Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

No mitä se kertoo?

160kg on mavessa sarjapainot yleensä ja teen jotain 6 sarjaa ja 6-8 toistoa per sarja.

Usein kun jengi puhuu mavesta, suoritustekniikka on lähempänä kilpanostoa. Kyykyssä "kaikki lätkänpelaajat ottaa 200kg", mutta noston syvyys onkin todellisuudessa hävettävän ja niiauksen välimaastosta.

Moni jopa kehtaa ilmottaa kyykkyraudat huomattavasti mavetulosta suuremmiksi, esim 200/170, mistä on helposti pääteltävävissä että kyykky on tehty todella vajaana jos amatööristä puhutaan. Sitten on tietenkin erikseen painonnostajat ja super-raskaansarjan voimanostajat joilla kyykky saattaa olla mavea edellä.

En rupea minkään tyhjänpäiväsen ykösen takia alkaa särkemään polviani.
Maasta menee 200 tasan.
Treeniä tosiaan vasta 7kk, mut menee kuitenkin.

Seikka on saletti. :cool:
Niin kuin jo sanottiin, toi mave kertoo paljon enemmän kuin kyykky ilman videota. Mutta oli mulla alun perin ihan taka-ajatuskin tässä kyseenalaistamisessa. Itsekin joskus polvivaivoista kärsineenä suosittelin taka-akselin vahvistamista. Painota jalkatreeniä sinne ja aloita jokainen jalkatreeni vaikka reiden koukistuksella, niin saat verta takareisiin. Sitten kun polvi kestää taas kyykkäämistä, niin kokeile hitailla laskuilla tehtävää syväkyykkyä, jos vain liikkuvuus sallii. Painoja joutuu tiputtamaan ja saa silti tehtyä kunnon jalkatreenin. Myös puolierot kannattaa tsekata esimerkiksi yhden jalan jalkaprässillä.

Kyllä kyykkyraudat (ihan kisasyvyydestä) voi olla ihan amatöörillä/harrastajallakin isommat kuin maastanoston raudat. Tähän vaikuttaa moni asia, esim. mittasuhteet, miten treenaa nostoja/millaisella frekvenssillä, tekniikka yms. Jotkut on parempia kyykyssä kuin maastanostossa.

Eipä tuolla kannata liikaa päätään vaivata - treenailee vaan molempia.

Kuten Jim Wendler on sanonut 531 FB -ryhmässä, jossa hieman vastaava aihe (kyykky vs. maastanosto):
"Just train both hard and don't concern yourself with this stuff. It's just the way it is for many people - focus on the process and being great. When you do that EVERYTHING falls into place. Life, live and lifting."

Aika hyvin sanottu.

Penkistä menee ehkä 90, ei enempää.
Ei liity juurikaan asiaan, mutta mulla on aina ollu vahvat jalat ja oon joskus kakskymppisenä ottanu montakin jotain muutaman kk:den mittaista salitreeniä.
Jääkiekkoa ja jalkapalloa on tullut harrastettua.
No se selittää jo enemmän. Ei mun mielestä useampi muutaman kk salitreenijakso + 6kk salilla ole sama asia kun aloittelijan 6kk salia takana :D Kovia tuloksia kuitenkin ja toivottavasti itsekin kehittyy joskus samalle tasolle

Kokeilin nyt sitä kyykkyä, harmi ettei ollu mitään millä kuvata videota, mutta kuitenkin, lämmittelin hyvin ensin ja sitte laitoin 120 sarjapainoksi ja rupesin tekemään, niin 8:nnen toiston kohdalla pistävä kipu alkoi tuntua ja oli pakko lopettaa. Piti sitten ootella ja tehä reiden ojennuksia ja reiden koukistajia + pohkeet toki.

Nyt on suunitelma seuraava, ensin varaan ajan lääkäriin ja vaadin röntgenkuvia, sitten seuraavana jalkapäivänä laitan 60 taankoon ja teen ihan pohjaan asti, siitä sitten vitosen nostoilla siihen kipupisteeseen asti, siihen että se tuntuu vähän, ja lopetan siihen. Lisäksi teen reiden koukistajat taljassa ennen kyykkyä.

Lisäksi pitää tekniikkaa vähän hioa, onneksi sattui tänään kaveri salille samaan aikaan, ja kattoi kun kävin ilman kuormaa ihan pohjassa asti, niin kantapäät nousi muutaman millin irti lattiasta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että pitää venytellä akillesjänteitä+ reiden koukistajia ihan kunnolla parinakin päivänä viikossa. Kyykky on oikeasti hyvin tekninen laji.

Harmi, että olin alkuun yksin, ettei ollu ketään kuvaamassa tuota 120kg:n sarjaa.
Oon kuitenkin jo 37 ja eläny aika raskasta elämää, mut nyt tuo punttisalihomma on tullu semmoseksi henkireiäksi mulle. Mukava kun saa ihan luvan kanssa nostella ja riuhtoa raskaita painoja (tämä ei tarkoita tempoilevaa suoritustekniikkaa vaan jotain aivan muuta).

Noh, nyt mulla on suunnitelma minkä kanssa etenen.

Kunhan saan polven kuntoon, niin kyllä sitä sitten pikkuhiljaa saa maximiakin ylöspäin, jotain kuukausi sitten otin siis tuon 150kg ja polvi tais hajota siinä tai sitten raskaassa prässisarjassa, tai sitten siellä on väärässä välissä joku luunsiru, mikä tuon olisi aiheuttanut.

Eikä se ykösen maximi ole se kaikkein tärkein asia, vaan se että saa jalat letkuiksi treenin jälkeen ja pääsee nauttimaan siitä tunteesta kun tuntuu, että jotakin on tullut tehtyä!

Mullakin oli polvessa ihon alla liikkuva kova patti kun kaaduin nuorena 2 pyöräsellä. Ei taidettu ikinä lääkärissä tutkia kunnolla ja nyttemmin kun asiasta mainitsi niin nuori lääkäri sanoi että ei sille voi hekään muuta määrätä kuin treeniä. Olen kauhulla odottanut jos joskus alkaisi sattumaan mutta vielä ei ole ongelmia tullut eikä pattia löydy enää.

Ärsyttäviä nuo vaivat

jos kantapää nousee, sillon noston linjassa on vika ja se pitää korjata. päkiälle ei paine saa mennä missään vaiheessa.

epäilen myös tuota liikkuvuusvajetta. jos polvi menee varpaiden yli ees 5cm ja kantapää pysyy maassa, ei oo tarvetta akillesjänteitä venytellä. kyykyn leveys on sillon se yks tarkasteltava juttu ja liian kapee se ei saa olla.

yleiskyykkynä semmonen hartialevynen ja jalkaterät hieman ulospäin on hyvä lähtökohta.

kyykkyjä voi tehdä monella tyylillä ja tollasena noi oli ok. ei siellä mitään winkkiä ole. se vipan toiston pohjapomputtelu vaan ei oikein oo perusteltua mitenkään. vedoissa polvi ojentuu aiemmin ku lonkka ja se voi aiheuttaa ongelmia jatkossa isompien rautojen kanssa. kuvaa noi kyykyt ja vedot mieluiten suoraan sivulta.

Vaginaattori: Ihan vaan jos sattuu kiinnostamaan, niin tempausotteessa tanko on suorana seistessä lantion "saranassa" eli hyvän kymmenkunta senttiä ylempänä mitä sulla tossa videolla. Toi sun "tempausote" vois olla suht normiote joillekin, esim. mun sisko on 162cm ja se vetää uloimmat sormet n.2cm merkkien sisällä.

Netistä löytyy kyllä ohjeet tempausotteen leveyteen.

Ihan jees muuten mutta sama ku yllä.
Ihmettelin kanssa et missä se tempausote on.
Onko vielä voimanostotanko minkä merkeistä teet?
[Edit.]
Ai joo, kommentoitkin sitä itse jo tossa.

juu toi on monelle jopa työnnön ote. kyllä sullakin se leveempi on mahdollinen. mittaa vaikka tanko tempauksen yläasennossa ja jätä tangon ja pään väliin nätti 5cm. no enivei se ei oo tärkeetä ku et oo painonnostaja. vedon set up on aikalailla ok, mutta murenee ku tanko liikahtaa.

toi pohjapomputtelu tosiaan syö sen pohjastopin apuhyödyn. sun kyykyssä se stoppi pitäs joka tapauksessa tehdä hieman mittasyvyyden yläpuolella. siinä sulla se heikko kohta on.

toki se tekeminen tollai on vaikeempaa, mutta en nää syytä vaikeuttaa sitä tekemistä tollai. lähinnä noin haetaan enempi ongelmia polveen ku autetaan kyykkyä. loppuun astihan sä nimenomaan teet ku tollai vaikeutat. ei oikein kestävä peruste.

no loppuun asti teet. ei tulis yhtäkään enää. ja sitä sanoit vältteleväs.

ei pro tarvi olla, eikä semmosten treenitkään aina millilleen oo suunniteltu. mutta jos sä haluat kehittää ittees, kuten vois olettaa, sen tekemisen pitää lähtee jostakin ajatuksesta eikä vain olla haahuilua.

kuten sanoin et oo painonnostaja ja oteleveydellä ei oo väliä.

Tuo kyykyn vikan toiston nytkytys pohjassa on aika hassu ja vaikea nähdä siinä mitään hyötyä. Tuo on vähän sama mitä jotkut isomahaiset voimanostajat harrastaa penkkipunnerruksessa -- tehdään näennäinen stoppi jossa sellaisella nytkytyksellä haetaan mahaläskeistä alkuvauhti nostoon. IMO stoppi kyykyssä pitäisi tehdä niin että stoppi pidetään lihaksilla eikä polvien varassa.

en kato logiikkaa vaan sitä miltä se nosto näyttää. kuten sanoin, se stoppi on väärässä kohtaa. siksi se hyytyy tohon. tyypillisin kyykyn heikko kohta yleisesti. loppu nyt on helppoa yhtä yleisesti.

sit ku stopataan se on liikkumaton tila ja kesto pari sekkaa riittää. toistot 1-4. pari kohtaa on hyvä olla käytössä ja raakakyykkääjälle se mittasyvyys sekä puolikyykyn paikkeilla on ne tärkeimmät. korkeita yli 100 asteen polvikulman kyykkyjä bokseille tai stopeilla ei juuri oo tarve harrastaa sit.

shane: pomputtelu tuo avun sieltä pohjasta nousuun toki elastisuuden hyödyntämisen kautta, mutta ei se kyykkyä itteensä tässä tapauksessa auta.

Viimeksi muokattu:
Nii eli oisko vaikka ok, jos tekisin n. 90 asteen boksikyykkyjä vaikka mave päivinä, ennen ja/tai maven jälkeen?
Aattelin siks noin, koska tykkään takakyykkyjen jälkeen tehä vähän muita juttuja. Millon noita siis ihmiset yleensä tekee, jos apuliikkeenä ajattelee?
Pääliikkeenä taidan pitää normi kyykyn kuitenki.

Olen itse tehnyt pääsääntöisesti paussikyykkyjä maastavetopäivänä, välillä ennen vetoa ja välillä vedon jälkeen, riippuen jaksosta/painotuksesta. Tokana tehtävään liikkeeseen on näin hyvin lämmennyt ekan liikkeen aikana.

Varsinaisena kyykkypäivänä suoria sarjoja ja enempi volyymia. Tosin tein juuri jakson, jossa tein paussikyykkyä molempina päivinä (varsinaisena kyykkypäivänä kovemmalla intensiteetillä), sillä koetin nostaa paussikyykyn enkkoja ja saada hieman vaihtelua.

Itselle paussikyykky on ollut yksi parhaita kyykyn apuliikkeitä.

normikyykky mukana toki koko ajan. voit tehdä siihen sidottuna stoppeja eli esim. lasku ongelmakohtaan, stoppi 2s ja sitten alakautta ylös. tai eka kyykky ja sit pari kolme sarjaa noita stoppikyykkyjä. vetopäiväänkin ne sopii ok ja riippuen sun vedon ongelmista se kyykyn paikka sit määräytyy. koska se veto ei sulla ole ihan hallussa, suosittelisin tekeen ton stoppikyykyn vedon jälkeen.

stopit siellä ala-asennossa tuo paljon jämäkkyyttä tekemiseen ja itseluottamusta kans. raudat menee ihan sen mukaan mikä sulla on se voimataso tossa heikossa kohdassa. voi olla yllättävänki pieni. boksin korkeus muutaman sentin polvilumpion alareunasta alaspäin. rauhallinen lasku, reidet rennoiksi, mutta muuten paineet. ilman yläkropan heilumisapua painetaan ylös. sarjapituus 4-8. leijustop on mun termi ja sillon sä stoppaisit sentin päähän boksista ilman kosketusta. siinä se stoppiaika ja sit ylös. rankempi ja tehokkaampi ku penkille istuskelu. kumpiakin voit tehdä, mutta tee alkuun toi ekana mainittu versio ja anna sille kuukausi aikaa. sit toinen kuukausi leijuja. uskosin, että siinäkin ajassa jo saat apuja siihen heikkoon paikkaan.

no vedon suurin ongelma on se, että polvi ojentuu liika aikasin suhteessa lonkkaniveleen. menee helpolla etupainoseksi ja et saa tuotettuu pakaroilla kunnolla voimaa. keskity sinne kantapääpaineeseen eniten. se useimmilla helpottaa tota jo. ei oo kuolemaksi siis, mutta on selkee vika ja sen korjaaminen auttaa nostaan enemmän. millilleen optimointia ei tällai voida tehdä, mutta edes semmosta yleistä suuntaa parempaan.

toi sun kyykkytyyli sopii reisivoimien paranteluun ok. vetokin on aika yksinkertanen juttu ja useimmilla se "alaselkä suorana, tanko lähellä kroppaa, paine kantapäillä" toimii riittävästi.

Back
Ylös Bottom