Juhovich
VIP
Oliko Juho pitkän mietinnän paikka silloin kun ensimmäisen kerran päätit lähteä kilpailemaan? Sanoiko valmentaja että nyt on lihaa tarpeeksi vai teitkö itse analyysin, ja oliko esim. joitakin sarjapainoja jotka piti saavuttaa ennen kuin asiaa edes mietitään (tai muita mittareita)? Ja teitkö testidieettejä ennen varsinaista ensimmäistä kisadieettiä?
Kyllä se pyöri mielessä pitkän tovin ennen kuin kisata päätin. Mitään absoluuttista mittaria ei tuohon ole, eikä sitä valmiutta oikeastaan voi kovin monella tapaa mitata. Tai voihan sitä penkkitulosta ja hauiksen ympärsymittaa verrata muihin, mutta ei se loppujen lopuksi kerro ihan hirveästi. Se mikä tekee ihmisestä valmiin lavalle on aina monen asian summa. Kyseessä kun on arvostelulaji ja joku voi olla sitä mieltä, että sinä olet ihan kv-tasoa ja joku toinen taas on sitä mieltä ettei kannata vielä kilpailla. Siis tämmöistä voidaan kertoa ihan tuomareiden toimesta, kuten menneenä syksynä kävi.
Itse sanoisin, että maltti on aika kova juttu, mutta olen itsekin ollut liian malttamaton. Tottakai tietyt perusasiat täytyy olla kunnossa ja oikeasti kovaa treenaamista takana jo useampia vuosia. Jollain henkilöllä se voi tarkoittaa kolmea vuotta ja toisella kymmentä, muiden tekeminen ei siis pitäisi olla omien päätösten perusta. Lisäksi vaadimme tiimissämme ainakin omilta kilpailijoilta tietyn tason ymmärrystä asioista, sekä oikeanlaisen ajatusmaailman omaamista. Kisaaminen on vaativaa hommaa, eikä se pitäisi olla mikään hetken mielijohde. Kun kisadieetti on hyvin suunniteltu ja kaikki osapuolet tietävät mitä tekevät, toimii homma yleensä huomattavasti paremmin.
Nuo voimatasot ei tosiaan välttämättä hirmuisesti kerro, mutta en minä kisaamista lähtisi miettimään ennen kuin nämä toteutuvat: https://www.fast.fi/2017/hyvat-perusvoimatasot-bodaukseen/
Voisin siis sanoa, että joku asiasta perillä oleva valmentaja on päätöksenteossa sekä dieetin suunnittelussa korvaamaton apu. Toki jos on itse aiheesta tarpeeksi kiinnostunut voi hommasta selvitä itsenäisestikin. Mutta ihan jo stressi vähentämisen takia, täysjärkisen henkilön vieressä olo auttaa pitämään homman kasassa monen kohdalla huomattavasti paremmin.
Viimeksi muokattu: