Jutan ja Bullin dieetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marjusca
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä paistan ongelmitta sekä kanan, paistijauhelihan (6%) ja riistäkäristyksen ilman rasvaa pannulla. Ei mitään ongelmia ollut. Pannuna joku kohtuuhintainen Housen kasari.

Nyt julkaistiin tosiaan tämän vuoden versio superdietistä ja parannusta on tapahtunut vanhaan verrattuna. Tänä vuonna rasvan määrää näyttää olevan hieman lisätty. Pääasiassa runko on pysynyt samana, mutta pari rasvan lähdettä on laitettu mukaan, kuten pähkinät, keltuaiset tai puhdas öljy.

Minä paistan ongelmitta sekä kanan, paistijauhelihan (6%) ja riistäkäristyksen ilman rasvaa pannulla. Ei mitään ongelmia ollut. Pannuna joku kohtuuhintainen Housen kasari.

Sama juttu. Ikinä ole tarvinnut rasvaa tai oljyä lisätä. Tai no ehkä lettujen paistossa... Paistinpannutkin on kestänyt vuosia, ei ehkä enää niin hyviä kuin alussa, mutta toimii kuitenkin hyvin.

Class Ohlssonilta keraaminen pannu, olisko ollu n. 40€. Vuoden ollut joka päivä käytössä ja ei tarvi rasvaa, pannu vieläkin kuin uusi. Lisäksi ei irtoa mitään ruokaan ja peseminen hyvin helppoa.

Muista antaa jäähtyä pannu ennenkuin peset sen, koskee kaikkia pinnoitettuja.

^ jaahas, tossa mennyt vikaan. Oon yleensä samantien huuhdellut..

Perkule, sama täällä. Nyt kun joku tokas ton ääneen, niin onhan se ihan jopa loogista. Jos suoraan heittää hanan alle niin onhan se ihan saatanallinen lämpötilamuutos ja se ääni/vesihöyrymylläkkä suht massiivinen joka indikoi et ihan hyvät pöhinät varmaan siellä pannussa..

No, huomenna kauppaan :dance2:

ostaa semi hyvän pannun, ei liian halpaa eikä liian kallista kaikki menee paskaksi kuitenki. en tee etes kauheana ruokaa ja silti menee pannu per vuosi.

Ikeasta 365+ pannu. 14,99 euroa 28 cm halkaisijalla tai 19,99 32 cm halkaisijalla. On ihan pirun hyvä, juurikin noin sen 365 päivää, sitten metallin keräykseen ja uusi tilalle.

Perkule, sama täällä. Nyt kun joku tokas ton ääneen, niin onhan se ihan jopa loogista. Jos suoraan heittää hanan alle niin onhan se ihan saatanallinen lämpötilamuutos ja se ääni/vesihöyrymylläkkä suht massiivinen joka indikoi et ihan hyvät pöhinät varmaan siellä pannussa..

Ehkä ne pannujen pinnoitteet rupeaa täälläkin pikkuhiljaa kestämään, kunhan muistaa vaan jäädyttää sen ekan, ennen pesua. Kiitosta "viikatemies" vinkistä!

Mä en tajua. Miksi se pinnoite lähtisi pois jos kuuman pannun päälle laskee viileää vettä? Eihän pinnoite irtoa ruokaankaan (merkittävissä määrin), vaikka pannulle heittää kylmää tavaraa ja kuumentaa kiehuvaksi.
Ei sitä varmaan kannata heti tulikuumana harjata fairyn kera, mutta en tajua miksei sitä voisi jäähdyttää vedellä ja sitten pestä?

Mä en tajua. Miksi se pinnoite lähtisi pois jos kuuman pannun päälle laskee viileää vettä? Eihän pinnoite irtoa ruokaankaan (merkittävissä määrin), vaikka pannulle heittää kylmää tavaraa ja kuumentaa kiehuvaksi.
Ei sitä varmaan kannata heti tulikuumana harjata fairyn kera, mutta en tajua miksei sitä voisi jäähdyttää vedellä ja sitten pestä?

Metallien nopea jäähdytys kuumasta kylmäksi aiheuttaa rakennemuutoksia aineeseen. Teräksen kohdalla tätä toimenpidettä sanotaan karkaisuksi (silloin tietysti lämpötila on mielellään hellan levyä korkeampi). Pannujen pinnoite on myös huomattavasti herkempää ainetta kuin itse rungon metallit, joten se reagoi nopeammin muutoksiin. Jos haluat tarkan tiedon, niin nopeassa jäähdytyksessä tehdään faasimuutos, jonka myötä kiderakenne muutetaan martensiitiksi, joka on huomattavasti kovempaa ja lukitsee hiilen austeniitin välisijoihin. Rakenteen muutos vaikuttaa myös pohjametallin ja pinnoitteen rajapintaan ja näiden keskenäinen sidos heikkenee.

Metallien nopea jäähdytys kuumasta kylmäksi aiheuttaa rakennemuutoksia aineeseen. Teräksen kohdalla tätä toimenpidettä sanotaan karkaisuksi (silloin tietysti lämpötila on mielellään hellan levyä korkeampi).

Minä melkeinpä väittäisin että se johtuu pääosin ihan lämpölaajenemisesta. Tuollaisen ohuehkon alumiinipannun saa aika mukavalle kuprulle kun laskee aina käytön jälkeen kylmää vettä kuumalle pannulle.

Kylmän ruoan (huoneenlämpimän, ei koskaan jääkaapista suoraan pannulle...) nakkaaminen pannulle ei aiheuta yhtä nopeaa lämmönsiirtoa sillä pinta-ala on pienempi ja alapuolella kuitenkin kuuma lieden levy posottaa koko ajan lisää höökää.

Kokki-ystäväni myös aikanaan opasti, että veden viskaaminen pannulle aiheuttaa pannun pohjan muuttumisen kuperaksi... Siinä syy, että oma loistopannu muuttui vähemmän loistokkaaksi levyllä hauskasti pyöriväksi karuselliksi. Ei siis asettunut enää tasaisesti siihen levylle.

edit: No niin joo ja tossahan sitä samaa asiaa oli ylempänä...:face:

Suositut

Back
Ylös Bottom