Jim Wendler's 5/3/1

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos teillä iphone tai ipad niin suosittelen lämpimäst Big Lifts appia. Toimii samalla treenipäivyrinä ja kertoo montako toistoa pitää vetästä kulloinkin jotta PR paukkuu ja estimoidun ykkösen...

Wendleristä pitänyt taukoa pari kk kun tulokset rupesi junnaamaan. Välissä tehnyt boodaustyyppisemmin. Tänään tuli kokeiltua pystypunnerrusta ja heti pamahti PR. Tauko vissiin avannut paikkoja tai sit oli vain harvinaisen hyvä päivä :). Tavoitteena olisi kesään mennessä saada paino alas viidellä kilolla ja punnerrukseen saman verran lisää niin ollaan tavoitteessa mikä on punnertaa oma paino strictinä...

Ootteko koittanu apuliikkeille prosentteja ja toistomääriä, progressiota. ''Simplest strength template'' nimellä tais olla, viikon päästä uus kierto alkaa ja ajattelin ottaa kokeiluun

Väsäsin Beyond 5/3/1 Program 1.1 pohjalta tämmöisen:
mw79sj.jpg

Pystypunnerrus ja vauhtipunnerrus sarjat aloitetaan aina rinnallevedosta.
Lisäksi kotona tulee tehtyä band pull-apartseja 50-100toistoa.

Korvasin low bar kyykyn high bar kyykyllä ja etukyykyllä. (Haluan saada voimaa etureisiin vauhtipunnerrusta ajatellen.) Sekä penkkipunnerruksen dipeillä.
Voimanosto ei kiinnosta mutta vahvinmies kilpailut kylläkin tulevaisuudessa.

Välillä on vaikeata suunnitella omia ohjelmia objektiivisesti niin kaipaankin muiden mielipiteitä myös.

Miksi nuo 5*5:set voimasetit on minuutin palautuksella? Menee tehot harakoille. Riippuu tietenkin tyylistä, nousevat sarjapainot voi ehkä vielä noin vetää. 5 kovaa suoraa sarjaa sitten taas ei. Toki jos olet havainnut tuon hyväksi niin tee pois, mutta minun mielestä olisi parempi tuossa "voima"-sarakkeessa keskittyä tekemään raskaita laatutoistoja paremmilla palautuksilla ja jättää hapottavampi heiluminen apuliikkeille.

Miksi nuo 5*5:set voimasetit on minuutin palautuksella? Menee tehot harakoille. Riippuu tietenkin tyylistä, nousevat sarjapainot voi ehkä vielä noin vetää. 5 kovaa suoraa sarjaa sitten taas ei. Toki jos olet havainnut tuon hyväksi niin tee pois, mutta minun mielestä olisi parempi tuossa "voima"-sarakkeessa keskittyä tekemään raskaita laatutoistoja paremmilla palautuksilla ja jättää hapottavampi heiluminen apuliikkeille.
Jim on asiasta eri mieltä.
Kyllä nuo 5x5 sarjat menevät minustakin hypertrofia ja työskentelykyky harjoitukseksi myös, mikä ei sekään huono asia ole.
Tuossa vielä linkki alkuperäiseen ohjelmaan: T NATION | Beyond 5/3/1 Program 1.1

Kun saat yhden (normaalisti neljän viikon mittaisen) kierron suoritettua, lisää alussa laskettuihin painoihin 2,5 kg penkki- ja pystypunnerruksessa ja 5 kg kyykyssä ja maastavedossa ja laske taas uudet käytettävät painot samoilla prosenteilla

Kun saat yhden (normaalisti neljän viikon mittaisen) kierron suoritettua, lisää alussa laskettuihin painoihin 2,5 kg penkki- ja pystypunnerruksessa ja 5 kg kyykyssä ja maastavedossa ja laske taas uudet käytettävät painot samoilla prosenteilla

2,5 ja 5 kiloa lisää edelisessä kierrossa käytettyihin painoihin...

? Kysymyshän on ihan hyvä.

Siis ei sarjapainoihin, vaan siihen maksimiin mistä sarjat lasketaan.

Lopputulos nyt kuitenkin on se et pienin mahdollinen inkrementti on 2,5 kiloa ja seuraava 5 kiloa joten pääsee paljon helpommin kun lisää sen verran edellisen kierron painoihin...

Pääse pääsee, se ei vaan sitten enää mene niinkun sen on tarkoitus mennä, vaan paljon nopeammalla progressiolla jolloin se ei enää ole tuo Wendlerin 531 alkuperäisessä muodossaan.

Ite kun oon laskenu noita niin jotkut sarjapainot pyöristyksen jälkeen pysyy samassa ja niin se minusta pitäis tehdäkkin. Muuten painot nousee liian nopeeta ja tästä menee vituiksi se minkä luulen olevan ideana, eli kohtuuhidas progressio.

Pääse pääsee, se ei vaan sitten enää mene niinkun sen on tarkoitus mennä, vaan paljon nopeammalla progressiolla jolloin se ei enää ole tuo Wendlerin 531 alkuperäisessä muodossaan.

Ite kun oon laskenu noita niin jotkut sarjapainot pyöristyksen jälkeen pysyy samassa ja niin se minusta pitäis tehdäkkin. Muuten painot nousee liian nopeeta ja tästä menee vituiksi se minkä luulen olevan ideana, eli kohtuuhidas progressio.

Eihän ne painot voi kierrosta seuraavaan millään pysyä ennallaan vaikka kuinka pyöristäisi... Jos vaikka lähetään siitä että lähtötaso 1rm on 100 kiloa. Silloin 100*0,9*0,75 on 67,5 kiloa. Seuraava kierto 102,5*0,9*0,75 on 69,2 joka pyöristyy 70 kiloon... Sen takia siinä Wendlerissä lähetään kevyesti liikkeelle että niitä painoja pystyisi lisäämään joka kiertoon... Mun mielestä ohjelmaa ei tehdä niin kuin pitäisi jos käyttää jotain omia pyöristys sääntöjä ja tekee samoilla painoilla. Eli joo lisäät sen 2,5 tai 5 kiloa 1rm kalkulaatioon mut lopputulos on ihan sama. Kiloja tulee sen verran lisää kiertoon. That's my point...

Suositut

Back
Ylös Bottom