Jim Wendler's 5/3/1

Sotket kaksi eri asiaa.

5's progression on oma progressio 5/3/1:lle, Beyond 5/3/1:ssäkin se on otsikoitu erikseen 5’s Progression (Beginners and Advanced) - siinä yhteydessä ei puhuta mitään Boring But Strongista.

Boring But Strong menee niin kuin Jonnyb kirjoitti;
Ensin tehdään 5/3/1:n sarjat, sen jälkeen:

Painot lasketaan ko. treenimaksimista, eli laskuperuste muuttuu sen mukaan kun 5/3/1 etenee.

Mielestäni aika selkeästi; Boring But Strong Challenge - JimWendler.com
Laittamastasi linkistä: " I recommend using the 5’s Progression on the 5/3/1 sets/reps – the goal of this training block is not to set PR’s.* So I only recommend 5’s Progression. No jokers."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laittamastasi linkistä: " I recommend using the 5’s Progression on the 5/3/1 sets/reps – the goal of this training block is not to set PR’s.* So I only recommend 5’s Progression. No jokers."
No katsopas, olen itsekin missannut tuon kohdan. Olen tehnyt BBS:n 10x5, ihan 5/3/1:n jälkeen kyykyssä. Pääsin 80 %:n ja sitten tuli flunssa.

- - - Updated - - -

Kysymys;

Entä, jos tekee BBS:ää vain yhden/kahden liikkeen kanssa, niin kuin Wendler on itse suositellut; silloin muut/kaksi muuta pääliikettä etenee 5/3/1 -progressiolla?

Tuntuisi kyllä monimutkaiselta ajatukselta tehdä BBS:ää 1-2 -liikkeen kanssa, soveltaa niihin 5's progressiota ja muiden 1-3:n liikkeen kanssa edetä 5/3/1:n peruskaavan mukaan ja ympätä niihin esim. first set lastia tms. Tai olen ehkä vain yksinkertainen itse, kun ajatuskin moisesta tuntuu kyllä säätämiseltä.
Tietysti kaikissa voisi edetä 5's progression mukaan riippumatta siitä, tekeekö BBS:n 10x5 sarjoja perään vai ei.

No, on taas havaittavissa, että tässä on kyllä niin paljon valmiiksi annettuja variaatioita tehdä, että pysyy varmasti mielenkiinto yllä ihan pienillä viilauksilla.

No katsopas, olen itsekin missannut tuon kohdan. Olen tehnyt BBS:n 10x5, ihan 5/3/1:n jälkeen kyykyssä. Pääsin 80 %:n ja sitten tuli flunssa.

- - - Updated - - -

Kysymys;

Entä, jos tekee BBS:ää vain yhden/kahden liikkeen kanssa, niin kuin Wendler on itse suositellut; silloin muut/kaksi muuta pääliikettä etenee 5/3/1 -progressiolla?

Tuntuisi kyllä monimutkaiselta ajatukselta tehdä BBS:ää 1-2 -liikkeen kanssa, soveltaa niihin 5's progressiota ja muiden 1-3:n liikkeen kanssa edetä 5/3/1:n peruskaavan mukaan ja ympätä niihin esim. first set lastia tms. Tai olen ehkä vain yksinkertainen itse, kun ajatuskin moisesta tuntuu kyllä säätämiseltä.
Tietysti kaikissa voisi edetä 5's progression mukaan riippumatta siitä, tekeekö BBS:n 10x5 sarjoja perään vai ei.

No, on taas havaittavissa, että tässä on kyllä niin paljon valmiiksi annettuja variaatioita tehdä, että pysyy varmasti mielenkiinto yllä ihan pienillä viilauksilla.

Kyllä, kuulostaa säätämiseltä. :D Erityisesti kun miettii, kuinka simppeli 5/3/1 pohjimmiltaan on.

Erityisesti kun miettii, kuinka simppeli 5/3/1 pohjimmiltaan on.
Se onkin juuri se syy, miksi tähän tykästyin. Ja tykkäänkin pitää mahd. simppelinä.

Beyond 531-kirjan innoittamana vahdoin apuliikkeet 5x10->5x1*90%, toimii itselläni (ainakin henkisesti) paremmin

Menitkö suoraan 90%, vai kirjassa olleen progression mukaan? Ko. progressio on kutkutellut jo jonkin aikaa.
vuato, minuakin kiinnostaisi. Mietin tässä millä systeemillä jatkaa seuraavaksi, kunhan alkaa tauon jälkeen taas maistua.

- - - Updated - - -

Kysymys;

Eri progressioiden käyttäminen eri liikkeille on hyvä idea, ja moni tekeekin näin. Itsekin siirryn todnäk joskus tällaiseen. Pidän voluumipohjaisemmista seteistä punnerruksissa (fsl, bbb tms) ja ottaa raskaita toistoja mavessa (esim jokerit tai tm pr). Kyykyssä tuntuu menevän kaikki.

Nyt deloadin jälkeen loppuu fullbody ja alkaa 28 weeks of training (pienillä muutoksilla). Katsotaan mihin johtaa :P Arveluttaa vähän kun painot pitää resettaa vasta kahden kierron päästä.

Miten nuo viikot 4-6 toimii? En pääse yhtään ajatuksesta kiinni.

Siis ymmärsinkö nyt oikeen, että muuten samat liikket ja prossat kuin ekat kolme viikkoa, paitsi. Lisätään kyykyn, maven ja Hang cleanin Training Maxiin 10 paunaa joka viikko. Ja pressiin 5 paunaa?

Olen tehnyt ohjelmalla jo n. 6kk. Välissä pitänyt huilia ja vähän muuta säätöä.
Tänään loppu kyykyssä puhti kesken. Sain tehtyä yhden, vaikka kolmonen ois pitänyt ottaa. Yksinkertaisesti tänään ei irronnut
..
Muistanko oikein, että teen ensi viikon normaalisti ja kevyen viikon jälkeen lasken kyykyn sarjapainoja? Vai miten pitäisi tehdä, kokemuksia/ neuvoja?

Olen tehnyt ohjelmalla jo n. 6kk. Välissä pitänyt huilia ja vähän muuta säätöä.
Tänään loppu kyykyssä puhti kesken. Sain tehtyä yhden, vaikka kolmonen ois pitänyt ottaa. Yksinkertaisesti tänään ei irronnut
..
Muistanko oikein, että teen ensi viikon normaalisti ja kevyen viikon jälkeen lasken kyykyn sarjapainoja? Vai miten pitäisi tehdä, kokemuksia/ neuvoja?

Juuri noin eli 5/3/1-viikko normaalisti, kevennys ja sitten reilusti takapakkia ja uuteen nousuun. Miten tiukkoja edelliset kyykkypäivät on olleet?

Juuri noin eli 5/3/1-viikko normaalisti, kevennys ja sitten reilusti takapakkia ja uuteen nousuun. Miten tiukkoja edelliset kyykkypäivät on olleet?

Viime viikolla sain vaadittavat 5 toistoa, en muistaakseni saanut yhtään ylimääräistä. En pysty tarkistamaan nyt. Muutenkin kyykky tuntunut hirveän tahmealta syksyllä. Kesällä tein 2-jakoista, se ei ollut miun juttu. Sit palasin tähän ohjelmaan. Syy huonoon kyykkymenestykseen voi olla pakkotauoissa. Ollut flunssaa ja lomareissuja, 2.5 viikkoa olin tekemättä mitään.

Viime viikolla sain vaadittavat 5 toistoa, en muistaakseni saanut yhtään ylimääräistä. En pysty tarkistamaan nyt. Muutenkin kyykky tuntunut hirveän tahmealta syksyllä. Kesällä tein 2-jakoista, se ei ollut miun juttu. Sit palasin tähän ohjelmaan. Syy huonoon kyykkymenestykseen voi olla pakkotauoissa. Ollut flunssaa ja lomareissuja, 2.5 viikkoa olin tekemättä mitään.

Tauot on mullakin myrkkyä kyykylle ja syksy on niiltä osin ollut tosi nihkeää. Tauko, dieettiä, vähän vammoja ja lähdin silti jatkamaan kesän painoista - ei toiminut. Pari kiertoa noin minimitoistoilla, nyt resetoin itsekin.

Eikös 2-jakoinen ole kuitenkin tämän ohjelman perusversio? Voi tietty tehdä muillakin jaoilla, mutta ylä/alakroppajako on varmasti yleisin.

Mä oon tehnyt pari kuukautta tällä siten että kyykkypäivän apuliikkeet on mave/sjmv ja reiden koukistukset pystärin vinopenkki/dippi, maven kyykky ja reiden ojennukset ja penkin pystäri käsipainoilla. Lisäksi vetelen leukoja muutaman kerran viikossa ja pohkeet teen jalkapäivinä. Lisäksi välillä takaolkapäille vaihdellen liikkeitä ja vatsat pari kertaa viikkoon. Itse tykkään tällaisesta, on vähän vaihtelua eikä treeni veny tuntia pidemmäksi.

Hyvin puri! tein tuon 13 week challengen beyond 5/3/1- kirjasta ja tulokset nousi seuraavasti:

Kyykky 150 > 180
Maastaveto 180 > 210
Penkki 105 > 112,5
Pystypunnerrus 80 > 92,5

Ei voi olla kun tyytyväinen! Toki iso osa kehityksestä tapahtui myös sen takia, että olen alottelija ja voima tarttuu vielä aika hyvin. + Tän ohjelman aikana on hioutunut aika paljon myös tekniikat.

Hyvin puri! tein tuon 13 week challengen beyond 5/3/1- kirjasta ja tulokset nousi seuraavasti:

Kyykky 150 > 180
Maastaveto 180 > 210
Penkki 105 > 112,5
Pystypunnerrus 80 > 92,5

Ei voi olla kun tyytyväinen! Toki iso osa kehityksestä tapahtui myös sen takia, että olen alottelija ja voima tarttuu vielä aika hyvin. + Tän ohjelman aikana on hioutunut aika paljon myös tekniikat.

Miten sun penkki voi olla 112,5 ja pystypunnerrus 92,5? Teetkö pystypunerruksen push pressinä?

Itsekin olen tässä koittanu selvittää miksi penkki on niin heikko suhteessa esimerkiksi pystäriin, jonka teen military pressinä. Push pressinä oon testannu 100 kiloa, mutta en vielä isompia. Penkin mä koen kaikista haastavimpana muutenkin itelleni ja sen takia meinaa välillä vähän turhauttaakin ja motivaatio loppua koko liikkeeseen, mutta koitetaan nyt kärsivällisesti vaan hioa ja hilata sitä parempaan.

Kyykky 150 > 180
Maastaveto 180 > 210
Penkki 105 > 112,5
Pystypunnerrus 80 > 92,5

Moro.

Aika rajuu kehitystä! Teitkö siis sen Strenght challengen kirjasta? Ite aloittelin sitä tällä viikolla ja aika samat lähtöstatsit kuin sulla. (Paitsi pystäri ei oo lähelläkään :) )

Moro.

Aika rajuu kehitystä! Teitkö siis sen Strenght challengen kirjasta? Ite aloittelin sitä tällä viikolla ja aika samat lähtöstatsit kuin sulla. (Paitsi pystäri ei oo lähelläkään :) )

Kappas unohtu siis mainita, että Big but Boring kolmentoista viikon haasteen. Oon toki tehny melko kovasti hommiakin tän ohjelman aikana. Kehitys alko parhaiten näkyä tuon deload viikon jälkeen kun rupes tulee voimasarjoja myös noille avustaville liikkeille, mutta en usko että nuo pitkätkään sarjat haasteen alussa hukkaan meni.

Reenasin muuten todella paljon selkää ohjeman aikana ja yleensä supersetteinä First set lastin ja/tai avustavan liikkeen kanssa. Etenkin kroc row on tehny tehtävänsä.

Suositut

Back
Ylös Bottom