Olen itse nyt vuoden ajan innostunut juoksutouhuista ja samalla dieetannut ja yrittänyt pitää lihastappiot minimaalisina. Jos et ole aikaisemmin juoksua harrastanut tai siinä on ollut taukoa, aloita kevyesti, muussa tapauksessa saat rasitusvammat jalkoihisi ja homma loppuu lyhyeen. Oletetaan että et ole juossut ollenkaan pitkään aikaan, joten aloita kaksi kertaa viikkoon suoritettavilla kevyen hölkän ja kävelyn yhdistelmä lenkeillä. Hyvä aika alussa lenkin pituudelle voisi olla n. puoli tuntia. Ekat 3-4 viikkoa suosittelisin pitämään määrän ja harjoittelukerrat kurissa, sen jälkeen voisit alkaa juoksentelemaan 3 kertaa viikossa.
Aloita lenkki reippaalla kävelyllä esim. 5 minsaa, kevyet venytykset pohkeille ja säärille ja sitten loppuaika hölkkäilen eli 25-30 min. Jos mahdollista tee kaikki harjoitukset pururadalla ja hyvillä lenkkareilla. Kunto nousee alussa nopeasti, kun alkaa tuntua että vauhti on liian kevyttä voit alkaa ottamaan mukaan vauhtileikittelyä, eli välillä lisäät nopeutta 2-4 minuutin ajaksi sitten taas saman verran kevyemmällä sykkeellä.
Salitreenit kannattaa pitää entisellään, cooper ei vaadi maratoonarin kestävyyttä tai kroppaa vaan katsoppas pikajuoksijoiden ulkonäköä, lihasta löytyy ihan mukavasti yleisurheilijan näkökulmasta. Myös jaloille kannattaa suoda se yksi treenikerta salilla, mutta se kannattaa sijoittaa niin ettei tarvitse lähteä sitten hölkkäilemään kipeillä jaloilla. Ja muista huolellinen lihashuolto.
Monet kovat juoksijat mm. Paavo Nurmi oli sitä mieltä, että turha sitä on näännyttää itseään pitkillä lenkeillä, vaan kannattaa ennemmin harjoitella useasti ja lyhyitä harjoituksia kovemmalla teholla, etenkin kun kyseessä on coopertesti jossa ei vaadita mitään hirmuista kestävyyttä vaan hyvä peruskunto ja kova hapenottokyky.
Ruokapuolesta sen verran että jos meinaa että jaksaa suorittaa tuottavaa juoksuharjoittelua, niin se vaatii sopivan ruokapuolen, hiilareita ei kannata karsia ja proteiinia joka päivä se pari grammaa per rasvatonpainokilo, näin saadaan palautuminen pidettyä hyvänä ja vähennettyä niitä lihastappioita.
Kun olet päässyt alkuun ja juoksennellut sen kuukauden totutellen niin sen jälkeen kannattaa alkaa noudattamaan ihan oikeata juoksuohjelmaa joka voisi sisältää mm. intervalliharjoituksen, vauhtileikittelyä ja yhden pitemmän tasavauhtisen lenkin.
No siinnä tuli muutamia vinkkejä lähinnä juoksuharrastuksen aloittelijalle mitä olen itse hyväksi havainnut....