Juokseminen

Hieman on tuo juoksemisen aloittaminen hankalaa, tai no enemmänkin juoksujen suunnittelu. 3 lenkkiä olen nyt juossut ja nämä ovat elämäni ensimmäiset lenkit juoksemalla/hölkkäämällä. Hölkät ollut 2x4.2 km ja 5.6km mitoiltaan. Aikaa mennyt 30min-36min noihin lenkkeihin. Nyt pitäis vaan keksiä miten jatkaa järkevästi ettei rikkoisi itseään ja tappaisi alkanutta harrastusta. Suurimmat ongelmat on ollut jalkapohjien kanssa, tuntuu että jalkaholvi on tulessa noin kilometrin jälkeen. Kipu loppuu kun pysähtyy, treenin jälkeen tuntuu hieman jalkapohjat jäykiltä. Voinee kai johtua painostakin, kun hieman ylipainoa päässyt kertymään 174cm/87kg.

Siis arvon pakkislaiset, kertokaa hyviä tapoja jatkaa juoksemista ja vinkkejä muutenkin. Muuten treenaan 2 punttia viikossa ja joka toinen viikko juuri alkanutta vaparia/bjj 2xviikossa.

Jos aikaisempaa säännöllisempää juoksutaustaa ei ole + ylipainoa on päässyt kertymään, kannattaa alussa todellakin totutella ihan jalkojen rasittamiseen. Jos äkkiseltään alta juosta kipurajoille usemamman kerran viikossa, ongelmat ovat taattuja niin lihaksiin kuin niveliinkin. Jalkojen rasitukseen totuttaminen tulisi tehdä maltillisesti, tähän voit varata useamman kuukauden jopa vuoden aikaa. Järkikin nyt sen jo kertoo missä tahansa treenissä, jos kipu on epätervettä, niin ei pidä itseään rikkoa.

Kun totutat kroppaa juoksemiseen ja jalkojen päällä olemiseen, suosittelisin alussa puhtaiden juoksulenkkien vähentämistä siten ,että käyt esim. tunnin lenkin jonka aikana myös kävelet kun juoksemisen aiheuttama lihasrasitus käy liian kovaksi. Pikkuhiljaa elimistö tottuu ja voit tuntemusten mukaan ensin lisätä lenkkikertojen määriä ja sen jälkeen juoksun osuutta. Alussa 3 x viikkoon tunnin lenkki on ihan riittävä, kropalle pitää antaa aikaa tottua uuteen tilanteeseen, ei ole mitään järkeä rikkoa itseään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juoksukuntoa tässä yritetään kovasti parantaa.. Oisko kellään mitään päteviä vinkkejä miten tuota painoa saisi putoamaan kun tuntuu juostessa niin pirun raskaalta. ( Mies 187cm/92kg ). Salilla käynnin myötä painoa tullut n. 15 kiloo lisää ja pituus pysynyt samana (Eli olen siis 18v ja vielä ns. kasvuiässä). Nyt olen tehnyt 5km juoksulenkkejä kovalla sykkeellä 3krt viikossa ja siinä välissä tehnyt myös pidempiä kävelylenkkejä 1-2 krt viikkoon. Eli siis vinkkejä kaipaisin miten saisi tuota painoa putoamaan mahdollisimman tehokkaasti! Ja vielä tarkennuksena se että tavoite on nimenomaan painon pudotus eikä laihduttaminen kun tuota ylimääräistä ei juurikaan ole.

Hieman on tuo juoksemisen aloittaminen hankalaa, tai no enemmänkin juoksujen suunnittelu. 3 lenkkiä olen nyt juossut ja nämä ovat elämäni ensimmäiset lenkit juoksemalla/hölkkäämällä. Hölkät ollut 2x4.2 km ja 5.6km mitoiltaan. Aikaa mennyt 30min-36min noihin lenkkeihin. Nyt pitäis vaan keksiä miten jatkaa järkevästi ettei rikkoisi itseään ja tappaisi alkanutta harrastusta. Suurimmat ongelmat on ollut jalkapohjien kanssa, tuntuu että jalkaholvi on tulessa noin kilometrin jälkeen. Kipu loppuu kun pysähtyy, treenin jälkeen tuntuu hieman jalkapohjat jäykiltä. Voinee kai johtua painostakin, kun hieman ylipainoa päässyt kertymään 174cm/87kg.

Siis arvon pakkislaiset, kertokaa hyviä tapoja jatkaa juoksemista ja vinkkejä muutenkin. Muuten treenaan 2 punttia viikossa ja joka toinen viikko juuri alkanutta vaparia/bjj 2xviikossa.

Jalkapohjaa voi hieroa jääpalalla, itse olen tehnyt jääpuikon kertakäyttöpahvimukista; sen täyttää vedellä, pakastaa ja leikkaa pohjan irti, saa kätevän palan, jolla hieroa. Jalkapohjan rullailu tennispallolla tai pienellä hierontapallolla voi myös helpottaa kipuja.

Pohkeiden ja akillesjänteen venyttely, hyvät ja tukevat kengät ja rauhallinen aloitus ennaltaehkäisee aika tehokkaasti jalkojen kipuja. Sanomattakin selvää ;)

Jalkaterien kiputiloihin auttaa niiden jumppailu - kävele avojaloin jalan ulkosyrjällä, sisäsyrjällä, kantapäillä, päkiöillä, nostele varpailla esineitä lattialta jne.

PS.
Fysio hieroi tänään mun pohkeita. Jestas se tuntui pahalta ja hyvältä samaan aikaan.

Juoksukuntoa tässä yritetään kovasti parantaa.. Oisko kellään mitään päteviä vinkkejä miten tuota painoa saisi putoamaan kun tuntuu juostessa niin pirun raskaalta. ( Mies 187cm/92kg ). Salilla käynnin myötä painoa tullut n. 15 kiloo lisää ja pituus pysynyt samana (Eli olen siis 18v ja vielä ns. kasvuiässä). Nyt olen tehnyt 5km juoksulenkkejä kovalla sykkeellä 3krt viikossa ja siinä välissä tehnyt myös pidempiä kävelylenkkejä 1-2 krt viikkoon. Eli siis vinkkejä kaipaisin miten saisi tuota painoa putoamaan mahdollisimman tehokkaasti! Ja vielä tarkennuksena se että tavoite on nimenomaan painon pudotus eikä laihduttaminen kun tuota ylimääräistä ei juurikaan ole.

Yli 45minuutin lenkeissä kroppa alkaa erittää hormoonia joka purkaa lihasta ravinnoksi.

Ite oon nyt uudesta vuodesta saakka lenkkeillyt sen 2-4 krt viikossa 3-11km lenkkejä (nykyään lyhimmät ~5km) ja lenkin alku tuntuu aina kohtuu tukkoiselta. Noiden 5km lenkkien kanssa oikeastaan vasta ihan lopussa alkaa olemaan sellainen "lenkkeilyfiilis ja meininki". Alotan lenkit aina tosi rauhassa ja meen tosi paljo fiiliksen mukaan, tosin välissä revin väkisillä jotain kovemman tempon lenkkejä (ehkä noin 1krt viikossa).

Kysymys: pitäskö noita varten sitten lämmitellä/verrytellä/venytellä ihan kokonaan erikseen ennen varsinaista lenkkiä, vaikka lenkin alku aina rauhassa meneekin? Lenkkien jälkeen venyttelen kyllä jalat. Esim. eilen juoksin ~8km lenkin josta ekat 4-5km tuntu tosi tukkoselta ja hankalalta mutta sen jälkeen homma rupes luistamaan niinku ois saanu jonku energiapiikin jostain tms.

Juoksuvauhti on ~10km/h aikalailla riippumatta lenkin pituudesta. Ikää 30v. Motivaatio on kova, eli siitä tuo alkulenkin "vastenmielisyys" ei johdu vaikka vieläkin hieman ongelmia tuntuu penikoiden kanssa olevan. :)

Onko sitä nyt vaan jo niin vanha että lämpenee vasta useamman kilometrin juoksun jälkeen vai teenkö tosiaan lähtökohtasesti jotain väärin ??

Noi on aika henkilökohtasia juttuja. Itse voin lähteä painelemaan kylmiltään alle 4min/km-vauhtia talvellakin ilman ongelmia. Jos penikkataudista kärsit lievästikin, yrittäisin itse jollain tavalla saada jalat lämpimiksi ennen lenkkiä. Kyykkäilyt ja erilaiset hypyt lämmittävät nopeasti lihaksistoa ja ennen lenkkiä voi kevyitä ja lyhyitä venytyksiäkin tehdä.

Jos tarkoituksena juosta lyhyt lenkki, kehoitan lämmittelemään. Jos päätät juosta pidemmän, niin on ok että joutuukin ottamaan alun vähän rauhallisemmin ja kiihdyttelee sitten loppua kohden.

Oikean jalan ulkosyrjä putoaa pari milliä kengän sivuun. Myyjä epäili, että Nimbuksen kanssa voisi olla sama ongelma. Sky Speediä olen nyt miettinyt... Mikään Addu ei ollut hyvä.

Ostin sittenkin Addun Boston 3. Koetin vielä kaikkia mahdollisia kerran ja lopulta päädyin halvimpaan vaihtoehtoon. Kilometrit näyttävätä osuiko oikeaan.

Jees, pitääpä koittaa tehä vaikka joitain toistoja burpeita tai vastaavaa ja pikaset venytykset jos se sillä irtoais paremmin tuo startti. Voi(sko) siinä olla jotain teknistäkin ongelmaa (ehkä). Ei vaan oo vielä niin hyvä tekniikka että juoksee alussa jotenki tehottomasti ja se sitte kuormittaa jalkoja turhaan ja vähän juostua sitä löytää sen tekniikan ja juoksusta tulee taloudellisempaa, tiedäppä noista.. :) Se nyt ainaki on tullu huomattua että kun tietosesti yrittää pidätellä ja juosta hitaasti niin tuntuu että se on ihan mahdotonta löytää se oikeanlainen juoksutekniikka ja tulee sitte varmaan kuormitettua jalkoja turhaan paskalla tekniikalla..

Ite oon nyt uudesta vuodesta saakka lenkkeillyt sen 2-4 krt viikossa 3-11km lenkkejä (nykyään lyhimmät ~5km) ja lenkin alku tuntuu aina kohtuu tukkoiselta. Noiden 5km lenkkien kanssa oikeastaan vasta ihan lopussa alkaa olemaan sellainen "lenkkeilyfiilis ja meininki". Alotan lenkit aina tosi rauhassa ja meen tosi paljo fiiliksen mukaan, tosin välissä revin väkisillä jotain kovemman tempon lenkkejä (ehkä noin 1krt viikossa).

Kysymys: pitäskö noita varten sitten lämmitellä/verrytellä/venytellä ihan kokonaan erikseen ennen varsinaista lenkkiä, vaikka lenkin alku aina rauhassa meneekin? Lenkkien jälkeen venyttelen kyllä jalat. Esim. eilen juoksin ~8km lenkin josta ekat 4-5km tuntu tosi tukkoselta ja hankalalta mutta sen jälkeen homma rupes luistamaan niinku ois saanu jonku energiapiikin jostain tms.

Juoksuvauhti on ~10km/h aikalailla riippumatta lenkin pituudesta. Ikää 30v. Motivaatio on kova, eli siitä tuo alkulenkin "vastenmielisyys" ei johdu vaikka vieläkin hieman ongelmia tuntuu penikoiden kanssa olevan. :)

Onko sitä nyt vaan jo niin vanha että lämpenee vasta useamman kilometrin juoksun jälkeen vai teenkö tosiaan lähtökohtasesti jotain väärin ??

Kuulostaa aika tutulta. Vauhtikin on mulla suht sama kun sulla, ja lenkkien määrä. Usein tosiaan 5km jälkeen alkaa vasta kulkea paremmin, sitä ennen voi olla tukkoista. Ei toki aina. Eiköhän se ole tuo alkulämmittely mikä siinä ratkaisee, eli näkisin että kannattaa aloittaa rauhallisesti ja sitten kun kone lämpiää ja hyrrää niin painelee kovempaa :). Eihän se alkulämppä tarvitse siis mitenkään erillinen olla, vaan ottaa lenkin alkuosan rauhallisemmin.

Mulla on kyllä petrattavaa venyttelyn suhteen...usein siitä tulee laistettua.

Pari vuotta taaksepäin tuli innostuttua juoksemisesta oikein kunnolla. Ainoana haittana oli kipu, mutta se tuli jollain tapaa kestettyä läpi lenkkien. Nyt tunnistin oireet penikkataudiksi, eli säärien etuosaa "poltteli" juostessa. Miten nyt kannattaisi aloitella juokseminen, jotta välttäisi parin vuoden takaiset virheet.

Tänään tuli juostua 10 km aikaan 44:07, homma alkaa olemaan hyvällä mallilla Helsinki city runia varten :)
Mitäs aikatavoitteita olet asettanut? 1.40 luulisi alittuvan helposti ja 1.35 onnistuneella juoksulla. Kaiken osuessa nappiin viimeistelyä myöten 1.30 varmasti myös mahdollisuuksien rajoissa. Riippuen tietysti siitä oliko tuo 10km sun maximivauhtia vai puolimaratonin tavoitevauhtia.

10 km oli maksimaalinenveto tai ainakin lähellä sitä :)

Tavoite on juosta 1:45, mutta tämän päiväisen perusteella sanoisin, että se on pala kakkua :)

Helposti. Itse juoksin viime vuonna vajaan minuutin 1:40:n alle ensimmäisen 10 kilometrin väliajan ollessa 52 minuuttia. Kympin testijuoksun olin vähän ennen kisaa juossut hieman päälle 43 minuuttiin. Ekan kympin juoksin kaverin kanssa ja ajattelin sitten kiristää vauhtia ja toivoa että 1.40 alittuisi. Järkevämmällä vauhdinjaolla olisi varmasti 1:35 ollut mahdollista alittaa. Aikaan vaikuttaa kyllä melko paljon lähtöryhmä ja siitä johtuvat mahdolliset ruuhkat.

Jos olet tosissaan juoksemassa niin varmaan joku 4:45 kilometrivauhti ensimmäiselle kympille hyvä. Siitä sitten kiristää jos paukkuja riittää. Tietysti itse tiedät parhaiten oman kuntosi! :)

4:45/km on juurikin se vauhti, joka oli mielessä, jos kympin jälkeen paukkuja tuntuu riittävän niin pystyy kirimään ja alittamaan 1:40 reilusti ja jos hyydyttää niin ainakin on varaa höllätä ja silti on mahdollisuudet vielä 1:45 alitukseen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom