Jännitysniska, eli Tension Neck

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja legion
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin pistää tälläisen ketjun pystyyn, onko kohtalontovereita kenelle olisi samanlaista vaivaa?
Jos, niin miten olette hoitaneet, ihan uskomattomia oireita muuten aiheuttaa kyseinen vaiva..

Vois listata hiukan omia tässä, ja tosiaan pitäisi ihan 95% todennäköisyydellä olla kyseessä jännitysniska..On nimittäin hypätty lääkärissä tämän takia, ihan neurologilla ja korva,nenä,silmä lääkärillä asti. Viimeksi otettiin verikokeita reilu 20, ja makasin sairaalassa sydänfilmissä. :hyvä:

Eli oireisiin:

-keinuttava huimaus, epävarma olo, etenkin liikkuessa, mutta kyllä ihan istuessakin välillä.
-korvat rutisee.
-näköhäiriöitä.(valon arkuus, ``lumisade``)
-puutumista kasvoissa.
- rutina ja ratina niskassa
- jalat "heikot" .
-"tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo. (siis normaalia enemmän tyhmä olo.)
-"paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä paniikkikohtauksen oireita ja aurallinen migreeni silmässä.
-nukkuu huonosti.
-Ahdistus.

Jos jotain plussaa haetaan, niin pää ei ole ikinä kipeä,eikä niskatkaan ja pystyy treenailemaan suht hyvin.

Ja on muuten syöty mielialalääkkeitäkin tähän vaivaan, mut ne pillerit lensi seinään neljän päivän jälkeen, hyi vittu mitä myrkkyä, tuli ihan hirveet olot.
Ja hieronnassa käydään, terveystyyny käytössä ja itte koitetaan kanssa ottaa niska huomioon, mut rupee kyllä keinot olemaan vähissä, milläköhän saisi noita syvät lihakset rennoksi niskasta?

Tuli luettua myös magnesiumin puutoksesta ja oireet viittaa jonkin verran myös sinnepäin, en ole ikinä magnesiumia ennen syönyt, mutta nyt aloitin senkin.

Ja selvennykseksi olen 30 veee, ja treenaillutkin jo n.12 vuotta. Kyykyn olen vallan jättänyt pois, kyseisen vaivan takia, koska pahentaa oireita. Ja oireita ollut jo kyllä muutaman vuoden, ei ihan tuore tapaus, pystyy jotenkin elämään vaivan kanssa kun tietää mikä vaivaa, mutta uutena oireena tuli tosiaan tuo aurallinen migreeni ja sitä pelästyin että mitäs nyt tapahtuu, sen takia sairaalassa, ja ikinä ei migreeniä ole ollut ja ei muuten ollut juuri nimeksikään taaskaan pää kipeä tuon ``migreenin`` takia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Todella voimakkaat nuo oireesi. Olen paininut niskavaivojen kanssa vuosikymmeniä ja kokeillut kaikenlaista... Suurin osa ihan soopaa! Eniten olen saanut apua säännöllisistä elämäntavoista ja istumatyön vähentämisestä minimiin. Salitreeni oli alussa yhtä tuskaa, mutta nyt kun teen lyhytää ja kovaa treeniä ilman mitään "hiluvitkuttimia", niska tuntuu selviävän siitä. Joskus ihan hirveään kipuun on auttanut juokseminen (?) ja hyppiminen. Iskut tuntuivat jotenkin ravistavan lihaksia rennoksi. Kai nämä jutut ovat aika yksilöllisiä, mutta lihasrelaksantit eivät auttaneet yhtään. Välillä otan vahvaa buranaa, mutta en muuta.

Hathajooga on mielestäni myös hyvin rentouttavaa, mutta kesti aika kauan ennen kuin siihen pääsi sisään. Niskajumpat yleensä pahensivat tilannetta, ja koska nykyään tungetaan keskivartalotreeniä joka paikkaan, niin ei se lankkuna makaaminen kyllä tilannetta paranna... Kannattaa siis vain kokeilemalla etsiä se oma tie, mutta yleensä sellainen joka maksaa, ei ole kovin tehokasta... ;)

Joo, onhan noita oireita, mut tosiaan, ei noita oireita ihan joka päivä ole. Ja tosiaan, ikinä ei ole särkenyt paikkoja, että en joudu syömään mitään särkylääkkeitä. On kyl tullut huomattua,että ainakin lääkäreiden neuvot ovat olleet aika paskaa.

Niin, joo..Kännissä ei oireita huomaa vaikka olisikin. :hyvä:
Mut en viitsisi alkoholistiksi ruveta tämän takia.. :face:

Onko aivot kuvattu? Oletko käynyt fyssarilla testaa niskan ja kaulan lihaksiston heikkoudet/tasapainotilan?

Ei ole lääkärien mukaan ollut tarvetta kuvata. Ja oireet on alkanut n.7-8 vuotta sitten, että jos aivoissa olisi häikkää niin, kai ongelmat olisivat pahentuneet ajan saatossa, tai en tiedä, en ole lääkäri setä. Mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna. Voishan sitä koittaa että jos ne suostuisivat ton pääkopan kuvaamaan. Ja fyssarilla olen käynyt, mutta vain hierottumassa niskojani.

Tuo kaularangassa päätä käännettäessä kuuluva rutina tai rahina paremminkin on usein merkki kulumasta.
Mulla on diagnosoitu jo 15v sitten kaularangassa olikohan 2 vai 3 nikaman välissä kuluma+ahtauma, tension neck ja jäykkä rintaranka. Jee.
Pahimmillaan vaivan ollessa tosiaan tuo rahina kuului aina ja nikamat olivat ihan ihon päältäkin kosketusarkoja. Kipu oli sellaista että pitempään pystyssä ollessa tuli tunne
että on pästävä pitkälleen. Käsien puutuminen ym tyypillistä.
Kulumaan ei ole parannuskeinoa, fysioterapialla vaiva pysyy mulla kurissa. Etenkin manuaalinen vetohoito jolla nikamien väliin saadaan tilaa, tekee autuaaksi.

Kerroit muuten juuri täysin minun oireeni.
olen 24v kärsinyt noin 8vuotta rintarangan oireista ja jonkin verran niskaoireita. mutta noin vuosi sitten menin töihin tehtaaseen jossa työ on staattista toisto työtä ja kiire on kova. niska ja yläselkä aivan järkyttävässä "jumissa" yläselän venyttely pahentaa ja jumppaaminen pahentaa kipua. Mulla on yliliikkuva kaularanka ja jäykkä/suoristunut rintaranka. toi huimaaminen ja paniikin tunne on kamala. rinta ja kaularanka vähän väliä kosketusarka. lannerangan ja rintarangan ylimenokohdassa on aina kosketusarka kipu kohta.

edit: tosiaan unohtui mainita että mulla siis lihakset kipeät ja päätä särkee lähes joka ilta.

Viimeksi muokattu:
Veljellä menny jo kolmen vuoden ajan taju kankaalle ilma varotusta sillo tällö. Mistää eivät oo mitää vikaa löytäneet. Aika hyvin passais oireisiin, varsinkin ku yhdistää kovaan stressiin ja työasentoon, jossa niska-hartiaseutu koko ajan jännityksessä, nii ei ehkä se tajuttomuuskaan mikään mahdottomuus olisi.

Vaikuttaa myös aikas paljon mielenterveyteen tälläiset vaivat varsinkin kun työ pahentaa oireita todella paljon. Minulla myös työ rasittaa etuolkapäitä paljon kädet hyvin usein koholla jotin nekin ovat kuin vaijerit. Sormissa kipua, kyynerpäissä, kyljissä, varpaissa, alaselässä lista on lähes loputon :( Äidilläni on nivelreuma, viikko sitten otettiin verikokeet ja käsien, niskan ja yläseln röntgen kuvat, nyt odottelen tuloksia ja aikaa reumalääkärille.

Kuulostaa erittäin tutulta.. Itselläni alkoi jännityspäänsärky kun tein kassatyötä. Ihan hirveitä huimauksia, huonoa epämääräistä oloa, oksetus, väsymys, tunne ettei ole olemassa jne. Kävin useat lääkärit, neurologilla, pään kuvauksessa ja tehtiin kaiken maailman tutkimukset. Kunnes yksi lääkäri sen keksi että kyseessä ei suinkaan ole paniikkihäiriö vaai tension neck. Ohjeeksi sain hyvät venytykset, liikunnan kokeilemisen (sauvakävely helpottaa, pyörällä ajo pahin ja uinti). Omahoidolla saan oireet melko hyvin kurii mutta usein iskee tuo paniikin tunne ja olin oikeasti tulla hulluksi :D kaikki oireet kun viittaa myös johonkin aivokasvaimeen yms.. netti on paha kun alkaa lukemaan ;)
säännöllinen hieronta, omt-fyssari ja oma liikunta, kävelyä, lenkkeilyä, kuntosalia yms missä veri lähtee kiertää kunnolla on auttanut. Samoin rauhalliset venyttelyt sekä huomion kiinnittäminen omaan asentoon, että ryhti on kunnossa ja rintaranka auki. Myös riittävä lepo on tärkeää.
Taju on lähtenyt itsellä lukemattomia kertoja tän takia, yhtäkkiä vaan taju veks eikä se kato aikaa eikä paikkaa.. inhottavaa!

Itselläni oli tässä pidemmän aikaa niskat jatkuvasti jännittyneenä. Mitään kipua tai päänsärkyä ei esiintynyt, sen sijaan olin väsynyt, keskittymiskyky heikentynyt ja ajattelu ei ollut niin selkeää sekä huono mielala. Omatoimisella hieronnalla sain paljon aikaseksi: muutuin energisemmäksi, mieliala ja ajattelutyö sujui paremmin. Kun niskat ovat rentouneet olen kuin aivan eri ihminen. Myös narskuttelin hampaitani nukkuessani: mikäli teillä on taipumusta bruksata kannattaa huomioida, että se aiheuttaa niskan jännitystä! Myös nukkuma-asennolla on väliä, ei liian korkeita tyynyjä. Ei siis kovinkaan vaikea tilanne minulla ollut. Just my two cents.

Joskus nuorempana oli todella jännittynyt niska. Yöllä narskuttelin hampaita, ja oli jatkuvasti keskittymisvaikeuksia. Liikuntaharrastusten ja omatoimisen venyttelyn avulla olen päässyt pahimmista oireista eroon.

meikäläiselläkin tämä pysyy jollain lailla kurissa kun en ole töissä. Tänään työterveyspsykologi sanoi ajatuksen että minulla todettu paniikkihäiriö ei olisikaan paniikkihäiriö vaan johtuisi tuosta niskan jännittyneisyydestä.

Mulla on kans tää ja on kyllä todella vittumainen. Aikalailla samat oireet kun aloituspostauksessa.
Oon tässä pari kuukautta käyny salilla ja muutamia kertoja nyppiny raskaita maveja ja tuntunu vähän helpottavan.
Se repii hyvin selän auki niskasta asti ja saa veren kulkemaan. Ei oo ollu niskat enää niin jumissa.
Voi olla tietty lumettakin, mut toivottavasti toimii pidemmällä aikavälillä. Kaikennäköstä on tullu jo kokeiltua.

edit: joskus, kun kävin lääkärille tästä puhumassa, niin muistaakseni suositteli kans selälle
raskaita perusliikkeitä.

Heii tääl 1 kohtalontoveri, kuulostaa niin vitun tutulta noi oireet, mulla tosta sun listasta on aika ajoin nämä :

-keinuttava huimaus, epävarma olo, etenkin liikkuessa, mutta kyllä ihan istuessakin välillä.
-korvat rutisee.
- rutina ja ratina niskassa
-"tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo. (siis normaalia enemmän tyhmä olo.) - Itelläni jotenki jäätää ihan vitusti enempi ja unohtelee kaikkee pientä samal.
-"paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä paniikkikohtauksen oireita - Paniikkikoiskeet on otettu joskus aikanaan moneen otteeseen
-nukkuu huonosti.
-Ahdistus - Välillä ollu

Semmosia mulla, ois tosiaa itekki kiva tietää mikä tohon auttais, nyt on aika jees olo mut tossa muutama päivä sitte oli taas semmonen fiilis että taju menee ihan just tai sumenee silmissä, tms. Huimas aivan saatanasti ja tuntu et niska/hartiaseutu on betonia.

Viimeksi kun käväsin naprapatiassa aukasuttamassa selän / niskat niin pyysin liikkuvuuteen ohjeita, koska rintaranka on kun puuta. Aikaa on about vuosi tästä ja sanoi postissa laittavansa tulemaan, mutta eipä ole näkynyt.

Itsellä on istuma työ/kävely ulkotyötäkin. Ja autolla ajelua. Varmasti toi istumatyölläkin on oma osuutensa asiaan, mutta ei ole niin paikallaan pysymistä kuin istumatyöstä voisi olettaa, voin melkein koska vaan nousta ylös ja lähteä tekemään ``töitä``muualle jos siltä rupee tuntumaan.

Ja kyllä mulla tuota ahdistustakin on, eilen viimeksi oli sellanen päivä, mutta kaskas!! Mulla on diabamia kaapissa, niin yhden 5mg heitti tauluun, niin kaikki oireet katosivat melkein kokonaan. Noita en kyllä helposti ota, mutta välillä on ihan pakko, ja olen onnellinen että kyseistä lääkettä on olemassa. Toi lääke on varmasti saatanasta väärin käytettynä, mutta omalla kohdallani täydellinen lääke, ainakin tässä asiassa. Mutta olen kyllä melko varma, että kaikki ongelmat johtuvat tuosta jännitysniskasta, ja sitä kautta tulee ahdistus ja siitä seuraa kaikki muut vaivat.

On muuten lääkäri tänään, listasin kaikki oireeni ylös ja heitän sen nokan eteen ne, katsotaan mitä se sanoo niistä, ja mikä on tuomio. Ja en mene terkkariin yksityiselle menossa.

Ps. Nyt on ihan jees olo.

Laitappa legion tilanneraporttia miten lekurissa meni. Meikä pääsee nyt ilmeisesti kevyempään työhön. täältä tullaan ehkä normaalielämä.

Back
Ylös Bottom