Juokseminen

Onko kellään kokemusta yhdistelmästä juoksu+polvivaivat? Itselläni leikelty polvi 2009 syksyllä, ihan vaan plican poisto. Polvi on nyt alkanut oireilemaan uudelleen, ja penikatkin vaivaa aina silloin tällöin, mutta kovasti olisi hinkua juosta. Missään kovassa juoksukunnossa en ole, elikkäs lähinnä haluaisin juosta suht koht rauhallisia n. 10km lenkkejä. Ongelma tosiaan on se, että miten saan polven yhteistyöhön?

Pitäisköhän mun huolestua, kun pystyn kokemuksesta vastaamaan aika moneen terveysongelmaan joita täällä foorumilla kysellään :wtf: No tekevälle sattuu...

Mutta juu, on kokemusta polvivaivoista ja juoksusta. Mulla nirhattiin rustovauriota, siistittiin ristisiteen repeämää ja siirrettiin polvilumpio oikeaan kohtaan aika monta vuotta sitten yhdessä ja samassa operaatiossa (meni polvi kaukalopallossa). Ekat vuodet leikkauksen jälkeen vaikutti siltä, ettei paljon tartte enää juoksua harrastaa, vaikka toki kävin lenkillä kipujen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti. No sitten älysin viimein mennä jalkafysioterapeutille, joka osasi kertoa millainen askellus minulla on ja miten saadaan ylimääräiset paineet polvelta pois. Erään nimeltä mainitsemattoman jalkinefirman askelklinikan nerot kun sitä ennen väittivät, että mulla on älytön ylipronaatio, ja tyrkyttivät aina kalleinta puljun mallia pronaatiotuella. No jalkafysioterapeutti totesi että paskapuhetta, ei minkäänlaista pronaatiota mihinkään suuntaan, eli neutraali kenkä alle ja siihen sopiva pohjallinen, joka ohjaa askelta niin että polvi ei ota niin paljon osumaa. Eipä ole tarvinnut sen jälkeen polvikipujen kanssa taistella. No ok, tottakai siinä hetki meni että polvi tottui kunnon lenkkeilyyn, mutta siihen nyt osasi varautua.

Eli suosittelen vierailua jonkun virallisen jalkafysioterapeutín luona, joka pystyy tekemään sulle juoksumattotestin ja vielä videoimaan sen. Etkä siis missään nimessä sotkeudu johonkin urheiluliikkeen ilmaiseen askelklinikkaan, multa meni ainakin luotto ihan täysin heidän analyyseihin.

Lisäksi polven tukilihakset on syytä kuntouttaa kunnolla leikkauksen jälkeen. Siinäkin tuli oppirahat maksettua, kun en heti mennyt kyselemään ohjeita fysioterapeutilta, kun luulin tietäväni itse oikeat kuntotusliikkeet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko pakkotoistolta porukka innostunut kiertelemään erinlaisia juoksutapahtumia kesäisin? Itsellä nyt ainaki ilmottautuminen menny Helsinki city run:iin, sekä Forssan suvi-iltaan. Molemmissa siis puolimara.

Onko pakkotoistolta porukka innostunut kiertelemään erinlaisia juoksutapahtumia kesäisin? Itsellä nyt ainaki ilmottautuminen menny Helsinki city run:iin, sekä Forssan suvi-iltaan. Molemmissa siis puolimara.

Meripäiväjuoksun juoksen. Jonkun puolikkaan ajattelin kanssa juosta. Olen innostunut juoksemisesta vasta muutama vuosi sitten, niin ei ole paljon kerennyt kierrellä tapahtumia..

Osaisko joku äkkiseltään vinkata, mikä voi olla juoksutekniikassa vikana kun lenkin jälkeen saunassa maatessa pitkä selkälihas paukahtaa jumiin? Toista tai kolmatta kertaa tää kävi.

Olosuhteiden pakosta olen juossut lähiaikoina vain matolla, käytössä hyvät lenkkarit ja pohjalliset. Venyttelen iltaisin eikä paikat kauhean jumissa tunnu olevan, äsken matka oli 8 km.

Juoksu on hieno laji jossa tosin pätee eri periaatteet kuin voimailussa. Juoksussa jos menee failureen joka lenkillä niin seurauksena on totaalinen fiasko. Sanottasko näin että juoksu on matalan intensiteetin volyymiharjoittelua näin punttikielellä.
Tiivistettynä kuntoilijalle 90% harjoittelusta tulisi olla helppoa eli korkeintaan lievää hengästymistä. Jos juokset kuutena päivänä viikossa niin neljä lenkkiä kevyesti max 1h ja yksi puolen tunnin revittely ja yks minimissään 1h15min todella kevyt lenkki. Näin helppoa se on. Mutta mitä ite nyt kolmen vuoden pelkällä juoksureenillä huomas niin ei se paljon hauberiin lihaa tuo eli pieni lihaskuntoharjoittelu on suotavaa...

On se juoksu kyllä 1 urheilumuoto. Tukevoittaa koko kroppaa. Hyvää vastapainoo salille ja muulle ei niin niveliä rasittavalle liikunnalle. Esim. nilkkoja hyvin vahvistaa kun jossakin jääkiekossa, hiihdossa tai uinnissa ei niinkään rasitu..

Vituttaa juosta tuolla osittain sulaneilla teillä. Varsinkin hiekkatiet tuntuu olevan kaikki /\ <-- tuon mallisia. Jalkapohjat kipeytyvät kun joutuu vinottain juosta.

Miksi sitten juokset jos vituttaa? :)
Juoksusta kannattaa nauttia!

Oma juoksu kulkee tällä hetkellä melko hyvin ja tulevana kesänä tarkoitus juosta pari puolimaratonia, joku kympin kisa sekä 1-2 maratonia. Kaikilla matkoilla uudet ennätykset tähtäimessä. Ennätyksiäkin tärkeämpänä tavoitteena on juoksukilometrien määrän lisääminen. Reilu puolitoista vuotta tässä ollaan juoksua harrastettu erittäin maltillisesti (19 kk ja 1300 km) ja vihdoin jalat alkavat tuntumaan siltä, että tunnin mittaisista PK-lenkeistä palautuminen on nopeaa ja jalat suorastaan huutavat lisää kilometrejä alle. Noh tällä kertaa pitää yrittää maltillisesti lisätä kilometrimääriä. Muistan joskus nuoruusvuosilta kun innostuin todella lenkkeilystä ja innostus päättyikin melko nopeasti penikkatautiin.

Päivää!

Olen juossut viimeiset 6 kuukautta salilla juoksumatolla kovia noin 30 minuutin lenkkejä kerran viikossa. Tänään mahtavan kevätarskan paistaessa päätin startata ulkojuoksut!

Tarkoitus oli juosta noin 30 minuuttia kevyesti, Polamk testit tossa viikon päästä. Juoksu kummiskin venyi noin 60 minuutin mittaiseksi, koska kello jostai katsoin väliaikatietoja oli pystähtynyt.. Venyttelin kevyesti pohkeita ja reisiä juoksun alkupuolella.
Ei siinä mitään, juoksu kulki ihan hyvin mutta kotisuoralle päästessäni ja cooldown kävelyä aloittaessa huomasin vasemman jalan, pohkeen alaosan/nilkan välillä jännitystä ja jumitusta. Kotiin päästyäni
kyseinen kohta on nyt ihan jumissa, heitin jääpussin ja toivon, että menee ohi kipu! Tällä hetkellä pidän pakastevihannespussia jalassa ja otan rennosti testeihin asti.
Huomasi sen, että on kyllä niin erilaista jaloille juosta ulkona asvaltilla kuin sisällä juoksumatolla. Idiootti fiilis, toivottavasti ei pahempaa käynyt!

Mulla on uusien kenkien etsintä käynnissä. Nykyiset Asicsen Kinsei 4 tuntui loistavalle kaupassa, mutta ei oikein toimi asfaltilla. Meinasin vaihtaa merkkiä. Ärsyttää Asicsien ylihinta Suomen urheiluliikkeissä. Tosin netistähän noita saisi edukkaammin..
Nimbus 14 tuntui loistavalle kaupassa, mutta juostessahan se totuus sitten selviää.

Mitenhän New Balance toimisi?

Itsellä ollut parit New Balancet ja mielestäni ne oli hyvät jalalle ja hyvä vaimennus ollut. Henkilökohtaistahan tuo kenkien istuvuus kyllä on...

Itsellä ollut parit New Balancet ja mielestäni ne oli hyvät jalalle ja hyvä vaimennus ollut. Henkilökohtaistahan tuo kenkien istuvuus kyllä on...
On varmasti sitäkin, mutta paha noita on vertailla, kun todellisuuden näkee vasta 10km jälkeen. Sitten niitä on paha palauttaa... Asics on Suomessa suosituin hinnasta huolimatta. En osaa sanoa, onko se myös paras.

Itse olin ennen vannoutunut Asics-kenkien käyttäjä. Puoli vuotta sitten vaihdoin Adidakseen ja nyt löytyykin kolme paria Adidaksen juoksukenkiä nurkista. Myöskin Asicsen DS Trainerit löytyvät mutta joutaisivat vaikka roskikseen.
Omasta puolestani suosittelen kokeilemaan Adidaksen juoksukenkiä. Varsinkin päkiä/kanta-askeltavalle kapean/normaalilestin omaavalle juoksijalle löytyy erittäin hyvää kenkää Adidaksen mallistosta.

Mikäs olis hyvä rullaava harjoituskenkä Addulta? Boston, Adios ja Aegis taitaa olla enemmän kovavauhtiseen juoksuun tehtyjä kisa-/vetokenkiä?
Toi Energy Boost kiinnoistais, mutta on 150e myös netissä... Kallis kokeilu, kun en ole koskaan Adidaksen juoksukenkiä omistanut.

Itse olin ennen vannoutunut Asics-kenkien käyttäjä. Puoli vuotta sitten vaihdoin Adidakseen ja nyt löytyykin kolme paria Adidaksen juoksukenkiä nurkista. Myöskin Asicsen DS Trainerit löytyvät mutta joutaisivat vaikka roskikseen.
Omasta puolestani suosittelen kokeilemaan Adidaksen juoksukenkiä. Varsinkin päkiä/kanta-askeltavalle kapean/normaalilestin omaavalle juoksijalle löytyy erittäin hyvää kenkää Adidaksen mallistosta.

Minulla meni päinvastoin. Käytin pitkään Adidaksia ja vaihdoin Asicseihin, viimeiset kuusi vuotta on sitten juostu DS Trainereilla. Tällä hetkellä on käytössä DS Trainereita kahdet ja yhdet DS Racerit. Ihan mielenkiinnosta ja vaihtelun vuoksi voisi kyllä seuraavat kengät ostaa taas Adidakset, Niket tai Karhut. Muutama tuttu joilla on samantyylinen askellus kuin meikäläisellä on kehuneet noita, mallit ei nyt ole muistissa.

Kengät on kyllä sen verta hintavat että jos kerran löytää toimivan mallin niin kynnys vaihtaa on aika iso.

teri: oot aika lähelle samaa painoluokkaa mitä minä. Adioksilla olen itse heittänyt jopa 20 km lenkkejä pk/vk-vauhdilla. Täytyy kyllä myöntää että parhaimmillaan nuo kengät ovat kovavauhtisilla alle tunnin kestävillä lenkeillä. Boston on Adiosta jonkun verran painavampi kenkä ja soveltuu paremmin myös pidemmille lenkeille. Rullaavuutta löytyy kyllä tarpeeksi tästäkin kengästä! Aegisista ei kokemusta.

Tuo Energy Boost kiinnostaa myös itseäni ja syksyllä siitä on tulossa kisaversio. Sitä odotellessa! Kyllä tuo normiversiokin ihan lupaavalta kuulostaa.

Varsinkin päkiä/kanta-askeltavalle kapean/normaalilestin omaavalle juoksijalle löytyy erittäin hyvää kenkää Adidaksen mallistosta.

Mikä on päkiä/kanta-askellus? Ihan mielenkiinnosta, kun en tajua :)
Minulla on tosi korkea jalkaholvi ja juoksu helposti pelkästään päkiän sisäosalla (=> jalat rikki). Asicsin jäykkä Gel Kayano on ollut hyvä apu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom