Jatkuva kehitys

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Salilla näkee tyyppejä, jotka näyttävät treenaavan tosissaan, mutta jotka ovat vuodesta toiseen samankokoisia ja treenaavat samoilla painoilla. Meneekö silloin jokin pieleen?

Ajatellaanpa paperilla vaikkapa ihan perinteistä ja yksinkertaista "koko kroppa kerran viikossa ja kerran kuukaudessa kevyt viikko"-treeniä. Tehdään kova ja fiksu hauistreeni kerran viikossa, ja kerran kuukaudessa treenataan kevyesti/palauttavasti tavoitteena superkompensaatio. Olisiko mahdollista lisätä kerran kuukaudessa eli vaikkapa sen palauttavan viikon jälkeen ne pikkuhilut eli 1,25 kg:n painot tankoon ja tehdä sama määrä toistoja kuin kuukautta aikaisemmin? Jos tässä onnistuttaisiin joka kuukausi, tehtäisiin vuoden päästä hauiskääntöä 30 kg raskaammilla painoilla. Silloin siis oltaisiin hauiskäännössä huomattavasti vahvempia kuin vuotta aikaisemmin. Luultavasti myös hauis olisi sentin pari isompi kuin vuotta aikaisemmin.

Miksi siellä salilla näkee kuitenkin niitä tyyppejä, jotka vääntävät hauista ja kaikkia muitakin liikkeitä samoilla painoilla vuodesta toiseen? Mitä tehdään väärin? Kuka teistä on viimeisen vuoden aikana kasvattanut hauiskäännön sarjapainoja 30 kg? Kuka on kasvattanut viimeisen 2 vuoden aikana hauiskäännön sarjapainoja 60 kg? Kuka vääntää samoilla painoilla kuin vuosi sitten?

Mitä on tehtävä, jotta kehitys jatkuu vuodesta toiseen? Järkytettävä kroppaa vähän väliä, estettävä sitä sopeutumasta vallitseviin oloihin? Kuinka? Ajatuksia? Kommentteja? Paskaista naurua?

:)

jepajee. omalta kohdaltani voin sanoa puolustavia asianhaaroja. Ne jotka ovat nähneet minut 3.5v sitten salilla ja näkevät tänä päivänä taas, huomaavat ettei kasvua ole tullut juuri pätkääkään, ikää vain.

Syy: 48kk ajasta olen treenannut vain noin puolet eli 24kk :] pisin tauko jotain puolivuotta ja muutama ~3kk tauko ollut ja kuukauden taukoja ja sitten näitä perinteisiä sairastumisista johtuvia viikon tai kahden breikkejä.

Eli syntyy illuusio että treenaan paskasti ja junnaan samoissa painoissa samoilla lihoilla vuodesta toiseen.

Ainiin ja yksi taattu syy kyllä on minkä takia osittain ei ole kehitystä tullut niin kovasti kuin voisi... dokaus&tupakki. piste.

mutta nyt on kohta 2kk ajan ollut kevättä rinnassa semmosella innolla ettei kehitystä pysäytä edes meteorobologiloottisade :lol2:

Mulla meni 10:sta tähänastisesta vuodesta varmaan ainakin 3-4 hukkaan täysin.
Syy: itsepintainen ja fanaattinen HD-sokeus. ja kykenemättömyys hyväksyä muunkinlaista treenitapaa.
Kun treenasi helvetin kovaa ja oli aina monta päivää täysin hajalla treenien jälkeen oli vaikea uskoa, ettei kehitystä muka tullut.

Onneksi osasin lopulta väistää seinän ennen pään halkeamista.

Sanoisin että yksi isoimmista syistä on ylimääräisten kalorien puute. Jos ei jatkuvasti tietoisesti pyri joko syömään yli kulutuksen massan lisäämiseksi tai alle kulutuksen rasvan polttamiseksi, voi pikkuhiljaa ajautua "mukavaan" normaalitilaan, jossa syödään koko ajan ylläpitokalorit. Ja vaikka treenaisi kuinka kovaa tahansa ei pidemmän päälle kehitystä tipu ilman ekstrakaloreita.

Toisaalta nuo treenipainotkin on kaksipiippuinen juttu. Viime vuoden alussa päätin kokeilla ainakin vuoden sellaista treeniä, missä ei pahemmin katsota treenipainojen kehitystä pitkällä tähtäimellä (kuukaudet) vaan pyritään pelkästään lihasmassan kasvuun. Toki treeniohjelmien sisällä pyrin aina ottamaan enemmän painoa ja/tai enemmän toistoja kuin edellisessä treenissä, mutta liikkeitä vaihdettiin aina kuukauden välein jolloin mikään yksittäinen liike (edes kyykky :eek: ) ei tavallaan saanut jatkuvaa painojen lisäystä vaan kaikkea vaihdeltiin jotta massankasvu saisi jatkuvasti muuttuvaa ärsykettä. No, homma toimi ilmeisesti ihan hyvin sillä vaikka teen tällä hetkellä samoilla painoilla esim. hauista ja ojentajaa kuin vuosi sitten on käsiin tullut tuona aikana 1.5 cm lisää ympärysmittaa.

Sarjapainojen kehittäminen on oma juttunsa. Jos haluaisi saada vaikka kyykyssä 10 toiston sarjapainoihin lisäystä, tekisi vuoden putkeen 8-12 toistoa kyykyssä ja lisäisi sitä painoa aina kun mahdollista. Varmasti vuoden päästä olisi jo mukavan paljon enemmän rautaa tangossa. Mutta aika harva on niin pitkäpintainen, että jaksaisi tehdä ~ 40 viikkona vuodessa jaloille saman treenin eli 10 toiston sarjoja kyykkyä joissa koko ajan vähän lisää painoa.

Mitä tästä opimme? Emme mitään. Yritetään kehittyä kuitenkin.

Itsellä tullut treenattua ehkä liiankin kovaa ja liikaa kun se sokeus iskee. Kuitenkaan kehitys ei pidemmiksi ajoiksi ole paikoilleen jäänyt.

Tosta hauberikäännöstä sen verran, että tuntuu hauberi olevan yksi paikallaan junnaavimmista liikkeistä ainakin mun kohdalla ja muiden tuloksien tasaisesti noustessa hauberi se vaan jynnää paikoillaan. :(

Mitenkäs Sam225 muutit treeniä? Rupesitko treenaamaan pitempää sarjaa pienemmillä painoilla tai jotain vastaava? Kuulostaa nimittäin varsin tutulta tilanteelta... :(

Originally posted by Hulkki
No, homma toimi ilmeisesti ihan hyvin sillä vaikka teen tällä hetkellä samoilla painoilla esim. hauista ja ojentajaa kuin vuosi sitten on käsiin tullut tuona aikana 1.5 cm lisää ympärysmittaa.

Jos on kyse samoista liikkeistä, teet ne luultavasti tänään enemmän hauiksilla ja ojentajilla ja vähemmän alaselällä ja olkapäillä kuin vuosi sitten. Tuskin sinulla on kuitenkaan tänään enemmän läskiä käsissä kuin vuosi sitten? :)

Originally posted by Jansku
Mitenkäs Sam225 muutit treeniä? Rupesitko treenaamaan pitempää sarjaa pienemmillä painoilla tai jotain vastaava? Kuulostaa nimittäin varsin tutulta tilanteelta... :(

Ensin: H-D ei tarkoita lyhyitä sarjoja EIKÄ suuria painoja.

Anyway, yksinkertaisesti ymmärsin että volyymiakin tarvitaan joskus enemmän kuin 1 sarja/liike ja max 3/lihasryhmä.
Ja sen, että aina ei voi eikä kannata vetää siihen pisteeseen että paino ei liiku, saati sitten käyttää siihen päälle erikoistekniikoita.
Ja sen, että välillä pitää muuttaa systeemiä.
MYÖS H-D ja jopa typerät johdannaisensakin toimivat hyvin mutta vain tietyissä rajoissa. Niiden puolestapuhujia vaivaa usein ikävä fanaattisuus ja yksioikoinen lähestymistapa treenaamiseen.

Originally posted by Sam225
Ensin: H-D ei tarkoita lyhyitä sarjoja EIKÄ suuria painoja.

Anyway, yksinkertaisesti ymmärsin että volyymiakin tarvitaan joskus enemmän kuin 1 sarja/liike ja max 3/lihasryhmä.
Ja sen, että aina ei voi eikä kannata vetää siihen pisteeseen että paino ei liiku, saati sitten käyttää siihen päälle erikoistekniikoita.
Ja sen, että välillä pitää muuttaa systeemiä.
MYÖS H-D ja jopa typerät johdannaisensakin toimivat hyvin mutta vain tietyissä rajoissa. Niiden puolestapuhujia vaivaa usein ikävä fanaattisuus ja yksioikoinen lähestymistapa treenaamiseen.

Voila! Itseäni ketutti aikoinaan ihan kympillä kun treenikaverit kehittyi nopeammin vaikka olin porukan tunnollisin ja "kovin" treenaaja. Aina sarja loppuun asti ja vielä pakkotoistoja päälle. Itse asiassa porukan lusmuin kasvoi kaikkein nopeiten. Se ei koskaan irvistellyt sarjan lopussa vaan jätti ne usein jopa "kesken"...siis mun mielestä. Se tapa tuotti kuitenkin parhaat tulokset koska meillä oli vain kuuden päivän kierto!. Onneksi vanhemmiten viisastuu.

-K

Hulkin kanssa samaa mieltä, ravinto on suurin syy miksei kehitystä tule. Kunhan syö paljon ja usein niin hyvä tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by strike

Syy: 48kk ajasta olen treenannut vain noin puolet eli 24kk :] pisin tauko jotain puolivuotta ja muutama ~3kk tauko ollut ja kuukauden taukoja ja sitten näitä perinteisiä sairastumisista johtuvia viikon tai kahden breikkejä.

Eli syntyy illuusio että treenaan paskasti ja junnaan samoissa painoissa samoilla lihoilla vuodesta toiseen.

Tämä on varmasti yleinen syy. Ei treenata säännöllisesti ja ennenkaikkea jatkuvasti. Porukka ostaa aina 3kk salikortin ja pitää sen jälkeen pari kuukautta tai pari vuotta taukoa ja ostaa uudestaan salikortin.

Originally posted by Hannibal
Salilla näkee tyyppejä, jotka näyttävät treenaavan tosissaan, mutta jotka ovat vuodesta toiseen samankokoisia ja treenaavat samoilla painoilla. Meneekö silloin jokin pieleen?

Ei mene pieleen, limiitti tulee jossain vaiheessa väkisinkin vastaan, sen jälkeen on aivansama mitä teet salilla, oli ohjelma sitten kenen tahansa Gurun tai pakkislaisen virittämä :-)

Toki ensin tulee ns iisimpi katto vastaan jonka jälkeen voit esim natuna saada 500g lisää lihasta vuodessa tekemällä kaiken elämässä sen eteen , mutta useimmat eivät näe sitä tärkeäksi.

Toinen vaihtoehto on mennä roinaan jolla saadaan lisää, mutta siinäkin tulee limiitti vastaan.Onneksi ennen geneettistä limiittä useimmilla tulee järki vastaan ja lopettavat ja ovat tyytyväisiä siihen kokoon mitä on ja ylläpitävät sitä...

Itse olen treenannun 8 vuotta ja viimeiset 2-3 vuotta suht samoilla painoilla, sitä ennen otettu käytetty "oikotietä" isompiin/tavoiteltuun kroppaan jota nyt vain ylläpidän koon ja voimien takia ja olen ihan tyytyväinen ja motivaatio salilla on silti ihan ok vaikka tiedänkin että vaikka teen kuinka paljon tahansa työtä isompien lihaksien eteen niin sitä ei tule tapahtumaan.Onneksi treenaaminen on kivaa :-)

Sopii latkuva kehitys ja 30 kiloa vuodessa lisää hauiskääntöön samaan lauseeseen?

Hulkki kirjoittikin jo melkein kaiken mitä meinasin itse kirjoittaa. :worship: Veikkaan kanssa että ravinnon kanssa usein menee reisille.

Itse siirryin kanssa n. vuosi sitten tuollaiseen ei-ne-painot-vaan-se-kasvu-treeniin. Painot on kieltämättä jumittuneet hieman paikoilleen, mutta kasvua on varmasti tapahtunut. En tiedä sitten olisiko järkevää vetästä taas kohta muutaman kuukauden voimapainotteinen treenijakso, jos saisi sitä kautta lisää painoja sarjoihin ja tätä kautta pääsisi rökittämään lihaksia entistä paremmin. Kehonrakennus on yllättävän monihaarainen laji, kaikki vaikuttaa kaikkeen. :)

mun mielestä massaa! voimaa! -kirjassa on kerrottu aika hyvin tuosta kehityksen jatkuvuudesta. kannattaa lukea kaikki jotka ei oo vielä lukeneet.

Omalla kohalla on saanu huomata, että kehitys tulee sykleittäin. Tulee jaksoja jolloin jolloin paino ja treenipainot pysyy väkisinkin samoina, vaikka mitä tekis. Näin jälkeenpäin ajateltuna noihin stoppeihin on kuitenkin aina löytyny syyt. Yleensä yllätys yllätys, tuon "pyhän kolminaisuuden" eli ruoka-treeni-lepo alueelta. Itellä kehitykseen kuitenkin vaikuttaa myös henkinen puoli. Kun tavoitteet on kohtuu kaukana, vuosien päässä, niin sitä helposti turtuu treenaamiseen. Treenaa kyllä kovaa, mutta riittävä vaihtelevuus helposti unohtuu. Vaikka treenifilosofiana on pitää asiat yksinkertasena, huomaa aina välillä sortuvansa hifistelyyn ja liika fanaattisuuteen. Johtaa mulla yleensä liika treenaamiseen ja kevyitä viikkoja ei malttais pitää. Saa hokea ittelleen tuota moneen muuhunki asiaan pätevää KISSiä.

Uskon kuitenki, että jatkuva kehitys on mahollista kun kaikki osa- alueet on kunnossa, ainakin teoriassa. :rolleyes: Käytännössä vaikuttavia asioita on niin paljon, että kaikille varmasti joskus tulee stoppeja, kun kauan harrastaa. Ite pyrin jatkuvaan kehitykseen pitämällä asiat yksinkertaisena ja toteuttamalla kaikki osa -alueet niin hyvin kuin pystyy, muun "normaalin" elämisen ehdoilla.

Re: Re: Jatkuva kehitys

Originally posted by Rice
Ei mene pieleen, limiitti tulee jossain vaiheessa väkisinkin vastaan, sen jälkeen on aivansama mitä teet salilla, oli ohjelma sitten kenen tahansa Gurun tai pakkislaisen virittämä :-)

Aamen. 15 vuoden massakauden jälkeen totesin, että tässä ne lihat nyt on, 25kg tuli lisää mutta siihen jäi. Lisää syömällä tulee lisää rasvaa, mutta lihaa ei tule vaikka verta pierisi.

Olen nyt sitten lähtenyt treenaamaan voimanostotyyppisellä ohjelmalla hermotusta, millä voimaa tuntuisi tulevan massan lisääntymättä. Samalla sitten oon vetänyt rasvat pois, että tuon puolentoista vuosikymmenen duunin tulokset huomais ulospäinkin...

Mun mielestä kans kehittyminen on ajottaista, joskus kehittyy vaikka ei tee treenejä sata lasis, ku taas joskus tekee reenit ihan hemmetin hyvin ni jumittaa paikoillaan...

Oon samaa mieltä että ravinto vaikuttaa eniten kehitykseen, lepoa voi vähentää ajan kanssa ku kroppa tottuu...Pitää myös muistaa vaihdella liikkeita ja painoja...mä teen esim kolme kertaa viikos vatsat, ja joka kerta erilaisen liikkeen...voima kyllä kehittyy vaikka tekis aina saman liikkeen mutta lihakset ei kehity...

Ruoan jälkeen tärkeintä on ajatus ja pää...kunhan ajatus on 100 % mukana reenis ni on vaikee kuvitella etteikö kehittyis, eri asia on muijat jokka vie unen, ruokahalun ja innon reenaamiseen...ainaki mulla kävi näin...Tunnekuohut on niin hiton voimakkaita, painooki rupes heti lähteen :(

Hieman naisnäkökulmaa tähän aiheeseen... Uskon puhuvani aika monen naisihmisen suulla väittäessäni, että naisilla tuota jatkuvaa kehitystä jarruttaa yleensä kaksi seikkaa: 1) vääränlainen syöminen (liian vähän kaloreita ja/tai proteiinia) ja 2) "uskalluksen" puute painojen lisäämisessä/tietynlainen "mukavuudenhalu". Vaikka siis treenaisikin kunnolla eikä lätkyttäisi reidenlähentäjiä;) , niin kynnys siirtyä astetta isompiin painoihin voi silti olla yllättävänkin korkea - tosin välillä ihan käytönnän syistäkin, esim. käsipainot kympeistä eteenpäin menevät yleensä 2,5 kilon hyppäyksin, ja sanokaa vaan mitä sanotte mutta tällaiselle pienikokoiselle naisihmiselle se voi olla ja onkin usein "liikaa", ts. vaikka niillä sanotaan nyt vaikka 12,5 kg:n hantteleilla tulee jo puhtaat sarjat, niin viistoistasilla saakin hikisesti väännettyä ehkä pari toistoa. Ja sekös kiukuttaa, kun tekisi mieli siirtyä isompiin, mutta... :curs:

Nyt olen tosin ottanut sen asenteen, että kun sarjat menevät puhtaasti läpi niin otan ne isommat ja teen sen mitä jaksan, vaikka sitten sen kaksi toistoa :D Ja seuraavalla kerralla uudestaan, ja taas uudestaan - kyllä ne sarjat siitä pikku hiljaa sitten rakentuvat täyteen. Ja sitten voikin aloittaa taas taistelun alusta, astetta isompien kanssa :)

Hyvä hannibal, kuukauden paras thread!!

Itse vannon jatkuvan kehityksen nimeen ja uskon sen olevan mahdollista kun kaikki osa-alueet todellakin ovat kunnossa. vauhti ei tosin ole tuo 30kg hauiskäännön sarjapainoihin vuodessa, mut ehkä 10 kiloa näin aluksi ja myöhemmin 5 kiloa vuodessa. Maastavedossa 30 kiloa vuodessa kehitys voi jatkua pitkäänkin.

Tietenkin jossain vaiheessa tulee katto vastaan, mutta yllä mainittu 25 kiloa 15 vuodessa kuulostaa vähältä. Todennäköisesti syöminen on ollut riittämätöntä, ehkä liian tasaista tai on syöty aina samoja eväitä. Sitten lepo, onko se ollut riittävää ajallisesti ja laadullisesti. Esim. kovissa työpaineissa en ainakaan minä pysty rentoutumaan ja näin keho ei lepää vaikka nukkuiskin jotenkin. Viimeisenä tietysti itse treeni, onko vaihtelua ollut riittävästi?

Hulkki on hieno esimerkki, kuinka voi turvota 50 -> 100 kiloon neljässä vuodessa ja odottaa vieläkin kehityksen jatkuvan. Ei tämä ole mahdotonta muillekkaan, kunhan uskoo siihen mitä haluaa. Toki jos kärsivällisyys loppuu 3 kuukauden jälkeen ja palaa puolen vuoden päästä kolmeksi kuukaudeksi on turha odotella jatkuvaa kasvuakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom