Jamie Oliver on mun idoli!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Joitakin ei vaan kiinnosta paskan vertaa syödä terveellisesti makroravinnejakaumalla 40/40/20 vaan he nauttivat elämästään ja syövät sitä, mitä haluavat.
Jokainen syököön, mitä haluaa. Ihan sama mulle, jos joku syö karkkia tai sipsiä. Joku raja tuossa karkin ja sipsin syönnissäkin on eli ei kuitenkaan 300 gramman pussia päivittäin vaan ehkä kerran viikossa.

Turha täällä on oksennella sitä, että joku syö karkkia. Tehkää vaikka asialle jotain, jos se niin puistattaa ja menkää luennoimaan tumman riisin alhaisesta glykeemisestä indeksistä tai jostain muusta mielenkiintoisesta jutusta.

Pointti on se, että joillakin on elämässä muutakin ajateltavaa kuin terveellisesti syöminen. Ylipainoisia ihmisiä on joo paljon. Minun puolestani saavat ollakin ylipainoisia, jos tuntevat olonsa ja elämänlaatunsa hyväksi omassa kehossaan. Ei kaikkien tarvitse olla alle 10 prosentin rasvoissa olevia fitnessmalleja.

Ylipainolla tarkoitan nyt pientä pömppöä, josta ei ole haittaa. Megaläskit on sitten asia erikseen.

Kouluruoka on mielestäni hyvää ja monipuolista useimmissa koulussa, vaikka siinä onkin kehittämisen varaa. Toivoisin enemmän lihaa kouluruokiin.

EDIT Lisäilin pari juttua...

Kyllä se jatkuva pieni napostelu, mikrohotdogit ja vanhempien tietämättömyys/välinpitämättömyys nulikoita lihottaa. Pennuille pitäs saada jotain virikettä niin olisi muutakin tekemistä kuin xbox ja saarioisten roiskeläpät.

Eihän KTL:n suositukset täysin nappiin mene, mutta tuskin sillä puutostauteja ja sairaalloista lihavuutta ilmenee. (Ja vieläkin kouluruokailua pitäisi parantaa :O)

EDIT: snoopiellä on pointtia. en mäkään kovin tarkaan syömisiäni seuraa paitsi kokonais kalorit ja prot määrä. Ei normijamppa juuri tiedä tai välitä mitä suuhunsa tunkee

Snoopie sanoi:
Pointti on se, että joillakin on elämässä muutakin ajateltavaa kuin terveellisesti syöminen. Ylipainoisia ihmisiä on joo paljon. Minun puolestani saavat ollakin ylipainoisia, jos tuntevat olonsa ja elämänlaatunsa hyväksi omassa kehossaan. Ei kaikkien tarvitse olla alle 10 prosentin rasvoissa olevia fitnessmalleja.

Ei tarvitsekaan, olen tasan samaa mieltä siinä kohtaa. Mutta se nyt on kuitenkin fakta, että lasten lihavuus on lisääntynyt huolestuttavasti viime vuosina, ja nykyään esim. kakkostyypin diabetestä tavataan jo kouluikäisiltä - ja mikäli asialle ei mitään tehdä, tulee se räjähtämään käsiin ennemmin tai myöhemmin.

Cassyput sanoi:
Saattaa mennä jo hiukan OffTopiciksi mutta rohkenen väittää, että Matti Meikäläinen voisi helposti lihota silti. Ainakin mun tuntemien ihmisten ylipainon perimmäinen syy on tunnesyöminen, ei niinkään ravinnon laatu. Tylsää> jääkaapille, surettaa> jääkaapille, juhlitaan> jääkaapille, ketutta> jääkaapille jne. Siinä ei paljon auta syökö sitä prodea paljon vai vähän, kun ylimääräinen energia menee joka tapauksessa läskiksi.
Joo tuo on täysin totta. Mutta tuohon ongelmaan ei vaikuta se, mitä ruokaa sinulle on tarjolla. Jos syö liikaa, niin syö liikaa. Uutisvuotoa lainaten: "ykkösoluellakin tulee känniin. Sitä vain pitää juoda enemmän."

Jos kuitenkin pyritään pitämään koululaiset kylläisinä koko pitkän koulupäivän, niin silloin proteiinille :thumbs:

Edit: Tuosta pikaruoasta ja muusta mässäilystä... joskus tekisi mieli mennä sanomaan, kun joku todella lihava vetää jotain bigmac ateriaa tai muuta mässyä, että ei ehkä kannattais. Eipä siitä kyllä mitään hyvää seuraisi, joten jätän sanomatta. Se valinta pitää tehdä itse.

Itselläkin on vähän hetkuttelu karannu käsistä, mutta sit liikutaan enemmän. Välillä tulee sitten ajatus, että nyt riittää ja alan seuraamaan tarkemmin syömisiäni (siis viikonloppuherkkujen osalta). Koko perheeni on muuten ylipainoisia ja opituista ruokailutottumuksista on vaikea ollut päästä eroon. On hiukan taipumusta lihoa.

Kuinka muuten muuttaisitte kouluruokailua? Mikä olisi halpa ja hyvä proteeinipitoinen ruokalaji kesäkeiton korvaajaksi?

-Marchi- sanoi:
Kuinka muuten muuttaisitte kouluruokailua? Mikä olisi halpa ja hyvä proteeinipitoinen ruokalaji kesäkeiton korvaajaksi?
Maido nyt ainakin rasvattomasta täysrasvaiseksi. Tästä kertyneillä säästöillä voisi sitten ostaa myös laadukkaampaa lihaa. Sitten pääruokana vaikkapa hevosen kokolihapihvejä ja halpoja kasviksia.

Critter sanoi:
Maido nyt ainakin rasvattomasta täysrasvaiseksi. Tästä kertyneillä säästöillä voisi sitten ostaa myös laadukkaampaa lihaa. Sitten pääruokana vaikkapa hevosen kokolihapihvejä ja halpoja kasviksia.

Oliko tässä nyt joku vitsi joka ei minuun uponnut? Mä en ainakaan muista että tuo rasvainen maito olisi sen halvempaa ja että sitä nyt kannattaisia alkaa juomalla juomaan. Ei tuo maitopuolen rasva kuitenkaan ole mitään parasta mahdollista rasvaa isoissa määrissä.

Ja mikä hitto tuo hevosjuttu oli, sekö nyt sitten on niin halpaa?

No ehkä mä en vaan tajua mistään mitään. :jahas:

Onko punainenmaito (jos sitä täysrasvaisella tarkoitit) niin halvempaa kuin rasvaton?

edit: Yhdyn Timbaan, en ymmärrä. Critteril joku hevosfarmi tms?

Timba79 sanoi:
Oliko tässä nyt joku vitsi joka ei minuun uponnut? Mä en ainakaan muista että tuo rasvainen maito olisi sen halvempaa ja että sitä nyt kannattaisia alkaa juomalla juomaan.
Rasvainen maito ei maksaisi koululle mitään, sillä EU maksaa tukia maidon rasvaprosentin mukaan. Täysmaidolle täysi tuki, kevyt maidolle vähemmän tukea, ykkösmaidolle edelleen vähemmän tukea jne.

Timba79 sanoi:
Ja mikä hitto tuo hevosjuttu oli, sekö nyt sitten on niin halpaa?
Ainahan hevonen on ollut halpaa. Hevoskilo maksaa ehkä n.1euro/kilo. Ja mikä on sen paremmin ruokittu ja huollettu "kotieläin" kuin hevonen? Tosin, Suomen hevosmarkkinat eivät varmaankaan pitkään ruokkisi koululaisia :)

Jos tuo EU homma pitää paikkansa, niin olisi todellakin kiva kuulla perustelut sille. Ei helvetti mitä touhua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
On muuten sen Hanna Partasen ohjelman (mikssennniminytolikaan?) "tärkein" anti mun mielestä se että siinä varmaan herää moni sellainen telkkarin katsoja joka on pitäny normaalina ruokana samoja ruokia mitä ne läskit siinä syö.

Tiedän tosin kokemuksesta, että ruokavalio lähtee helposti luisumaan aina vaan epäterveellisempään suuntaan, mutta nuo on kyllä melkosia ylilyöntejä, herätä olis pitäny jo aikaa sitten.

Timba79 sanoi:
Jos tuo EU homma pitää paikkansa, niin olisi todellakin kiva kuulla perustelut sille. Ei helvetti mitä touhua.
Nyt rupesin sittenkin tulemaan toisiin aatoksiin. Olisikohan Suomi sittenkin tässä vähän aikaa sitten hakenut tukea rasvattomallekin maidolle? Pitääpä etsiä tarkistusta. Ennen tuo asia nimittäin ainakin oli mainitsemallani tavalla, tuli vaan jokin ihme flashback muistikuva :) Mutta katsotaan...

Edit: elikkäs joo. Myös rasvaton maito saakin pohjoismaiden erikoisluvalla tukea. Kuitenkin litraa kohti täysmaito saa liki kaksinkertaisen tuen. http://www.mmm.fi/tiedotteet/vanhat/maatalous/0000saen.htm Ja kyllä minä ainakin tästä olen EU:n kanssa samaa mieltä.

Ei kouluruoka itsessään varmaan ihmeemmin lihota mutta lienee sillä myös oma vaikutuksensa lihomiseen. Ruoka kun on suurimmaksi osaksi puhdistettua ja nopeasti sulavaa hiilihydraattia, joka ei todellakaan pidä nälkää ja joka aiheuttaa verensokerin seilaamista eestaas. Tästä seuraa tietysti nälkä ja himo saada lisää hiilihydraatteja --> karkkia ja limua nassuun --> vararengas kasvaa.

Muistelen vieläkin kauhulla omaa amk-aikaa. Oppilaitoksessa jossa kävin, oli kertakaikkiaan sairaalloisen surkeat sapuskat. Kerrankin vähän ennen vappua oli ruokalistalle kirjoitettu "vappuperunat". No, nuo vappuperunat olivat perunanpuolikkaita, joiden päälle oli halkaistuja nakkeja ja juustosiivuja. Yhden perunanpuolikkaan päällä oli 2 nakinpuolikasta ja 1 juustosiivu. Perunat ihan normaalikokoisia, ei mitään isoja.

Arvatkaas vain kuinka monta näitä sitten sai ottaa? Kaksi... Kyllä, siis 2 "vappuperunaa". Koko annos siis sisälti itseasiassa yhden perunan, 2 nakkia ja 2 pientä siivua juustoa. Vielä kun nakit oli jotain tyypillistä Ö-luokan jauhop*skaa, niin proteiinimäärä mitattiin varmaan gramman osissa...
Päästyäni kassalle (niin, noista piti siis vielä maksaakin) meuhkasin ruuan riittävyydestä ja minulle osoitettiin jälleen sitä ko. ruokalan kuuluisaa makaroonilaaria, että "tuolta voi ottaa niin paljon kuin tahtoo". Siellä oli siis aina iso laari täynnä vitivalkoista vetistä makaroonia.

Yritä tuollaisilla eväillä sitten elää koko iltapäivä syömättä mitään muuta...

Monella tuntuu olevan sellainen ihmeellinen käsitys, ettei normaali urheilua harrastamaton pullianen tarvitsisi juurikaan proteiinia, vaan "kevyet" hiilihydraatit riittävät.
Itse ihmettelen lähinnä sitä, että mihin hemmettiin vähän kuluttava ihminen niitä hiilihydraatteja tarvitsee? Sehän on pelkkää polttoainetta. Ei autoakaan tarvitse tankata jos sillä ei ajeta. Proteiinia ja rasvaa keho sen sijaan tarvitsee ja ne pitävät myös nälkää, eivätkä aiheuta verensokerin ailahteluja.

Routa sanoi:
Lieneekö hiivaleivän valmistus niin paljon halvempaa? Mutsi on tehnyt itse täysruisleipää jo yli kaksikymmentä vuotta hapanjuurimenetelmällä, ja se on kyllä todella hyvää. Juuri on siis alunperin kohtuullisen vanha, sehän säilyy nimenomaan siinä taikina-astiassa, jota ei pestä leipomisten välillä :)

No helkkari... Ensi kerralla kun käyt siellä susirajan takana, niin pyydä äitees tekemään muutama limppu meikäläiselle :). Voisin maksaa noista ihan hyvän hinnan.

kepakko sanoi:
No helkkari... Ensi kerralla kun käyt siellä susirajan takana, niin pyydä äitees tekemään muutama limppu meikäläiselle :). Voisin maksaa noista ihan hyvän hinnan.
Kaupoissa on kyllä tälläkin hetkellä perinteisellä hapanjuuri menetelmällä tehtyjä ruislimppuja. Toki selkeänä vähemmistönä. Moilanen taitaa olla sellainen merkki, jota löytyy lähes joka kaupasta. Toki on sitten myös hieman kalliimpaa, mutta kyllähän terveellisestä ruuasta kannattaakin maksaa, vai mitä?

B.O.S.S. sanoi:
On muuten sen Hanna Partasen ohjelman (mikssennniminytolikaan?) "tärkein" anti mun mielestä se että siinä varmaan herää moni sellainen telkkarin katsoja joka on pitäny normaalina ruokana samoja ruokia mitä ne läskit siinä syö.

Jep, on aikakin herätä, jos on syönyt vaikka sianlihaa ja rasvaista lohta. Katsoja herää miettimään: "Siis yök!!!! Sianlihaa ja lohta, miten mä oon voinut syödä tällaista? Ihme, että olen ylipäätänsä enää hengissä." On se vaan hienoa, että Tarkastaja Partanen opettaa meitä syömään oikein. :rolleyes:

Critter sanoi:
Kaupoissa on kyllä tälläkin hetkellä perinteisellä hapanjuuri menetelmällä tehtyjä ruislimppuja. Toki selkeänä vähemmistönä. Moilanen taitaa olla sellainen merkki, jota löytyy lähes joka kaupasta.

Jahas. Kiitoksia tiedosta. Pitänee metsästää tuollaista käsiinsä.

Critter sanoi:
Toki on sitten myös hieman kalliimpaa, mutta kyllähän terveellisestä ruuasta kannattaakin maksaa, vai mitä?

Naulan kantaan. Sitäpaitsi syön määrällisesti niin vähän leipää, että on ihan sama mitä se maksaa.

Mutta välillä pitää vaan saada ihan ehtaa ruislimppua (eikä mitään nykyajan vehnä-siirappi ja ripaus ruista moskaa).
Kunnon ruislimpusta kun saa tuoreeltaan kantapalan ja tietysti ihka aitoa voita tai oivariinia päälle, niin Avot, sanon minä :).
Niin, em herkku on siis hyvää ja ihan kohtuullisen terveellistäkin. Voittaa meikäläisen sokerivieroitetulla makuaistilla ällöttävän esanssiset ja äklön imelät karkit mennen tullen...

MC Aropupu sanoi:
Jep, on aikakin herätä, jos on syönyt vaikka sianlihaa ja rasvaista lohta. Katsoja herää miettimään: "Siis yök!!!! Sianlihaa ja lohta, miten mä oon voinut syödä tällaista? Ihme, että olen ylipäätänsä enää hengissä." On se vaan hienoa, että Tarkastaja Partanen opettaa meitä syömään oikein. :rolleyes:

Voi vitun :david:

No, niissä jaksoissa mitä mä oon nähny ne on syöny lähinnä lihajalosteita (lenkkiä, metukkaa), vitusti hiilareita vaaleasta leivästä, ranskalaisista, ei YHTÄÄN rehuja, vitusti pizzaamässyäsuklaatajäätelöäjabisseäjasiideriäjokapäiväjalisääjalostettuasikaapullaasipsejäjälkiruuaksi.

Anteeks.

:offtopic: Kyllähän HP:n ohjelmassa oli ihan kokonainen jaksokin grillailumestarin otteille. Osallistui grillauskisaankin, muttei saanut maistaa omia tekeleitään:) Varsinaisesti minua ihmetyttää HP:n suolavastaisuus. Esim lakritsi pussia hypistellessään ainoa vika minkä hän löytää on suola. Kun sen suolan saisi pois, niin lakritsi olisikin huipputerveellistä;)

MC Aropupu sanoi:

Vai että lohta syömällä pääsee hengestään? Eiköhän ne lohen rasvat ole ihan suositeltaviakin vaikkapa kerran viikossa. Eri asia jos laxe on vaikkapa voissa paistettua. Mä en ainakaan mitään gourmet-safkaa lähtisi tonnikalapurkista vääntämään..
:D

Suositut

Back
Ylös Bottom