Juokseminen

Oon about 3kk lenkkeillyt.

Kunto älyttömän huono ja kukaan ei usko kun siitä muille kertoo. Pituus ja paino 173cm / 72kg

Hölkkään, en juokse, vaan hölkkään noin 500 metriä. Tämän jälkeen kylkiin sattuu, happea ei saa ja jalat väsyy.. Ja minä kun olen vielä vapaaottelun aloittamassa tammikuussa :jahas:

Mutta tosiaan, pyrin siihen etten hölkkää liian nopeaa, olen kokeillut pururataa, juoksurataa, metsää, parempia kenkiä, sillä ei ole vaikutusta. Harrastin aikoinaan 6 vuotta jalkapalloa ja myöhemmin potkunrykkeilyä. 12-vuotiaana jalkapallon lopetettuani en tehnyt vuoteen mitään ja tämän jälkeen en jaksanut hölkätä edes 350 metriä..

Yläasteen cooperissa sain 1300 metriä.

Vaikea tajuta että vaikka sitä käy pyöräilemässä, yritän treenata kotona painoilla ja käydä lenkillä noin 2-5 kertaa viikossa, olen tuloksia saanut ehkä 100 metrin edestä. Tätä vaan ei voi tajuta, enkä todellakaan näytä siltä että kunto olisi näin huono. Astmaa ei ole, eikä fyysisiä sairauksia muita kuin insomnia ja ADD. Masennusta, ahdistusta, persoonallisuushäiriötä ym. löytyy, mutta niillä tuskin on mitään tekemistä juoksemisen kanssa?

Tässä alkaa olla aika neuvoton. Yritän ja pidän siitä tunteesta kun pakotan itseni juoksemaan siihen asti että kyljessä tuntuu räjähtävä kipu ja jalat pettää alta. Ironista vain että tämä tapahtuu 400 metrin kohdalla.

Oon kauan miettiny että onkohan tässä mahdollisesti jokin sairaus tai muu vaivana, eikai näin huono kunto vain voi olla, kun kuitenkin on suurimman osan elämästään urheillut, en polta, en pahemmin juo, aineita ym. en käytä. Silti on noita läskejä tuttuja jotka polttaa ja juossu varmaan viimeksi yläasteella, silti jaksavat enemmän kuin minä. Ehkä pitäis saada aikaseksi se että kävisi oikeasti siellä lääkärillä.

Pyrin myös syömään terveellisesti, mutta en tiedä onko silläkään vaikutusta tässä. Hikoilen helvetisti kävellessäkin ja sydän lähtee tykyttämään aina kun vaikka portaatkin juoksee ylös.

Oon myös tuota hiittiä yrittänyt, mutta 50 metriä kun juoksee täysiä, ei puhti enää riitä hölkkäämiseen.. Lenkeillä pyrin kuitenkin olemaan aina liikeessä, kun en jaksa hölkätä, kävelen.

Tulipa taas valitettua.. Mutta epätoivonen olo.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elikkäs cooperia olis tarkotus parantaa. Salin ehdoilla tietty! Millaista lenkkiä kannattais alkaa vetämään? Kerran viikkoon olisi aikaa/jaksamista käydä lenkillä ja tämä olisi sunnuntai tai lauantai päivä. Ma, ti, to ja pe salipäivät ja keskiviikkona tiistain jalkapuntin jälkeen olen käynyt pienellä palauttavalla lenkillä, tai välillä pelaamassa sählyä ym. Tämän hetken cooperin tulos ~2500.

Mulle juokseminen on aina ollut arka aihe ja ennen en pystynyt rehellisesti hölkätä kun sen 200m ja alko pistämään nii maan perkeleesti.

Vihdoin!! Vihdoin joku sama kuin mi...

Sittenku päätin alkaa saamaan muutosta asialle niin vuodessa vähän yli nyt juostaan jo 5km lenkkiä. 2km lisää tuli tohon lenkkiin kun selvitin oikean hengitysrytmin mikä oli aiemmin aivan väärin! Nykyään on kyllä mukava juosta kun ei enää hengästy ja muutenkin on kunto parantunut huomattavasti myös painojen osalta.

Saatanan saatana!

Mutta hei, kerro heti ihmeessä tuosta hengitysrytmi hommasta. Millä tavalla hengitit "väärin"? Entä nyt? :) Arvostan jos voisit vähän valaista.

^ Ei kuulosta normaalilta. 1300 Cooperissa urheilutaustalla. Käy lääkärissä.

Ehkä Anemia?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anemia
"oireita ovat väsymys, heikotus, heikentynyt yleiskunto, hengästyminen ja hengenahdistus, sydänkipu, nopeutunut pulssi.

Hmm, voi hyvinkin olla.. Vaikka sitä on kuinka uupunu ja masentunun niin pitäs kyllä ittensä saada sinne lääkäriin.. Pakkohan tää on. Vaparissa saa hävetä sitten ku alkuvenyttelyjen jälkeen hikeä pukkaa ku niagaran putouksista...

Olisko kellään suositella jotain hyvää kirjaa aerobisen harjoittelun itseopiskeluun? Kirjan paino voisi olla juoksussakin, mutaa myös maantiepyöräilyä ja uintia tulee nykyisin harrasteltua. Aikoinaan tuli koluttua kaikki mahdollinen teoria läpi voimailusta, mutta nyt aerobiseen painopistettä siirrettyäni ei ole samanlaista teoriaa harjoittelun takana - ja sekös kiusaa.

Useimmiten jos "ei jaksa juosta", ongelmana on se että lähtee liian kovaa liikkeelle. Eli kannattaa muista hidas vauhti...vaikka siten että kävelisikin nopeammin. Kävelylenkeilläkin voi kehittää kuntoa, ja sitten pikkuhiljaa hölkkäämään. Tai voi tehdä vaikka niin että hölköttelee 100m ja kävelee 200m, ja sitä rataa.

Sykemittari on hyvä apu harjoitteluun, siitä voi seurata ettei liian kovilla sykkeillä lenkkeile. Etenkin aluksi suurin osa lenkeistä tulee tehdä suht matalilla sykkeillä, että peruskunto kehittyy. Sitten vasta pikkuhiljaa kovemman sykkeen lenkkejä.

Miten tuo oikea hengitystekniikka menee juostessa?

Itse pyrin hengittämään sisään nenän kautta ja suusta sitten ulos rauhallisesti, mutta välillä hengitys menee tuohon suulla ulos ja sisään puuskutukseksi.
Tulee myös hyvin usein aika paha hikka kovemman lenkin jälkeen kun on syke päässyt rauhottumaan, kertooko toi jostain väärästä hengityksestä?

Miten tuo oikea hengitystekniikka menee juostessa?

En tiijjä, yritin tuossa illalla selailla Matkalla Maratonille -kirjasta hengitystekniikoita, mutta eipä sieläkään ollut mitään infoa. Uskoisin, että ihan normi rauhallinen hengitys riittää, omaa hengitystä tarkkailemalla se oikea tapa löytyy.

Hikasta mulla ei oo mitään tietoa :)

Vuosi sitten aloittelin juoksemista ja ekoina kertoina en jaksanu edes 1-2kilometriä juosta yhtämittaa.. Oli yhtä tuskaa nuo lenkit.
Nykyään menee 5km:ia suht hyvin mutta ei ihan vieläkään jaksa koko matkaa juosta. Sen verran mäkinen maasto ettei kykene tällä kunnolla. Semmosta juoksua/kävelyä sen mukaan miltä tuntuu niin hyvin menee. Koiran kanssa hölkätessä ei meinaa tulla mitään kun se perkele tahtois joka paikkaan pysähtyä nuuhkimaan hajuja ja merkkailemaan(ehkä hyväkin mulle). Koiralle tulppa kuonoon tms :D Jos olis suhteellisen tasaista maastoa niin jaksais varmaan huomattavasti paremmin. Pitäis testata joku kerta jossain hyvässä tasaisessa lenkkireitissä.
Kovilla pakkasilla tuntuu myös siltä ettei saa happea jos vetää oikein kovan lenkin.

Mut tosiaan itse huomannu et kun varovaisesti lähtee liikkeelle niin jaksaa paremmin. Itekkin tuli alkuun tehtyä se virhe että lähti aivan luvattoman kovaa. Tietysti jos painoa sais vielä tippumaan niin varmaan jaksaiskin paremmin. Siitä vaan kärsis sitten muu punttailu..

Mut tosiaan itse huomannu et kun varovaisesti lähtee liikkeelle niin jaksaa paremmin. Itekkin tuli alkuun tehtyä se virhe että lähti aivan luvattoman kovaa. Tietysti jos painoa sais vielä tippumaan niin varmaan jaksaiskin paremmin. Siitä vaan kärsis sitten muu punttailu..

Just mietin et pitää varmaan siirtyä kolmijakosesta kaksjakoseen puntilla, kun puntti häirihee juoksemista! :face:

Eilen kävin kevään ensimmäisellä lenkillä loskasäässä. Lenkki oli itseasiassa ensimmäinen vuosiin. Painoa on muutamaa kiloa vaille sata, joten yritän aloittaa juoksemisen mahdollisimman rauhassa, jotta nivelet ja lihakset tottuvat tähän hommaan. Täytyy sanoa, että selkeästi parasta tuossa lenkissä oli se, että pääsi liikkumaan raittiissa ilmassa.

Suosittelen talvella hiihtoa. Paljon mukavampaa nivelille.

Oikea hengitys, niin hitaasti kuin pystyt ja syviä hengityksiä. Ei läähätystä ei pintahengitystä.

Kylläpä oli rankkaa vaikka tuli sitä viime kesänä vähän juoksenneltuakin. 10 kilon lisäyksellä painoon saattaa olla jotain tekemistä. Tarkoituksena aloittaa säännöllinen lenkkeily, 2 kertaa/vko ja sit jos painoa pudotellaan niin vielä enemmän.

Ei siitä mitään haittaakaa oo. Itel ennätys taitaa olla lenkki -25 pakkasessa

Mulla on itelläni pakkasraja n. -6 astetta, en kylläkään välttämättä juokse mutta kävellä viuhdon melkosta kyytiä. Viime kesänä oli hyvä vetää kunnon raivolenkkejä eron jälkeen, sillon sillä ei tosiaan ollu mitää tekemistä sen kanssa että halusin päästä kuntoon, toisin kun nyt.

Ei se terveyden kannalta kyllä ihan samakaan ole onko pakkasta -10 vai -20 astetta. Tämän linkin takana faktaa pakkasen haitasta elimistölle kun kyseessä on hengästyttävää urheilua, esim juoksua. http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3168

Tuo huomioiden teen itse kovassa pakkasessa vain peruskuntoharjoittelua, jolloin sisäänhengitys voi kulkee nenän kautta. Hengitysrytmi on kaksi askelparia sisään ja yksi askelpari suun kautta ulos (itseasiassa tuolla on mahdollista juosta vielä VK1 lenkitkin). Ilman mitään tutkimustuloksia koen lievää epämukavuutta, jos ilma ei ole ehtinyt lämmetä plussan puolelle keuhkoputkiin mennessä. Nenän kautta hengitettäessä minulla ei ainakaan ole ongelmia. Kerran olen lähtenyt aamulenkille katsomatta mittariin ja yllätyin kun takaisintultuani katsoin sen näyttävän -26 astetta. Lenkki kulki kuitenkin hyvin, kun hengitys kulki yllämainitulla tavalla. Keli oli äärimmäisen tyyni, niin pakkasta ei edes tajunnut. Kuvittelin sen olevan -15 tietämillä.
Kovemmat harjoitukset sitten sisällä. Satunnainen treenaaminen ulkona ei varmaan vaikuta mihinkään, mutta jatkuvasti pakkasessa tehdyt kovat harjoitukset altistavat rasitusastmalle.

Onko kellään kokemusta yhdistelmästä juoksu+polvivaivat? Itselläni leikelty polvi 2009 syksyllä, ihan vaan plican poisto. Polvi on nyt alkanut oireilemaan uudelleen, ja penikatkin vaivaa aina silloin tällöin, mutta kovasti olisi hinkua juosta. Missään kovassa juoksukunnossa en ole, elikkäs lähinnä haluaisin juosta suht koht rauhallisia n. 10km lenkkejä. Ongelma tosiaan on se, että miten saan polven yhteistyöhön?

Suositut

Back
Ylös Bottom