Joo, en missään nimessä ottanutkaan itseeni tuosta.Mielessä kyllä kävi että näpäytitkö takaisin kun oon muutaman kerran syyllistynyt näistä poikkeuksista kommentoimaan.
![]()
...no ehkä vähän
Mä lähinnä ilman syvällisempiä ajatuksia tarkoitin tuolla "toimia", tämän kuvan viitoittamaa asiaa. Yksilökohtaisia eroja varmasti on mikä "toimii" henkilölle X ja mikä on optimaalisin missäkin tapauksessa. Kaikki dieetit kuitenkin tähtää samaan asiaan eli kalorivajeeseen.
![]()
Ja näinhän se suurimmassa osaa tapauksia menee... kunhan saadaan kalorivaje aikaiseksi niin hienosti toimii.
Mutta ei aina.
Minulla on 10. vuosi valmentajana menossa ja esimerkkitapauksia löytyy paljonkin, että dieetin toimiminen on ollut kiinni nimenomaan makroravinteista... ei kalorimäärästä. Eikä se ongelmallinen makro ole ollut ikinä proteiini, vaan aina hiilihydraatti tai rasva.
Se on harvinaisempi, että hiilareiden vähäisyys on ongelma, mutta kyllä niitäkin on ollut... eli käytännössä liian pienillä hiilareilla metabolia sakkaa. Pidetään kalorit samana, nostetaan hiilarit, pudotetaan saman verran rasvoista, taas toimii hienosti. Rasva palaa hiilihydraattiliekissä ei ole ihan tuulesta temmattu sanonta. On jopa mennyt niin, että kun hh-määrän pudotti liian alas niin rasvanpoltto pysähtyi... ja kun sitä pudotti edelleen niin paino kääntyi nousuun. Hiilarit takaisin, muista makroista pois, ja taas toimi.
Se taas on makroravinneongelmista yleisin, että niin kauan kun hiilarimäärä on jonkun tietyn tresholdin yli (grammamäärällisesti), niin kroppa ei käy polttamaan läskiä energiaksi / tekee sitä huonosti. Ääritapauksissa mennyt jopa niin, että niin kauan kun hh-määrä ei ollut ketolla, niin rasvaa ei palanut yhtään... ei yhtään. Siitä huolimatta, että kalorimäärää pudotettu pari/montakin kertaa. Mutta heti kun piti kalorit samana, mutta pudotti hiilarit ketolle ja nosti rasvat samaa kcal-määrää vastaamaan niin johan lähti toimimaan kuin junan vessa. Joskus saanut rasvaa jopa lisätä entisestään ja edelleen toimi hyvin... eli toimi paremmin korkeammilla kaloreilla kunhan hiilarit pysyi poissa.
Ja käytännössähän nämä "erikoistapaukset" siis johtuvat aina jollain tapaa puutteellisesta/vääristyneestä hormonitoiminnasta ja/tai entsyymitoiminnasta.
Tässä yksi monta kertaa koettu skenaario lisää... ruokamäärä miinuksella, rasva palaa hienosti, elämä lyö stressitasot tappiin, rasvanpoltto ei ainoastaan pysähdy vaan keho alkaa keräämään rasvaa ja paino kääntyy nousuun... siinä on silloin pubmed-sotureiden (enkä Jarno tarkoita sinua) turha tulla sanomaan, että se on vaan kaloreista kiinni

Mielessä kyllä kävi että näpäytitkö takaisin kun oon muutaman kerran syyllistynyt näistä poikkeuksista kommentoimaan.