Johan se kovaa PURI/RAAPASI/ISKI... Kohtaamisiä eläinten kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Garion
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
48
Minkalaisia huonoja kokemuksia on teille tapahtunut eläinfaunan kanssa?

Joskus on roikkunnu koira puntissa, yrittäen saada kulmahampaat läpi, taikka saannu kissalta/igulta raapasuja sormille. Noita tapahtuu aina silloin tällöin vuosien kuluessa. Onneksi olen välttynny sen pahemmilta vaurioilta, kohtaamistani eläimistä huolimatta.
Kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita. Monilla tutuilla on ikäviäkin muistoja eläimistä. Milloin on koiran hammas mennyt huulesta läpi tai on koira veinannut viedä koko nenän mennessä. On hevonen purassu sormenpäätä pahastikin ja härkä yrittänny saada potkulla kivekset kurkkuun asti.

Pari kertaa on itselleni tapahtunnu kohtaaminen, mikä on tuottannu kipeetä, oikein urakalla. Sanotaan, että virheistä viisastuu. Ainakaan en itse enää tee samaa virhettä toistamiseen.

Noin kolmekymmentä vuotta sitte, kun nuorena poikana tein tuttavuutta erillaisten hyönteisten kanssa, sain kuolinvuoteelle muistettavan kokemuksen. Ei kyseessä ollut tuiki tavallinen kohtaaminen maa-ampiaisen kanssa vaikka kiusasimmekin niitä milloin mitenkin. Pistoja tuli välillä moniakin kerralla, mutta tämä kokemus on harvinaisempi.

hpu00128.jpg

Opetus jonka sain oppia, kuuluu niin ettei saa kerätä Heinähukan (Macrothylacia rubi) toukkia kerralla paljaisiin käsiin kourallista :rolleyes:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Puree ne hauet vieläkin peukaloon!

huki.jpg

Ja en enää ikinä syöksy paljain käsin kuningasravun perään, vaikka sen koivet ovatkin perkeleen hyviä keitettynä suolavedessä kattilassa.

a1.JPG
a2.JPG
a3.JPG

Auts!

a4.JPG

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun pahimmat kohtaamiset eläinten kanssa on littyny ampiaisiin. Meinaan kesäsin joutuu välillä pakostakin pitämään ikkunoita ja partsin ovea auki, niin kerran yksi pirulainen päätti hyökätä TAPPAMAAN mua! Eka tein (mikä tapahtuu aina jos oon yksin samassa tilanteessa sisätiloissa), oli että juoksin nanosekuntissa vessaan ja lukitsin oven. Sykkeen tasaantuessa aloin miettimään strategiaa, mikä on yleensä ja oli tälläkin kertaa seuraavanlainen: likapyykkikorista jotain extraa päälle, ettei paskiainen pysty pistämään, sekä dödö tai hiuslakka yms. pullo. Toiseen käteen vaate käärittynä helposti heitettävään muotoon. Siinä sitten kamppaillaan elämän ja kuoleman välillä (kunhan eka päästään vessasta ulos), joka alkaa tarkkailulla oviaukosta, että missä se HOMO menee. Sitten kun se on paikallistettu, heittelen vaatteilla sen maahan ja jos saan sen maahan asti, DÖDÖÄ PERÄÄN!

Sitten kesäsin ulkona voin näyttää välillä myös siltä, että yritän lentoon kiitoradan päästä kahden käsipotkurin avulla, mutta syynä on yleensä kyllä ampiaisten(ampiaisen) hyökkäys.

Kesää odotellessa...

Junnuna rakennettiin majaa. Löytyi metsästä sitten puinen levy, joka näytti oivalta lattiaksi majaamme. Nostin levyä ja siellähän oli perkeleen iso maa-ampiaispesä alla.

Pistoja tuli yli 20, "turvaan" päästessäni kaiveltiin ulos ampiaisia vaatteiden sisältä. Niitä oli ihan kalsareissa asti... Siitä sitten tabletti naamaan ja lääkäriin.

Eniten tässä ehkä vituttaa se, että pelkään vieläkin ampiaisia aivan helvetisti. Pakko alkaa heilumaan/juosta karkuun jos tulevat nenän eteen pörräämään vaikka kuinka yrittäisi pysyä coolina.. :(

Eniten tässä ehkä vituttaa se, että pelkään vieläkin ampiaisia aivan helvetisti. Pakko alkaa heilumaan/juosta karkuun jos tulevat nenän eteen pörräämään vaikka kuinka yrittäisi pysyä coolina.. :(

I feel you man!

Oltiin kaverin kanssa toissa kesänä rannalla. Bussipysäkille tultaessamme oli vissiin kanssaolioiden mielestä kahen vähän isomman jätkän ampiaista karkuun juokseminen eri suuntiin niin hauskaa, että niiden piti melkein keräillä itteään asfaltin rajasta. Lopulta kaveri löi sen ampparin maahan ja mä heitin high five ja sanoin "jätkä hoiti!"... Tässä kohtaa ei ollu arvokkuudesta enään mitään tietoa.

Oltiin koiran kanssa vähän samalla linjalla... Tuo on otettu heti kun tulin EA:sta, jälkeenpäin silmät turposi kiinni ja kumpikin silmä oli mustana parisen viikkoa.
t02a1c.jpg

Aloituspostissa mainittu koiran hammas huulesta läpi, thats me :lol2:

Joskus parikymmentä vuotta sitten ala-astean 4-6 luokan tienoilla kummivanhempien koira onnistui halkaisemaan ylähuulen kulmahampaallaan. Lisäksi pikkuhaavoja nenän varressa joita ei enää tänä päivänä tahdo edes löytää. Huulen arven toki huomaa jokainen. Paljon verta ja iso parkuhan siitä silloin tuli. Uroskoira joka mitä ilmeisimmin säikähti kun olin ohittamassa (makasi oviaukossa ja tulin ikäänkuin takaviistosta), toki toinen vaihtoehto oli että oli mustis kun olin narttukoiraa rapsutellu melkein koko illan (jolla oli juoksuaika). Veikkaan säikähtämistä. Ei muuta kuin lääkäriin paikattavaksi, muistan edelleen sen kuinka kovaa huuli sykkii.

taikakameli, siis mikä tohon on osunu?:O Tai koira joo, mut miten?

Itelle ei ole elukoiden kanssa kovin pahoja sattunu vaikka niiden kans pyöriny koko elämän. Hevonen potkas kerran mahaan, mut ihme ei mitään menny rikki. Ilmat tietty pihalle ja itsensä keräilyä maassa ihan tovin aikaa. Koirat on purru useammankin kerran, kun löytökoirien kanssa ollu tekemissä. Ja omakin koira kyllä tikkas useampaan kertaan, siksi onkin pilvenreunalla nykyään. (löytökoira oli alunperin hänkin) Hevosetkin on purru ja astunu jalalle ja tiputtanu selästä monasti, kaikkea pientä siis sattunu vaikka kuinka :)

e. Siinä ois voinu kyllä käydä huonosti kun penskana saksanpaimenkoira sai yöllä nukkuessaan jonkun aivohärön (kohtauksen, sätki ja ulis lattialla), ja kun asiaa alettiin ihmettelemään, ni alko tulemaan päälle. Survivalmode päälle ja pakoon minne ikinä pääs. Lopuksi poliisi joutu tulla ampumaan sen makkarin tuuletusikkunasta, se oli HC:tä. :O En siis mene ikinä herättämään enää koiraa ihan tuosta vaan yllättäen, muita traumoja ei jääny..

Sirkusponi joskus purasi sen verran nasevasti sääreen(oli kesä ja shortsit jalassa), että tuli melkonen mustelma ja patti jalkaan.

Ny samantien tulee ainaki mielee se kerta ku nurmikolla astuin ampiaisen päälle. No se pisti sit tietty jalkapohjaan, mutta mun jalkapöytä turpos/kohos niin paljo, et ei menny melki viikkoo kenkä jalkaa. Tästä syystä mäkin juoksentelen niitä karkuun :)

Karhu. Iskee hyökätessään niin kovaa Hiluxin keulaan, että umpio särkyy ja puskuri painuu kasaan. Amalgaamit on irrota hampaista. En suosittele kokeilemaan. On hämmentävä kokemus, varsinkin jos etuikkuna on auki koira roikkuu puoliksi pihalla ja sinä siinä koirassa kiinni. Kun se lähtee tulemaan kohti, toivot olevasi jossain muualla, ja tyytyväinen, että välissä on edes vähän peltiä.

Tuli muuten vielä mieleen yks juttu liittyen ampiaisiin.

Oltiin menossa muijan porukoille, ni muija oli sujauttanu jonku kauppareissun kuitin mun housujen sisään. Kun päästiin anoppilan ovelle, joku alko kutittamaan reittä ja aloin sekoamaan paniikinomaisesti, koska luulin että se on ampiainen. Heitin täysinäisen vissyvesipullon korkki auki maahan, tartuin lahkeesta kiinni siitä kohtaa mistä kutitti ja repäsin housut nilkkoihin. Oli taas arvokkuus tipotiessään kun tajusin että puristan kauppakuittia kädessäni. Ja toinen nauraa tietenkin haljetakseen vieressä kun siskonsa tulee avaamaan ovea.

Skidinä meillä oli koira joka tykkäs varastaa safkaa pöydältä. Olin lämmittäny itelleni just mikro pizzan ja söin sitä olohuoneessa niin koira tulee kulman takaa ja nappaa sen kädestä. Otin sitten vihasena koiraa takareiden kohdalta turkista kiinni (kunnon löysä turkki tällä mölliäisellä) niin sehän vinkas sitten ja vihasena koitti purra mun kättä, irrotin otteen turkista samaan aikaan ja koira nappas kiinni kämmenestä. Vielä tänäkin päivänä 15 vuotta vanha 2cm pituinen kapea arpi näkyy kämmenessä siinä kohtaa mistä kulmahammas meni läpi (siis kämmenen ihon, ei kämmenen..).

Myös ennen tota tapahtumaa ensimmäinen ampiaisen pistos minkä olen saanut tapahtui meidän kerrostalon läheisessä metsässä. Oltiin kaverin kanssa pihalla kun kuultiin että viereisen talon lapset on löytäny hemmetin ison ampiais pesän metsästä. No mentiin siitä sitten katsomaan että millanen se mukamas on. Päästiin paikalle niin siinä oli hemmetin iso kanto jonka alla oli ampiaispesä mitä ei tietenkään näkynyt mutta ampiaisia oli ihan helvetisti. Siellä porukka sitten vähän sörkki kepillä sinne ja härnäs niitä. No eiköhän joku nulipää sitten ajatellu että on helvetin hieno ajatus heittää sinne jalkapallon kokonen kivi. No eipä ollut tuon jälkeen ampiaiset enää niin hirveän kilttejä ja voi helvetti sitä surinan määrää mikä kuulu sen jälkeen. Juostiin siinä sitten karkuun niin eikös joku urhea soturi pistäny mua sitten keskelle otsaa siinä. Mukava paukamahan siitä tuli.

Kaksi toisilleen vihaista narttukoiraa. siinä ei auttanu vesi, ei huuto eikä harjalla lyöminen. siihen oli pakko mennä itse väliin, kämmenet meni ilkeeseen kuntoon mut likat lopetti loppujen lopuksi kun itse päätyi keskelle kiroilemaan ja kaatuilemaan.
Sen jälkeen ne ei enää tullut koskaan toimeen keskenään, eikä siihen olis auttanu mitkään koirakuiskaajat.

Ei oo (vielä) mitään käynyt. :)
Yks minkä opin "läheltä piti" -tapauksena on se että älkää ikinä pitäkö koiran pannasta kiinni yhdellä tai kahdella sormella. Vaikka se koira olis kuinka pieni, pyörähdys vaan ja sormissa paukkuu.

^No hui, miks se tuli päälle ja kuin tossa loppujen lopuks kävi?
Pitkä juttu, mutta yhtälö oli osapuilleen: emokarhu+pennut+uhkarohkeat miehet=hyökkäys. Kenellekkään ei lopulta käynyt mitään, mitä nyt auton keula vähän särkyi. Jälkeenpäin on kieltämättä aika lailla naurattanut koko juttu, onpahan taas jotain, mitä ei ole ihan kaikki kokenut...

Mulla on joskus sellanen perhanan pitkäselkänen pallokorvarakki roikkunu peukalossa. Mä söin jäätelöä seisoviltaan ja se ilmeisesti ei pitänyt siitä etten antanut sille jäätelöäni vaan hyppäs suoraan peukaloon ja jäi siihen hetkeks roikkumaan. Saatoin monottaa. Peukalossa on edelleen nähtävillä hampaanjäljet.

Yks eestinruuna mitä aikanaan ratsastin, suuttui mulle ihan saakelisti kun mittasin siltä lämmön perseestä. Kun tulin takaisin pääpuoleen niin tarras hampailla kiinni reiteen. Illalla pysty jo laskemaan mustelmasta, että montako hammasta sillä konilla oli kiinni mun jalassa. Kuva on pahuksen huono, mutta siitä pysty selkeesti kattomaan kaks riviä tasaisia kaakinhampaita.

Liitteet

• P4140184.JPG
    P4140184.JPG
    38,5 KB · Katsottu: 5 663
Kerran silitin kaverin kissaa sohvalla. Rupes kuulumaan grrrr grrrr ääntä, sen silmät meni kiinni ja selvästi kissa valmistautui hyökkäämään.
En ole tämän jälkeen kissoihin koskenut.

Kala puri korvaan sukeltaessa.
Huh, toi on jo aika erikoinen!

Sintturalla on kanssa sattunut ja tapahtunut! Toi mun äksidentti sattui suojelutreeneissä. koiralla oli hiha suussa, kumarruin silittämään sitä ja samaan aikaan koira päätti ravistaa hihaa. Eli siis ihan vahinko oli, että se mut sillä hihalla tyrmäsi. Jalat kyllä meni alta :D Muutamia osumia on hampaista ja kavioista mullekin tullut elämän aikana, mutta ei nyt mitään kauhean merkittävää. Linnut on muuten kamalia kun ne hyökkää päälle ja yrittää nokkia päähän!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom