^ Ainakin mitä veljeni kautta nuorempaa ammattikorkeakoulu / yliopisto opiskelija porukkaa tunnen niin aika harva heistä edes kahdeksaa tuntia päivässä opiskelee, päälle saman mittaisista työpäivistä puhumattakaan. Mutta monella tosin "vasta" eka tutkinto menossa ja kyseessä on enemmänkin elämän opiskelu
Mutta enemmän kuin yksittäisten opiskelijoiden syyllistämistä tarvittaisiin tiukempaa aloituspaikkojen määrittelyä. Tiedän sattuneesta syystä montakin biologia jotka ovat ihan oikeasti halunneet opiskella ko ammatin itselleen. Ja tiedän myös mahdollisuudet työllistymiseen alalla, jotka ovat varmaan about 1% luokkaa. On se nyt vastuutonta kouluttaa uusia biologeja koko ajan kun suurin osa valmistuneista jää työttömiksi, vaihtaa alaa tai alkaa tekemään jotain alaan liittymätöntä työtä. Kyllä se on enemmän opetushallinnon ja poliitikkojen vika että näitä ihmisiä opiskelee ja valmistuu turhaan kuin ideologisten nuorten ihmisten joilla ei ole lukiota kummempaa kokemusta elämästä.
Arvelisin, että eivät tee tutkintoa Helsingin yliopistossa tai Aalto-yliopistossa tavoitteena valmistua alle viidessä vuodessa tai sitten vanhemmat rahoittavat opintoja.
Aloituspaikkojen määristä olen samaa mieltä. Niihin olisi kyllä syytä puuttua ihan työllistymiskysymysten vuoksi, mutta myös muista syistä. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa suuressa osaa aloja opiskelijoita on aivan liian paljon suhteessa opettajien määrään. Tämän vuoksi lähiopetuksen määrä jää vähäiseksi suhteessa massaluentoihin. Aloituspaikkoja voisi siis vähentää, mutta ei opettajien määrää. Tosin nykyiselläänkin halutuimmille aloille sisäänpääsyprosentit ovat esimerkiksi HY:lla ja Aallolla kokeisiin osallistuiden osalta alle 10 prosentin luokkaa, joten opiskelemaan pyrkivät eivät varmaan tätä ideaa kannata.
Missäs ainakaan minä puhuin mitään lukukausimaksuista? Puhuin niistä vain harrasteluopiskelumielessä tai jos välttämättä haluaa alalle, jossa ei ole kunnolla työllistymismahdollisuutta. Ja mainitsin että opiskeluaikoja pitäisi saada lyhyemmäksi ja tämä onnistuisi karsimalla turhaa epäolennaisuutta pois. Itseään voi sivistää muutenkin kuin koulun penkillä yhteiskunnan piikkiin.
Eli ei todellakaan mitään lukukausimaksuja perus AMK tai yliopistokoulutuksiin. Mutta elämäntapaopiskelija voivat itse rahoittaa opiskelunsa. Ei tämä varmasti ole mikään iso rahakysymys, mutta taas yksi turha menoerä, jonka voi tukkia.
Eli ei tarvitse Narrisonfordinkaan tahallaan käsittää väärin. Vai kolahtiko kohdalle? Mun puolesta voit soittaa mun työantajalle ja tarjoutua tekeen mun hommia puoleen hintaan. Voin vaikka jäädä uudelleen vuorotteluvapaalle ja sä voit mennä sinne minimituntipalkalla duuniin. Voi vain olla ettei pomo suostu tähän vaihtoon. Sitä kun on jotain kokemusta ja ammattiataitoa ehtinyt kohta 13 vuoden aikana hankkimaan. Vaikka tavallinen amispelle olenkin. Mutta enpähän ole opiskellut 30 vuotiaaksi asti vaan ollut jo viimeiset kohta 13 vuotta veronmaksajana. :D
Tuo kirjoitus ei ollut pelkästään sinulle suunnattu, vaan asiaa käsittelivät muutkin tässä ketjussa. Kukaan ei esimerkiksi vaivautunut määrittelemään mikä on "elämäntapaopiskelija"? Eipä se opiskelu niin mukavaa ole, että sitä kukaan vapaaehtoisesti kovin pitkään tekisi. Suurin osa tässä maassa haluaa kuitenkin sen yhden tutkinnon, jotta pääsisi tekemään työtä alalle, joka itseään kiinnostaa. Täällä esitetään että olisi jotenkin helvetin helppoa tehdä esimerkiksi kaksi tutkintoa tai ylipäätään päästä sisään yliopistoon UUDELLEEN suorittamaan toista tutkintoa. Tervemenoa kokeilemaan. Itse pidän kyllä äärimmäisen kannatettavana sitä, että niillä joilla motivaatiota ja rahkeita opiskeluun riittää myös käyttävät niitä.
Itse tuli tehtyä töitä lähes koko opiskeluaika joka tarkoitti muun muassa sitä että sen aikaisilla tulorajoilla ei esimerkiksi opintotukia nosteltu, vaan sen sijaan maksoin veroja. Työnteko kyllä näkyi opintosuoritusten arvostelussa reippaasti, eli jälkikäteenkin tarkasteltuna näkee opintosuoritusotteen kurssien arvosanoista milloin on tullut opiskeltua täyspäiväisesti ja milloin käytyä töissä. Työnteossa oli toisaalta se hyvä puoli, että sen kautta oli heti työpesti tiedossa valmistumisen jälkeen.