Juokseminen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä on päkiä/kanta-askellus? Ihan mielenkiinnosta, kun en tajua :)
Minulla on tosi korkea jalkaholvi ja juoksu helposti pelkästään päkiän sisäosalla (=> jalat rikki). Asicsin jäykkä Gel Kayano on ollut hyvä apu.

Sori piti sanomani päkiäaskeltajalla tai tasa-askeltavalle juoksijalle. Droppia Adioksessa on melko vähän joten epäilen sen soveltuvuutta kanta-askeltajalle.
Kanta-askeltajalla kengän kantaosa ottaa ensimmäisenä kontaktia alustaan, päkiäaskeltajalla päkiä ja tasa-askeltajalle koko kengän pohja samaan aikaan ottaa kontaktia. Tasa-askelluksessa painopiste kuitenkin ainakin itselläni pysyy selkeästi päkiällä kontaktitilanteessa.

Hyvä että olet löytänyt sopivat juoksukengät. Mielenkiintoista että Gel Kayanot juuri ovat sinulle hyvät. Eikös ne ole ylipronaatiosta kärsivälle juoksijalle oivat kengät ja korkea holvikaari liitetään usein alipronaatioon.

Kiitos selvennyksestä, ymmärsin ensin että tarkoitit, että päkiä- JA kanta-askellus voisi olla samassa ihmisessä.
En tiedä miten vänkyrät jalat minulla sitten on, mutta fysioterapeutti puhui ylipronaatiosta, ja videolla näkyi kuinka kierrän jalkaa ja otan suurimman painon päkiän sisäosalle. Tätä korjattiin kiertojäykillä kengillä ja tukipohjallisella holvin korkeimmalle kohdalle (sisäsyrjälle).

Totta puhut että ylipronaatio yhdistetään yleensä matalaan jalkaholviin.
Google-tuloksissa vaikuttaisi olevan ristiriitaisuutta yli- ja alipronaation välillä, toisaalla puhutaan että ylipronaatio rasittaa jalan sisäsyrjää ja toisaalla väitetään että ulkosyrjää...
Ylipronatoija juoksee sisäsyrjän kautta: http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=2996, http://mediaskel.fi/ylipronaatio/
Ylipronatoija juoksee ulkosyrjän kautta: http://www.stadium.fi/tietoa-stadiumista/stadium-fi/juokse-oikeissa-kengissa
Ylipronatoija juoksee sisäsyrjän kautta, jolloin holvi madaltuu ja askellus siirtyy ulkosyrjälle :D http://www.terveinjaloin.fi/page/21/

Ostin talvella Budget Sportista tarjouksesta Adidaksen adiPure Motion. Nuo ovat lähes paljasjalkakengät. En ole noilla vielä juoksua koettanut. Salilla pitänyt ja kävellyt asfaltilla. Saa nähdä, mitä jalat sanovat noista, kun koetan juoksemista.

Onko teillä kokemuksia paikallaan juoksemisesta? Tämä on vaihtoehto lähinnä kun kelit on paskat ja on nopeampi suorittaa kotona HIIT aamulla ja juoksumattoa ei ole. Käsittääkseni ihan ok treeniä nopean aiheeseen tutustumisen jälkeen?

Onko teillä kokemuksia paikallaan juoksemisesta? Tämä on vaihtoehto lähinnä kun kelit on paskat ja on nopeampi suorittaa kotona HIIT aamulla ja juoksumattoa ei ole. Käsittääkseni ihan ok treeniä nopean aiheeseen tutustumisen jälkeen?

:D no ei helvetissä ole! Ei niin huonoa keliä ole, että alkaisin paikallani juosta.

Onko näin? Jos treenaa juoksemista varten se ei tietenkään ole niin hyvä kuin juokseminen, mutta esim. aerobisen kunnon kohotukseen ja laihdutukseen se näyttää nopean tutkinnan perusteella olevan hyvä vaihtoehto. Perusteluja? Muitakin kuin "tuntuu hölmöltä" jne.

Mä joskus talvemmalla tein sisätreenejä omassa pienessä kodissa ja juoksin ja hyppelin välillä paikallaankin, jos pelkkä crossailu alkoi ottaa aivoon. Se vaan ottaa vähän eri jalkalihaksiin kuin ulkona eteenpäin kirmaus. Mutta nimenomaan hyvä välillä aerobisen kunnon kohotukseen, jos vaihtoehtona on sohvalla makoilu tai tietokoneella hengailu. :thumbs: That being said, ei sitä kovin paljoa jaksa kun alkaa jo tehdä mieli päästä johonkin ja maisemien vaihtelu. Kevättä rinnoissa ja silleen, niin pitää päästä ulos kirmaamaan...

Ostin talvella Budget Sportista tarjouksesta Adidaksen adiPure Motion. Nuo ovat lähes paljasjalkakengät. En ole noilla vielä juoksua koettanut. Salilla pitänyt ja kävellyt asfaltilla. Saa nähdä, mitä jalat sanovat noista, kun koetan juoksemista.

Takuuvarmasti ensimmäisien juoksulenkkien jälkeen huomaat eron...on jalat nimittäin säärtä myöten todennäköisesti kipeät. Itse en enää juokse paljasjalkakengillä määristä johtuen, mutta täysin tuettomilla hyvin keveillä lenkkareilla ja täytyy sanoa, että jalkavaivat mitkä liittyivät juoksemiseen, vähenivät aika paljon verrattuna entiseen. Käytin ennen "ajan henkeen" sopien kaikkiin mahdollisiin suuntiin tuettuja Asics:n lenkkareita ja kun vaihdoin vinkistä kenkämerkkiä ja valitsin tuettoman kengän, jalkavaivat vähenivät puoleen.

Paljasjalkakengät sopivat kyllä varmasti runsaampaankin juoksuun, jos kehonpaino ei ole suuri ja jos ei juokse asfaltilla vaan pehmeillä pohjilla: pururadat, polut pehmeä hiekka. Mikäli paikat kestävät kovia katuja niin siitä vaan, mutta kannattaa pitää mielessä ettei ihmiskehoa ole luotu paljain jaloin liikkumaan kovaa vauhtia kovilla pinnoilla.

Mulla on uusien kenkien etsintä käynnissä. Nykyiset Asicsen Kinsei 4 tuntui loistavalle kaupassa, mutta ei oikein toimi asfaltilla. Meinasin vaihtaa merkkiä. Ärsyttää Asicsien ylihinta Suomen urheiluliikkeissä. Tosin netistähän noita saisi edukkaammin..
Nimbus 14 tuntui loistavalle kaupassa, mutta juostessahan se totuus sitten selviää.

Mitenhän New Balance toimisi?

Mitä ongelmia noi Kinseit toi mukanaan? Mullakin on samat kengät ollut viime kesästä lähtien ja tuntuu oikein toimivilta, tosin toisessa jalassa kantapään geelivaimennuskerros on hiukan murtunut ja pitäisi ehkä miettiä uusia kenkiä ja mietinkin uusia Kinseitä tai sitten jotain muuta mallia Asicsilta. Noin 200-300 kilometriä noilla nykyisillä on juostu pelkästään asfaltilla.

Mitä ongelmia noi Kinseit toi mukanaan? Mullakin on samat kengät ollut viime kesästä lähtien ja tuntuu oikein toimivilta, tosin toisessa jalassa kantapään geelivaimennuskerros on hiukan murtunut ja pitäisi ehkä miettiä uusia kenkiä ja mietinkin uusia Kinseitä tai sitten jotain muuta mallia Asicsilta. Noin 200-300 kilometriä noilla nykyisillä on juostu pelkästään asfaltilla.
Oikean jalan ulkosyrjä putoaa pari milliä kengän sivuun. Myyjä epäili, että Nimbuksen kanssa voisi olla sama ongelma. Sky Speediä olen nyt miettinyt... Mikään Addu ei ollut hyvä.

Kuntohuippu alkaa kesän kisoihin löytyä.
Tänään pitkä lenkki 30.09 km@5:28/km puolimaraton takana aikaan 1:52:52 :)
Eipä tuohon joutunut juurikaan vielä rypistämään.

Jalassa oli parhaat juoksukengät millä olen juossut Nike lunaracer 3+M

Vuosi sitten otettu ekat kävely/hölkkälenkit, joten tyytyväinen pitää olla.

Olisi kysymys juoksun kalorikulutukseen liittyen. Kävin tuossa juoksemassa 5.4km aikaa meni 32min, eli keskinopeus luokkaa 9.9km/h. Endomondo sanoo kalorikulutukseksi 265kcal, kun taas sykemittari (LIDL:n mittari, en tiedä luotettavuudesta?) kertoisi kulutukseksi 360kcal. Nettilaskurit taas n. 300kcal. Keskisyke lenkillä luokkaa 160. Sykkeet vaihteli 150-175 välillä suurimmaksi osaksi, leposyke mulla on n.50-55 jos vaikuttaa mitenkään? Ukolla mitat 173cm/57kg, että mikään hirmuisen iso en ole, joten kovin kovilta kuulostaa varsinkin tuo sykemittarin kulutus?

Kunto on ilmeisesti aika huono? Mutta eiköhän se tekemällä parane... :D Miten muuten, kun tuo lenkki tuntui kyllä hyvin hengästyttävän, mutta kuitenkin aika mukavasti meni, että ihan piippuun ei vedetty vaan olisi voinut kyllä samaa vauhtia jatkaa pidempääkin, niin mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin juoksuun pätee sama kuin salitreeniin, että palautua täytyy, joten ihan piippuun ei varmaan kannata juosta, ainakaan näin alkuun kun aloittelee juoksua?

Itse huomasin tuossa pari vuotta takaperin kun tuli juoksenneltua enempi, että sykemittari antoi kulutukseksi noin 100 kcal / 10 min keskisykkeen ollessa siinä 150 +-5. Keskinopeus suurinpirtein 12 km/h. Mitat tuolloin oli noin 180/60.

e. Ei kannata kovin useasti juosta piippuun asti. Kunhan kunto kasvaa niin voit ottaa mukaan kovempia vauhti- ja maksimikestävyysharjoituksia vaikka kerran viikkoon jos intoa riittää. ;)

Itse huomasin tuossa pari vuotta takaperin kun tuli juoksenneltua enempi, että sykemittari antoi kulutukseksi noin 100 kcal / 10 min keskisykkeen ollessa siinä 150 +-5. Keskinopeus suurinpirtein 12 km/h. Mitat tuolloin oli noin 180/60.

e. Ei kannata kovin useasti juosta piippuun asti. Kunhan kunto kasvaa niin voit ottaa mukaan kovempia vauhti- ja maksimikestävyysharjoituksia vaikka kerran viikkoon jos intoa riittää. ;)

Eli nettilaskurin n. 300kcal olisi siis varmaankin aika lähellä oikeaa kulutusta. Aika kova lukema 30min reippailulle ainakin minun mielestä. No kyllä aika hiestä märkä oli lenkin jälkeen. :D

Eikös se vanha sääntö mene niin, että 1kcal per kg per km. Eli 5.4km 57kg äijälle tekisi jotain 300kcal. Itselläni se olisi lähempänä 550kcal. Siksi läski saa syödä enemmän ja pysyy silti laihana.

Oletteko katsoneet mikä teillä on tasavauhtisen kovan aika min/km suhteessa maratonin/puolikkaan tavoiteaikaa? Eli jos juokset maratonia vaikka aikaan 5.30 min/km niin kuinka kovaa vedät treeneissä TVK:n ?

Uteliaisuuttani kyselen kun mietin pitäisikö koventaa vauhtia.

Itsellä meni joskus jotakuinkin näin: Puolikkaan nopeus 4.30-5.00 min/km ja TVK 3.45-4.15 min/km

Hieman on tuo juoksemisen aloittaminen hankalaa, tai no enemmänkin juoksujen suunnittelu. 3 lenkkiä olen nyt juossut ja nämä ovat elämäni ensimmäiset lenkit juoksemalla/hölkkäämällä. Hölkät ollut 2x4.2 km ja 5.6km mitoiltaan. Aikaa mennyt 30min-36min noihin lenkkeihin. Nyt pitäis vaan keksiä miten jatkaa järkevästi ettei rikkoisi itseään ja tappaisi alkanutta harrastusta. Suurimmat ongelmat on ollut jalkapohjien kanssa, tuntuu että jalkaholvi on tulessa noin kilometrin jälkeen. Kipu loppuu kun pysähtyy, treenin jälkeen tuntuu hieman jalkapohjat jäykiltä. Voinee kai johtua painostakin, kun hieman ylipainoa päässyt kertymään 174cm/87kg.

Siis arvon pakkislaiset, kertokaa hyviä tapoja jatkaa juoksemista ja vinkkejä muutenkin. Muuten treenaan 2 punttia viikossa ja joka toinen viikko juuri alkanutta vaparia/bjj 2xviikossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom