Jim Wendler's 5/3/1

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt ainakaan n. parinkymmenen viikon aikana ole huomannut mitään sen erityisempää lisääntynyttä lihaskasvua tällä ohjelmalla, tosin eipä tämä ohjelma mikään bodausohjelma ole jolla maksimoidaan lihasmassan kasvu vaan "The Simplest and Most Effective Training System for Raw Strength"... Eli siis raakaa voimaa kasvattava ohjelma, ja tottakai voimien lisääntyessä lihasmassakin kasvaa ja ohjelmaan kuuluu myös apuliikkeet joiden on tarkoitus vahvistaa heikkoja kohtia ja kasvattaa lihasta et tasapaino kropassa pysyy yllä :)

Ja olihan tosta jossain men's health/fitness tms. lehdessä julkastu toi bodybuilding templatekin... Mut kyllä mulla ainakin tuntuu kintut turpoovan ihan hyvin kyykyillä, mavella jne. eikä ole tarvetta tehdä kintuille 12 eri liikettä viikossa.

Suosittelen silti lämpimästi kokeilemaan tätä ohjelmaa, vaikka se lihasmassa takaraivossa kolkuttelee, se yllättää positiivisesti ;)
Jees, testiin lähtee. Maastavedon ja kyykyn sarjapainot jumittanu 100kg paikkeilla jo melkein puol vuotta, ni jos ne sais vihdoin nousuun... Kannattaako sitä lähtee liikkeelle tuolla boring but big -systeemillä? Kuulostaa vaan aika hardcorelta vetää työsarjojen päälle vielä 5x10 samaa liikettä apuliikkeenä :wtf:
 
Jees, testiin lähtee. Maastavedon ja kyykyn sarjapainot jumittanu 100kg paikkeilla jo melkein puol vuotta, ni jos ne sais vihdoin nousuun... Kannattaako sitä lähtee liikkeelle tuolla boring but big -systeemillä? Kuulostaa vaan aika hardcorelta vetää työsarjojen päälle vielä 5x10 samaa liikettä apuliikkeenä :wtf:

BBB on hyvä, ei se oikeesti oo niin paha miltä se kuulostaa kun sä teet kuitenkin niiden työsarjojen päälle sen 5x10 50-60% siitä training maxista, eli mavessa ja kyykyssä sun training max ois 90kg ja noi kympin sarjat tekisit ~45-50kg. Hiki siinä kyllä tulee :D

Maveen tullu tosiaan nyt tätä ohjelmaa tehdessä se 35kg lisää, kehitys ei oo mitään päätä huimaavan nopeeta, mut tasasesti treenipainot kokoajan nousee :)
 
Mave mennyt itellä 110kgx5 > 170x3 531-aikana kun neljä sykliä takana.

Myönnetään että 110kg mave tekniikka oli kauhia itellä alussa. Sain jotenki tällä 'jokanen setti vähä raskaampi' lisää varmuutta siihen nostoon kun tiesin että aikasempi sarja oli ollut vähän vähemmä ku tää tuleva niin ei voi niin paha paino olla se tulevakaa (olikohan sitte päästä kiini aikasemmin). Myös tekniikan hiominen auttoi (nostin lantiota ylös ja pohkeet on melkein kokonaan suorat).
 
BBB on hyvä, ei se oikeesti oo niin paha miltä se kuulostaa kun sä teet kuitenkin niiden työsarjojen päälle sen 5x10 50-60% siitä training maxista, eli mavessa ja kyykyssä sun training max ois 90kg ja noi kympin sarjat tekisit ~45-50kg. Hiki siinä kyllä tulee :D

Maveen tullu tosiaan nyt tätä ohjelmaa tehdessä se 35kg lisää, kehitys ei oo mitään päätä huimaavan nopeeta, mut tasasesti treenipainot kokoajan nousee :)
Noi sataset on vaa sarjapainot, maksimit lähtee testiin ens viikolla :puntti:
 
Kuinka teknisenä ihmiset on pitänyt noi toistot vikois +jotain sarjoissa ? Itsellä mave tökkiny ja eilen hiffasin että mulla loppuu _olkapäistä_ voima , selkä on suorassa , jaloissa voimat tallessa mutta yläasennossa nuo olat jäävät eteen ikäänkuin roikkumaan , olen yrittänyt tehdä kaikki sarjat mahd. Puhtaasti ja lopettanut setin jos tekniikka menee rikki . . Kannattaako unohtaa tollaset seikat ja lopettaa ajattelu että "kisoissa ei olis hyväksytty nosto" vai keventää painoja . . . Muutenki tuntuu että toi eka viikko on vaikein , viimeisellä viikolla +1 nostot on kevyehköjä mutta sitten taas +5 setit palauttaa maan pinnalle :D
 
Ei tarvi tekniikan olla priimaa noissa. Jim sanoo, että tärkeintä näissä sarjoissa on liike ja saada paino paikasta a paikkaan b.
 
Kuinka teknisenä ihmiset on pitänyt noi toistot vikois +jotain sarjoissa ? Itsellä mave tökkiny ja eilen hiffasin että mulla loppuu _olkapäistä_ voima , selkä on suorassa , jaloissa voimat tallessa mutta yläasennossa nuo olat jäävät eteen ikäänkuin roikkumaan , olen yrittänyt tehdä kaikki sarjat mahd. Puhtaasti ja lopettanut setin jos tekniikka menee rikki . . Kannattaako unohtaa tollaset seikat ja lopettaa ajattelu että "kisoissa ei olis hyväksytty nosto" vai keventää painoja . . . Muutenki tuntuu että toi eka viikko on vaikein , viimeisellä viikolla +1 nostot on kevyehköjä mutta sitten taas +5 setit palauttaa maan pinnalle :D

Tiputa pikkasen painoja, kannattaa myös kokeilla jos antasit heikoille kohdille vähän huomioo. Käsipainosoutujahan toi wendler ylistää just ton lockoutin korjaajaks, ja ite huomannu et olankohautukset tangolla auttaa kans. Tarpeeks paukkua epäkkäissä niin kyllä ne olkapäät sieltä takas liikahtaa :)

Itelläkin tuntu toi viiden toiston viikko aina raskaimmalta, nyt kun teen tota modattua 5/3/1:stä niin oon ihan onnellinen et viiden toiston viikolla ei tehdä kun se 5 toistoa :D
 
Teen kp soutua penkkipäivänä apuliikkeenä , myös olankohautuksia olen tehnyt viikottain , mutta pitää vaihtaa tyyliä niissä kun tähän asti olen tehnyt ne seläntakaa koska sillä saanut paremman tuntuman yläselkään ja epäkkäisiin.
 
Lähti ohjelma taas testiin... Joskus pari vuotta sitten vedin ehkä 4-5 kiertoo ja tyytyväinen olin.. Vähän vaihtelua kun on nyt tuota 3-jakosta tullut hinkattua jo hyvän aikaa..
 
Onks kellään mitään konkreettisia tuloksia vielä tämän ohjelman toimivuudesta penkkiin? Jenkkifoorumeilla tuntunut olevan suht yleistä se, että kyykky ja veto menee katosta läpi, mutta penkki ei nouse mihinkään...
 
Onks kellään mitään konkreettisia tuloksia vielä tämän ohjelman toimivuudesta penkkiin? Jenkkifoorumeilla tuntunut olevan suht yleistä se, että kyykky ja veto menee katosta läpi, mutta penkki ei nouse mihinkään...

Samansuuntaisia kokemuksia, toinen sykli vasta mennyt ja mave ja kyykky edelleen +10 vikassa sarjassa, pystypunnerruskin lähes samaa luokkaa. Penkissä 5-3-1 treenissä 3 toistoa kun toinen jakso päättyi. Kaikki maksimit testattu samalla viikolla kun aloitin, olen mietinyt mikä tässä penkkiohjelmana tökkii, ehkä tuo pystypunnerus jollain lailla syö penkkiä en tiedä...
 
Onks kellään mitään konkreettisia tuloksia vielä tämän ohjelman toimivuudesta penkkiin? Jenkkifoorumeilla tuntunut olevan suht yleistä se, että kyykky ja veto menee katosta läpi, mutta penkki ei nouse mihinkään...

Penkki 95->105 2 sykliä eli 2kk.. Hyvin tuntuu toimivan itellä ainaki.
 
^Mikä penkkitulos nousi 10 kiloa kahdessa syklissä? 1RM?

Onks kellään mitään konkreettisia tuloksia vielä tämän ohjelman toimivuudesta penkkiin? Jenkkifoorumeilla tuntunut olevan suht yleistä se, että kyykky ja veto menee katosta läpi, mutta penkki ei nouse mihinkään...

Viime talvena tein 7 kiertoa, mave ja varsinkin kyykky rokkasi mutta penkkitulos ei käytännössä noussut. Toisaalta massaakaan ei ko. periodilla juuri tullut, joten voi johtua siitäkin. Tai todennäköisemmin siitä että olen todella huono penkkaaja :D
 
Itsellä mave tökkiny ja eilen hiffasin että mulla loppuu _olkapäistä_ voima , selkä on suorassa , jaloissa voimat tallessa mutta yläasennossa nuo olat jäävät eteen ikäänkuin roikkumaan
Ei se olkapäiden roikkuminen olkapäälihasten voimanpuutteesta johdu, vaan yläselän.
 
Onks kellään mitään konkreettisia tuloksia vielä tämän ohjelman toimivuudesta penkkiin? Jenkkifoorumeilla tuntunut olevan suht yleistä se, että kyykky ja veto menee katosta läpi, mutta penkki ei nouse mihinkään...
Oliskos jenkkifoorumeilla käyny niin, notta valittelijat on tehny penkkiä 10vuotta ja vasta 531:ssä alottanu kyykkään ja mavettaan ;)
 
Penkki 125->140+kg vuoden kiertelyn jälkeen. Olin tyytyväinen, nelikymppinen tuli tosi kepeesti ylös ilman stoppia mut ei runkulla.

Maveen puolestaan +35kg samassa ajassa.

Hitaasti kiiruhtaen, hermotuksen kannalta parempiakin piikkimaksimiohjelmia on. Ykköset kiinnostaa lopun peleissä tosi vähän.
 
Oliskos jenkkifoorumeilla käyny niin, notta valittelijat on tehny penkkiä 10vuotta ja vasta 531:ssä alottanu kyykkään ja mavettaan ;)

Tuota myös (kuten Suomessa), mutta yllättävän monilla tämä ohjelma ei penkkiin hirveän hyvin toimi (itse vaihdoin penkkiin Jto:n 3x4->6x6 idean). Tietysti täytyy muistaa että penkissä ei voi verrata kehitystä suoraan maveen ja kyykkyyn jossa oletettavasti rautojen pitäisi olla paljon isompia, ts. kehityksen pitääkin olla hitaampaa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom