Juutalaiset, pelkäävätkö he jotain?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ui jumatsuigula, puhutaan vanhasta kunnon Saksasta, totally sweet. Suomelle olisi mielestäni ollut parempi, että Saksa olisi voittanut, ei olisi tarvinnut antaa maita ja mammonaa itärajan taa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ja jos niin jätettäisiin tekemättä, näyttäisimme jokseenkin noloilta ja ulkosuhteet asian tiimoilta deterioroituisivat.

Kuin myös sen suhteen, että jotkut juutalaiset saattavat tuntea olonsa turvattomaksi.

Todella vankoilla perusteilla liikkeellä...:jahas:

Rohkenen hieman epäillä kasvaisiko juutalaisten turvallisuudentunne vaikka muistelisimme holocaustia joka päivä.

Toisekseen Suomen ja koko läntisen maailman kanta holocaustiin on tullut jo täysin selväksi, enkä näe mitään syytä miksi ikivanhaa tapahtumaa pitäisi enää sen kummemmin muistella. Ulkosuhteet asian tiimoilta, mitä tuokin voi tarkoittaa? Luuletko tosiaan että aiheutamme kansainvälisen skandaalin jos emme viitsi kokea syvää katumusta jostain menneisyyden tapahtumista? Onneksi siellä ulkomaillakin aika hyvin tajutaan se fakta, että Suomi oli Saksan liittolainen koska oli PAKKO, eikä se liity holocaustiin millään tavalla.

Hieman on pakko provota loppuun. Holocaustia halutaan muistella, koska tappaja oli valkoinen mies -> lisää meidän syyllisyyttä ja itseinhoa. Ruandan kansanmurhaa ei haluta muistella, koska tappaja on musta mies -> ei sovi ideologiaan, koska kaiken pahan alku ja juuri on valkoinen mies.
 
Ei nyt mitään kansainvälistä skandaalia, mutta vaikutamme muutoin pätemättömiltä jos emme ota asiaa kuuleviin korviimmekaan. Itse työskentelen "asian tiimoilla", ja tiedän miten paljon holokausti on koko aika kansainvälisellä estradilla esillä. Eli vankemmilla perusteilla puhun kuin varmasti kukaan muu täällä kun puhutaan viharikoksista. Jonka takia voisin varmaan jäädä vaan taustalle kummittelemaan ja lueskelemaan. Katsotaan onko tuo 27.1. yhtään sen erikoisempi päivä kuin mikään muukaan muistelupäivä - tuskin on.
Maneaterille vielä, hyvin monessa kohdin mainitaan memorial day for the persecuted olevan myös Ruandan ja kohta varmaan myös Darfurin uhrien muistoksi, sekä Srebrenican.
 
Ensimmäiseen postiin viitaten, asia on valitettavasti niin että juutalainen seurakunta on saanut useita pommiuhkauksia viime vuosienkin aikana. Juutalaisia yhteisöjä ympäri maailmaa halutaan sabotoida, kyllä tiedätte miksi. Onko tuo juutalaisviha nyt joku uusi juttu? Itse kävelin joskus daavidin tähti kaulassa, niin voin kyllä sanoa että sain paheksuvia katseita esimerkiksi rautatietorin liukuportaissa jos vastaan tuli joku muslimi.

Ymmärrän erinomaisesti tuon turvatoimi asian. Ja btw, siinä on vain yksi portti, josta pääsee sisään jos on jotain asiaa. Itse olin 3 vuotta töissä seurakunnassa, joten tunnen tilanteen vähän lähempää. Olen myös kuulunut seurakuntaan, kun "valitettavasti" satun olemaan puoliksi juutalainen.
 
EDIT.

Siis en ole koskaan koko elämäni aikana kuullut, että Suomessa olisi juutalaisia vainottu millään tasolla. Hyvä kun niitä edes näkee. Ei me nyt voida vetää Lähi-Idän tilanteen mukaan mitään johtopäätöksiä juutalaisten käyttäytymiseen Suomessa. Vai jos teistä joku käy turistina Lähi-Idässä ja joutuu keskelle tulitaistelua, niin ostatteko te Suomessa itsellenne sitten varmuuden vuoksi luotiliivit ja menette seiniä pitkin koko loppuelämänne? IMO vähän ylimitoitetut turvatoimet ottaen huomioon, että asumme Suomessa, jossa ei ole tapana heilua kaduilla kalashnikovit kädessä ja rynnäköisä milloin minnekin.

Ja mitä tulee isänmaan toivoihin, niin meinaako joku, että nykymaailman wannabe natsirasisti kävisi juutalaisen kimppuun kun steissi on väärällään somaleja?
Tosiaan toi että Suomi on rauhallinen maa ja noin, tarkoittaako se sitä että pitää odottaa että täälläkin alkaa terrorisointi yms. Siinä pihalla on joku vitun rämä portti ja vartija, joka päästää sisään jos on tarve. Mukavia kundeja siinä on aina seissy. Sama asia kun baarin ovella on portsari joka päättää kuka tulee sisään ja kuka ei.

Äh tää juutalais juttu on kyllä sellanen, et turhaudun aina jos alan puhumaan siitä.
 
vitun jutkut ja muslimit.

kauhee kärhämä jostain satukirjan kuvailemasta maapläntistä. kärhämien uhriluvut taitaa olla jo komeaa katsottavaa.


ja kaiken lisäks ei riitä että siellä maapläntillä rähistäisiin vaan sit pitää rähistä ympäri maailman keskenään.

uskooko juutalaiset btw anteeksiantoon?
luulis että 50 vuodessa osattais tajuta että suurin juutalaisviha taisi tulla siltä yhdeltä mielenvikaiselta hallitsijalta joka viimein ampui itsensä bunkkeriin?
 
vitun jutkut ja muslimit.

kauhee kärhämä jostain satukirjan kuvailemasta maapläntistä. kärhämien uhriluvut taitaa olla jo komeaa katsottavaa.


ja kaiken lisäks ei riitä että siellä maapläntillä rähistäisiin vaan sit pitää rähistä ympäri maailman keskenään.

uskooko juutalaiset btw anteeksiantoon?
luulis että 50 vuodessa osattais tajuta että suurin juutalaisviha taisi tulla siltä yhdeltä mielenvikaiselta hallitsijalta joka viimein ampui itsensä bunkkeriin?
Tän takia just turhaudun kun alan puhumaan aiheesta. Onko se vittu meidän vika jos jotkut arabimaat haluaa meidän pienen maalänttimme, kun ittellä on maata vaikka muille jakaa ja öljyä ja rikkauksia.

Haluaisko Suomi antaa Venäjälle vähä lisää maata? Ei varmasti. Istuisitko sinä tumput suorina odottamassa kun Venäjä tulis ja rankasis. Et varmasti. Ootko koskaan ajatellut asiaa vähän eri kantilta. En usko ;)
 
Tän takia just turhaudun kun alan puhumaan aiheesta. Onko se vittu meidän vika jos jotkut arabimaat haluaa meidän pienen maalänttimme, kun ittellä on maata vaikka muille jakaa ja öljyä ja rikkauksia.

Haluaisko Suomi antaa Venäjälle vähä lisää maata? Ei varmasti. Istuisitko sinä tumput suorina odottamassa kun Venäjä tulis ja rankasis. Et varmasti. Ootko koskaan ajatellut asiaa vähän eri kantilta. En usko ;)


joo en ole ajatellut koska mun mielestä uskonto ei ole läheskään sama asia kuin valtio. (hyvässä valtiossa on täysi uskonnonvapaus)
valtioita on paha verrata uskontoon koska molemmilla on nykyään oma hommansa (ihan sama vaikka paikoitellen hommat menisivätkin päällekkäin).

tuossahan ei käsittääkseni ole kyse 2 maan sodasta, vaan kahden uskonnon sodasta. sota joka on valtion sisällä eli sisällissota.

ei, en usko että suomessa enää tulee toista sisällissotaa (ainakaan mun elinaikana).


...no eiköhän jommatkummat joko kuole sukupuuttoon tuolla alueella tai sit saattaa käydä myös niinkin uskomaton juttu kuin sopuun pääseminen..


e: ja välillä olisi ehkä järkevää luopua esimerkiksi pienistä maaplänteistä ihan vaan jos se on yleismaailmallisesti parempi vaihtoehto.
tuskin todennäköistä koska saattaisi syödä juutalaisten sisällä luottamusta heidän uskontoonsa jos yhtäkkiä luovuttais ko. maapläntistä.

ja huom ei sillä etteikö järkevin vaihtoehto olisi se, että muslimit menisivät kotiinsa (ja kodit ammuttais jonnekin avaruuteen). mieluummin ottaisin juutalaisten kulttuurin kuin palaisin jonnekin kivikaudelle...
 
joo en ole ajatellut koska mun mielestä uskonto ei ole läheskään sama asia kuin valtio. (hyvässä valtiossa on täysi uskonnonvapaus)
valtioita on paha verrata uskontoon koska molemmilla on nykyään oma hommansa (ihan sama vaikka paikoitellen hommat menisivätkin päällekkäin).

tuossahan ei käsittääkseni ole kyse 2 maan sodasta, vaan kahden uskonnon sodasta. sota joka on valtion sisällä eli sisällissota.

ei, en usko että suomessa enää tulee toista sisällissotaa (ainakaan mun elinaikana).


...no eiköhän jommatkummat joko kuole sukupuuttoon tuolla alueella tai sit saattaa käydä myös niinkin uskomaton juttu kuin sopuun pääseminen..

Ota myös huomioon se että kun puhutaan juutalaisista, puhut siitä kansakunnasta, sillä juutalaisuus on uskonnon lisäksi "rotu" jos ihmisiä saa rodutella. Siksi olen juutalainen vaikken kuulu seurakuntaan. Holokausti aikaan mutkin olis poltettu! :)

Joo kahden uskonnon sota.. kato nyt avoimemmin silmin tätä asiaa. Muslimit haluavat israelin valtion vaikka se ei heille kuulu. Israell on täysin itsenäinen valtio, miksi heidän pitäisi jakaa maataan muille kun esimerkiksi. muilla arabivaltioilla on ihan helkkaristi tilaa mitä jakaa. Ne ei vaan oo koskaan osannu hyödyntää niitä rikkauksiaan jne. Kuinka moni oikeesti lähtee jonneki Irakiin lomalle? Ei kukaan. Israel on paljon vetävämpi turistimaa kun yksikään noista Aasian puoleisista arabivaltioista. Siinähän nuo valtiot töllistelee kateellisina kun Israel pitkälle kehittynyt maa, myös todella euroopallistunut. Tuohan ei oo enään ees mitää uskontojen välisiä juttuja.

Israel on muutenki sekoittunut kansa, sellaista ei ole kun "israililainen" vaan olemme juutalaisia rodultamme. Itse olen Jemenin juutalainen, eli hyvin lähellä arabeita ulkoiselta olemukseltani! :D

Muslimeissa ei oo mitään vikaa, itsellänikin on muslimiystäviä. Ongelma on tuolla Arabimaitten kateus ja aggresiivisuus. Niin yksinkertaista.
 
Ota myös huomioon se että kun puhutaan juutalaisista, puhut siitä kansakunnasta, sillä juutalaisuus on uskonnon lisäksi "rotu" jos ihmisiä saa rodutella.

Kuulostaa oudolta, koska juutalaisia on täysin valkoisia, "arabin näköisiä" ja täysin mustia. Jos naapuri on juutalainen niin kuuluuko hän samaan rotuun kuin valkoinen, joka on juutalainen?
Muuttuisiko minun rotuni, jos kääntyisin juutalaiseksi?
 
Muslimeissa ei oo mitään vikaa, itsellänikin on muslimiystäviä. Ongelma on tuolla Arabimaitten kateus ja aggresiivisuus. Niin yksinkertaista.

Ei ole tullut mieleen että arabimaat koostuvat suurimmaksi osaksi muslimeista? Käsittääkseni maat sinänsä eivät koe tunteita, kuinka voisivatkaan.
 
Hoh-hoijaa on tääkin threadi.......
 
Kuulostaa oudolta, koska juutalaisia on täysin valkoisia, "arabin näköisiä" ja täysin mustia. Jos naapuri on juutalainen niin kuuluuko hän samaan rotuun kuin valkoinen, joka on juutalainen?
Muuttuisiko minun rotuni, jos kääntyisin juutalaiseksi?
Et muuttuisi rodultasi juutalaiseksi, olisit käännynnäinen. Minä esim olen rodultani juutalainen koska minussa on juutalaista verta. Israelilaiset/juutalaiset ovat sekoittunutta kansaa, meidän voidaan tunnistaa monista tekijöistä, esim. iso nenä! :D

Voisin melkeen sanoa tunnistavani juutalaisen, oli valkoinen tai tumma. Tiesin kun näin Amy winehousen kuvan ekan kerran, että ton on pakko olla juutalainen, ja niin hän olikin.

Lue vaikka uskonnon kirjasta toi että juutalaisuus on uskonnon lisäksi myös rotu. Näin vaan on. Poikkeustapaus siis.
 
Ei ole tullut mieleen että arabimaat koostuvat suurimmaksi osaksi muslimeista? Käsittääkseni maat sinänsä eivät koe tunteita, kuinka voisivatkaan.
En lähtisi ihmisiä yksilöinä yleistämään. Lähinnä tuolla lähi-idässä ihmisten välinen kahina on pitkälle iskostettu ja aivopesty juutalaisviha. Mitä korkeemmalla tasolla tapahtuu on se että hamas ei suostu edes tunnustamaan Israelin valtiota.
 
En lähtisi ihmisiä yksilöinä yleistämään. Lähinnä tuolla lähi-idässä ihmisten välinen kahina on pitkälle iskostettu ja aivopesty juutalaisviha.

Nyt taitaa Shrimp trollata ja kovaa? Ei pitäis yleistää, mutta yleistää itse heti seuraavassa lauseessa.
 
Nyt taitaa Shrimp trollata ja kovaa? Ei pitäis yleistää, mutta yleistää itse heti seuraavassa lauseessa.

Yleistän kyllä, koska valtaosa ihmisistä on täysin aivopestyjä siellä, varsinkin mitä korkeemmalle mennään. Mutta en halua lähteä yksilöitä korostamaan jalustalle. Tunnen ihmisiä jotka myöntää julkisesti vihaavansa juutalaisia ja myös niitä joille se ei ole ongelma.

Suhtaudun yksilöinä ihmisiin avoimin mielin. Koittakaa ymmärtää älkääkä ruvetko saivartelemaan, kun kerran ymmärrätte tasan tarkkaan mitä ajan takaa!
 
Lue vaikka uskonnon kirjasta toi että juutalaisuus on uskonnon lisäksi myös rotu. Näin vaan on. Poikkeustapaus siis.

Joo... Olisiko jotain muuta viitettä kuin uskonnonkirja. Se nyt ei mielestäni ole kovin hyvä lähde jos lähdetään roduista puhumaan.
 
Joo... Olisiko jotain muuta viitettä kuin uskonnonkirja. Se nyt ei mielestäni ole kovin hyvä lähde jos lähdetään roduista puhumaan.

No kai se sitten on mun omaa keksintöä vaan. Aivan samahan se mulle on mitä te tiedätte tai uskotte.. :rolleyes:
 
Viitsitkö samalla kaivaa esiin kuinka monta nobelistia on juutalaisia tai vaikka olympiavoittajia???? Olisiko tämä yhtä kiinostavaa?
 
Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom