Onko kellään kokemusta yhdistelmästä juoksu+polvivaivat? Itselläni leikelty polvi 2009 syksyllä, ihan vaan plican poisto. Polvi on nyt alkanut oireilemaan uudelleen, ja penikatkin vaivaa aina silloin tällöin, mutta kovasti olisi hinkua juosta. Missään kovassa juoksukunnossa en ole, elikkäs lähinnä haluaisin juosta suht koht rauhallisia n. 10km lenkkejä. Ongelma tosiaan on se, että miten saan polven yhteistyöhön?
Pitäisköhän mun huolestua, kun pystyn kokemuksesta vastaamaan aika moneen terveysongelmaan joita täällä foorumilla kysellään :wtf: No tekevälle sattuu...
Mutta juu, on kokemusta polvivaivoista ja juoksusta. Mulla nirhattiin rustovauriota, siistittiin ristisiteen repeämää ja siirrettiin polvilumpio oikeaan kohtaan aika monta vuotta sitten yhdessä ja samassa operaatiossa (meni polvi kaukalopallossa). Ekat vuodet leikkauksen jälkeen vaikutti siltä, ettei paljon tartte enää juoksua harrastaa, vaikka toki kävin lenkillä kipujen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti. No sitten älysin viimein mennä jalkafysioterapeutille, joka osasi kertoa millainen askellus minulla on ja miten saadaan ylimääräiset paineet polvelta pois. Erään nimeltä mainitsemattoman jalkinefirman askelklinikan nerot kun sitä ennen väittivät, että mulla on älytön ylipronaatio, ja tyrkyttivät aina kalleinta puljun mallia pronaatiotuella. No jalkafysioterapeutti totesi että paskapuhetta, ei minkäänlaista pronaatiota mihinkään suuntaan, eli neutraali kenkä alle ja siihen sopiva pohjallinen, joka ohjaa askelta niin että polvi ei ota niin paljon osumaa. Eipä ole tarvinnut sen jälkeen polvikipujen kanssa taistella. No ok, tottakai siinä hetki meni että polvi tottui kunnon lenkkeilyyn, mutta siihen nyt osasi varautua.
Eli suosittelen vierailua jonkun virallisen jalkafysioterapeutín luona, joka pystyy tekemään sulle juoksumattotestin ja vielä videoimaan sen. Etkä siis missään nimessä sotkeudu johonkin urheiluliikkeen ilmaiseen askelklinikkaan, multa meni ainakin luotto ihan täysin heidän analyyseihin.
Lisäksi polven tukilihakset on syytä kuntouttaa kunnolla leikkauksen jälkeen. Siinäkin tuli oppirahat maksettua, kun en heti mennyt kyselemään ohjeita fysioterapeutilta, kun luulin tietäväni itse oikeat kuntotusliikkeet.