Jatkuva kehitys

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
jatkuva voimankehitys----) Westside Barbell
jatkuva lihasmassan kehitys----) anaboliset steroidit

Olen kokenut tärkeäksi vaihdella liikkeitä ja ohjelmaa.

Mulle käy usein että tykästyn ohjelmaan niin että vaivaan suht. samoja liikkeitä jopa samassa järjestyksessä kunnes alkaa sarjat painaa. Joka treenissä on tarkoitus parantaa lihasryhmittäin jotakin liikettä: toistoja lisää tai painoa lisää (yleensä tämä onnistuu). Sitten kun tämä alkaa tökkimään on selvä merkki että vaihdappas äijä liikettä.

Huomasin ton viimeksi kun kaksi kuukautta sitten hauis alataljassa alkoi tökkimään ja keskityn vinotankoon ja käsipainoihin. Joka treenissä on tullut joko toistoja lisää tai on voinut laittaa lisää rautaa. No viimeksi oli sitten vinotangot salilla käytössä niin tein hauista käsipainoilla ja sitten alataljaan ... vanhasta muistista painot (no ne oli ihan leikkiä) ja sitten lisäsin 10kiloa ja tein sillä samat sarjat kuin tammikuussa! No tästä sainkin taas sysäyksen muuttaa haba treenit nyt taas alatalja vetoisiksi.

Lisäksi siirsin vähän aikaa sitten maven selkäpäivältä jalkapäivälle ja ai et on toiminut hyvin.

Originally posted by Hannibal
Jos on kyse samoista liikkeistä, teet ne luultavasti tänään enemmän hauiksilla ja ojentajilla ja vähemmän alaselällä ja olkapäillä kuin vuosi sitten. Tuskin sinulla on kuitenkaan tänään enemmän läskiä käsissä kuin vuosi sitten? :)
Noinhan sitä luulisi, mutta itse asiassa otin vuosi sitten samoilla painoilla kuin nyt esim. hauiskäännössä tangolla huomattavasti hitaampia ja puhtaampia toistoja huippusupistuksineen. Teen vieläkin suht. puhtaasti, mutten purista 2 sekunnin huippusupistusta joka toistolla vaan ehkä puoli sekuntia. Negatiivinen ei ole enää 4 sekuntia vaan puolet siitä. Positiivinen ei ole enää 2 sekuntia vaan räjähtävä ja viimeisillä toistoilla heijari :eek:

Eroa on tosin myös treenifrekvenssissä, eli vuosi sitten tein hauikset vielä selän kanssa jolloin viikossa tuli tasan yksi treeni joka otti hauikseen ja siinä suoraa rasitusta hauisliikkeistä ja epäsuora rasitus selkäliikkeistä. Nykyisin teen 8 päivän kierrossa hauikselle yhden suoran treenin ja yhden epäsuoran (selkä), nämä eri päivinä.

Originally posted by Hulkki
Noinhan sitä luulisi, mutta itse asiassa otin vuosi sitten samoilla painoilla kuin nyt esim. hauiskäännössä tangolla huomattavasti hitaampia ja puhtaampia toistoja huippusupistuksineen. Teen vieläkin suht. puhtaasti, mutten purista 2 sekunnin huippusupistusta joka toistolla vaan ehkä puoli sekuntia. Negatiivinen ei ole enää 4 sekuntia vaan puolet siitä. Positiivinen ei ole enää 2 sekuntia vaan räjähtävä ja viimeisillä toistoilla heijari :eek:

Kummalliseltahan tuo kuulostaa, että olet nyt esim. hauiskäännössä heikompi kuin vuosi sitten, vaikka mittanauhan mukaan on lihasta nyt enemmän ja räjähtävän positiivisen vaiheen vuoksi pitäisi hermotuksenkin olla nyt parempi kuin vuosi sitten. Mutta väliäkö tuolla, kun tavoitteenasi on yksinomaan lihasmassan kasvattaminen.

Originally posted by Hulkki
Eroa on tosin myös treenifrekvenssissä, eli vuosi sitten tein hauikset vielä selän kanssa jolloin viikossa tuli tasan yksi treeni joka otti hauikseen ja siinä suoraa rasitusta hauisliikkeistä ja epäsuora rasitus selkäliikkeistä. Nykyisin teen 8 päivän kierrossa hauikselle yhden suoran treenin ja yhden epäsuoran (selkä), nämä eri päivinä.

Jos ei hauis meinaa kasvaa "kerran treenikierrossa"-menetelmällä, kannattaa todellakin kokeilla "kerran suorasti & toisen kerran epäsuorasti"-menetelmää. Itselläni on tällä hetkellä nelijakoinen ohjelma, jossa oma päivä käsille, ja selkäpäivänä teen treenin lopuksi silloin, kun paukkuja vielä riittää, yhden kovan sarjan hauista. Aikaa se ei juurikaan vie, kun lämmittelysarjoja ei tällöin tarvita, eikä se ole vielä palautumista verottanut.

Minullakin on tuo epäsuora/suora-"metodi" ollut jo kohta pari vuotta käytössä. Tietysti monenlaisia jakoja on tullut tehtyä, mutta "systemaattisesti" epäsuora/suora-painotettua treeniä en ole tehnyt kuin tämän ajan, siis neljän päivän kierrossa. Paluuta kerran viikossa/lihasryhmä jakoihin ei tule, on niitä kokeiltu monta kertaa, muistaakseni vuosina 97, 99 ja 2001 kesällä mutta ei ole ollut kuin haittaa ja takapakkia. Tän hetkinen ohjelma (joka on periaatteessa ollut sama jo monta monta kuukautta mutta liikkeitä ja sarjamuutoksia ym on tullut kyllä tehtyä):
1. rinta, sivuolkapäät (olkapäät&ojentajat epäsuora)
(lepo)
2. yläselkä, vatsa (hauis epäsuora)
lepo
3. olkapäät, ojentajat&hauis superina (rinta epäsuora)
4. alaselkä, jalat (selkä epäsuora)
lepo
lepo

Epäkkäätkin saa tarpeeksi epäsuoraa treeniä kierron aikana ettei niitä tule tehtyä ollenkaan. Pystysoutu taljassa on toinen olkapääpäivän liikkeistä ja se käy eniten epäkkäisiin.
Takaolkapäät on minulla aina olleet hyvin näkyvissä ja en ole kovin usein niitä suoraan treenannut. Kymmenestä vuodesta ehkä 2 vuotta on suoraa treeniä tullut niille. Tällä hetkellä tuntuu että selkätreeni käy ihan tarpeeksi niihin ja lisäksi sivuolkapäätreenin (1.pv) toisen liikkeen; vipunostojen yhdellä kädellä taljassa; ekan sarjan teen kiertäen rotator cuff painoitteisesti ja se supistaa hyvin takaolkapäätäkin samalla.

Joka toinen vko kovempi, joka toinen pumppiviikko, tosin rinnan pumppiviikko on aika kova koska teen nk traumaattisina kaikki sarjat eli superhitaasti ja venytyksellä. Ja loppuun vielä yks negatiivinen toisto vinossa penkissä smithissä. Siinä saakin olla painoa vitusti; viimekskin 190 kiloa mutta kyllä se sitten tuntuukin.

Liikkeitä ja sarjoja ei tietenkään paljoa saa olla (esim 3-päivänä olkapäille 2 liikettä joissa 2 sarjaa yhteensä 4 sarjaa, käsille myös 2/4..oon muuten tän ohjelman aikasemminkin kirjottanu tänne kaikkine liikkeineen, jotka tosin on vaihtunu taas hieman.. Ylikuntoa ei tällä ohjelmajaolla ole ilmennyt kertaakaan. Kevyitä viikkoja en tee, tulee jotenkin luonnollisesti ne kevyet aina sillon tällön pumppiviikolla, kun ei nappaa aina raivolla vääntää, tai sitten tulee ylimääräisiä lepopäiviä kiireiden takia.

Tällä hetkellä tekis mieli vaihtaa ohjelmaa, koska selkä ja jalat eivät 7-9 päivän kierrossa saa kahta kunnon treenikertaa, selkä nyt on vähän niin ja näin kun käyhän maastaveto&sjmv mitä vuoroviikoin teen (kierto 7-9 päivää), selkäänkin, mutta jaloille olisi hyvä olla esim koukistus ja ojennuskoneet omana päivänään. Tai pelkät takareidet erikseen. Selälle toimi 2001 syksyllä hyvin se kun tein taljat ja soudut eri päivinä.

Hemmetti vaan kun ei ois aikaa mietiskellä edes paria tuntia jotain uutta ohjelmaa kun tentti tulossa..

Mutta jatkuvan kehityksen eteen todellakin pitää töitä tehdä vitusti, ei riitä että pitää asiat yksinkertaisena. Niinkin tulee tietysti tehtyä sellaisina kausina kun ei ole aikaa säätää ja miettiä ja jää jopa treenejäkin väliin, mutta eipä silloin kehitystäkään tule. Painoakin on natuna 104, pituutta 180, rasvat n.14%, en usko että nk.geneettinen potentiaali vielä on saavutettu ja kyllähän sitä massaa voi saada lisää vielä 45-vuotiaaksi asti jos oikein säätää mutta kun oli paino 10 vuotta sitten oli 63 yläasteen kasilla ja pituus sama, rasvat n.11%, niin ei tässä paljoa enään ole kasvamista, kyllähän järkikin sen sanoo. Siihen tosin olen tyytyväinen että viimeisessä kahdessa vuodessa on tullut hyvin massaa, n. 10 kiloa, kun vuosina 1998-2001 painoa ei paljon tullut, ja 1999 kun oli intti niin pohjalla käytiin...

Jatkuva kehitys, hmmm ... Jotkut lihasryhmät ovat kehittyneet tasaisesti oikeastaan koko sen ajan kun olen treenannut kunnolla. Hyvänä esimerkkinä olkapäät, kokoa ja voimaa tulee tasaisen varmasti, eilenkin tein uudet sarjaennätykset Smith-pystypunnerruksessa :) . Jalkojen kehitys on myös ollut suht hyvää, tosin siinä on ollut pariin otteeseen katkoksia.

Joillekin lihasryhmille kehitys taas kulkee sykleissä, esim. rinta ja selkä. Jonkin aikaa treeni kulkee hyvin, sitten jonkin aikaa polkee paikallaan, sitten taas starttaa etiäpäin, välillä mennään kenties takapakkia jne.

Yleisesti ottaen olen kuitenkin tyytyväinen. 2,5 vuotta treeniä takana, siitä 19 kk kunnolla. Pitkä tie on vielä edessä, mutta niinhän se pitääkin. Ei mitään hyvää saa hetkessä.

muuan kokenut konkari valisti minua vastikään, että "mitä epäsymmetrisempi treeni, sitä symmetrisemmät lihakset" eli ei aina väännellä vain kymppejä jne. vaan tehdään joka viikko eri painoilla eripituisia sarjoja eikä aina edes loppuun asti.

muutenkin tässä lähiaikoina kevyemmin treenaamalla on tulokset kasvanee enemmän

Originally posted by pori1980
jatkuva voimankehitys----) Westside Barbell

WRONG! Russia-style rocks!

Mielenkiintoinen thread!.

Ajattelin kirjoittaa tähän mietteitäni noista koko kroppa ohjelmista ja yhdestä sen muunnoksesta.

Eli tässä pari viikkoa olen testannut tuota massaa ja voimaa kirjan perusohjelmaa ja nyt 2 viikon jälkeen olkapäät alkaa valittamaan, koska 3 punnerrus(penkkipunnerrus ja pystypunnerrus tangolla seisten) treeniä viikossa-> on näille olkapäille liian paha nakki.

Ja yksi huolestuttava asia on se että venyttely kertoja ei yksin kertaisesti saa "3 kertaa viikossa koko kroppa läpi" ohjelmaan tarpeeksi, varsinkaan jos meinaa tehdä kunnon syvä venyttelyt 2 kertaa viikossa(yläselkä, rinta, olkapäät, etureidet-> ovat tällä hetkellä niin helvetin jäykässä kunnossa).
Syvä venyttely, kun vie lihasten hermotuksen metsää yleensä päiväksi niin sellainen ei oikein koko kroppa ohjelmissa onnistu yleensä.

Syvä venyttelyksi teen seuraavassa ohjelmassa 90-120s. kestäviä venytyksiä 3-4 kpl per lihasryhmä tai PNF tyyppistä venyttelyä(joka vaatii vähintään 1 päivän levon ennen treeniä).

"PNF (proprioseptiivinen-neuraalinen fasilitaatio)
Monimutkaisen kuuloinen mutta tarkoittaa yksinkertaisesti seuraavaa:

Venytä lihasta noin 5-10 sekuntia.
Jännitä juuri venyttämääsi lihasta isometrisesti (niin ettei raaja liiku eikä lihas siis lyhene tai pitene) 7-15 sekuntia.
Tämän jälkeen venytä samaa lihasta 5-10 sekuntia (kuten alussa).
PNF venyttely perustuu lihastemme monimutkaisen säätelyjärjestelmän ominaisuuksien hyödyntämiseen. Vastikään jännitetty lihas on tavallista rennompi ja siten paremmin venytettävissä. Tämän tyyppinen venyttely saattaa kipeyttää lihaksia, mutta on esitellyistä venyttelymuodoista tehokkain."

Joten pähkäilin seuraavaa ohjelmaa: joka 4 päivä tehdään isoilla painoilla(6 toistot, vakiokuorma, palautukset: 3-5 min.),
siitä 4 päivää tehdään, painojen puolesta kevyempi treeni mutta sarjat positiiviseen loppuun saakka(20 toistot, ei vakio kuormaa, sarjat positiiviseen loppuun saakka palautuksen n. 3 min.).

Ja siitä taas 4 päivää tuo 6 treeni uudestaan.

Sali treeniä tulee keskimäärin 2-3 kertaa viikossa + 2 kaksi kunnon notkeutta lisäävää venyttely kertaa.

Omat teoriani treenin suhteen: lihas reagoi yllätävän pieneen ärsykkeeseen, (väheksytty juttu kun suunnitellaan treeni ohjelmia).
Lihas saa ärsykkeen joka 4 päivä ja ärsyke on erilainen(Optimaalinen rasitus tiheys on periaatteessa 4 päivää).

Ärsykkeistä:

6 toistoilla tehtävä treeni lisää voimaa ja kovat kyykky sarjat isoilla painoilla lisää kropan oman testosteroni tuotantoa.

20 toistot taas huoltavat niveliä ja jänteitä(nivelten aineenvaihdunta lisääntyy, kun tehdään pitkiä sarjoja) omasta mielestäni tuntuu että on järkevää tehdä myös nivelten huolto treeniä ja samalla hitaat lihassolut saavat ärsykkeen. Suuri työmäärä ja maitohapon kertyminen saa lihaksen kasvuun.

tuossa ohjelma kokonaisuudessaan:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=362344#post362344

1. viikko:

Ma: Syvä kyykky 2x6, hengitys kyykkynä: yläasennossa 2 syvään hengitystä toistojen välissä.
Penkkipunnerrus tangolla 3x6
Leuanveto vasta otteella 3x6
Pystypunnerrus tangolla seisten, hart. levyinen ote, alaslasku korvien tasolle 3x6
Maastaveto 1x6, risti ote: oikea käsi vasta otteessa, vasen käsi myötä otteessa.
Vatsarutistus 2xmax.

Ti: Juoksu treeni+ venyttely
Ke: lepo

To: Syvä kyykky 3x20, hengitys kyykkynä: yläasennossa 2 syvään hengitystä toistojen välissä.
Dippi 3x20, älä laske liian alas -> älä ylivenytä.
Kulmasoutu tangolla vasta otteella 3x20
Pystypunnerrus käsipainoilla seisten 3x20
Kiertäjäkalvosin liike, olkavarsi hartian tasolla 2x20-25
Kiertäjäkalvosin liike2, sivuttain uloskierto 2x20-25
Vatsarutistus 2xmax.

Pe: Venyttely
La: lepo

Su: Syvä kyykky 2x6, hengitys kyykkynä: yläasennossa 2 syvään hengitystä toistojen välissä.
Penkkipunnerrus tangolla 3x6
Leuanveto vasta otteella 3x6
Pystypunnerrus tangolla seisten, hart. levyinen ote, alaslasku korvien tasolle 3x6
Maastaveto 1x6, risti ote: oikea käsi myötä otteessa, vasen käsi vasta otteessa.
Vatsarutistus 2xmax.

Ohjelman tavoitteet: testata riittääkö ärsyke lihaksille, jos ne treenataan joka 4 päivä-> eli nouseeko sarjapainot ja tuleeko lihasmassaa.

Ja samalla lisätään notkeutta, jotta perusliikkeiden tekeminen kuten esim. kyykky onnistuu oikealla tekniikalla.

Suurin syy loukkaantumisiin(esim. olkapää vammat, syynä usein liian vahva rintalihas ja sen kireys(tämä kireys johtaa myös olkapäiden eteenpäin kääntymiseen ja niiden väärään toiminta asentoon) ja selkä lihasten heikkous) on lihasten jäykkyys ja tähän syynä on yllätys yllätys, että niitä ei venytellä säännöllisesti.

Ohjelman liikkeet toimivat perusliikkeet, koska niillä saadaan paras hormonaalinen vaste ja rasitus lihaksille.

20 toiston treeneissä liikkeet ovat hiukan erit: penkin tilalla on rinta dippi ja leuanvedon tilalla on kulmasoutu vasta otteella(johtuen siitä että 20 toistoa ei mene vaste ote leukoja tällä hetkellä)
ja pystypunnerrus tangolla liikkeen tilalla on pystypunnerrus käsipainoilla seisten-> tämä liike tehdään usein: istuen, selkä tuellisessa penkissä, lähinnä sen takia että kun pystypunnerrus tehdään istuen, niin saadaan käyttöön isommat painot kun keskikroppaa ei tarvitse pitää niin tiukkana kuin seisten pystypunnerruksissa. Lisäksi käsipainoilla tehtäessä lihasten koordinaatio kyky paranee ja tämä ei ole olleenkaan huono homma.

Lisäksi kiertäjäkalvosimet saa tämän treenin yhteydessä treeninsä(jonka olen huomannut erittäin hyväksi tavaksi jos meinaa pitää olkapäät kunnossa).

Kommentteja?

Lopuksi: tavoite on ensijaisesti ton perusnotkeuden hommaaminen ja olisi positiivista jos tuolla saisi jotain voima/lihaspuolella aikaan.

Nyt ensi viikolla aloitan ton ohjelman, mille olen keksinyt juuri nimen: TST eli sanoista: Totally Stupid Training.

Tulevien viikkojen aika nähdään mihin suuntaan kehitys lähtee ja se joudunko taas nolosti myöntämään että olin väärässä...

Yksi tavoite kuitenkin täytyy saavuttaa: perusnotkeus, jotta pystyn jatkamaan treenaamista ilman loukkaantumisia.

Minä olen juuri kyseisen lainen kynäniska jolle jatkuva kehitys tuntuu olevan mahdotonta. Olen tehnyt kaikki mahdolliset virheet jota kukaan voi tehdä aloittaessaan treenaamista.

Taustoja: Nosteluni alkoi hankittuani kotiin penkin painoineen ja hirvittävällä innolla aloitin veivaamaan penkkipunnerrusta ja hauiskääntöä.

Tein alussa 4 kertaa viikossa jopa 8 sarjaa kutakin eli siis 32 sarjaa penkkiä ja haukkaria (huh huh). Niinkuin kaikki tietää alussa on ihan sama miten harjoittelee niin kehitystä tulee ja niin kävi minullekin.

No jossain vaiheessa alkoi kehitys laantua ja (onneksi) joku takaraivossa sanoi että treenata pitäisi vähän muutakin kuin tissiä ja habaa. Satuinpa lukemaan jostain 70-luvun bodaus-lehdestä ohjelman 3xviikossa koko kroppa 2 sarjaa per lihas ryhmä. No karsinpa siitä sitten fiksuna jätkänä jalat pois ja tuplasin rinta treenin.

Sitä väännettyä melkoisen aikaa 3-4 kertaa viikossa luin jostain uudemmasta suomalaisen kehonrakentajan (Herrala?) kirjasta että kannattaa pitää kevyitä treenejä ja aloitin treenaamaan systeemillä jossa aloitetaan n.70% harjoitus painoista ja lisätään viikoittain painoa (tässä vaiheessa aloitin "jalkojen treenaamisen" joka tarkoitti kyykkäämistä yksin kotona ja jouduin punnertamaan aina painon niskan taakse penkiltä).

Tajusin että salille on mentävä jos jotain aikoo tapahtua. Vähän aikaa tutustuttuani saliin luin HST:stä kaiken mahdollisen ja päätin että sillä tulee lihasta ja jopa voimaakin. Eipä tullut ei. Päättelin että vika on ruokavaliossa ja rupesin syömään enemmän ja mitä vain. Tuloksena ---> yhden kesän saldo 6 kiloa läskiä. Jeee!!! No jatkoin vielä HST:tä yhden syklin ilman tuloksia.

Sitten luin Massaa!Voimaa! kirjan ja aloitin perusohjelmien perusohjelman (3xviikossa koko kroppa penkki, kyykky, kulmasoutu jne.). Joitain tuloksia tuli mutta kehitys oli tosi tukkoista.

Ja taas vaihtuu, törmäsin AST:n Max-Ot tyylin treenaukseen netissä ja luin taas kaiken mahdollisen ja päätin kokeilla (kerran viikossa lihat aina täysillä joka sarja, lyhyet 4-6 toiston sarjat), samalla aloitin kreatiinin käytön. Tuloksena pienoinen voiman nousu rinnassa ja selässä. Muuten ei mainittavaa vaikutusta.

Kehityksen puuttuessa kokeilin vähän enemmän volyymiä sisältävän perinteisempää kehon rakennus tyyliä. Hyvin vähän kehitystä ja lopuksi loukkaantuminen ilmeisesti erittäin huonon kyykky tyylin takia/liian vähän liikkuvuutta lonkassa. Pakollinen 1,5 kuukauden paussi.

Nyt aloitin taas Max-Ot tyylillä treenaamaan ja ainoastaan penkki on parantunut.

Kun aloitin olin 20 ja painoin n.55-60 kiloa. 1,5 vuodessa painoa tuli lisää 20 kiloa ja painoin parhaimmillani 80 kiloa, olin aloittaessa erittäin laiha ja rasvaprosentti oli melko alhainen. Nyt painoa pudonnut (80:stä noin puolessa vuodessa) 6 kiloa ja painankin nyt noin 74 kiloa.

Mielestäni olenkin kokeillut jo aikalailla montaa eri treeni tyyliä mutta mikään ei tunnu auttavan. Yksi suuri ongelma on kun aloittaan näin heikolta tasolta kuin minä on että 2.5 tai 5 kiloa lisää treeni painoa on liikaa eli sarja pituudet painuu alas tai menee cheattaamiseks. Joskus olen kokenut kehitys piikkejä esim. ekalla Max-Ot viikolla lisäsin yhdessä viikossa penkkiin kolmetoistoa lisää samalla painolla, valitettavasti seuraavalla viikolla menetin 2 toistoa.

Nyt olen yrittänyt saada tarpeeksi proteiinejä ja syödä hyvin ja oikeita ruokia eikä mitä tahansa.

Olenkin miettinyt aloittavani treenaamaan systeemillä jossa aloitetaan 8 viikon sykli 10 toistoja 90% maksimista ja nostetaan painoja viikoittain sitten siirrytään 8 viikon sykliin 5 toiston sarjoja ja nostetaan painoja ja sitten 8 viikkoo 3 toiston sarjoja ja nostetaan painoja. Tarkempi selvennys kyseisestä ohjelmasta löytyy :
http://www.planetmuscle.com/articles/4_4/f_st2.html

Olenkin miettinyt että pitäisikö ostaa 0.5 kilon painoset ranne painot jotta voi nostaa noita painoja kilon kerrallaan eikä 2.5/5 kiloa.
Toinen syy mahdolliseen kehittymättömyyteen voi olla toistojen nopeus eli olen tehnyt liika liikevoiman avulla liikkeitä eikä puhettakaan 4 sekunnin negatiivisistä. Nyt olen tehnyt toistoja hitaammin ja ainakin osassa liikeistä se on auttanut saamaan tuntua lihaksiin.

Pahimmat ongelma lihakset ovat jalat ja olkapäät joihin voiman lisääminen tuntuu olevan mahdotonta. Myös selkään on ollut vaikea saada tuntumaa.

Jos jollakin olisin kommenttia, mitä tahansa, räkäistä naurua niin kaikki on tervetulleita. Jos joku on ollut samanlaisessa tilanteessa niin eikun postia tänne. Kiitos jo etukäteen.

Nimimerkillä: suurena haavena joskus kyykätä 2 x omapaino

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäys edelliseen:

Nyt siis n. 3 vuotta takana ja olen miettinyt että olenko geneettisesti vammainen. Pienenä lapsena olin hieman pyöreä, nuorena 7-20 vuotiaana olin tosi laiha ja nyt olen "normaali" ja lihasta on varmaan saman verran mitä keskiverto "Villellä" on 18 kesäisenä. Hardgainer en voi olla koska sain 1,5 vuodessa 20 kiloa syömällä reippaasti. Luonne ei anna luovuttaa vaikka useammin kuin kerran on tehnyt mieli lyödä hanskat. Ymmärrän että minusta ei koskaan tule kehonrakentajaa tai voimannostajaa mutta 120-penkkí,150-kyykky,180-maastaveto pitäisi olla mahdollista keneltä vain jos on valmis laittamaan itsensä peliin. Perkele !!

T.M.O.E. sanoi:
Nyt olen yrittänyt saada tarpeeksi proteiinejä ja syödä hyvin ja oikeita ruokia eikä mitä tahansa.
Villi veikkaus, ruokapuoli mättää ja pahasti. Laitappas vaikkapa uusi threadi pystyyn ruokapuolestasi niin katsotaan tarkemmin.

Hannibal sanoi:
Salilla näkee tyyppejä, jotka näyttävät treenaavan tosissaan, mutta jotka ovat vuodesta toiseen samankokoisia ja treenaavat samoilla painoilla.
Oletko varma, ettet ole katsonut peiliin koko ajan? :jahas:

Tämä on yksi mielenkiintoisimpia aiheita. Saleilla joissa olen käynyt, olen nähnyt tuhansia harjoittelijoita ja suurin osa näyttää siltä kuin ei olisi salilla koskaan käynytkään. Suuri(n) osa on kuitenkin käynyt niin kauan ja treenannut riittävän kovaakin, että tulokset voisivat olla hyviäkin. Suurin este kehittymiselle on mielestäni ollut aivan ehdottomasti ruokavalio. Syödään varmaankin kohtuullisen terveellisesti, mutta ei ylläpitokaloreilla mitään tapahdu. Olisi pitänyt vuorotella massa- ja laihdutuskausien välillä. Ylläpitokaloreillakin olisi voinut saada nykyistä paremmat voimatasot, mutta kun keskivertosaliharjoittelija ei tiedä mitään hermojärjestelmän toimintaperiaatteista. Perusliikkeitä vaihtelevasti ja sopivan kovaa tehtynä pitäisi nähdä saleilla enemmän huijattujen hauiskaapelivingutusten sijaan.

Mutta vaikka kuinka tekisi kaiken oikein ja ennen kaikkea juuri silloin, lopullinen seinä voi tulla geenien muodossa aika nopeastikin vastaan. Itse osasin jo alussa syödä riittävästi ja treenasin viisaasti (joskaan en tiennyt silloin puoliakaan nykyisestä). Kolmessa vuodessa massaa tuli luonnonmukaisin konstein yli 30 kiloa ja voimat kolminkertaistuivat. Siihen se sitten melkein jäikin. Jos nyt yritän saada lisää massaa, sitä tulee, mutta se on lähes pelkkää rasvaa. Jossain on sanottukin, että alkuperäiset voimat voi maksimissaan ~kolminkertaistaa, joten tyytyväinen kai pitää olla. Vaikka mitä täällä viisastelen, niin tosiasia siis on, että itse en opeillani ole tuloksia saanut aikaan yli kymmeneen vuoteen. ;)

Tässä oma mielipiteeni käsitreenien ja erityisesti hauisten osalta. Käsiin kokonaisuudessaan olen saanut viimeisen vuoden aikana selkeintä kehitystä. Mulla on hauiksissa melkoisen lyhyet kiinnityskohdat, mikä on tietysti oma valttinsa hauiksen helpompaan kasvattamiseen, mutta selkeästi kädet ovat kiilanneet parhaaksi lihasryhmäksi viimeisen vuoden sisään.

Otetaanpas ekaksi vaikka hauistreeni tarkasteluun. Itse en usko hauistreenissä sen perimmäisen idean olevan missään maksimaalisen tuntuman/tekniikan hakemisessa kohtuullisilla tai jopa pienillä painoilla, ainakaan ennen kuin on saavutettu suhteellisen korkeat voimatasot/perusmassat. Jos hauikset ovat heikko lihasryhmä, niin mun mielestä niitä ei kannata lähestyä mitä erilaisempia talja/käsipainokikkailuja kokeillen miljoonasta eri kulmasta pitkiä toistoja tehden.

Kannattaa lähestyä hauiksiakin ihan perusliikkeiden turvin. Käyttöön vain raskaat tankoliikkeet, EZ-tangolla ja suoralla tangolla paljon romua kehiin ja toistot pidetään melko lyhyinä, välillä 5-8. Mainittakoon, että raskaat romut ja lyhyet sarjat hauistreenissä mitoitetaan huolella omien voimien mukaan, ja selkää EI käytetä juurikaan apuna. Vaihtelusta sen verran, että noiden pääliikkeiden jälkeiset sarjat ja niissä tehtävät toistomäärät voi ja kannattaakin pitää välillä melko pitkinä. Liikkeinä voi tehdä perusjuttuja, kuten käsipainoja seisten/istuen, välillä taljaa, välillä scottia jne. Hauiksia tulisi kuitenkin lähestyä samalla mentaliteetilla kuin lähestymme yleensä kaikkia muitakin lihaksia, eli raskaat perusliikkeet ja niissä pyrkimykset sarjapainojen progressiiviseen nostamiseen ovat avainasemassa.

Monesti nimittäin näkee salilla samaisia n00beja sähläämässä vuodesta toiseen samoilla painoilla lähes liikkeissä kuin liikkeessä, ja hauistreenissäkin kiskotaan aina kerran viikossa mitä erikoisimpia liikkeitä päällään seisten taljassa tai jotain vastaavaa. Nämä omat huomioni hauistreenistä pätevätkin lähinnä aloittelijoille tai "ei niin pitkälle" edenneiden treenaajien kohdalla. Kuten sanottu, kun tietynlainen perusfysiikka ja jonkinlaiset voimatasot on saatu aikaiseksi niin voi enemmän keskittyä siihen tuntuman ja pumpin aikaansaamiseen.

T.M.O.E. sanoi:
Lisäys edelliseen:

Nyt siis n. 3 vuotta takana ja olen miettinyt että olenko geneettisesti vammainen. Pienenä lapsena olin hieman pyöreä, nuorena 7-20 vuotiaana olin tosi laiha ja nyt olen "normaali" ja lihasta on varmaan saman verran mitä keskiverto "Villellä" on 18 kesäisenä. Hardgainer en voi olla koska sain 1,5 vuodessa 20 kiloa syömällä reippaasti. Luonne ei anna luovuttaa vaikka useammin kuin kerran on tehnyt mieli lyödä hanskat. Ymmärrän että minusta ei koskaan tule kehonrakentajaa tai voimannostajaa mutta 120-penkkí,150-kyykky,180-maastaveto pitäisi olla mahdollista keneltä vain jos on valmis laittamaan itsensä peliin. Perkele !!

Tuossa on linkki vähän erilaisista treeni ohjelmista:

http://www.ironaddicts.com/articles/routines.htm

Toisaalta noin ruoka hommat voi mättää myös.

T.M.O.E. sanoi:
lihasta on varmaan saman verran mitä keskiverto "Villellä" on 18 kesäisenä

Jahas. :jahas:

Kehityshän harvemmin on koko ajan nousujohteista eli edistyminen tapahtuu pyrähdyksittäin ja takapakein. Jokaisen takapakin jälkeen kehityspyrähdyksen aikana vain tulisi pyrkiä hyppäämään sen edellisen maksimisuoritustason yläpuolelle.

lazki sanoi:
Kehonrakennus on yllättävän monihaarainen laji, kaikki vaikuttaa kaikkeen. :)

Loistava huomio. Taitaa päteä kaikkeen liikuntaan ja urheiluun. Taitaa jopa päteä aika moneen muuhunkin asiaan:hyper: :arvi: :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom