Jauhelihojen erot - keskustelua jauhelihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marvolo
  • Aloitettu Aloitettu
Huvittaa kun jotkut sanoo, että ihan sama syökö esim. 17% vai 10% jauhelihaa jos tosta rasvasemmasta vaan kaataa rasvat pois. Ei ole, toi rasvasempi jauhetaan paskempilaatusesta shitistä, sama ku sanos että sama asia syödä sisäfilettä ku jotai sian paskaa josta kaataa rasvat veke.
Mitä sitten? Kuinka monia nyt oikeasti kiinnostaa miten huono- tai hyvälaatuista se liha on, kunhan ei ole oikeasti jotain paskaa mikä ei sovellu ihmisravinnoksi. Toi on jotenkin sairasta että jotkut ei pysty syömään eläimestä mitään mikä ei ole viimeisen päälle kunnon tavaraa. Suosittelen matkaa Kiinaan niin voi vähän silmät aueta sille että siihen ei oikeasti kuole vaikka keitossa kelluu kanan pää.

Ainoa asia mikä puoltaa sitä, että ei ole sama asia ostaa 10% kuin 17% mistä kaataa rasvat pois on se, että noidenkin hintaero kapenee huomattavasti kun kaadat siitä toisesta tavaraa pois ja toisesta et. Toisesta jää siis vähemmän syötävää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulipa ostettua paketti hevosen jauhelihaa ihan kokeilumielessä, kun en ollu aikaisemmin heppaa maistanut. Kyllähän toi ihan vehkeeltä maistuu, tulee mieleen vähän kuin joku hien sivumaku olis siinä. Onko toi muiden mielestä hyvää esim nautaan verrattuna?

Tulipa ostettua paketti hevosen jauhelihaa ihan kokeilumielessä, kun en ollu aikaisemmin heppaa maistanut. Kyllähän toi ihan vehkeeltä maistuu, tulee mieleen vähän kuin joku hien sivumaku olis siinä. Onko toi muiden mielestä hyvää esim nautaan verrattuna?

Kyllä sä ihan oikeilla jäljillä oot että perseeltähän se maistuu.

Mitä sitten? Kuinka monia nyt oikeasti kiinnostaa miten huono- tai hyvälaatuista se liha on, kunhan ei ole oikeasti jotain paskaa mikä ei sovellu ihmisravinnoksi. Toi on jotenkin sairasta että jotkut ei pysty syömään eläimestä mitään mikä ei ole viimeisen päälle kunnon tavaraa. Suosittelen matkaa Kiinaan niin voi vähän silmät aueta sille että siihen ei oikeasti kuole vaikka keitossa kelluu kanan pää.

Ainoa asia mikä puoltaa sitä, että ei ole sama asia ostaa 10% kuin 17% mistä kaataa rasvat pois on se, että noidenkin hintaero kapenee huomattavasti kun kaadat siitä toisesta tavaraa pois ja toisesta et. Toisesta jää siis vähemmän syötävää.

Tottakai kiinnostaa, mua ainakin. En mä halua ajatella, että tässä nyt mutustan sonnin korvia ja häntää lihan seassa vaan syön ehtaa tavaraa. Siksi ostankin lihani suoraan tiskiltä tai hätätapauksessa pakattua 10 prossasta, ikinä en koske 17% tai sikanauta paskaan, sianlihasta puhumattakaan. Sairasta jos haluaa syödä mahdollisimman hyvin? Valoja päälle nyt, valoja päälle järki hoi älä jätä. Eriasia tietenkin jos rahasta kiinni, niin mieluummin söisin toki sitä 17% kuin kynsiä, jos pitäisi valita.

Kyllä sen eron noissa laadukkaammissa jauhelihoissa ihan käytännössä huomaa.
Muistan, kun joskus kauan sitten erehdyin ostamaan sellaista alempiarvoisempaa tavaraa ja varmaan joka toisella suupalalla osui hampaisiin sellaisia kovia palasia (vissiin luuta tai jotain jännettä?).
Taitaa olla yksi niitä harvoja kertoja, kun oli oikeasti heitettävä moinen moska roskiin.

Edelleenkään ei ikävä kyllä talous salli suoraan lihatiskiltä ostoa, mutta kun pakattua ostan, niin en myöskään sieltä halvimmasta päästä mene.
Yleensä tulee tsekattua, että se sidekudosproteiinin osuus olisi mielellään alle 15%.

Halvin syötävä jauheli on nykyään tässä. Muualla kallis, Prismassa halapa.

W3MHiap.jpg

Ite jos vakuumipakattua niin merkistä viis mutta 10%, oli se sitten atriaa snellmannia tai hk. Tuskin noissa merkkien välillä on suuria eroja, joskushan niissä oli huimia eroja paistin määrässä. Toisessa oli 5% ja toisessa 40%, senhän takia se paisti-sana otettiin veke. Täältä saa halvimmillan 10% joku S-ryhmän jauheliha, 3,45e 400g. Snellmannin on kyl törkykallista valmiiks pakatuks, onko se sit ku pakastamatonta niin nousee hinta.

Tottakai kiinnostaa, mua ainakin. En mä halua ajatella, että tässä nyt mutustan sonnin korvia ja häntää lihan seassa vaan syön ehtaa tavaraa. Siksi ostankin lihani suoraan tiskiltä tai hätätapauksessa pakattua 10 prossasta, ikinä en koske 17% tai sikanauta paskaan, sianlihasta puhumattakaan. Sairasta jos haluaa syödä mahdollisimman hyvin? Valoja päälle nyt, valoja päälle järki hoi älä jätä. Eriasia tietenkin jos rahasta kiinni, niin mieluummin söisin toki sitä 17% kuin kynsiä, jos pitäisi valita.

Eikös se lihatiskin jauheliha ole suunnilleen sitä samaa korvia ja suolenpätkiä kun mitä se valmiiksi pakattu jauhelihakin?

Olen nyt viimeisen 3 vuoden ajan syönyt lihani suoraan "tuottajalta". Eli ostanu pihvikarjan kasvattajalta. Viime kesänä ostettiin kaverin kanssa yhdeltä kolmannelta kaverilta highlanderi eli ylämaannauta kimppaan.. Käytiin teurastamassa, nylkemässä ja leikkaamassa lihat siitä irti (kaveri on hirvimies ja osaa nuo hommat. Opetti meikäläistä siinä samalla). Päivä hommassa meni. Lihaa tuli noin 70kg/nuppi. Itse jauhatin 50kg jauhelihaksi ja 20kg paisteja ja filettä. Voin kyllä rehellisesti sanoa, että ero jauhelihan maussa kaupan tavaraan on valtava.

. Sairasta jos haluaa syödä mahdollisimman hyvin?.
Ihan yhtä hyvää se "huonompikin tavara" on tavallaan ja se huonous on vain ostajan korvien välissä. Siis onhan se parempi aina paremmista raaka-aineista tehty, mutta joskus huonompi maistuu paremmalta. En nyt väitä että jauhelihan kohdalla on näin ja kymppiä pelkästään itsekin käytän. Se on vain niin, että jotkut "pelkää" noita huonompia ruhon osia niin paljon että se on jo sairasta. Kananugetteja ei voi syödä kun niissä on puolet kanan nahkaa ja loput koneellisesti erotettuja jämäpaloja. Mä en vain ymmärrä mitä niin kamalaa niissä on, että joissakin se aiheuttaa välittömän kakomisefektin. Perusteltaisiin edes ravintoarvoilla niin ymmärtäisin paremmin.

Paikallisessa lihakaupassa jos otat paistijauhelihaa niin mestari leikkaa tistkissä olevassa paistipalasta haluamisi määrän ja jauhaa sen vieressä olevalla myllyllä jauhelihaksi. Ei se silmiä, korvia tai mitään muutakaan ylimääräistä sekaan heitä :D

- - - Updated - - -

Ihan yhtä hyvää se "huonompikin tavara" on tavallaan ja se huonous on vain ostajan korvien välissä. Siis onhan se parempi aina paremmista raaka-aineista tehty, mutta joskus huonompi maistuu paremmalta. En nyt väitä että jauhelihan kohdalla on näin ja kymppiä pelkästään itsekin käytän. Se on vain niin, että jotkut "pelkää" noita huonompia ruhon osia niin paljon että se on jo sairasta. Kananugetteja ei voi syödä kun niissä on puolet kanan nahkaa ja loput koneellisesti erotettuja jämäpaloja. Mä en vain ymmärrä mitä niin kamalaa niissä on, että joissakin se aiheuttaa välittömän kakomisefektin. Perusteltaisiin edes ravintoarvoilla niin ymmärtäisin paremmin.

Itse laitoin kaiken ns.huonomman lihan juuri jauhelihaksi. Siellä se menee paremman tavaran seassa täysin.

Rohkenen epäillä, jos nään että se jauhetaan mun silmien edessä, enkä nää siinä korvia ja suolenpätkiä.

No siinä tapauksessa tietysti, mutta ainakaan itse en pidä sitä enään "jauhelihana" vaan jauhettuna kokolihana.

Paljos tuollanen kustantaa kilolta?

No siinä tapauksessa tietysti, mutta ainakaan itse en pidä sitä enään "jauhelihana" vaan jauhettuna kokolihana.

Paljos tuollanen kustantaa kilolta?

12e/kilo.

- - - Updated - - -

Juu, itse en suoranaisesti "pelkää", mutta esim. sianliha mua vain kuvottaa. Se haju (rasvan?) kun sitä paistaa saa jo ruokahalun menemään, koiralle tuota tulee syötettyä.

Aina tiskistä naudan jauhelihaa. 7,99€/kg, ei tule sikanautaa syötyä.

No ompas halpaa, taitaa olla perus rasvashittiä. 800g suojakaasuun pakattua 10% jauhelihaa melkeen saman verran ellei enemmänkin. Mä ostan tiskiltä vain 5-7 prossasta ja kustantaa yli 10e kilo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom