kuulua Israeliin kokonaisuudessaan. Muutenkin mut on kasvatettu Israelin ystäväksi ihan lapsesta saakka jo päiväkerhossa, ja kummitäti on ollu siellä paljon.
Aivan sama asia ku alettas nyt Helsinkiä sitten jakamaan Venäjän ja Ruotsin kanssa, anyone? Miksei kukaa tajua tätä! Ettehän te halua edes maahanmuuttajia Suomeen, mutta vaaditte muita kansoja olemaan ikäänkuin "suvaitsevaisempia". Biggest crap ever IMO! Ja saanko kysyä mitä pahaa siinä on jos uskoo Jumalaan? Heti haukutaan jos myöntää uskovansa johonkin. Joten ihan oikeesti pls hei vähän rakkautta ja lämpöä.
 
Oma kantani juutalaisuuteen uskontona on yhtä negatiivinen kuin kristinuskoon tai islamiinkin. Ylipäänsä koko Hitlerillä ratsastaminen vielä näinä vuosina on mielestäni melko irvokasta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että olisin juutalaisvastainen sen enempää kuin minkään muunkaan vastainen; mielestäni juutalaisilla ei ole historiasta huolimatta oikeutta erityisasemaan uskonnollisen ja etnisen taustansa takia. Kaikki ovat samanarvoisia, piste.

Etninen tausta on asia erikseen, mutta jos ihminen on kasvatettu tai kääntynyt johonkin uskontoon ja hän harjoittaa sitä aikuisena, kysymys on mielipiteestä. Mielipiteen vapaus on molemmilla osapuolilla, sehän on selvää. Mitään erityistä kunnioitusta yli muiden ei mikään ideologia ansaitse (paitsi tietysti jokaisen oma omassa päässä), ei myöskään juutalaisuus, vaikka olisi tapahtunut mitä. Kristittyjäkin on vainottu (en nyt puhu mistään mittakaavasta), eivätkä hekään mielestäni ansaitse mitään erivapauksia. Nyt tuntuu, että Suomessa ollaan menossa siihen suuntaan että islamkin aletaan nähdä etnisyytenä, koska automaattisesti jos vastustat islamin oppeja olet rasisti etkä hyväksy etnistä erilaisuutta.

Tässä tuli täyttä asiaa. :5:

[Toivottavasti itse oppisin joskus ilmaisemaan asiani yhtä selkeästi ja rakentavasti]
 
Mitä jos juutalaiset olisivat tummaihoisia, olisiko asetelma edelleen sama? Miksi minulla olisi yhtään enempää yhteistä Israelilaisen kuin palestiinalaisen kanssa?

Risoo tämä mustavalkoisuus. Joko rakastat tai vihaat jotain.
 
Suomen ja Israelin valtioiden syntymisissä on ollut aika perustavanlaatuiset erot. Kuten, että me olemme asuneet täällä jääkaudesta saakka ja Israelin valtio perustettiin entiselle brittien siirtomaalle, joka joskus vallattiin arabeilta ja jonne 1800 luvun siionistit yllyttivät kansaa muuttamaan raamatun teksteihin vedoten. Asiaahan nyt ei tietenkään auttanut se, että arabit alkoivat kahakoimaan juutalaisten massamuuttoa vastaan.

P.s. Jos täällä on poliittisen historian tuntijoita tai maantieteilijöitä niin korjatkaa vapaasti tekstini mahdollisia virheitä.


Lähinnä pieni tarkennus: juutalaisten muuttaessa alueelle palestiinalaiset myivät maitaan heille varsin mielellään, sekä sittemmin työskentelivät juutalaisten tiloilla. Yhteiselo sujui suhteellisen mallikkasti. Ongelmat alkoivat muistaakseni 1900-luvun alkupuolella.

Tiedot luennoilta, en ainakaan nyt jaksa kaivaa muistiinpanoja esiin.
 
Mä yllätyin Indica sun älykkyydestä kaiken ton jälkee mitä oon lukenu sua tuolla ruinaus parisuhde osiossa ;)


Aivan sama asia ku alettas nyt Helsinkiä sitten jakamaan Venäjän ja Ruotsin kanssa, anyone? Miksei kukaa tajua tätä! Ettehän te halua edes maahanmuuttajia Suomeen, mutta vaaditte muita kansoja olemaan ikäänkuin "suvaitsevaisempia". Biggest crap ever IMO!
Nimenomaan;) lol, vai mä älykäs.. empaattinen ennemminkin.. Eikä kai tyytymättömyys omaan sosiaaliseen asemaan ja älykkyys korreloi ollenkaan keskenään, päinvastoin moni erittäin älykäs tekniikantohtori voi olla neitsyt 35vuotiaana.

Nimenomaan, suomessa nousisi ihan kauhea itkuparku jos vaikka suomenruotsalaiset rupeasi tekemään itsemurhapommituksia ja vaatimaan että stadista puolet siirrettäisiin ruotsiin, sitte kyllä itkettäis yk:ta apuun. Sitte Israel pitäisi hajottaa ja historiallistesti miljoonakertaa helsinkiä merkittävämpi Jerusalem jakaa törkeästi kahtia. IMO valitettavasti suomessa tunnutaan välillä harrastettavan kaksinaismoralismia siten, että täällä pätee jotenkin vähän eri säännöt kuin muualla, Tyyliin palestiinalaisvaltiota pitää kannattaa, samoin kurdistania, mutta separatismi länsimaissa on rasistista ja monien mielestä länsimaitten pitäisi olla monikulttuurisia, paitsi tietty suomen pitäisi vetää rajat kiinni.

Edelleen, kukaan ei koskaan suostuisi luovuttamaan tuumaakaan suomea suomenruotsalaisille vaikkapa, mutta Israel pitäisi melkein puolittaa.. Varsinkin kun lähistöllä on vaikka mitä libanonia ja syyriaa ja egyptiä, mihin palestiinalaiset voi ihan hyvin mennä jos ei kelpaa.
 
Edelleen, kukaan ei koskaan suostuisi luovuttamaan tuumaakaan suomea suomenruotsalaisille vaikkapa, mutta Israel pitäisi melkein puolittaa.. Varsinkin kun lähistöllä on vaikka mitä libanonia ja syyriaa ja egyptiä, mihin palestiinalaiset voi ihan hyvin mennä jos ei kelpaa.

Kyse ei ole edes puolittamisesta kun ei se hamas halua tunnustaa israelin valtiota. Ne haluaa israelin kartalta! Koita nyt sit siinä sovitella. Joo no tää mun juttu nyt menee itsensä toisteluks taas. Ei millään jaksais.

:offtopic:Joo ja emmä älyy sua Indica mitä ruikutat muijista kun sulla ei oo ketään, oot ihan selkeesti mukavan olonen kundi, ja älyllistä elämääkin löytyy. Joten lopeta se itkeminen ja ryhdistäydy vähän, pistä se itsetunto kohilleen ni saat näpsäkän muijan itelles!
 
;) kiitti tsemppauksista;)

Niin, ja ei tullu tosiaa ajateltua tota Hamas-juttua. Aivan totta, nehän voitti ne palestiinalais*vaalit* viimeeksi. Tee tosiaan kompromisseja siin sit.... muutenkin taitaa arabeilla olla vähän eri käsitykset maailmasta kuin konsensushakuisilla pohjoismaalaisilla. Ei varpilla arvosteta siinä kulttuurissa sovittelua samalla tavalla kuin täällä tai ruotsissa, joten aika vaikea sitä on edes yrittää asiaan tutustumattoman ymmärtää, ei ne luulisin, voi koskaan luopua tavotteesta saada Israel maailmankartalta.
 
Tee tosiaan kompromisseja siin sit.... muutenkin taitaa arabeilla olla vähän eri käsitykset maailmasta kuin konsensushakuisilla pohjoismaalaisilla. Ei varpilla arvosteta siinä kulttuurissa sovittelua samalla tavalla kuin täällä tai ruotsissa, joten aika vaikea sitä on edes yrittää asiaan tutustumattoman ymmärtää, ei ne luulisin, voi koskaan luopua tavotteesta saada Israel maailmankartalta.
*ittu mitä paskaa:urjo:.

Mitähän sulle käy kun joudut joskus työmatkalle jonnekin Saudeihin?
 
;) kiitti tsemppauksista;)
muutenkin taitaa arabeilla olla vähän eri käsitykset maailmasta kuin konsensushakuisilla pohjoismaalaisilla. Ei varpilla arvosteta siinä kulttuurissa sovittelua samalla tavalla kuin täällä tai ruotsissa, joten aika vaikea sitä on edes yrittää asiaan tutustumattoman ymmärtää, ei ne luulisin, voi koskaan luopua tavotteesta saada Israel maailmankartalta.

Ja siihen loppu sit Indican mainostettukkin älykkyys :D
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom